Gå til innhold

Røykfri med e-sigarett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette virker veldig lovende :) spent på hvordan det arter seg etter et par dager :)

Det er jeg også! :)

Jeg krysser alle fingre for at det skal fortsette slik.

Det er bare to ganger i dag at jeg har hatt lyst på en vanlig sigarett, men da tenkte jeg bare tilbake til gårsdagen, da jeg sammenlignet, og fant ut at en vanlig sigarett ikke ga mer mer enn e-sigaretten gjorde, og så var det over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 2...

Det tok lang tid før jeg sovnet i går kveld... det kjentes som om jeg lå 0,5 m over madrassen, mens jeg gjespet og gjespet. Jeg var trett og ville sove, men kroppen var i alarmberedskap.

Dette opplever jeg hver eneste gang jeg har røkt mindre enn vanlig, og jeg vet at det er abstinenser. Jeg må nok regne med at dette vil vedvare til kroppen har vennet seg til lavere nikotinmengde.

Da jeg våknet i dag, hadde jeg lett hodepine. Om det er abstinenser, eller en konsekvens av den dårlige nattesøvnen vet jeg ikke, men det mest sannsynlige er vel at hodepinen er en kombinasjon av begge deler.

Jeg forventet ikke at e-sigaretten skulle være en mirakelkur som skulle ta bort alle plager i forbindelse med røykeslutt, og det har den heller ikke vært, men så langt har e-sigaretten vært det beste hjelpemiddelet jeg har prøvd.

Nå har jeg faktisk en reell tro på at jeg vil klare dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går dag 2 mot slutten, og også i dag har jeg "røyket" 1,5 ampull, det samme som i går.

Hodepinen jeg våknet med i morges gikk raskt over, og jeg har merket veldig lite ubehag.

Jeg har hatt lyst på en sigarett to ganger i løpet av dagen i dag.

Den ene gangen var da jeg satte meg i bilen... som de fleste røykere har jeg brukt å være "ladet opp" før en kjøretur, og røyklysten kom derfor av vane, ikke av behov.

Den andre gangen var da en venninne kom innom og tok en røyk mens vi skravlet litt.

Men igjen var dette vane, og ikke behov.

Jeg holder fremdeles fast ved at på dette er det beste nikotinerstatningsproduktet jeg har prøvd. Slik jeg opplever det nå, er jeg helt sikker på at jeg vil holde meg røykfri.

I morgen er det 3. dag, den dagen da jeg vanligvis sprekker, og kommer jeg gjennom den dagen, er det verste gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen. Heier på deg!

Tusen takk! De ordene trengte jeg virkelig nå. :)

Selve røykeslutten er ikke så vanskelig denne gangen synes jeg, men jeg har ikke noe støtte rundt meg, og da var det veldig hyggelig å få denne oppmuntringen fra deg.

Når det er sagt, ut i fra disse to dagenes erfaringer, har jeg ingen tro på at dagen i morgen ikke skal gå bra! :)

Jeg trodde aldri i verden at dette skulle gå så smertefritt som det har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg spent! Hvordan er dagen i dag? :)

Hei, så hyggelig at du følger med fremdeles. :)

Da jeg begynte på denne tråden, bestemte jeg meg for å være ærlig, uansett hva som skjedde, og dette vil jeg følge, selv om det kanskje ikke blir den superpositive tråden som den kunne blitt slik reaksjonen var på dag 1 og 2.

Vel, dagen i dag er som forventet den tøffeste til nå.

Jeg er trett, svimmel, har hodepine og jeg tenker konstant på røyk. Det er tydelig at kroppen avgiftes.

Jeg tilfører jo kroppen nikotin, men som de fleste vet, er det også 4000 andre kjemiske stoffer i sigarettene, og alle disse kjemiske stoffene har som funksjon å øke nikotinets virkning.

Når jeg nå ikke tilfører kroppen disse stoffene, har ikke nikotinerstatningen like god virkning som en sigarett ville hatt, og jeg får abstinenser.

MEN, jeg er langt i fra å sprekke ennå.

Dette er som sagt den tøffeste dagen til nå, men den er likevel ikke så tøff som 3. dagen bruker å være. Den ligner mer på slik jeg har brukt å ha det på slutten av 1. røykesluttdag tidligere.

Jeg har sigaretter liggende i bilen og i skapet, men jeg er langt unna å ha lyst til å fyre opp en av disse akkurat nå.

Det er tøft, men ikke uoverkommelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil følge med her :) Jeg har også en e-cig, men jeg sliter med å gå helt over til den. Men du inspirerer meg veldig nå!

Lykke til videre, du er kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil følge med her :) Jeg har også en e-cig, men jeg sliter med å gå helt over til den. Men du inspirerer meg veldig nå!

Lykke til videre, du er kjempeflink!

At du ble inspirert etter at jeg hadde klaget slik, det imponerer meg stort!

Jeg er veldig glad at jeg ikke skremte vettet av alle som hadde lyst til å prøve. :sjenert:

Kan jeg spørre deg hvorfor du tror du sliter med å gå helt over til din e-sigarett?

Du er flink!

Takk! :)

En milepæl er nådd. :)

Abstinensene mine ble litt mildere etterhvert. Hodepinen og svimmelheten gikk over, og ting føltes da så veldig mye lettere.

Jeg trodde jeg skulle komme til å dampe vilt og hemningsløst i dag, men det har jeg ikke gjort. Jeg har "røyket" litt mer enn jeg har gjort de to andre dagene, men jeg har ennå ikke tømt to ampuller, så det må jeg si meg godt fornøyd med.

Jeg har ikke vært i nærheten av å sprekke i dag heller, noe jeg tar som et signal om at jeg har funnet det riktige nikotinerstatningsprodkutet for meg.

