Gå til innhold

Oss som vil opp i muskelmasse i 2014!


Nuttery

Anbefalte innlegg

Jeg er 1.69 og veier 53 kilo. Har faktisk gått opp litt etter at jeg begynte å trene. Er nok ikke flink nok til å spise, sliter litt med etterdønninger etter 9 mnd med kvalme og oppkast i svangerskap. Jobber med saken, og treningen øker appetitten min merker jeg. Prøver å avvenne meg sukker i ukedagene, for har vært hårreisende mye godteri og chips ol og fy flate det er vanskelig å kutte ut!

Jeg merker allerede at jeg har begynt å trene, blitt litt rettere i ryggen, mye mer overskudd til mine to små.

Kanskje jeg skal prøve lifesum jeg også, for å være sikker på om jeg får i meg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 1.69 og veier 53 kilo. Har faktisk gått opp litt etter at jeg begynte å trene. Er nok ikke flink nok til å spise, sliter litt med etterdønninger etter 9 mnd med kvalme og oppkast i svangerskap. Jobber med saken, og treningen øker appetitten min merker jeg. Prøver å avvenne meg sukker i ukedagene, for har vært hårreisende mye godteri og chips ol og fy flate det er vanskelig å kutte ut!

Jeg merker allerede at jeg har begynt å trene, blitt litt rettere i ryggen, mye mer overskudd til mine to små.

Kanskje jeg skal prøve lifesum jeg også, for å være sikker på om jeg får i meg nok.

Har det likedan :/ Synes det er vanskelig, men tar en dag i gangen.

Sørger for å dra på trening uansett om jeg sprekker i matveien, og prøver å fortsette som før.

Lov å ikke gjøre alt perfekt med en gang. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du skal spise kommer an på utgangspunket ditt, og målet ditt.

Jeg begynte som ganske fersk, men slank.

Ettersom jeg begynte med såppass tung og hyppig trening på en utrent kropp hadde jeg fokus på å spise nok, spesielt proteiner, slik at kroppen hadde tilgang på det den trengte for å bygge seg opp. Proteiner måtte jeg anstrenge meg litt for å få i meg nok av med utgangspunkt i mitt tidligere kosthold.

Jeg drakk shake etter trening, spiste mye egg, kjøtt, melkeprodukter, grønnsaker og potet/pasta/ris. Havregrøt til frokost hver dag. Telte ikke kalorier, men tenkte grovt over antall gram proteiner jeg burde få i meg. Dette var i en periode der jeg også syklet en lengre strekning hver dag i forbindelse med jobb, og dette gjorde det faktisk litt utfordrende å få i seg nok mat.

Etterhvert som månedene har gått har matinntaket blitt noe lavere, men dette skyldes nok at jeg er mindre aktiv utenfor gymmet. Jeg sørger fortsatt for å spise skikkelig middag hver dag med en god proteinkilde, og tenker ellers over gjennom dagen at jeg får i meg noe egg, melk, skyr, eller proteinshake hvis matinntaket ikke strekker til. Er aldri noe problem for meg å få i seg nok karbo og fett.

Typisk middag er f.eks

150 g fisk/kjøtt/fjærkre

150 g grønnsaker

100 g potet/ris/pasta

:)

Takk for svar. Jeg var flink for noen år siden å spise mer riktig (i forhold til proteiner og slikt), men så ingen resultater og etter et lengre utenlandsopphold gikk jeg ikke tilbake til det kostholdet. Syns det er veldig vanskelig å få i seg nok proteiner. Jeg har laktoseintoleranse, så proteinrike melkeprodukter utgår, og dermed også en del av de gode proteinshakene (jeg brukte M-factor, erteprotein - IKKE godt!). Av etiske årsaker ønsker jeg ikke å spise så mye industrikjøtt (spesielt kylling). Havregryn tåler jeg plutselig ikke lenger. Og bønner ble jeg ekstremt lei av etter forrige "skal-spise-mer-protein"-periode. Så jeg er litt håpløs... :ler: Jeg prøver å få i meg ekstra protein de dagene jeg trener da, spiser ofte byggrøt etter trening, drikker en (laktoseredusert) litago, har egg til frokost/lunsj osv. Men på de dagene jeg ikke trener styrke er jeg altfor slapp.

