Gå til innhold

45 min mellom flyvninger på Schiphol


"Maia"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal fly BGO-AMS-CDG-HAV i midten av september.

Jeg har kun 45 minutter på meg fra flyet fra Bergen lander i Amsterdam, til neste fly videre til Paris går. Vil dette bli helt umulig? Leser på Schiphol sine sider at de beregner minimum 40 minutter transfer om en reiser innenfor schengen. Det vil med andre ord si at jeg "skal" i teorier kunne rekke det. Er det noen som har erfaringer med så korte transfer tider og har komt godt ut av det med bagasje og alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg skal fly BGO-AMS-CDG-HAV i midten av september.

Jeg har kun 45 minutter på meg fra flyet fra Bergen lander i Amsterdam, til neste fly videre til Paris går. Vil dette bli helt umulig? Leser på Schiphol sine sider at de beregner minimum 40 minutter transfer om en reiser innenfor schengen. Det vil med andre ord si at jeg "skal" i teorier kunne rekke det. Er det noen som har erfaringer med så korte transfer tider og har komt godt ut av det med bagasje og alt?

Schipool har ihvertfall hatt et rykte på seg for at mye bagasje forsvinner. Men som sagt rykte og en stund siden jeg hørte det.

Schipool er digger (Verdens største med kun 1 terminal). Og det kan være enorme avstander å gå, samtidig så slipper man stresset med å skulle bytte terminal for eks. Har du mulighet ville jeg valgt lengre conection, for er du uheldig kan det være 30 min eller mer beregnet gangtid fra gaten du kommer inn til, til gaten flyet til Paris går ifra. Og selv om flyet lander på tid, kan det være lang tur før den er ved terminalen, særlig hvis dere lander på Poolderbahn stripa, da er det vist den sigthsingturen før flyet star ved terminalen.

Har selv hatt 45 min connect fra non Schengen til Schengen og det gikk bra, men ville nok valgt bedre tid hvis jeg selv kunne ha valgt.

Hvordan har du forresten fått via Paris?

Var inne på KLM og tok et kjapt søk, og der kom det kun opp tilbud om å reise BGO, AMS, PTY HAV. Ingen via CDG.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært skeptisk, spesielt hvis du ender opp med å måtte ta buss i fra flyoppstillingsplassen og inn til terminalen. Selv innen Schengen-terminalen/-e (A, B, C) kan det fort ta 10-20 minutter å gå fra en gate til en annen om en er uheldig. Vanligvis så stenger de gaten 10-20 minutter før avgang, så da er det ikke mye tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schipool har ihvertfall hatt et rykte på seg for at mye bagasje forsvinner. Men som sagt rykte og en stund siden jeg hørte det.

Schipool er en av de beste større flyplassene i Europa er min erfaring. Er mer skeptisk til CDG, Heathrow og Frankfurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykte på seg? Aldri fått med meg og jeg har reist mye via schiphol. Da kan du jo evt finne frem kilde med statistikker, det blir jo publisert dann og vann. Man kan høre mye

Anonymous poster hash: da1f2...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendler med ofte 45-55 minutter i Schipol. Således flyet lander i tide så går det ok. På rundt 30 mellomlandinger har jeg mistet bagasjen ca 8 ganger, dog.



Anonymous poster hash: 6324e...321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schipool har ihvertfall hatt et rykte på seg for at mye bagasje forsvinner. Men som sagt rykte og en stund siden jeg hørte det.

Schipool er digger (Verdens største med kun 1 terminal). Og det kan være enorme avstander å gå, samtidig så slipper man stresset med å skulle bytte terminal for eks. Har du mulighet ville jeg valgt lengre conection, for er du uheldig kan det være 30 min eller mer beregnet gangtid fra gaten du kommer inn til, til gaten flyet til Paris går ifra. Og selv om flyet lander på tid, kan det være lang tur før den er ved terminalen, særlig hvis dere lander på Poolderbahn stripa, da er det vist den sigthsingturen før flyet star ved terminalen.

Har selv hatt 45 min connect fra non Schengen til Schengen og det gikk bra, men ville nok valgt bedre tid hvis jeg selv kunne ha valgt.

Hvordan har du forresten fått via Paris?

Var inne på KLM og tok et kjapt søk, og der kom det kun opp tilbud om å reise BGO, AMS, PTY HAV. Ingen via CDG.

Takk for svar.

Har bestilt billetter via momondo, og skal fly videre med KLM til paris og videre med Air France fra Paris til HAV. Merkelig, men var innom KLM nå og ser at der er det bare lagt opp turen via PTY. Veldig rart...kan det være noe som ikke stemmer?

Hvordan er det egentlig med endringer på slike billetter?

Endret av "Maia"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendler med ofte 45-55 minutter i Schipol. Således flyet lander i tide så går det ok. På rundt 30 mellomlandinger har jeg mistet bagasjen ca 8 ganger, dog.

