Gå til innhold

Hvorfor provoserer kosten min deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har samme kosthold som deg og kroppen min er så fornöyd med det!

Opplever også at folk bare "HVA? Du lever jo ikke"
Jo, det er nettopp det jeg gjör! Holder meg slank, fresh og finere. Hud, hår, negler, fordöylese m.m. You name it. Folk er sjalu tror jeg...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

For et år siden ble jeg veganer. Jeg ville gå ned i vekt og brukte først kosten som en diett, men etter at jeg gikk ned de 10 kg jeg ønsket å gå ned fortsatte jeg dette sunne kostholdet. Jeg fikk finere hår, lengre vipper, bedre fordøyelse og mer energi. Bra for meg, ikke sant? Så hvorfor blir da folk så jævlig provoserte av at jeg ikke spiser kjøtt, melkeprodukter og egg? Hvorfor plager det deg så jævlig at jeg ikke vil ha brød? Ja, veganere spiser ofte brød, men jeg vil ikke det. Jeg får vondt i magen.

Plager det feite folk så sinnsykt at andre mennesker klarer å legge om livsstilen sin, mens de bare fortsette å være sitt gamle, feite seg?

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Det er holdningen din som er provoserende, ikke hva du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har samme kosthold som deg og kroppen min er så fornöyd med det!

Opplever også at folk bare "HVA? Du lever jo ikke"

Jo, det er nettopp det jeg gjör! Holder meg slank, fresh og finere. Hud, hår, negler, fordöylese m.m. You name it. Folk er sjalu tror jeg...!

Sånn holdning er det alltid noen folk som vil ha. Om det er veganer, vegetarianer, lavkarbo, rawfood osv osv. Det handler ikke om sjalusi. Det handler om uvitenhet når en reagerer på andres kosthold så lenge det er snakk om at vedkommende får i seg alle næringsstoffene og kaloriene en trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

For et år siden ble jeg veganer. Jeg ville gå ned i vekt og brukte først kosten som en diett, men etter at jeg gikk ned de 10 kg jeg ønsket å gå ned fortsatte jeg dette sunne kostholdet. Jeg fikk finere hår, lengre vipper, bedre fordøyelse og mer energi. Bra for meg, ikke sant? Så hvorfor blir da folk så jævlig provoserte av at jeg ikke spiser kjøtt, melkeprodukter og egg? Hvorfor plager det deg så jævlig at jeg ikke vil ha brød? Ja, veganere spiser ofte brød, men jeg vil ikke det. Jeg får vondt i magen.

Plager det feite folk så sinnsykt at andre mennesker klarer å legge om livsstilen sin, mens de bare fortsette å være sitt gamle, feite seg?

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Det er noe grunnleggende galt med holdningene dine når du tror at hele verden handler om akkurat deg. Jeg blir ikke provosert av kosten din. Jeg fikk lyst å kommenterer innlegget ditt fordi din holdning til andre mennesker provoserer meg.

Hadde du spurt meg om hva jeg syns om kostholdet ditt så kunne jeg fortalt deg at du jeg syns det er en dårlig avgjørelse helsemessig. Jeg har også ennå til gode å treffe på veganere eller vegetarianere som ser ut, og er sunne og friske. De jeg kjenner til er late, energiløse og ser usunne ut. Det betyr ikke at du ikke kan være unntaket.

Det som du skriver er typisk for "nyfrelste" som bare må fortelle hele verden hvorfor det de gjør er så bra. Om det er som veganer, lavkarbojunkie eller treningsfreak er likegyldig. Det som du påstår deg utsatt for er akkurat det samme som du utsetter andre for.

Flott at du har funnet et kosthold som virker for deg. Hva har det med oss andre å gjøre?

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; kjempeimponert over at du er veganer! Det må jeg si! Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk blir provosert av det. Det er jo ditt kosthold?

MEN (og nå snakker jeg på generelt grunnlag her, ikke til TS), jeg kan skjønne at folk blir provosert hvis en som lever på en "spesiell diett" (kommer ikke på et annet uttrykk) kritiserer eller klager på mat som de får servert hos andre som ikke spiser slik. Ta en på lavkarbo for eksempel. Hvis h*n kommer i et selskap og får servert en pastarett eller poteter, synes jeg ikke den personen skal klage eller spørre om å få noe annet. Spis heller det du kan spise på tallerkenen.

Spis eller hold munn er vel det jeg prøver å si...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Sikkert fordi mat er kultur, og du bryter med den. Og mat er følelser, og du trigger dårlig samvittighet.