Hadde trengt å få litt inspirasjon fra en laktoseintolerant, muskelbyggende vegetarianer tror jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Se her ja! En perfekt gruppe for meg :)
Jeg ser for meg å starte trening og kosthold for fullt om en ukes tid! :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt giret!! Kjenner at jeg elsker styrketrening! Føler nesten at jeg kan erobre verden etter trening!! :)

Kjenner at jeg må holde igjen for at jeg ikke skal trene hver dag, for er redd for at dette bare skal bli en fase. Så jeg prøver å ta det rolig, men det er ikke like lett!

Ser og merker allerede forskjellen. Alt føles egentlig enklere, levere eldstemann i barnehagen, bære rundt på minsten, handle, alt! Har mye mer ork til å gjøre husarbeid og, selt om jeg lenge har tenkt at jeg ikke har tid/ork til å trene! En ting som er positivt med å være tynn, er jo at all økning i muskelmasse synes jo ganske bra. Ellers skulle jeg egentlig ønske at jeg hadde litt for mye enn for lite.

Er på 5 dagen uten sukker (hatt veldig usunt kosthold) og akkurat nå har jeg ikke så veldig sug, men det kommer vel tilbake utover dagen! Skal trene idag, så da blir det bra! Prøver å spise mer og mer, ikke alltid så lett, men jobber med saken. Må jo opp i vekt!

Føler meg ganske pinglete når jeg begynner treningsøkten, men etterhvert så glemmer jeg alle rundt meg. Men i starten lurer jeg på hva de andre tenker; her kommer en tynn liten spjæling som sikkert har anoreksia... det hadde jo kanskje jeg tenkt selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow! Jeg klarer ikke en pull-up engang!! :)

Jeg klarte 4 flere rep. per sett på knebøy med vekt på, og klarte noen flere rep på andre øvelser og. Så mulig jeg skal ta mer vekter på :)

Ellers er jeg fortsatt sånn at jeg gå rundt og føler meg helt fantastisk for tiden! Styrketrening er virkelig tingen!!

Ser at jeg begynner å få litt muskler, og det er gøy. Men er redd jeg ikke spiser nok... alle råd taes imot med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene for 3 måneder siden. Jeg har nå gått så mye ned i vekt som jeg ønsket. Jeg er 164 høy og veier 56 kg. Nå vil jeg begynne å bygge muskler. Kostholdet er mer eller mindre på plass. Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå. Dette er fordi jeg har aldri bygd muskler før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Jeg klarer ikke en pull-up engang!! :)

Jeg klarte 4 flere rep. per sett på knebøy med vekt på, og klarte noen flere rep på andre øvelser og. Så mulig jeg skal ta mer vekter på :)

Ellers er jeg fortsatt sånn at jeg gå rundt og føler meg helt fantastisk for tiden! Styrketrening er virkelig tingen!!

Ser at jeg begynner å få litt muskler, og det er gøy. Men er redd jeg ikke spiser nok... alle råd taes imot med takk!!

Har øvd siden juni 2013, så det har tatt sin tid ;)

Når det gjelder maten foreslår jeg at du setter opp et eksempel på en dag som tilsvarer kaloribehov osv.

Hvis du holder litt oversikt i starten er det ofte lettere å bare "kjenne på det" senere og vite sånn ca hva du skal ha. Tenk 1-2 g protein per kroppsvekt. Kalorier må nesten regnes litt ut fra høyde og vekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Se her ja! En perfekt gruppe for meg :)

Jeg ser for meg å starte trening og kosthold for fullt om en ukes tid! :danse:

Ehm.. det ble vel strengt tatt drøyet en uke til. :fnise:

Det jeg hater med å prøve å gå opp i vekt, er at man faktisk må spise nesten hele tiden! Det koster jo flesk å kjøpe så mye mat hele tiden! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å trente igår, etterpå spiste jeg en omelett med 4 små egg og 1 grovt rundstykke til, og drakk en stoor smoothie med blåbær, banan, og proteinpulver.... var så mett at jeg var litt kvalm etterpå.

