Gå til innhold

Å gå ned fra 20 mg til 10 mg Cipralex, vil det hjelpe på hukommelse og konsentrasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hukommelsen og konsentrasjonen min har vært fullstendig fraværende etter at jeg begynte på Cipralex. Har i samarbeid med psykologen gått ned til 15 mg og har gått på det noen måneder nå. Har lyst å forsøke meg ned til 10 etterhvert.

Noen som vet eller har opplevd selv hat hukommelsen har blitt bedre? Eller må jeg slutte helt? Psykologen hadde ikke noe klart svar på dette.



Anonymous poster hash: 4ed1c...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Loveheartx

Oi! Er det sammenheng mellom Cipralex og hukommelse? Jeg har selv gått på Cipralex i et halvt år, men (riktignok kun 10 mg), og føler virkelig at jeg har fått dårligere hukommelse. Men har liksom ikke tenkt denne koblingen. Noen som vet om så lite som 10 mg kan påvirke hukommelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt, og derfor ville ikke psykologen gi noe klart svar på det. Det kan jo hende hukommelsen min bare har blitt dårligere med årene. I tillegg er jo dårlig hukommelse forbundet med selve depresjonen også. Men jeg føler ihvertfall at hukommelse og konsentrasjon forsvant i det jeg startet på Cipralex.

-ts



Anonymous poster hash: 4ed1c...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt, og derfor ville ikke psykologen gi noe klart svar på det. Det kan jo hende hukommelsen min bare har blitt dårligere med årene. I tillegg er jo dårlig hukommelse forbundet med selve depresjonen også. Men jeg føler ihvertfall at hukommelse og konsentrasjon forsvant i det jeg startet på Cipralex.

-ts

Anonymous poster hash: 4ed1c...22a

Jeg går på 20 og er skikkelig surrete... :/😧

Anonymous poster hash: 9184d...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå med depresjon over lengre tid gjør veldig ofte at man kjenner seg "tom i hodet", og blir både glemsk og distré.

Edit: Står ikke nevnt hukommelse/konsentrasjon i Felleskatalogen.no sin gjengivelse av pakningsvedlegget (bivirkninger osv.), i alle fall.

Jeg gjorde noen søk på temaet i et par medisinske databaser, og kunne ikke finne noe om hukommelse i kombinasjon med Cipralex(escitalopram)/Celexa(citalopram). Samtidig ser jeg det er noen engelske forum og lignende der random folk sier de mener å ha opplevd hukommelsesproblemer etter å ha brukt disse. Kanskje er det noe i det, kanskje ikke.

Uansett er hukommelsesproblemer altså en vanlig følge av depresjonen i seg selv. Men dersom du kjenner deg rimelig sikker på at Cipralex er "synderen", ville jeg nevnt det for legen din slik at du f.eks. får byttet typen medisin. (Og dersom det er aktuelt å slutte/bytte, husk at du ikke bør slutte brått, trapp gradvis ned...)

Håper det ordner seg! :blomst:

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...