Personlig bryr jeg meg ikke noe særlig

Det har nok mye med dette å gjøre, og jeg kjenner selv igjen den følelsen. Man går i forsvarsposisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andres kosthold provoserer ikke meg. Men du kan ikke forvente at jeg skal vite hva du kan (ønsker å) spise akkurat nå, da jeg har mitt eget kosthold jeg forholder meg til (samme type kosthold som 90% av nordmenn) . Så om du ønsker spesielle matvarer når du kommer til meg så får du enten ta med selv, eller som andre her påpeker, du kan spise det du føler for på tallerken. Jeg verken kan eller vil bruke energi på å sette meg inn i ditt kosthold pr nå. Neste gang vi møtes kan du ha helt andre preferanser.



Anonymous poster hash: 09263...d5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Andres kosthold provoserer ikke meg. Men du kan ikke forvente at jeg skal vite hva du kan (ønsker å) spise akkurat nå, da jeg har mitt eget kosthold jeg forholder meg til (samme type kosthold som 90% av nordmenn) . Så om du ønsker spesielle matvarer når du kommer til meg så får du enten ta med selv, eller som andre her påpeker, du kan spise det du føler for på tallerken. Jeg verken kan eller vil bruke energi på å sette meg inn i ditt kosthold pr nå. Neste gang vi møtes kan du ha helt andre preferanser.

Anonymous poster hash: 09263...d5b

Jeg synes denne typen holdninger er så rare. Når jeg får besøk forsøker jeg alltid å sette meg inn i hva slags preferanser/type mat gjesten har, og lager mat deretter. Svigermor er på lavkarbo, så da lager jeg det. Foreldrene til samboer liker ikke for sterk mat, så jeg passer på det. Pappa har diabetes, så jeg lager noe som passer for ham. Osv. Man liker jo at gjestene skal føle seg velkomne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor blir da folk så jævlig provoserte av at jeg ikke spiser kjøtt, melkeprodukter og egg? Hvorfor plager det deg så jævlig at jeg ikke vil ha brød?

Forfengelighet? Mange med spesielt kosthold tror seg bedre enn andre. Det er i hvert fall lett å mistenke folk som har et spesielt kosthold (særlig hvis det er frivillig, at det ikke ligger noen medisinske årsaker bak) for bare å ønske å framstå bedre. Da har kosthold bare blitt enda en måte for folk å realisere seg selv på.

Vi skjønner; du spiser ikke kjøtt. Du er så samfunnsbevisst, atte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik her til lands at vi er oppdratt til å spise det som blir satt frem til oss, noe annet er uhøflig. Men det har jo sin historiske begrunnelse, det er ikke så lenge siden vi var fattige alle mann.

Det var ei stund jeg kunne bli litt svett av alle spesialdiettene folk skulle ha, for jeg jobber innenfor event, eller hva jeg skal kallle det og jeg har opplevd at folk har hisset seg veldig opp over ikke få lavkarbo, f.eks. Så nå legger jeg til ei linje på bookingskjema: har du matperferanser eller allergier? Gi beskjed om disse.

Når jeg inviterer folk hjem til meg spør jeg på forhånd: - hva kan du spise og hva kan du ikke spise?

Veganere får meg ofte til å fnise litt, men helt ok for meg altså.

TS, ikke kall folk feite, det er ufint.



Anonymous poster hash: c85f3...222
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Det er jo ikke så rart at en veganer ønsker å spise et sted de serverer mat som han/hun kan spise? Hvis du hadde glutenallergi ville jo alle tatt hensyn til deg og gått et sted de har mat du kan spise. Det er dette her jeg mener med feite folk som blir så jævlig provosert. Du har en sånn holdning at siden jeg er så sunn så får jeg faen meg seile min egen sjø og heller så på dere andre spise, istedenfor å dra et sted der alle finner mat de liker.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Å ha cøliaki er ikke et valg. Det kan ikke sammenliknes med å være veganer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, og dette sier jeg med hånden på hjertet, jeg prøver aldri å få noen over på vegansiden.

Spesielt tanta mi blir provosert av at jeg ikke spiser kjøttet hun har lagd. Hun sier ofte at jeg spiste da kjøtt før, så hvorfor ikke bare gjøre det denne ene gangen.

Og jeg har noen feite, unnskyld, frodige venninner som hele tiden klager på at de er tjukke, men hvis jeg sier at vegankostholdet hjalp meg ned i vekt blir de kjempe provoserte og sier at jeg leker meg helsen min. Hva er galt med å bare leve på frukt, grønnsaker, nøtter, frø og bær? Hva er det jeg mangler? Jeg tar de vitaminene jeg trenger, og verdiene mine er på topp.

