Gå til innhold

Prøver å finne en gammel barnefilm..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg er trist eller sliten liker jeg å se på barnefilmer, gjerne de gamle som jeg så på den gang jeg faktisk gikk under kategorien barn. Og så kom jeg på to filmer her om dagen som jeg ikke for noenting i verden greier å huske navnet på!

Den ene er norsk vet jeg, og var en samling av norske folkeeventyr i tegnefilm-stil. Bl.a trollene i h(eddal??)-skogen, den med to brødre som skal kjappe seg hjem og går gjennom skogen, der de må gjemme seg for et trehodet troll med et øye. En av de andre eventyrene husker jeg var noe askeladden-aktig med en prinsesse i en sitron og ei fløyte, det var mange andre eventyr på samme film, men det er de to jeg husker.

Og så den andre, om jeg ikke tar helt feil er det egentlig noe lignende, bare at det ikke er utpregede norske historier nødvendigvis. Men jeg tror det er enten sammensatt av mange små filmer med forskjellige historier, ellers så er det en kombinasjon der de har slått sammen en del av de gamle historiene. Vet at en av dem er en omskrivning av askepott. Også denne i tegnefilm-stil. Mener å huske at det også var noe med slottet med de tusen dører? Og så i askepott-delen kjører hun i ei vogn over ei bru, brua raser(?) og så må hun redde dyrene hun hadde i vogna.. Husker også at hun er svarthåra, om det har noen betydning.

Er eksepsjonelt dårlig til å forklare, men det er tross alt minst 10 - 15 år siden sist jeg så filmene.. Er født i 91, så er det i det minste sånn omtrent tidfestet at filmene må ha kommet ut rundt da. Setter utrolig stor pris på hjelp! :)



Anonymous poster hash: df2e7...cf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fragglene? Husker jeg elsket dem!!

Ikke en gang i nærheten, men takk for forslaget :)

Anonymous poster hash: df2e7...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...



Kom på en til med norske folkeeventyr, denne inneholdt blandt annet historien om syvende far i huset, askeladden som kappåt med trollet og.. og.. den med han som reiste land og strand med et flyvende skip og møtte forskjellige mennesker, blant annet han som spiste gråstein og han som holdt inne 7 vintre og 7 somre ellernoe.. Hva heter den filmen?

Anonymous poster hash: df2e7...cf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å den andre kan muligens være the magic riddle fra 1991 http://en.wikipedia.org/wiki/The_Magic_Riddle

Værsegod det er flaut å kunne sånne ting :P

Jeg. Elsker. Deg!!!! Tusen takk! Tusen, tusen takk! :D

Anonymous poster hash: df2e7...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...