Hvor mange kalorier trenger man hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Var å trente igår, etterpå spiste jeg en omelett med 4 små egg og 1 grovt rundstykke til, og drakk en stoor smoothie med blåbær, banan, og proteinpulver.... var så mett at jeg var litt kvalm etterpå.

Hvor mange kalorier trenger man hver dag?

Det er inviduelt. Du kan søke opp kalorikalkulator på nett :) Du må fylle inn høyde, vekt, kjønn og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Lykke til!! :)

Jeg vil stramme opp kroppen min, jeg. Derfor må jeg trene styrke. Men jeg vil endre på kostholdet mitt først og fremst - ta det litt rolig. Jeg vil ikke overbelaste kroppen min på noen vis. Da har jeg for mye å gjøre på en gang, og blir umotivert, osv.

Jeg har en god stund spist sunt; holdt meg unna godteri og junkfood. Problemet nå er kjede-seg-spising/småspising. Dette skal jeg endre på, samtidig som jeg skal gå turer hver dag. Når jeg kan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener en splitt mellom bryst/triceps, rygg/biceps og bein supplementert med kjerne/mageøvelser ca 75% av øktene, hvor det totalt blir ca 5 ganger i uken. Hvor lang restitusjonstid bør en egentlig ha når en driver med tung styrketrening? Burde jeg splitte øktene enda mer opp for å få mer restitusjon?

Er denne tråden mest for de som vil ha en definert "fitness-kropp"? Jeg syns mange som begynner forsiktig med styrketrening ofte ender opp som nærmest bodybuildere..! Men jeg vil bare stramme opp mage/rumpe/lår og armer.

Det skal mye til for kvinner å få store, svulmende muskler som disse bodybuilderne du snakker om. Disse har trent tungt mange ganger i uken i årevis for å oppnå den muskelmassen de har. Kvinner har 5% av menns testestoronnivå, potensialet for å danne muskelmasse kjapt blir deretter. Du har ingenting å frykte, du vil i lang tid i forveien oppdage det hvis du mener at du begynner å få nok med muskelmasse.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å trente igår, etterpå spiste jeg en omelett med 4 små egg og 1 grovt rundstykke til, og drakk en stoor smoothie med blåbær, banan, og proteinpulver.... var så mett at jeg var litt kvalm etterpå.

Hvor mange kalorier trenger man hver dag?

Det hørtes helt sinnsykt mye ut egentlig. Jeg ville delt det opp i flere måltider og heller spist hver tredje time. Ikke spis deg stappmett, men ikke gå å vær sulten heller. Gi kroppen det den trenger, lytt til kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hørtes helt sinnsykt mye ut egentlig. Jeg ville delt det opp i flere måltider og heller spist hver tredje time. Ikke spis deg stappmett, men ikke gå å vær sulten heller. Gi kroppen det den trenger, lytt til kroppen din.

Takk for tips!! Høres egentlig helt fullstendig logisk ut når jeg tenker meg om... dessverre så er det ingenting som er logisk med apetitten min. Jeg kan lett glemme å spise hvis jeg har det travel, og jeg blir sjeldent sulten. Så jeg må egentlig bare komme inn i en rytme... og jeg merker at jeg synes det er litt vanskelig. (ammetåke, og glemmer veldig lett). Veide meg idag, og ser at jeg har gått mer ned i vekt, så nå får jeg litt hetta.

Jeg sliter rett og slett med å få i meg nok kalorier. Mener å ha hørt om noe som heter gainers? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil bygge muskler, spiser dere i kalorioverskudd? :)



Anonymous poster hash: db824...472
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thai clinch

Dere som vil bygge muskler, spiser dere i kalorioverskudd? :)

Anonymous poster hash: db824...472

Hovedregelen er å være i kalorioverskudd når man skal bygge muskler. Men noen mener at de klarer dette samtidig som de går ned i fettprosent. Men dette tror jeg er ganske vanskelig, å krever veldig stor kontroll på når du spiser og ikke minst hva du spiser. Jeg tror vi snakker fine tuning her. Det ligger over mitt ambisjonsnivå.

Endret av Thai clinch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thai clinch

Jeg prøver å splitte opp på push and pull, men har i tilleg en bein/bryst dag. Men har helgejobb hver 3 uke så man må justerer litt med supersett andre ting for å slippe stresse med trening under arbeidshelgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...