Gå til innhold

skal til Irland, reisetips? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er så oppslukt av det landet at nå har jeg bestemt meg for å ta en tur dit alene. jeg har egentlig aldri reist noe særlig å veit ikke så mye om det å reise. jeg skal alltids finne ut ved prøve å feile, men jeg vil gjerne ha råd om å være i Irland. hva må jeg se feks?

jeg kan vel bruke vanlig visa der?

er det like greit å bruke kort der eller bør jeg ta ut så jeg har cash?

tenkte å være der fra feks onsdag/torsdag til mandag.

hva veit dere om Irland dere som har vært der? :)



Anonymous poster hash: b38c1...1c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde sjekke ut om de viser riverdance på Gaiety Theatre for det var en opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brun pub sammen med lokalbefolkningen! Tror jeg ville dratt litt utenfor byene og ut på bygda :)



Anonymous poster hash: b3773...9dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! Jeg har også lyst å dra der, kanskje jeg også må dra alene etter hvert. Når drar du?

Ville leid bil og tatt en tur ut til alle småbyer, dratt ut til landet og sett alt det grønne. Søk på top 10 Ireland så dukker det kanskje opp noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lappen så det å leie bil er ikke så aktuelt :) kanskje jeg finner noen dagsturer på bygda med noen busser eller noe ^^ har veldig lyst til å stikke ut av byen med mindre jeg faller pladask for en av de fantastiske pubbene de har der :)

tenker at jeg drar i slutten av juni en gang :)

ts



Anonymous poster hash: b38c1...1c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lappen så det å leie bil er ikke så aktuelt :) kanskje jeg finner noen dagsturer på bygda med noen busser eller noe ^^ har veldig lyst til å stikke ut av byen med mindre jeg faller pladask for en av de fantastiske pubbene de har der :)

tenker at jeg drar i slutten av juni en gang :)

ts

Anonymous poster hash: b38c1...1c8

Hvor tenker du å fly til? Hva med å søke opp sjarmerende pubber, b&f osv i små byer utenfor denne byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å betale med kort over alt i Dublin, ihvertfall, hvis det er dit du har tenkt deg.



Anonymous poster hash: e84d4...296
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vakreste naturen er på vestkysten, men Wicklow mountains er også fine. En dagstur til Belfast er også interessant, der kan du blant annet besøke Titanic-museet og ta en black taxi-tur og se på de politiske motiverte veggmaleriene rundt om i byen på både katolsk og protestantisk side.



Anonymous poster hash: ffdc2...c79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så oppslukt av det landet at nå har jeg bestemt meg for å ta en tur dit alene. jeg har egentlig aldri reist noe særlig å veit ikke så mye om det å reise. jeg skal alltids finne ut ved prøve å feile, men jeg vil gjerne ha råd om å være i Irland. hva må jeg se feks?

jeg kan vel bruke vanlig visa der?

er det like greit å bruke kort der eller bør jeg ta ut så jeg har cash?

tenkte å være der fra feks onsdag/torsdag til mandag.

hva veit dere om Irland dere som har vært der? :)

Anonymous poster hash: b38c1...1c8

Hei,

Irland er et av mine favorittland også, så du får garantert en hyggelig tur!

Du kommer til å få det veldig hyggelig, irene er veldig trivelige og lette å komme i kontakt med.

Har vært mye både i Dublin og rundt om i landet, og her er noen av mine favorittting å se og gjøre:

I Dublin:

Ta deg en rusletur i handlegaten Grafton Street - der er det bra shopping, mange gatemusikanter og liv og røre, samt puber og kaffebarer. Kaffebaren Bewley's ser ut som et lite sted, men når du kommer inn er det mange etasjer og kjempekoselig.

Vil du få med deg litt kultur kan du besøke Trinity College og se Book of Kells og gullgloben, eller du kan gå innom The Little Museum of Dublin.

Så er har du jo Guinness-bryggeriet og Jameson-distilleriet hvis du er interessert i drikke og brygging :)

"Lysløypa" (dvs. der det ligger mange barer og mange drar for å feste, dog mest turister) er Temple Bar - der er det omtrent afterski-stemning hver kveld. På noen av barene der har de tradisjonell musikk, f.eks. på Gogarty's.

Vil du se Temple Bar i litt roligere former kan du ta en lunsj på Boxty House, tradisjonell irsk mat og hyggelig stemning.

For mindre turistpreget live irsk musikk ville jeg dratt til puben The Celt, den ligger litt utenfor lysløypa.

Hvis du vil se litt av landsbygda og utenfor Dublin kan du f.eks. ta en dagstur til Howth, en liten trivelig fiskelandsby som ligger 20 minutter med tog fra Dublin.

Hvis du vil dra litt lenger avgårde er Galway en utrolig hyggelig liten by (landsby?) ved kysten, litt bohemaktig stemning, mye håndverk og musikk og sjømat. Tror det er 3 timer med tog fra Dublin eller noe.

Eller så har du Cork, som er Irlands nest største by, der er det også trivelig.

Vil du til Nord-Irland er Derry en kjempetrivelig liten by med mye historie og kultur.

Puh, det ble et langt svar - men sånn er det når det er så mye å se :)

God tur!

Anonymous poster hash: 7ae4a...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg en 2 eller 3 dagers tur med Paddywagon tours, gå for en av de som går sydover og du må absolutt få med deg Cliffs of Moher!

Anbefales ikke å kjøre bil selv på Irland, mye små kranglete veier, skilt på Irsk osv.



Anonymous poster hash: cf0b5...443
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh så mange gode svar dere har :D kommer til å bruke tog/buss da billappen lar vente på seg :P

blir bare mer og mer gira jeg nå :)

ts



Anonymous poster hash: b38c1...1c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du få med deg litt kultur kan du besøke Trinity College og se Book of Kells og gullgloben, eller du kan gå innom The Little Museum of Dublin.

Hvis du vil dra litt lenger avgårde er Galway en utrolig hyggelig liten by (landsby?) ved kysten, litt bohemaktig stemning, mye håndverk og musikk og sjømat. Tror det er 3 timer med tog fra Dublin eller noe.

Anonymous poster hash: 7ae4a...291

Kan skrive under på the little museum, snublet tilfeldig over det sist og fikk en særdeles inspirert omvisning av en ivrig ansatt. Veldig annerledes og lærerikt. Skader ikke at det ligger like ved Grafton street, Stephen's green og et flott kjøpesenter heller :)

Galway anbefales også, veldig trivelig by. Men absolutt ingen landsby med sine 75 000 innbyggere :) Men et veldig godt utgangspunkt for turer ut på landsbygda eller Aran Islands.

Anonymous poster hash: ffdc2...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har selv vært alene i Irland et par ganger, og kan absolutt anbefale Galway. Jeg var ute på landsbygda i Connemara alene, men jeg foretrekker Galway. Det er absolutt ikke styr å ta buss eller tog dit fra Dublin heller. Irland er et såpass lite land med korte avstander at man lett kan besøke de fleste stedene om det så bare er for en natt.

I Dublin anbefaler jeg The Cobblestone (pub). Koselig pub med live musikk og en del lokalbefolkning, selv om det også kommer noen turister dit.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ant å ta mange dagsturer i Irland :) og synes ikke Irland er så grønt som alle skal ha det til men fint land er det :)

Anonymous poster hash: f1419...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...