Gå til innhold

Våkner full av svette hver natt uten grunn. Hva er grunnen til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg begynt å våkne hver eneste natt full av svette. Jeg bor nokså langt nord, så det har ikke vært spesielt varmt her om natta. Jeg hadde skjønt det om dette skjedde midt på varme sommeren, men nå finner jeg ingen naturlig forklaring til dette. Jeg har ikke brukt å bli svett om nettene før, så synes det er rart at jeg plutselig våkner helt svett hver eneste natt nå. Når jeg våkner er jeg ikke spesielt varm heller. Noen som har opplevd det samme eller har en forklaring til meg for hvorfor det er slik?



Anonymous poster hash: 04419...318
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overgangsalderen kanskje.



Anonymous poster hash: f806c...f7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke alderen din...men det kan være overgangsalder?

Men uansett når man sover så går kroppstemperaturen ned, så man vil føle seg varmere (kan merkes ved at man våkner opp varmere enn forventet). Eller så kan det rett og slett være på grunn av en liten temperaturendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 20-årene, så er ikke overgangsalderen nei.

Greia er jo at jeg ikke føler meg varm, men jeg våkner opp og er helt svett.

Synes dette er merkelig.



Anonymous poster hash: 04419...318
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet madrass? Jeg kjøpte ny syntetisk overmadrass og våket av svette hver natt. Bytta til madrass med naturmaterialer, og da ble problemet borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer av og til med meg at jeg våkner svett like før og i starten av mensen, dersom jeg har kraftig mens. Har PCO og blør som regel sparsomt og lenge, men noen ganger kommer det som en foss. Dersom jeg våkner to morgener på rad og lukter litt svette så vet jeg at mensen kommer, og dersom jeg i tillegg er våt av svette så vet jeg at det blir en skikkelig heftig mens.

Jeg tok også Primolut-N i forbindelse med en reise for ca et års tid siden og da våknet jeg av at jeg frøs og var helt klissvåt av svette i noen netter like før og i begynnelsen av menstruasjonen. Og da fossblødde jeg.



Anonymous poster hash: 827f0...6da
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det i forbindelse med menstruasjon? Jeg har begynt å svette mye de første nettene jeg har mensen, såpass mye at jeg våkner gjennomvåt og må tørke av meg og snu dyna :/



Anonymous poster hash: ab805...75c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 20-årene, så er ikke overgangsalderen nei.

Greia er jo at jeg ikke føler meg varm, men jeg våkner opp og er helt svett.

Synes dette er merkelig.

Anonymous poster hash: 04419...318

En mengde ting kan forårsake dette:

-vonde drømmer (du trenger ikke huske dem)

-stress

-sykdom (som ikke trenger ha brutt ut)

-dårlig fordøyelse

-Låsninger i rygg/hofter

og så videre.

Dersom det har vart i mer enn 2 uker ville jeg startet med å luke ut årsaker, dersom det har vart kortere ville jeg ha sett det an.

Anonymous poster hash: 3c702...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke i forbindelse med menstuasjon.

Men jeg har faktisk skaffet meg en ny overmadrass for ikke så lenge siden. Kanskje jeg skal prøve noen netter uten den å se om det hjelper.

Hvilke sykdommer som ikke har brutt ut kan det tyde på?



Anonymous poster hash: 04419...318
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette for noen år siden. Det varte 3 ukers tid, og var slitsomt mens det sto på med mye skiftestyr på sengen.

Vet ikke hva det var, men borte ble det.

Er heller ikke i nærheten av overgangsalder og skulle sikkert ha sjekket det, men "vente-og-se" moduset slo til. Var sikkert en forbigående infeksjon av noe slag. :)

Det kan jo være den overmadrassen.



Anonymous poster hash: 3fb30...473
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattesvette er symptomer på mange sykdommer, så vil anbefale deg å dra en tur til legen for å ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i forbindelse med menstruasjon? Jeg har begynt å svette mye de første nettene jeg har mensen, såpass mye at jeg våkner gjennomvåt og må tørke av meg og snu dyna :/

Anonymous poster hash: ab805...75c

Godt å høre at det er flere enn meg ihvertfall! Jeg sendte melding til Klara Klok ang. dette og de kunne ikke se noen sammenheng. Man skal jo ha forhøyet temperatur under eggløsning, men vet ikke om det er vanlig at man har forhøyet temperatur ifb. med mensen også.

Anonymous poster hash: 827f0...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til legen! I aller verste fall kan det være et symptom på alvorlig sykdom som lymfekreft.



Anonymous poster hash: d64c0...b17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom deg til legen! I aller verste fall kan det være et symptom på alvorlig sykdom som lymfekreft.

Anonymous poster hash: d64c0...b17

Eller tuberkulose (en haug andre diagnoser også mulig, men svært ofte finner en ingen årsak).

Anonymous poster hash: 6e875...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nattesvette innimellom. Noen ganger flere netter på rad, andre ganger bare en natt innimellom. Er ikke morsomt. Jeg føler meg heller ikke spesielt varm, men er klissvåt.

Hos meg henger det ikke sammen med menstruasjonen ihvertfall. Jeg kan ikke finne noen sammenheng.



Anonymous poster hash: 80257...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i midten av 20-årene, så er ikke overgangsalderen nei.

Greia er jo at jeg ikke føler meg varm, men jeg våkner opp og er helt svett.

Synes dette er merkelig.

Anonymous poster hash: 04419...318

Tidlig overgangsalder kan gi symptomer så tidlig, dette kan jeg dessverre si av erfaring.

Men ta deg en tur til legen. Det er hundrevis av tilstander som kan gi symptomer som nattesvette.

Anonymous poster hash: 2fa83...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nattesvette innimellom. Noen ganger flere netter på rad, andre ganger bare en natt innimellom. Er ikke morsomt. Jeg føler meg heller ikke spesielt varm, men er klissvåt.

Hos meg henger det ikke sammen med menstruasjonen ihvertfall. Jeg kan ikke finne noen sammenheng.

Anonymous poster hash: 80257...611

Hos meg og. Det kan gå uker uten, og så kan jeg ha flere netter på rad. Utrolig ubehagelig, har noen sånne netter nå, og det er så ekkelt å bli så gjennomsvett at dyna må snus, nattkjole må skiftes osv. Finner heller ingen sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det slik i mange år! Kan ikke være overgangsalder for jeg er i 20-årene. Våkner opp så våt at håret er gjennomvått (som om jeg nettopp har dusjet) og jeg må sove på sofaen med ny dyne resten av natta pga våt seng. Har til nå ikke sett noen sammenheng med noe som helst.

Ble skremt av denne tråden og bestilte legetime! :P



Anonymous poster hash: f5a90...51a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...