Neste milepæl er om en uke, 10. dag, som er det lengste jeg har klart å være røykfri i løpet av de siste 15 årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med psykisk sykdom de siste årene og røyken er en av mine siste "krykker", sammen med søtsug. Veldig vanskelig å bytte den ut for noe jeg litt for bevisst ser på som noe "mindreverdig". Men alt ligger i huet, og jeg må bare endre tankegangen min for at det skal fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med psykisk sykdom de siste årene og røyken er en av mine siste "krykker", sammen med søtsug. Veldig vanskelig å bytte den ut for noe jeg litt for bevisst ser på som noe "mindreverdig". Men alt ligger i huet, og jeg må bare endre tankegangen min for at det skal fungere :)

Takk for svaret! Jeg forstår tankegangen din, fordi jeg har slitt med fysisk sykdom i mange år, og røyken har vært medisin for meg.

Jeg vil bare si lykke til, fordi jeg vet hvor viktig det er å ta ting i eget tempo, og finne den veien som er riktig for en selv.

-----------

Dag 4 er påbegynt. Jeg våknet tidlig igjen, men jeg tror jeg har sovet litt bedre i natt, for jeg føler meg ikke like sliten. Ingen hodepine ennå, og ingen svimmelhet.

Litt lyst på en røyk, men ingenting som jeg ikke klarer å stå i mot.

Ha en fin dag alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

Så bra at det går så bra :)

Eller, bedre enn uten e-sig'en ihvertfall.

Slitsomt er det vel å slutte å røyke uansett, men dette må jo være den mest behagelige måten å slutte på, virker det som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at det går så bra :)

Eller, bedre enn uten e-sig'en ihvertfall.

Slitsomt er det vel å slutte å røyke uansett, men dette må jo være den mest behagelige måten å slutte på, virker det som :)

Ja, det går veldig bra!

For meg er ikke dette sammenlignbart med noe annet jeg har prøvd, og det jeg opplever som det beste, er at jeg for første gang føler at jeg har kontroll under en røykeslutt.

Når det kommer til ubehaget, det er litt vanskelig å forklare, for selv om jeg opplever det som "tøft" i perioder, er det likevel langt fra så tøft som det har vært før...

Det jeg opplever nå er en "forkjølelse". Det er ubehagelig, men ikke så ille som tidligere, da jeg hadde "influensa med lungebetennelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dag 4 straks over, og jeg er fremdeles røykfri. :)

Ca 1,5 ampull i dag også.

Angående dosering.

Til sammenligning er det slik at en ampull fra Nicorettes inhalator inneholder ca samme mengde nikotin som en ampull fra min e-sigarett.

Anbefalt dosering for Nicorettes inhalator er ved oppstart 4-5 ampuller om dagen, men man kan bruke opp til 12 ampuller...

Jeg ligger langt under Nicorettes minsteanbefaling, noe jeg er veldig godt fornøyd med!

Nå føler jeg at den akutte fysiske fasen er over, og det er vel nå selve "jobben" begynner. Det er nå jeg skal erstatte en vane med en annen, og det er nå jeg skal legge grunnlaget for en røykfri framtid.

Jeg er fremdeles optimistisk med tanke på hvordan dette skal gå videre, dette kan vise seg å være noe av det smarteste jeg har gjort mtp røykfrihet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dosering.

Til sammenligning er det slik at en ampull fra Nicorettes inhalator inneholder ca samme mengde nikotin som en ampull fra min e-sigarett.

Jeg oppdaget en regnefeil.

Det viser seg at 1 ampull fra e-sigaretten tilsvarer ca 2 ampuller fra inhalatoren.

1,5 ampull blir da tilsvarende 3 ampuller med inhalator.

Fremdeles mindre enn anbefalt dosering, men ikke fullt så lite som jeg trodde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler jeg har klart å gjøre røykeslutt kjedelig og veldig lite interessant. :ler:

Dag 5, og ikke noe nytt eller spennende som har skjedd, annet enn at jeg sover litt dårlig... :filer: som sagt utrolig kjedelig og lite interessant.

Nå vil vel ingenting spesielt skje før jeg reduserer nikotindosen på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare poppe inn og si HEIA HEIA til alle dere røykesluttere!! For en fantastisk positiv trend, og en herlig hjelpsom tråd til andre i samme situasjon!

Dette fikser dere kjempebra!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt én vanlig sigarett når jeg stod opp, og ellers holdt meg til ecig hele dagen. Skal innrømme at jeg "sprekker" nok på vanlig røyk som nattarøyk. Akkurat den er vanskelig å erstatte altså...

Skal også sies at jeg har low nicotine-ampuller, da. Hadde kanskje vært enda litt enklere om det var litt mer nikotin i de. Menmen!

Tusen takk for at du er så inspirerende :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt én vanlig sigarett når jeg stod opp, og ellers holdt meg til ecig hele dagen. Skal innrømme at jeg "sprekker" nok på vanlig røyk som nattarøyk. Akkurat den er vanskelig å erstatte altså...

Skal også sies at jeg har low nicotine-ampuller, da. Hadde kanskje vært enda litt enklere om det var litt mer nikotin i de. Menmen!

Tusen takk for at du er så inspirerende :klem:

Så flink du er! :)

Ok, så har du behov for nattarøyken din, hva så?

I stedet for å fokusere på den ene røyken du røyker i løpet av dagen, se heller på alle de røykene du ikke røyker i løpet av dagen.

Det er så utrolig bra!

Kanskje får du lyst til å kutte ut nattarøyken også etterhvert, men uansett er dette kjempebra!

*stolt av deg* :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...