Gå til innhold

Ung mor med ME/kronisk utmatelsessyndrom


ungmormedme

Anbefalte innlegg

jeg har startet en blogg om hvordan livet er med ME som ung mor.

Det er veldig lite folk egentlig vet om dette, derfor har jeg valgt å stå frem og fortelle hvordan jeg har det og hvordan det er å leve med ME.

www.ungmormedme.blogg.no

Om du kjenner noen med ME eller som vil vite mer om det så del gjerne på facebook eller send en link :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har valgt å stå frem med min historie om hvordan det er å leve som ung mor med ME.

Mange vet ikke så mye om denne sykdommen og mange kjenner seg igjen i det jeg skriver.

www.ungmormedme.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå på hvordan du kunne klare å sette et barn til verden med den diagnosen du har.

Har også lest litt i bloggen din at du ikke er istand til å være så mye med sønnen før du blir utmattet. Jeg tenker da, stakkars barn som blir skjøvet unna fordi at mor knapt klarer 15 min. sammen med barnet.



Anonymous poster hash: 54d8c...665
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå på hvordan du kunne klare å sette et barn til verden med den diagnosen du har.

Har også lest litt i bloggen din at du ikke er istand til å være så mye med sønnen før du blir utmattet. Jeg tenker da, stakkars barn som blir skjøvet unna fordi at mor knapt klarer 15 min. sammen med barnet.

Anonymous poster hash: 54d8c...665

Hvis du leser det første blogginnlegget kommer det frem at hun ikke visste at det var ME før etter at hun hadde fått sønnen sin. Helt i begynnelsen av sykdomsforløpet, før man skjønner hva det er, er det ikke rart om man ikke tar det helt på alvor eller tenker at det er noe som vil gå over.

Mamma er ME-syk, hun ble syk ganske kort tid etter at hun fikk minstemann. Minstemann er nå ungdom og har hatt en veldig trygg og fin oppvekst, trass i syk mor. Men klart, jeg er enig i at det kan være et dilemma hvorvidt det føles riktig eller ei å få barn som ME-syk. Kommer an på hvor syk man er, og omstendighetene.

Anonymous poster hash: c224b...48e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser det første blogginnlegget kommer det frem at hun ikke visste at det var ME før etter at hun hadde fått sønnen sin. Helt i begynnelsen av sykdomsforløpet, før man skjønner hva det er, er det ikke rart om man ikke tar det helt på alvor eller tenker at det er noe som vil gå over.

Mamma er ME-syk, hun ble syk ganske kort tid etter at hun fikk minstemann. Minstemann er nå ungdom og har hatt en veldig trygg og fin oppvekst, trass i syk mor. Men klart, jeg er enig i at det kan være et dilemma hvorvidt det føles riktig eller ei å få barn som ME-syk. Kommer an på hvor syk man er, og omstendighetene.

Anonymous poster hash: c224b...48e

Det er nok ulike grader av denne sykdommen, men å ikke klare å være sammen med barnet sitt i toppen 15 min. av gangen da :sjokkert:

Jada, jeg vet at hun ikke fikk diagnosen før etter at barnet var født, men hun har vært syk siden hun var 15 år, såpass syk at hun aldri har fått tatt utdannelse eller vært i arbeid, å når man er så syk, klarer man vel ikke å ta seg av et barn heller. Barn krever deg tross alt 24/7, mens både skole og jobb krever deg i toppen 8 timer om dagen, 5 dager i uken.

Anonymous poster hash: 54d8c...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ulike grader av denne sykdommen, men å ikke klare å være sammen med barnet sitt i toppen 15 min. av gangen da :sjokkert:Jada, jeg vet at hun ikke fikk diagnosen før etter at barnet var født, men hun har vært syk siden hun var 15 år, såpass syk at hun aldri har fått tatt utdannelse eller vært i arbeid, å når man er så syk, klarer man vel ikke å ta seg av et barn heller. Barn krever deg tross alt 24/7, mens både skole og jobb krever deg i toppen 8 timer om dagen, 5 dager i uken. Anonymous poster hash: 54d8c...665

Du skriver at "et barn krever deg tross alt 24/7", og samtidig skriver du at skole og jobb tar 8 timer om dagen. Det går jo ikke opp. Da har man 16 timer med barnet, ikke 24.

