Gå til innhold

Hvorfor provoserer kosten min deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sorry jeg siterte feil person over!! Mente selvfølgelig han andre.



Anonymous poster hash: cf87d...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosten din irriterer ikke meg i alle fall. Med mindre det er en Nimbus 2000.



Anonymous poster hash: c8583...390
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart at en veganer ønsker å spise et sted de serverer mat som han/hun kan spise? Hvis du hadde glutenallergi ville jo alle tatt hensyn til deg og gått et sted de har mat du kan spise. Det er dette her jeg mener med feite folk som blir så jævlig provosert. Du har en sånn holdning at siden jeg er så sunn så får jeg faen meg seile min egen sjø og heller så på dere andre spise, istedenfor å dra et sted der alle finner mat de liker.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Og med denne holdningen, så er det ikke rart at folk blir provosert... Spesielt når ingen sier at du bare skal seile din egen sjø eller ble veldig provosert, men bare skrev at det er problematisk å dra på ferie med en veganer.. Guder, snakk om å overreagere :roll:

Endret av HannaP
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med denne holdningen, så er det ikke rart at folk blir provosert... Spesielt når ingen sier at du bare skal seile din egen sjø, bare at det er problematisk å dra på ferie med en veganer.. Guder, snakk om å overreagere :roll:

jeg siterte feil person, my bad. siktet til personen som snakka om restauranter.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Helt ærlig, og dette sier jeg med hånden på hjertet, jeg prøver aldri å få noen over på vegansiden. Spesielt tanta mi blir provosert av at jeg ikke spiser kjøttet hun har lagd. Hun sier ofte at jeg spiste da kjøtt før, så hvorfor ikke bare gjøre det denne ene gangen. Og jeg har noen feite, unnskyld, frodige venninner som hele tiden klager på at de er tjukke, men hvis jeg sier at vegankostholdet hjalp meg ned i vekt blir de kjempe provoserte og sier at jeg leker meg helsen min. Hva er galt med å bare leve på frukt, grønnsaker, nøtter, frø og bær? Hva er det jeg mangler? Jeg tar de vitaminene jeg trenger, og verdiene mine er på topp. TS Anonymous poster hash: cf87d...79b

Hvorfor nevner du bare "feite" folk som reagerer? Jeg er tynn som en flis og elsker kjøtt.

Jeg er en kjøtteter. Elsker kjøtt. Spiser det hver dag. Kommer aldri til å slutte med det. Jeg kunne aldri blitt vegner eller vegetarianer. Men har venner og kollegaer som er det. Jeg respekter at de ikke spiser kjøtt og de respekterer at jeg spiser kjøtt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det feite folk så sinnsykt at andre mennesker klarer å legge om livsstilen sin, mens de bare fortsette å være sitt gamle, feite seg?

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Jeg har vært veganer selv, men jeg tenkte ALDRI denne siste setningen her. Og jeg møtte ALDRI noen motstand, kun spørsmål fordi folk var oppriktig nysgjerrige.

Så du bør tenke litt på om det kanskje ikke er denne siste setningen her som får folk til å være litt avventende og ikke over positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LadyGlaGla

Sikkert fordi mat er kultur, og du bryter med den. Og mat er følelser, og du trigger dårlig samvittighet.

Personlig bryr jeg meg ikke noe særlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg siterte feil person, my bad. siktet til personen som snakka om restauranter.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Forsatt ikke en person som ble provosert, bare fortalte sin mening. Du må forvente at folk forklarer hvorfor det noen ganger ikke er praktisk at noen er veganere. Hvis det er det du mener med å bli så jævlig provosert som du skriver, er det heller du som overreagerer noe helt ekstremt!

Jeg blir ikke provosert.. Men kan synes det er irriterende om folk som på død og liv skal prate om det 24/7, eller gjøre et stort nummer ut av det.

Et annet element kan være forventning om forskjellsbehandling, du inviterer en hel gjeng på middag for eks og personen som ikke spiser ditt og datt forventer at det er et alternativ til dem.. Eller slår seg helt vrang når man skal ut å spise, klager over at restauranten ikke har alternativer til dem..

Å du svarer med :

Det er dette her jeg mener med feite folk som blir så jævlig provosert. Du har en sånn holdning at siden jeg er så sunn så får jeg faen meg seile min egen sjø og heller så på dere andre spise, istedenfor å dra et sted der alle finner mat de liker.