Anonymous poster hash: 6324e...321

Er det en grei flyplass å finne fram på? Har mellomlandet der tidligere, men det er 2-3 år siden nå, og klarer ikke helt huske hvordan det ser ut der. Med litt løping skal en vel alltids klare å slå ihjel en del minutter vil jeg tro. Stenger de gaten 10 minutter før avgang? Jeg har med andre ord 35 minutter på meg, og ikke 45 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SKAL jo gå. Hvis alt klaffer. KLM er sjelden forsinket, etter min erfaring. Synes det stort sett er de norske flyselskapene som har forsinkelser.

Jeg ville kanskje risikert det hvis det ikke var noen krise å miste flyet på Schiphol. Dvs, hvis billettvilkårene var slik at jeg ble satt gratis på neste fly dersom det var flyselskapet sin feil at jeg ikke rakk forbindelsen. Og hvis det går relativt mange fly til endedestinasjonen, slik at jeg ikke mistet en feriedag pga dette.

I sommer reiser jeg med to småbarn. Da hadde vi 45 min mellom flyene, ved mellomlanding i Oslo. Det turde jeg rett og slett ikke ta sjansen på. Istedet ble det mellomlanding i Køben med 8 timers ventetid. Kjipt det også, men heller det, enn å risikere å ankomme feriestedet en dag eller to senere.



Anonymous poster hash: 03848...b96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grei flyplass å finne fram på? Har mellomlandet der tidligere, men det er 2-3 år siden nå, og klarer ikke helt huske hvordan det ser ut der. Med litt løping skal en vel alltids klare å slå ihjel en del minutter vil jeg tro. Stenger de gaten 10 minutter før avgang? Jeg har med andre ord 35 minutter på meg, og ikke 45 ?

Schiphol er veldig grei å finne frem på. Det eneste som du muligens må være obs på er at noen gater er på bakkeplan og trappene ned kan komme litt brått på. Ikke helt logisk med tanke på gatenummer heller.

Avgangstid er tiden flyet skal gå fra gate ferdig med alle prosedyrer. Husker jeg riktig har Schiphol ofte at de stenger gaten 10 eller 15 minutter før avgang og estimert boarding 30 minutter før avgang. Vanligvis skal det gå greit, men kan bli knapt om du må busses, noe som jeg har opplevd ofte med Stavanger-ruten.

I forhold til bagasjen har jeg i løpet av min 20-30 mellomlandinger aldri opplevd å miste bagasjen, men har hatt da minimum 1 time mellomlanding.

Endret av JHF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke Schiphol i det hele tatt. Men det er en del år siden jeg var der. Det er dog mange vakter rundom, og de er veldig greie og hjelpsomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grei flyplass å finne fram på? Har mellomlandet der tidligere, men det er 2-3 år siden nå, og klarer ikke helt huske hvordan det ser ut der. Med litt løping skal en vel alltids klare å slå ihjel en del minutter vil jeg tro. Stenger de gaten 10 minutter før avgang? Jeg har med andre ord 35 minutter på meg, og ikke 45 ?

De venter så godt de er på reisende. Du får god info på flyet nedover, de oppgir hvilken gate du skal på og det er absolutt en grei flyplass å mellomlande på. Tror ikke du vil ha store problemer.

Anonymous poster hash: 6324e...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Får krysse alle fingre for at flyet fra Bergen er i rute, og at alt klaffer som det skal.

Vet noen hvordan det er dersom jeg skulle miste flyet pga. forsinkelser? Mtp at jeg har kjøpt en sammenhengende billett vil det da være flyselskapet som må ordne med å få meg på neste fly? Siden jeg skal videre med fly fra Paris er det viktig at jeg kommer med dit i løpet av ikke så veldig lang tid. Har derimot nesten 3 timer ventetid i Paris foreløpig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Får krysse alle fingre for at flyet fra Bergen er i rute, og at alt klaffer som det skal.

Vet noen hvordan det er dersom jeg skulle miste flyet pga. forsinkelser? Mtp at jeg har kjøpt en sammenhengende billett vil det da være flyselskapet som må ordne med å få meg på neste fly? Siden jeg skal videre med fly fra Paris er det viktig at jeg kommer med dit i løpet av ikke så veldig lang tid. Har derimot nesten 3 timer ventetid i Paris foreløpig da.

Har du sammenhengende billett så har selskapet ansvaret for å få deg helt frem. Og sikkert ikke noe problem å få nytt fly fra AMS til CDG, men det er vel ikke så veldig mange avganger mellom CDG og HAV at det gjør noe, kanskje bare 1 pr dag. Og da blir det fort til at du må overnatte enten i Amsterdam eller Paris.

