Gå til innhold

Oss som vil opp i muskelmasse i 2014!


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hei! Nesten alle innlegg handler om vektnedgang, så tenkte å lage et innlegg for oss som skal opp i muskelmasse!

Jeg gikk fra å aldri ha trent en dag i mitt liv i juni til å bli kvalifisert til førstegangstjeneste i militæret, noe jeg er utrolig fornøyd med når jeg ser tilbake på hvor jeg startet. Nå jobber jeg mot å legge på meg i muskelmasse og utvikle potensialet mitt!

Bestilt måling av muskelmasse og fettprosent, så gleder meg til å se hvordan formen ligger an!

Håper det er andre som er med meg, og ikke bare er på slankebølgen!

Kos :blomst:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er desverre med på slankebølgen, men samtidig har jeg et ønske om å bygge muskler.

Var en gang i tiden ganske sterk og muskeløs, men tiden tærer. Har så vidt kommet igjen med treningen igjen, men det er vanskelig å holde fokus og faktisk gjennomføre planen. Ikke fordi jeg mangler tid, men fordi jeg mangler vilje til å komme meg ut til treningsutstyret. Noe som er ganske sykt, siden jeg ser ut på området jeg har vektene mine mens jeg ligger på sofaen......

Latskapen lenge leve.



Anonymous poster hash: 1117f...fd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke på slankebølge, snarere tvert imot. Har gått for mye ned i svangerskap og under amming. Jeg har ingen muskelmasse, så føler det er veldig tøft å begynne fra null!

Begynte sterkt, men idag er det en uke siden sist jeg trente så jeg MÅ trene idag. Er redd for at motivasjonen svekkes nå og at jeg begynner å gi opp...

Noen med motiverende ord???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke på slankebølge, snarere tvert imot. Har gått for mye ned i svangerskap og under amming. Jeg har ingen muskelmasse, så føler det er veldig tøft å begynne fra null!

Begynte sterkt, men idag er det en uke siden sist jeg trente så jeg MÅ trene idag. Er redd for at motivasjonen svekkes nå og at jeg begynner å gi opp...

Noen med motiverende ord???

Ikke veldig god til å motivere, men tenk så kjekt det blir når ungen blir større og du enda klarer å løfte og "kaste" rundt på ungen? :P Husker tilbake på barndommen med veldig gode minner pga. foreldre som var med på leken.

Anonymous poster hash: 1117f...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har testet ut appen "gym pact"? Altså, man setter inn en mengde penger, og den er GPS-styrt slik at den skjønner når du er på treningssenteret. De dagene du ikke er der gir den bort en viss mengde penger, de dagene du møter på trening før du en viss mengde penger!

Jeg fører ikke noe nazi-regime, men har minstekrav til meg selv på tre ganger i uka. Prøver også å spise mer (Woho)

I dag skal jeg på kroppsanalyse 14:30! Jeg gru-gleder meg!

Hvor ,mye veier dere forresten, og hvor høye er dere? Hvis noen vil svare, da!

Jeg er 1.59 og veier 55.2 kg sist jeg veide meg i forsvaret!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne joine denne tråden :)

Har trent tung styrketrening 3 ganger per uke siden juni 2013.

Ønsker å ta med med treningen inn i 2014 og utfordre meg selv enda mer. Før dette var jeg slank men utrent, og hadde mistet mye muskelmasse på grunn av en skade. Var veldig inaktiv i en periode på ett år.

I løpet av disse månedene med trening har jeg hatt stor fremgang, og det er gøy å se tilbake på utgangspuktet mitt. Jeg har aldri vært i så god form som nå :) - men jeg kan fortsett utrette mye mer!
Jeg er 160 cm og veier ca 52 kg. Veide ca 49 kg da jeg startet.

I året som har gått har jeg kun fokusert på å trene tungt og spise nok.

I 2014 ønsker jeg et fortsatt fokus på økning av muskelmasse, men jeg kunne tenkt meg litt bedre kondis også, så skal prøve å legge inn litt kondisjonstrening fremover. Har også litt fett på rumpe og lår jeg kunne tenkt meg å brenne bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil med. :)

Trente meg opp for et år siden, og var veldig fornøyd da, men pga mye dritt i livet det siste halvåret har jeg mistet mye vekt da jeg ikke har spiste eller trente regelmessig. I antall kg er jeg tilbake til start, men har høyere muskelmasse/styrke og mindre fett.

Dere som tar kroppsanalyse og måler muskelmasse, hvor gjør dere dette, og hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og med :)

Gikk ned litt i vekt i forbindelse med graviditet og amming og er nå klar for å bygge opp litt muskler. Har planer om å begynne nå til uka :) Satser på å få trent regelmessig og spist sunt. Vil gjerne få strammet opp litt og få en kropp som ligner mer på før-graviditets korppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på analysen, Nuttery? :)

Hadde vært gøy å gjøre en sånn analyse selv. Hvor gjorde du det, og hva kostet det?