Endret av HannaP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokkosnøtta

Sikkert fordi mat er kultur, og du bryter med den. Og mat er følelser, og du trigger dårlig samvittighet.

Personlig bryr jeg meg ikke noe særlig

Tror du har rett. Men ts bør gjøre noe med holdningen sin uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Tror du har rett. Men ts bør gjøre noe med holdningen sin uansett.

Jepp, hun er såpass så sjølgod og selvtilfreds at det er nok der selve provokasjonen ligger, ikke hva hun spiser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til deg TS som er veganer, kunne øsnske jeg også var det, men er nok litt for glad i "etisk kjøtt", hvis det er noe som heter det.

Men pass litt på, har ei tante som var veganer en stund - til tennene begynte å løsne, da måtte hun slutte med det fordi hun ikke fikk i seg det kroppen trengte på sikt.



Anonymous poster hash: 7f03f...9d4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart at en veganer ønsker å spise et sted de serverer mat som han/hun kan spise? Hvis du hadde glutenallergi ville jo alle tatt hensyn til deg og gått et sted de har mat du kan spise. Det er dette her jeg mener med feite folk som blir så jævlig provosert. Du har en sånn holdning at siden jeg er så sunn så får jeg faen meg seile min egen sjø og heller så på dere andre spise, istedenfor å dra et sted der alle finner mat de liker.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Kanskje du har et sunt koshold, men det er ikke fordi du har kuttet ut kjøtt. Rent kjøtt er sunt. I følge studier gjør vestlige veganere det bra helsemessig. Men det er til tross for at de spiser kjøtt og ikke på grunn av. Jeg håper du ser forskjellen.

Vestlige veganere gjør andre grep som er positivt for helsen. De er flinkere til å trene jevnlig, nesten ingen av dem røyker, nesten ingen av dem drikker seg snydings, de lager mer mat fra bunnen av og så videre. Du ser vel hvordan disse grepene har en positiv effekt på helse når de blir sammenlignet med den generelle befolkningen?

Jeg sier vestlige veganere fordi studier gjort på andre veganere viser ikke samme tilsynelatende positive helseeffekt... Veganere i Taiwan som spiser helt likt sine kjøttspisende landsmenn bare uten kjøttet har nemlig dårligere helse...

Jeg vet ikke hva slags kosthold du hadde før omleggingen så det blir jo bare spekulasjoner fra min side da, men siden du har fått finere hår og sånt så må du ha hatt et dårligere kosthold enn du har nå. Hva med å prøve kostholdet du har nå, men med kjøtt til? Det må jo bli bra. :)

Anonymous poster hash: 170fc...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke et ønske om å spise kjøtt, så hvorfor skal jeg gjøre det? Hvorfor vil DU at jeg skal spise kjøtt? Hvorfor ber du meg om å "bare spise litt"?



Anonymous poster hash: cf87d...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo ikke et ønske om å spise kjøtt, så hvorfor skal jeg gjøre det? Hvorfor vil DU at jeg skal spise kjøtt? Hvorfor ber du meg om å "bare spise litt"?

Anonymous poster hash: cf87d...79b

" Rent kjøtt er sunt. I følge studier gjør vestlige veganere det bra helsemessig. Men det er til tross for at de spiser kjøtt og ikke på grunn av. Jeg håper du ser forskjellen."

Anonymous poster hash: ee7da...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å provosere andre med å kalle dem stygge ting, så skal du se folk slutter med å bli provosert... :filer:



Anonymous poster hash: ee7da...15e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Rent kjøtt er sunt. I følge studier gjør vestlige veganere det bra helsemessig. Men det er til tross for at de spiser kjøtt og ikke på grunn av. Jeg håper du ser forskjellen."

Anonymous poster hash: ee7da...15e

Ser det mangler en "ikke" der... Jeg mente selvsagt å skrive:

Rent kjøtt er sunt. I følge studier gjør vestlige veganere det bra helsemessig. Men det er til tross for at de ikke spiser kjøtt og ikke på grunn av.

Anonymous poster hash: 170fc...67b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forakten for fete mennesker plager meg mer enn at du er veganer.