Men siden KLM og Air France i praksis er samme selskap, hvis du skulle miste flyet ditt i Amsterdam, og du tidligst kommer deg avgårde fra Paris dagen etter, kunne det kanskje være en mulighet for å spørre om du kan bli rutet om via PTY i stedet. Vet ikke om det går, men det skader ihvertfall ikke å spørre. Det værste som kan skje er at de sier nei til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykte på seg? Aldri fått med meg og jeg har reist mye via schiphol. Da kan du jo evt finne frem kilde med statistikker, det blir jo publisert dann og vann. Man kan høre mye

Anonymous poster hash: da1f2...7d7

Som sagt kunn rykte og lenge siden jeg har hørt det. Men som en annen skrev her, hadde blitt uten bagasje 8 av 30 ganger på Schipool og det er faktisk ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sammenhengende billett så har selskapet ansvaret for å få deg helt frem. Og sikkert ikke noe problem å få nytt fly fra AMS til CDG, men det er vel ikke så veldig mange avganger mellom CDG og HAV at det gjør noe, kanskje bare 1 pr dag. Og da blir det fort til at du må overnatte enten i Amsterdam eller Paris.

Men siden KLM og Air France i praksis er samme selskap, hvis du skulle miste flyet ditt i Amsterdam, og du tidligst kommer deg avgårde fra Paris dagen etter, kunne det kanskje være en mulighet for å spørre om du kan bli rutet om via PTY i stedet. Vet ikke om det går, men det skader ihvertfall ikke å spørre. Det værste som kan skje er at de sier nei til det.

Hørtes bra ut!

Jeg bestilte flyreisen gjennom momondo. Men dersom jeg skulle ønske å forandre den, og ombooke meg til et annet fly fra AMS til Paris, må jeg da ringe KLM? Er det mulig å gjøre tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørtes bra ut!

Jeg bestilte flyreisen gjennom momondo. Men dersom jeg skulle ønske å forandre den, og ombooke meg til et annet fly fra AMS til Paris, må jeg da ringe KLM? Er det mulig å gjøre tror du?

Det må du se på reglene for billetten du har kjøpt. I utgangspunktet kan du kun forandre hvis du har kjøpt en billett med flexibilitet. Flex av et eller annet slag, er det "billig" billett kan du sannsynligvis ikke det. Men det må du isåfall ta med Momondo og høre med dem.

Det jeg skrev om å bli omrutet via PTY istedenfor CDG, var hvis og dersom at det du står i Amsterdam, og du har mistet flyet ditt videre til CDG. Da først vil den muligheten være tilstede, men da må du ta dette med KLM/Air France der og da. Før du reiser så må du forholde deg til Momondo.

Nå ble jeg litt usikker på om Momondo egentlig er et reisebyrå eller kun er en side som finner billige billetter for deg. Det er litt forskjell, er Momondo et reisebyrå er det de du skal forholde deg til frem til du reiser. Er de derimot kun en side som finner billigste/beste billett for deg. Så må du faktisk se hvem det er som faktisk har solgt deg billetten. Men uansett dette gjelder kun hvis du skal endre noe på billett før avreise, alt annet er flyselskapets ansvar. Men billett og endringer med mer av den må altid taes gjennom den som har solgt billetten.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært inne å kikket lit på Momondo, det var som jeg kanskje trodde ja kun en søkeside. Og at du i praksis har kjøpt billetten gjennom et reisebyrå som heter Travelgenio. Og da må du faktisk henvende deg til dem om det er mulig å endre billetten. (Altså hvis du vil endre dette før du reiser). Du kan selvsagt høre direkte med KLM men de vil med stor sannsynlighet henvise deg til Travelgenio.

Men som sagt blir du lost i løpet av reisen så er det selvsagt flyselskapet du skal forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært inne å kikket lit på Momondo, det var som jeg kanskje trodde ja kun en søkeside. Og at du i praksis har kjøpt billetten gjennom et reisebyrå som heter Travelgenio. Og da må du faktisk henvende deg til dem om det er mulig å endre billetten. (Altså hvis du vil endre dette før du reiser). Du kan selvsagt høre direkte med KLM men de vil med stor sannsynlighet henvise deg til Travelgenio.

Men som sagt blir du lost i løpet av reisen så er det selvsagt flyselskapet du skal forholde deg til.

Tusen takk for veldig god hjelp, og at du tok deg tid til dette! Kan ta å høre litt med Travelgenio evt. Vil tro jeg lar billettene stå som de er, og håper på det beste! :) Ellers ordner det seg nok, skal heldigvis ikke reise helt alene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god hjelp, og at du tok deg tid til dette! Kan ta å høre litt med Travelgenio evt. Vil tro jeg lar billettene stå som de er, og håper på det beste! :) Ellers ordner det seg nok, skal heldigvis ikke reise helt alene heller.

Bare hyggelig det, og uansett så lenge biletten er gjennomgående har flyselskapet uansett ansvaret for å få deg helt frem til Havanna. Og de er og pliktig til å ordne overnatting hvis så skulle skje at man må vente et døgn før man kommer seg videre.

God Tur kos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...