Gå til innhold

Dere med Morbus Crohn sykdom


Gjest Makemeloveit

Anbefalte innlegg

Gjest Makemeloveit

Jeg er en ung jente på 19 år som dessverre har vært så uheldig å få en kronisk sykdom, morbus crohn. Betennelsen min er både i tarm og spiserør. Hverdagen ble snudd brått på hode! Jeg har vært syk i 5 år, men det siste året har det vært ganske alvorlig. Jeg har blant annet gått på cellegift pga sykdommen, men måtte slutte pga ekstrem kvalme. For kort tid siden gikk jeg jevnlig på Humira Sprøyter for dere som kjenner til det. Jeg ble veldig allergisk og har nå måttet slutte med det også. Jeg skal snart starte opp med Remicade.

Jeg tåler veldig lite mat, får smerter av mat og sliter enda veldig med kvalme. Jeg har gått ned mange kg og veier for tiden litt for lite etter hva helsepersonell anbefaler. Jeg sliter rett og slett forferdelig mye med mat og det har blitt til en stor fiende. Ellers er dagene vanskelige. Jeg er sliten, deprimert, har forferdelige smerter, halsbrann og muskel/ledd smerter. Jeg har måttet slutte på skolen fordi jeg fikk for mye fravær og er en god del på sykehus. Dette synes jeg er forferdelig trist ettersom jeg er veldig glad i skole og kunne godt tenke meg å fortsette med studie.

Jeg lurer på om det er noen andre her på forumet som har samme sykdom som meg? Har dere noen tips til hvordan man kan leve best mulig med sykdommen? Evt medisiner som har hjulpet for dere? Kanskje dette kan være en tråd der vi som sliter med denne sykdommen kan snakke sammen, veilede hverandre og oppmuntre hverandre i hverdagen?

Ser frem til å høre deres historie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv Chrons, men jeg har jobbet på gastroavd og der var det mange med Chrons.

Så og si alle som brukte Remicade hadde god effekt av det, synd at det skal ta så lang tid før du kom dit. Er klar over at man må prøve mye annet først, men Remicade er virkelig effektivt for de fleste.

Chrons er en virkelig tøff sykdom å få, på både fysisk og psyksisk plan.



Anonymous poster hash: d5a9d...e59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Jeg har ikke selv Chrons, men jeg har jobbet på gastroavd og der var det mange med Chrons.

Så og si alle som brukte Remicade hadde god effekt av det, synd at det skal ta så lang tid før du kom dit. Er klar over at man må prøve mye annet først, men Remicade er virkelig effektivt for de fleste.

Chrons er en virkelig tøff sykdom å få, på både fysisk og psyksisk plan.

Anonymous poster hash: d5a9d...e59

Jeg har ikke selv Chrons, men jeg har jobbet på gastroavd og der var det mange med Chrons.

Så og si alle som brukte Remicade hadde god effekt av det, synd at det skal ta så lang tid før du kom dit. Er klar over at man må prøve mye annet først, men Remicade er virkelig effektivt for de fleste.

Chrons er en virkelig tøff sykdom å få, på både fysisk og psyksisk plan.

Anonymous poster hash: d5a9d...e59

Godt å høre at den har hatt god effekt på andre. Da håper jeg den fungerer på meg også! Takk for ditt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Crohns, og har hatt det siden jeg var 9 år.

Jeg anbefaler deg å ta turen inn på LMF forum, der kan du snakke med mange hyggeligge mennesker med erfaring. :)



Anonymous poster hash: 0d14d...7b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestevenninne har denne sykdommen og hun får remicade :-) Har veldig god effekt av det, og lever helt som normalt så lenge hun får regelmessig behandlinger..

Dette går nok rette veien nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg haddde ikke Chrons, men ulserøs colitt, noe av det samme.

Hadde det i 22år før jeg måtte operere ut hele tykktarmen og fikk ileostomi, det var en så befrielse at du vet ikke :)

Gikk som deg jeg også, ble redd for mat, til slutt kunne jeg ikke gå ut og jeg klarte ikke å komme meg fort nok på do, så alt gikk i buksa, flere ganger om dagen, skikkelig selvtillits boost...not...

Jeg skulle egentlig på remicade, men pga noe på blodprøvene mine så kunne de ikke gi meg det, så de planla cellegift.

I denne perioden forverret det seg veldig, jeg lå lenge på sykehus, og de holdt på å miste meg 2 ganger, til slutt to de tykktarmen, og det var virkelig en lettelse.

Nå har jeg et kjempe bra liv.

Jeg er aktiv, er mye sammen venner og familie, og kan gjøre mye mer enn det jeg ikke kunne før stomien, feks det å planlegge dagen før at jeg skal møte noen venner på kafe dagen etter gikk ikke for tre år siden.

Har fortsatt dårlige ledd og pga en annen sykdom så skranter jeg litt i hverdagen, men ikke så mye som før jeg fikk stomien.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, du kan bare spørre meg hvis det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Jeg har Crohns, og har hatt det siden jeg var 9 år.

Jeg anbefaler deg å ta turen inn på LMF forum, der kan du snakke med mange hyggeligge mennesker med erfaring. :)

Anonymous poster hash: 0d14d...7b4

Takk for tipset :) Håper det går bra med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Jeg haddde ikke Chrons, men ulserøs colitt, noe av det samme.

Hadde det i 22år før jeg måtte operere ut hele tykktarmen og fikk ileostomi, det var en så befrielse at du vet ikke :)

Gikk som deg jeg også, ble redd for mat, til slutt kunne jeg ikke gå ut og jeg klarte ikke å komme meg fort nok på do, så alt gikk i buksa, flere ganger om dagen, skikkelig selvtillits boost...not...

Jeg skulle egentlig på remicade, men pga noe på blodprøvene mine så kunne de ikke gi meg det, så de planla cellegift.

I denne perioden forverret det seg veldig, jeg lå lenge på sykehus, og de holdt på å miste meg 2 ganger, til slutt to de tykktarmen, og det var virkelig en lettelse.

Nå har jeg et kjempe bra liv.

Jeg er aktiv, er mye sammen venner og familie, og kan gjøre mye mer enn det jeg ikke kunne før stomien, feks det å planlegge dagen før at jeg skal møte noen venner på kafe dagen etter gikk ikke for tre år siden.

Har fortsatt dårlige ledd og pga en annen sykdom så skranter jeg litt i hverdagen, men ikke så mye som før jeg fikk stomien.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, du kan bare spørre meg hvis det er noe du lurer på :)

Tusen takk for din historie! Det var trist å høre at du har hatt det så vondt og at det har vært så alvorlig. Jeg håper du får det bedre og bedre frem over :) Takk, det skal jeg gjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stian86

Har en niese på 8 som har dette og en svoger. Begge går på remicade og fungerer ganske greit på dette. Så håper du får det like bra som de. Lykke til :-)fins jo forening i de store fylkene for fordøyekses sykdommer. Skulle meldt deg inn der.

Endret av stian86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

Har en niese på 8 som har dette og en svoger. Begge går på remicade og fungerer ganske greit på dette. Så håper du får det like bra som de. Lykke til :-)fins jo forening i de store fylkene for fordøyekses sykdommer. Skulle meldt deg inn der.

Godt å høre at det går fint med de! Tusen takk for det :) Det skal jeg ta å undersøke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...