TS

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Bacon, hamburgere, taco kveld...listen er lang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det på akkurat samme måte, dog er jeg veggis. I familiemiddager ber jeg ALDRI noen tilpasse måltidene etter meg, jeg spør hva som blir servert, også tar jeg med meg noe, dersom det f.eks er en gryterett. Jeg snakker aldri om mitt kosthold, mine verdier eller rakker ned på mine familiemedlemmer, alikevel har jeg det siste året fått tyn, drittmeldinger, blitt baksnakket og rakket ned på HVER ENESTE FAMILIEMIDDAG.

Det har faktisk blitt så ille for meg at jeg gruer meg til bursdager og familiesammenkomster.



Anonymous poster hash: c2d27...138
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det blir litt feil å si at alle veganere og vegetarianere er usunne/late som en over her skrev. Litt dømmende. Vet om ei som er vegetarianer, hun er riktignok ganske så lat, men spiser veldig sunt. Min beste venninne er veganer og jeg kjenner ingen andre som er i bedre form enn henne, virkelig en sunn og sterk kropp og hun har aldri hatt noen mangler på vitaminer. Det er bra folk er forskjellig, jeg koser meg med kjøtt, men koser meg også med veggismat.

Som andre har sagt, du har en holdning som sier at du er bedre enn andre pga hva du spiser. Da blir folk provoserte.

Anonymous poster hash: fb28c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det på akkurat samme måte, dog er jeg veggis. I familiemiddager ber jeg ALDRI noen tilpasse måltidene etter meg, jeg spør hva som blir servert, også tar jeg med meg noe, dersom det f.eks er en gryterett. Jeg snakker aldri om mitt kosthold, mine verdier eller rakker ned på mine familiemedlemmer, alikevel har jeg det siste året fått tyn, drittmeldinger, blitt baksnakket og rakket ned på HVER ENESTE FAMILIEMIDDAG.

Det har faktisk blitt så ille for meg at jeg gruer meg til bursdager og familiesammenkomster.

Anonymous poster hash: c2d27...138

Uff, sånn har kjæresten min det også. Jeg forsøker å vise at det finnes masse man kan lage når de blir bedt hit, men de ser på ham som vanskelig og gidder ikke å prøve. Er så glad for at min familie ikke er sånn. Da jeg var på familiemiddag sist hadde de laget veggistapas, også hadde de litt viltkjøtt ved siden av.

Anonymous poster hash: 3c5e7...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det på akkurat samme måte, dog er jeg veggis. I familiemiddager ber jeg ALDRI noen tilpasse måltidene etter meg, jeg spør hva som blir servert, også tar jeg med meg noe, dersom det f.eks er en gryterett. Jeg snakker aldri om mitt kosthold, mine verdier eller rakker ned på mine familiemedlemmer, alikevel har jeg det siste året fått tyn, drittmeldinger, blitt baksnakket og rakket ned på HVER ENESTE FAMILIEMIDDAG.

Det har faktisk blitt så ille for meg at jeg gruer meg til bursdager og familiesammenkomster.

Anonymous poster hash: c2d27...138

Da er det vell mer noe alvorlig galt med familien din, om de reagerer så sterkt på at du velger å være veggis. Er jo ikke slik de fleste har det, men noen med elendige familieforhold.

Endret av HannaP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er gøy å hakke på TS her, har selv vært innom diverse slike "alternative" kosthold og ble mye hakket på av større personer. Skal dog nevnes at jeg var spiseforstyrret og veide 15 kilo mindre enn jeg burde, men de veide sannelig mer enn 15 kilo ekstra. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er gøy å hakke på TS her, har selv vært innom diverse slike "alternative" kosthold og ble mye hakket på av større personer. Skal dog nevnes at jeg var spiseforstyrret og veide 15 kilo mindre enn jeg burde, men de veide sannelig mer enn 15 kilo ekstra. :ler:

Det er ikke ett eneste innlegg her hvor noen hakker på TS her.

Endret av HannaP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Kosten din irriterer ikke meg i alle fall. Med mindre det er en Nimbus 2000.

Anonymous poster hash: c8583...390

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere har en tendens til å være veldig ekstreme. Hvis du ikke er veganer og nevner det så kan de begynne å snakke dritt om deg. Jeg var medlem av en vegan gruppe og ble sjikanert som pokker da de fant ut at jeg ikke er veganer. Har aldri fått så mye dritt slengt etter meg.

Mange som ikke respekterer de som ikke spiser kjøtt og dømmer dem fort som faen. Hvis du våger å dømme dem for å være veganer, så er det derimot helt sjokkerende for dem. Double standards.

Men hva i all verden gjør du i en veganer gruppe dersom du ikke er veganer? Faller ikke da hele poenget bort? Eller var det for å krangle at du meldte deg inn? For da forstår jeg hvorfor de reagerte.

Anonymous poster hash: 7b5f1...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...