Gå til innhold

Oppskrift på strikkevotter


Solstorm

Anbefalte innlegg

Tiden for mitt første forsøk på å strikke votter er kommet og nå trenger jeg en oppskrift som passer for en nybegynner. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk.

Det jeg nå har begynt å lure på, er om votter er det som er enklest for meg å strikke når jeg nå for første gang skal strikke noe annet enn skjerf og grytekluter!

Er det enklere å strikke noe annet enn votter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Det jeg nå har begynt å lure på, er om votter er det som er enklest for meg å strikke når jeg nå for første gang skal strikke noe annet enn skjerf og grytekluter!

Er det enklere å strikke noe annet enn votter?

Jeg vil vel si at det er lettere å strikke ei lue og kanskje også en enkel genser hvis du er helt nybegynner. Jeg strikker ofte votter, og syntes det er enkelt (men det er jo fordi jeg har stikka masse).

På en vott, må du felle til tommel. Du må legge oppigjen masker og holde styr på 5 pinner. Tommelen er liten, så det er vel lett for en nybegynner å miste masker..

Men har du noen som kan veilede deg underveis, er det ikke noe problem vil jeg tro. Det er jo artig at det ikke tar så lang tid med det første prosjektet heller, og en vott er jo rask å strikke.

Masse lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at det er lettere å strikke ei lue og kanskje også en enkel genser hvis du er helt nybegynner. Jeg strikker ofte votter, og syntes det er enkelt (men det er jo fordi jeg har stikka masse).

På en vott, må du felle til tommel. Du må legge oppigjen masker og holde styr på 5 pinner. Tommelen er liten, så det er vel lett for en nybegynner å miste masker..

Men har du noen som kan veilede deg underveis, er det ikke noe problem vil jeg tro. Det er jo artig at det ikke tar så lang tid med det første prosjektet heller, og en vott er jo rask å strikke.

Masse lykketil

Takk for et godt svar. Veileder har jeg, men jeg vil jo ikke miste motet av mitt første ordentlige strikkeprosjekt heller! Jeg tror jeg vil begynne med en lue først - og så får vottene bli strikket når jeg har strikket litt mer.

Genser høres fryktelig vansklig ut, men det er nok fordi jeg egentlig ikke har så god grei på strikking!

Nå skal jeg finne mønster og få kjøpt meg strikkepinner og garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lue og tubesokker er veldig enkelt å begynne med iallfall :) Der begynte jeg, og nå har jeg utvidet og strikka flere ting helt på egenhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse er enkle, og går veldig fort å strikke. Det første jeg strikket rundt var nok en lue, men disse er ikke veldig mye vanskeligere :) Gode og varme er de også. Ellers lærer man mye underveis når man strikker votter, som man kan ha bruk for i andre ting man vil strikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg Solstorm, tenkte å prøve noe annet enn skjerf og grytekluter.. Hvis du finner noen enkle oppskrifter så si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har svart meg: takk for fine tips og oppskrifter.

Jeg er i samme situasjon som deg Solstorm, tenkte å prøve noe annet enn skjerf og grytekluter.. Hvis du finner noen enkle oppskrifter så si ifra!

Jeg har strikket denne lua og det fikk jeg til! Jeg brukte sikkerhetsnåker istedet for merketråder. Det ble da enkelt å se hvor jeg skulle øke og sikkerhetsnålene var lette å feste og flytte.

Jeg tror mitt neste prosjekt er votter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har svart meg: takk for fine tips og oppskrifter.

Jeg har strikket denne lua og det fikk jeg til! Jeg brukte sikkerhetsnåker istedet for merketråder. Det ble da enkelt å se hvor jeg skulle øke og sikkerhetsnålene var lette å feste og flytte.

Jeg tror mitt neste prosjekt er votter...

Et lite tips er å lage en løkke på merketråden og sette den på pinnen. Da flyttes den bare hver gang du kommer til den, og den skifter aldri plass. Det er enda enklere enn å feste sikkerhetsnåler i selve arbeidet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å lage en løkke på merketråden og sette den på pinnen. Da flyttes den bare hver gang du kommer til den, og den skifter aldri plass. Det er enda enklere enn å feste sikkerhetsnåler i selve arbeidet. :)

Genialt! Takk.

-og takk til dere som viste meg flotte linker.

Endret av Solstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags votter strikker du? Jeg pleier alltid å øke til tommel jeg.

Her er det flere votteoppskrifter

Når jeg strikker nedefra vrangborden - og noen cm til - så feller jeg av masker for tommelen... i neste omg legger jeg opp nye masker, slik at det blir et hull til tommelen... Når selve votten er ferdig tar jeg oppigjen maskene rundt hullet og strikker totten...;-)

Dette gjelder iallefall for de tovavottene jeg har strikket rimelig mange par av... Lenge siden jeg har strikket "mønster" votter, uten toving.

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg strikker nedefra vrangborden - og noen cm til - så feller jeg av masker for tommelen... i neste omg legger jeg opp nye masker, slik at det blir et hull til tommelen... Når selve votten er ferdig tar jeg oppigjen maskene rundt hullet og strikker totten...;-)

Dette gjelder iallefall for de tovavottene jeg har strikket rimelig mange par av... Lenge siden jeg har strikket "mønster" votter, uten toving.

Ok. Jeg pleier alltid å øke litt først jeg, så tommelen får god plass, og så setter jeg de ekstra maskene på en tråd og bruker dem til tommelen etterpå. Tommelkile, heter det.

Har strikka en del votter der jeg strikka inn en tråd der tommelen skulle være, men har alltid pleid å øke først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg pleier alltid å øke litt først jeg, så tommelen får god plass, og så setter jeg de ekstra maskene på en tråd og bruker dem til tommelen etterpå. Tommelkile, heter det.

Har strikka en del votter der jeg strikka inn en tråd der tommelen skulle være, men har alltid pleid å øke først.

Det er sikkert helt riktig på "vanlige" votter :) Men det er såpass lenge siden jeg strikka slike, at jeg husker ikke i hodet helt hvordan jeg gjorde.

På tovavotter blir det litt anderledes, fordi de strikkes jo så kjempestore, og tøyes litt i form etter tovingen..

(Jeg setter også maskene på en tråd, jeg skrev feil - da jeg skrev at jeg felte de av... beklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...