Enig med Erazor her... Hvordan skal jeg ta deg og ditt problem seriøst når du rakker ned på andre mennesker som ikke er som deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart at en veganer ønsker å spise et sted de serverer mat som han/hun kan spise? Hvis du hadde glutenallergi ville jo alle tatt hensyn til deg og gått et sted de har mat du kan spise. Det er dette her jeg mener med feite folk som blir så jævlig provosert. Du har en sånn holdning at siden jeg er så sunn så får jeg faen meg seile min egen sjø og heller så på dere andre spise, istedenfor å dra et sted der alle finner mat de liker.

Anonymous poster hash: cf87d...79b

Har jeg forstått riktig at denne var til meg?

Jeg skjønner ikke det maset ditt om feite folk, men det lagt til side.

Innlegge var litt satt på spissen, men så lenge det ikke er snakk om medisinske grunner så mener jeg at det i utgangspunktet den som har en spesiell diet (ikke nødvendigvis veganer) burde ta hensyn til de andre og ikke omvendt. Eksempelet mitt, som jeg mente kunne være irriterende gjaldt når man spiser i grupper.

Poenget mitt var vel mer at folk på div dieter burde kunne være mer fleksible, ettersom det skaper ekstraarbeid for andre (jf selskap) eller ubeleiligheter (jf. restaurantbesøk).

Jeg ser på det som en høfflighetsgrie. Det hender for eksempel at jeg får mat jeg ikke er så begeistret for i selskap, eller vin jeg ikke liker, men jeg spiser og drikker det fordet, uten å lage noe nummer ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre om du er veganer eller ei. Har selv vært veganer i 4år (ikke per dags dato, spiser kjøtt 1gang i uka)

Anonymous poster hash: e4575...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegge var litt satt på spissen, men så lenge det ikke er snakk om medisinske grunner så mener jeg at det i utgangspunktet den som har en spesiell diet (ikke nødvendigvis veganer) burde ta hensyn til de andre og ikke omvendt. Eksempelet mitt, som jeg mente kunne være irriterende gjaldt når man spiser i grupper.

Poenget mitt var vel mer at folk på div dieter burde kunne være mer fleksible, ettersom det skaper ekstraarbeid for andre (jf selskap) eller ubeleiligheter (jf. restaurantbesøk).

Jeg ser på det som en høfflighetsgrie. Det hender for eksempel at jeg får mat jeg ikke er så begeistret for i selskap, eller vin jeg ikke liker, men jeg spiser og drikker det fordet, uten å lage noe nummer ut av det.

Enig i det meste. Jeg spiser LCHF og forventer ikke at andre tar hensyn til min diett siden jeg strengt tatt ikke MÅ spise slik hele tiden. Allergier blir noe annet.

Som regel spør verter (de som vet at jeg spiser LCHF) hva de kan lage som alternativ til meg, men jeg sier at de lager bare det de vil lage og så gjør jeg det beste ut av det. Har opplevd at de insisterte på å lage noe jeg kunne spise og jeg sa "OK, ikke sjømat (liker ikke), ikke korn, ikke potet og ikke sukker". Fikk tilbake: "Hvis jeg lager kompe, kan du spise det?"...

Jeg pleier å spise jeg litt hjemme før jeg drar. Lite nok til at jeg kan spise normalt hvis det er noe jeg kan spise, men mye nok til at jeg klarer meg til jeg kommer hjem igjen hvis det ikke er noe jeg kan spise. Smaksmessig kan jeg spise og drikke det meste (bortsett fra kaffe, øl og sjømat blæh) og gjør ikke noe stort nummer ut av om de ikke har mat jeg kan ha. Vann får man alltids tak i så drikke får jeg alltid da.

På restauranter pleier det ikke å være noe problem med LCHF i alle fall. På kinarestaurant kan man bestille uten ris/nudler for eksempel for å få det lavkarbo. Det er ikke sikkert det er high fat, men det er lavkarboen som er det viktigste i et enkeltmåltid. De aller fleste restauranter har en salat på menyen og det kan vanligvis spise til og med som veganer. Så restaurant-problemstillingen er jeg ikke enig i. Dessuten lever restaurantene av å servere mat man kan spise og de er i så godt som alle tilfeller villige til å gjøre noen forandringer fordi man ikke vil eller kan spise noen matvarer.

Anonymous poster hash: 170fc...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...