Trente styrke i dag. Deilig å være tilbake etter en langhelg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme målet. Veide 90Kg!! i sommer takket være noen ekle medisiner.

Nå er jeg nede på 75Kg og ca. 15% kroppsfett.

Målet er å legge på meg muskler og sakte gå ned mot ca. 12% kroppsfett mot sommeren.

Har slank kroppsbyggning, så jeg har ikke gener til å legge på meg masse muskler, jeg må jobbe hardt med det, men jeg har funnet et opplegg som fungerer for meg og kommer til å følge det, så lenge det fungerer.

Mitt opplegg er en 4 splitt fordelt slik:

-Dag 1. Bryst og skulder

-Dag 2. Rygg og legger

-Dag 3. Bein og mage

-Dag 4. Biceps og triceps.

For meg så er det viktig å få nok hvile mellom hver gang jeg trener en muskelgruppe, minst 48 timer.

Jeg har kjappe økter, sjelden mer en 45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden mest for de som vil ha en definert "fitness-kropp"? Jeg syns mange som begynner forsiktig med styrketrening ofte ender opp som nærmest bodybuildere..! Men jeg vil bare stramme opp mage/rumpe/lår og armer.

PS: hvordan trene slik at puppene ikke forsvinner?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden mest for de som vil ha en definert "fitness-kropp"? Jeg syns mange som begynner forsiktig med styrketrening ofte ender opp som nærmest bodybuildere..! Men jeg vil bare stramme opp mage/rumpe/lår og armer.

PS: hvordan trene slik at puppene ikke forsvinner?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Hehe, jeg er uenig med deg. De ferreste som begynner forsiktig med styrketrening ender opp med bodybuilder-fysikk.

Hvis du vil øke muskelmasse, uansett andre mål, synes jeg denne tråden er for deg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden mest for de som vil ha en definert "fitness-kropp"? Jeg syns mange som begynner forsiktig med styrketrening ofte ender opp som nærmest bodybuildere..! Men jeg vil bare stramme opp mage/rumpe/lår og armer.

PS: hvordan trene slik at puppene ikke forsvinner?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Jeg har aldri truffet noen damer som har begynt med "forsiktig trening" og endt opp som bodybuildere sånn uten videre. Da har de trent og spist målrettet for å oppnå det!

Jeg klarer aldri å bestemme meg for om jeg skal bygge muskler eller ei. Jeg burde egentlig gå ned i vekt først, for å se bra ut med større muskler, men jeg gidder ikke slanke meg heller når jeg tross alt er fornøyd med den jeg er. Syns også det er litt vanskelig å ha riktig matinntak for å øke muskelmassen. Hvordan og hvor mye spiser dere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er denne tråden mest for de som vil ha en definert "fitness-kropp"? Jeg syns mange som begynner forsiktig med styrketrening ofte ender opp som nærmest bodybuildere..! Men jeg vil bare stramme opp mage/rumpe/lår og armer.

PS: hvordan trene slik at puppene ikke forsvinner?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Nå forfekter du omtrent alt av myter rundt muskelbygging. Er du klar over hvor lang tid det tar å legge på seg så mye muskler at man får en "bodybuilder" fysikk?

Det er årevis med beinhard trening og super disiplin når det kommer til kosthold, de aller færreste hadde klart et slik løp selv om de prøvde hardt.

Er du flink og har gode gener, så klarer du kanskje 5-6 rene muskler på det første året, så synker det med et par kilo år to osv.

Så med gode gener, strengt kosthold og beinhard trening, så bruker du minst tre år på å bli betydelig mer muskeløs en gjennomsnittet.

Til deg som lurer på om du skal bygge muskler eller slanke deg, så er svaret enkelt: Du skal gjøre begge deler.

Å øke muskelmassen, betyr at du også øker din generelle forbrenning, så begge deler kombinert er det beste.

Om du ikke er veldig overvektig, vil jeg anbefale deg hovedfokus på styretrening og kosthold og cardio som nummer tre på lista.

Jeg pleier å ta kardio etter styrketreningen, da kan jeg gi maks på muskelbyggingen og "tømme batteriene" med kardio. Igår tok jeg 10 minutter romaskin og 10 minutter på sykkel, andre ganger kan jeg ta en halv time tredemølle osv. jeg tar det helt på feelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men ingen som har noen tips om trening som ikke fjerner puppene?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men ingen som har noen tips om trening som ikke fjerner puppene?

Anonymous poster hash: 95ccf...0a9

Brystene er i all hovedsak fettvev, så slanker du deg, så minsker brystene - hvor mye er avhengig av hvordan du er skrudd sammen...