Jeg har ikke lest bliggen (og har ingen planer om det), men tenker at det kan være mulig å ta seg av et barn dersom man ikke jobber. Da har man jo 24 timer, og kan f eks bruke noen ekstra timer på å hvile, om man trenger det (dersom man fpr avlastning med barnet. Men det er absolutt ikke noe jeg ville valgt og slett ingen ideell situasjon. Om man blir sliten etter 15 min med barnet er det klart det går ut over tilknyningen.

Anonymous poster hash: 50abc...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at "et barn krever deg tross alt 24/7", og samtidig skriver du at skole og jobb tar 8 timer om dagen. Det går jo ikke opp. Da har man 16 timer med barnet, ikke 24.

Jeg har ikke lest bliggen (og har ingen planer om det), men tenker at det kan være mulig å ta seg av et barn dersom man ikke jobber. Da har man jo 24 timer, og kan f eks bruke noen ekstra timer på å hvile, om man trenger det (dersom man fpr avlastning med barnet. Men det er absolutt ikke noe jeg ville valgt og slett ingen ideell situasjon. Om man blir sliten etter 15 min med barnet er det klart det går ut over tilknyningen.

Anonymous poster hash: 50abc...c87

Hvis du ikke jobber - som i ts sitt tilfelle, så krever jo barnet omsorg 24/7. Ihvertfall når de er små. Jobber man å ikke har barn så krever jobben deg i 8 timer pr dag, 5 dager i uken.

Man har altså mer tid til å hente seg inn igjen ved å jobbe enn ved å ha barn.

Å ts var ikke engang istand til å ta utdannelse eller jobb før hun ble med barn. Jeg skjønner derfor ikke hvordan hun kunne sette et barn til verden da...

Anonymous poster hash: 54d8c...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke jobber - som i ts sitt tilfelle, så krever jo barnet omsorg 24/7. Ihvertfall når de er små. Jobber man å ikke har barn så krever jobben deg i 8 timer pr dag, 5 dager i uken. Man har altså mer tid til å hente seg inn igjen ved å jobbe enn ved å ha barn.Å ts var ikke engang istand til å ta utdannelse eller jobb før hun ble med barn. Jeg skjønner derfor ikke hvordan hun kunne sette et barn til verden da... Anonymous poster hash: 54d8c...665

Barna kan få barnehageplass selv om man er syk og ikke jobber. Det kan både gi barna nye inntrykk og stimulering, samt at mor får en mulighet til å hente seg inn.

Ikke dermed sagt at det er lurt å få barn dersom man er så syk. Jeg tror det vil påvirke barna negativt. Men hun visste kanskje ikke at hun ville slite sånn før hun fikk barn.

Anonymous poster hash: 50abc...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan få barnehageplass selv om man er syk og ikke jobber. Det kan både gi barna nye inntrykk og stimulering, samt at mor får en mulighet til å hente seg inn.

Ikke dermed sagt at det er lurt å få barn dersom man er så syk. Jeg tror det vil påvirke barna negativt. Men hun visste kanskje ikke at hun ville slite sånn før hun fikk barn.

Anonymous poster hash: 50abc...c87

Hun var såpass syk da at hun hverken klarte å ta utdannelse eller jobbe. Ethvert oppegående menneske vet at barn krever mer enn en arbeidsdag eller skoledag. Dette er bare den harde og brutale sannheten.

Jeg skjønner ønsket om barn, men det å få barn er ingen menneskerett...

Anonymous poster hash: 54d8c...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var såpass syk da at hun hverken klarte å ta utdannelse eller jobbe. Ethvert oppegående menneske vet at barn krever mer enn en arbeidsdag eller skoledag. Dette er bare den harde og brutale sannheten.Jeg skjønner ønsket om barn, men det å få barn er ingen menneskerett... Anonymous poster hash: 54d8c...665

Og der er vi helt enige. Har aldri bestridet dette. Er man så syk at man ikke orker noen ting, så bør man ikke få barn. Det er et stort ansvar å sette barn til verden, og barna kan ikke velge sine foreldre - dessverre.

Anonymous poster hash: 50abc...c87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde ts bare en tråd for å få lesere til bloggen sin tro? Hun har jo ikke akkurat svart her i tråden siden hun opprettet den...



Anonymous poster hash: 54d8c...665
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...