Gå til innhold

Backpacking som 30-åring, for sent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å reise rundt i verden i noen måneder. De fleste gjør dette før studier eller underveis i studiene, men ikke jeg.

Nå har jeg jobb, og leier leilighet. Regninger må betales.

Er det for sent å dra på backpacking? Er det enkelt å få permisjon fra jobb i 3-6 måneder? Noen erfaringer?

Anonymous poster hash: 4471c...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke for sent! Nå har du sjansen, før kids, mann, bikkje og volvo :)

Venninne fikk permisjon i 4 mnd for å reise rundt. Hør med jobben din. God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har reist noen måneder når de har vært i 30-årene, og 40 årene kommer jeg på nå. Det gjerne ikke alderen som setter stopper for turen, men egne sperrer.

Bøygen kan være å få fri såpass lenge hos arbeidsgiver, men med god planlegging og en velvillig arbeidsgiver kan det la seg gjøre. Ta en prat med arbeidsgiver og sjekk stemningen. Planlegg din egen økonomi og tenk på om du kan leie ut leiligheten din i den perioden du er borte. Da kan du få dekket bokostnadene og trenger inne å spare opp til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste på backpacking da jeg ble ferdig med videregående. Der opplevde jeg at flesteparten av backpackerne var i 30-40-årene, og så var det en del backpackere i midten av 20-årene også. Jeg vet ikke om det er et norsk fenomen å reise når man er så ung, eller om det også er normalt blant andre land, men jeg var den yngste av dem jeg ble kjent med. Jeg reiste litt sammen med et par nyskilte damer på 37, en college professor på 44, en PR-mann for et eller annet jeg ikke husker på 42, en mann på 28, pluss litt yngre mennesker. Alt er lov! Og ja, jeg reiste også sammen med et fransk ektepar, der kona fylte 70, og så reiste de rundt verden for å feire at det var så-så mange år siden de møttes - på backpacking, på 70-tallet en gang. Hiv deg rundt, dersom du har ressurser og ønsker det!



Anonymous poster hash: 75878...664
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra! Da jeg backpacket i Asia moette jeg en 38 aar gammel dame som hadde leid ut boligen sin, soekt permisjon fra jobb og skulle reise rundt alene i nesten ett aar. En av de kuleste menneskene jeg har moett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg backpacket da jeg var 37. Møtte en som var rundt 50, og en dame som var 63! Mange er i 20-årene, men du møter folk i alle aldre. Og alder spiller liten rollen når man reiser sånn. Det er mye bedre å møte andre backpackere på en annen alder enn deg selv, enn å havne på en plass med barne barnefamilier selv om de er på din egen alder.



Anonymous poster hash: 1c0ac...277
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke for sent! :)

Den eneste som kan svare deg på hvor lett det blir å løse med jobben din, er jobben din. Leiligheten kan du leie ut mens du er borte, men det har du sikkert tenkt på allerede.

Hvis jobben ikke er villig til å gi deg permisjon, så ikke vær redd for å si opp. Du får deg ny jobb, men du får aldri et nytt liv. Ikke glem å bruke livet slik du helst vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caress

Jeg møtte en dame på 67 år på en buss i Danmark en gang!! Hun hadde mistet ektemannen sin og basically alt hun eide, så hun hadde bare sagt fuck it, pakka ryggsekken og reist ut i verden.

Er aldri for seint! Hør med jobben om mulighet for permisjon, lei ut leiligheten så tjener du litt spenn også, og lev livet ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg backpacka i fjor sommer, da var jeg 29. Møtte folk i alle aldre! Det var kun i 2 mnd, så har lyst å dra neste år på en litt lengre reise, som du, 3-6 mnd, og da vil jeg være 31. Jeg er også litt bekymra for det med penger og jobb, men tenker som en sier her - man får seg alltid ny jobb og man har bare et liv! Vet med meg selv at jeg kommer til å angre om 50 år når jeg sitter på gamlehjemmet og tenker tilbake på at jeg droppa en opplevelse fordi jeg var redd for å bruke penger.



Anonymous poster hash: a011f...1aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...