Å trene brystmusklene vil hjelpe med å stramme opp brystpartiet, men ned i fettprosent = ned i bryststørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri truffet noen damer som har begynt med "forsiktig trening" og endt opp som bodybuildere sånn uten videre. Da har de trent og spist målrettet for å oppnå det!

Jeg klarer aldri å bestemme meg for om jeg skal bygge muskler eller ei. Jeg burde egentlig gå ned i vekt først, for å se bra ut med større muskler, men jeg gidder ikke slanke meg heller når jeg tross alt er fornøyd med den jeg er. Syns også det er litt vanskelig å ha riktig matinntak for å øke muskelmassen. Hvordan og hvor mye spiser dere?

Hvordan du skal spise kommer an på utgangspunket ditt, og målet ditt.

Jeg begynte som ganske fersk, men slank.

Ettersom jeg begynte med såppass tung og hyppig trening på en utrent kropp hadde jeg fokus på å spise nok, spesielt proteiner, slik at kroppen hadde tilgang på det den trengte for å bygge seg opp. Proteiner måtte jeg anstrenge meg litt for å få i meg nok av med utgangspunkt i mitt tidligere kosthold.

Jeg drakk shake etter trening, spiste mye egg, kjøtt, melkeprodukter, grønnsaker og potet/pasta/ris. Havregrøt til frokost hver dag. Telte ikke kalorier, men tenkte grovt over antall gram proteiner jeg burde få i meg. Dette var i en periode der jeg også syklet en lengre strekning hver dag i forbindelse med jobb, og dette gjorde det faktisk litt utfordrende å få i seg nok mat.

Etterhvert som månedene har gått har matinntaket blitt noe lavere, men dette skyldes nok at jeg er mindre aktiv utenfor gymmet. Jeg sørger fortsatt for å spise skikkelig middag hver dag med en god proteinkilde, og tenker ellers over gjennom dagen at jeg får i meg noe egg, melk, skyr, eller proteinshake hvis matinntaket ikke strekker til. Er aldri noe problem for meg å få i seg nok karbo og fett.

Typisk middag er f.eks

150 g fisk/kjøtt/fjærkre

150 g grønnsaker

100 g potet/ris/pasta

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Til alle dere som bygger opp muskler: er det vanskelig å få i seg nok protein? Har dere totalt kuttet ut sjoko/brus/kake/godteri? Hvordan kontrollerer dere det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utfordrende dette med kosthold er kommer jo litt an på hva du er vant med. :)

Jeg synes ikke det er vanskelig å få i meg nok protein, men jeg må tenke over hva jeg spiser av protein. I tillegg har jeg vel merket det litt på lommeboka at jeg spiser mer egg, kjøtt, skyr osv. Tunfisk er et billig alternativ, men ingen favoritt her i huset, blir fort lei. Proteinpulver er også et forholdsvis rimelig alternativ, og hvis jeg drikker en shake for dagen, er det null stress å spise nok protein. Legger meg på rundt 1-2 gram per kg kroppsvekt i løpet av en dag.

En ting jeg har prøvd ut i det siste for å få litt oversikt over hva jeg spiser er en app som heter lifesum. Jeg plotter inn hva jeg spiser, også får jeg opp bl.a kalorier, og hvor mange gram fett, karbo og protein det utgjør totalt i løpet av dagen. Hvis man ønsker å gå ned i vekt, kan man også skrive inn dette, og få et "mål" for hvor mange kalorier du må legge deg på daglig. Kar bare gratisversjonen, og kommer ikke til å bruke denne appen slavisk, men er et fiffig verktøy for å få en følelse av hva man får i seg i løpet av en dag, uke, måned osv.

Folk har forskjellige svakheter, og min er smågodt. Har til tider spist mye av dette, men har fortsatt på ingen måte kuttet det ut helt. Prøver å holde det til noen få dager i uka. Når jeg begynte å spise mer protein og grønnsaker ble jeg så mett at det ble liten plass til søtsaker og andre ting. Spiser likevel noen form for snop kanskje 2-3 dager i uka, så er ikke spesielt streng. Nekter meg heller ikke junkfood innimellom. -Men også suget etter dette avtar hvis jeg sørger for å spise det jeg skal. Jeg får nemlig sug etter godis og junk når blodsukkeret blir lavt, så prøver å spise jevnlig utover dagen.

Når alt dette er sagt må jeg legge til: Jeg har fått i meg rikelig med protein hele veien, sikkert mer enn jeg har hatt bruk for. Det er godt mulig jeg kunne klart meg fint på lavere mengde. Hittil har jeg ikke tatt sjansen på det da jeg har vært redd for at fremgangen skulle stoppe opp. :P Kan godt hende jeg hadde greid meg fint uten proteinpulver for eksempel, men rett etter trening er det veldig lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...