Gå til innhold

Skrive brev til fadderbarn?


isfl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp fått meg et fadderbarn som er en 6 år gammel jente fra Uganda.

Har veldig lyst til å sende brev til henne, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive. Har noen noe forslag til ulike bilder og ting som kan være gøy å lese om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Kan du ikke skrive litt kort om hvem du er; har du barn? Evt hvor gamle er de - kan du jo skrive?
Hvis fadderbarnet er fra et område med varmt klima i Uganda (ergo ikke høyfjellet) har de kanskje ikke hørt om snø - og det at vi har har masse hvitt som faller på bakken som gjør at vi må kjøre rundt med pigger som stikker ut av hjulene for at vi ikke skal fyke av veibanen - kan jo for mange virke ganske sprøtt.

Jeg skriver stadig til fadderbarnet mitt og får ofte også svar. Synes generelt det er gøy å fokusere litt på store forskjeller i natur o.l. Fokuserer LITE på hva vi har av ting og tang, ferier/hytteturer m.m.

Vi må huske at familiene/fadderbarna vi skriver til har lite eller ingenting. :-)

Var selv oversetter for en av de største frivillige organisasjonene her til lands for flere år siden, og oversatte brev fra norsk til engelsk bl.a for folk som skrev til fadderbarna sine. MANGE som la ut som hvor syke de var og fælt de hadde det og buhu. Som om foreldreløse barn i Afrika, som kanskje har sett familien sin lide før de døde, og som må gå 3 mil til neste vannkran og ikke har fått skolegang - trenger å lese om at folk i Norge sitter her og syter om hvor fælt VI har det...

Mistet litt fokus her. Men du skjønner :) Ble litt engasjert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gjerne med bilder, det blir de glade for og de går ofte på rundgang i hele samfunnet. Skriv om klimaet og naturen, maten vi spiser, dyrene som lever her, hva du jobber med, hva vi lever av i Norge og hva du vet om Uganda. Brev settes stor pris på uansett om det bare er noen korte setninger eller mer utfyllende!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skrevet om årstidene, været, juletradisjoner, hva jeg jobber med eller liker å gjøre på fritida osv. til mitt fadderbarn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere tror virkelig disse pengene og kortene kommer fram?

Kan dere da svare meg på hvorfor ledelsen i UNICEF, REDD BARNA og RØDE KORS har millioninntekter?

Anonymous poster hash: 9d501...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da føler de seg vel tvunget til å skrive tilbake. Vet ikke hva det koster å sende brev derfra og hit jeg, men kanskje en ukeslønn?



Anonymous poster hash: 2ac6b...c65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleTusenfryd

Da føler de seg vel tvunget til å skrive tilbake. Vet ikke hva det koster å sende brev derfra og hit jeg, men kanskje en ukeslønn?

Anonymous poster hash: 2ac6b...c65

Jeg trodde f. eks sånn som i SOS Barnebyer o.l. at det var en del av "opplegget" jeg? Tror du det koster penger for familiene selv? Jeg bare spør altså. Ble bare litt sjokkert. Har aldri tenkt på dette engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nettopp fått meg et fadderbarn som er en 6 år gammel jente fra Uganda.

Har veldig lyst til å sende brev til henne, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive. Har noen noe forslag til ulike bilder og ting som kan være gøy å lese om?

Joda, høres jo bra ut. Jeg kaster heller penger ut av vinduet av bilen- i fart! Tror ikke noe på sånt piss! Hjelp heller norske barn, norske eldre eller norske familier som sliter! Norge om et land gjør mer enn nok for utladet.!!!

Anonymous poster hash: ccb45...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Joda, høres jo bra ut. Jeg kaster heller penger ut av vinduet av bilen- i fart! Tror ikke noe på sånt piss! Hjelp heller norske barn, norske eldre eller norske familier som sliter! Norge om et land gjør mer enn nok for utladet.!!!

Anonymous poster hash: ccb45...977

Du tror både Unicef, SOS Barnebyer og PLAN kunne drevet som de gjorde om ikke ei eneste krone gikk til de dem utgir seg for å gi dem til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Vet ikke hvilken organisasjon du er fadder for, men i SOS-barnebyer, hvor jeg jobber, er det slik at alle faddere er velkomne til å skrive brev til fadderbarnet sitt. De fleste synes det er spennende å få brev "fra andre siden av jordkloden", men fadderbarnet får selv velge om de har lyst til å svare. Alle fadderbarna bor i SOS-familier, og kostnader til brev og frimerker dekkes av SOS-barnebyer. Når det gjelder om pengene kommer frem til dem som trenger dem, er det slik at alle de seriøse organisasjonene i Norge er medlem av Innsamlingskontrollen og i årsberetningen kan man se hvordan pengene er brukt. SOS-barnebyer har en høy innsamlingsprosent, 83 prosent får til formålet, 16 prosent til å skaffe nye midler og 1 prosent til administrasjon.

Torunn i SOS-barnebyer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror både Unicef, SOS Barnebyer og PLAN kunne drevet som de gjorde om ikke ei eneste krone gikk til de dem utgir seg for å gi dem til?

Kan du svare på hvordor alle disse har ledelse som tar ut millionerlønn hvert år?

Anonymous poster hash: 9d501...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vet ikke hvilken organisasjon du er fadder for, men i SOS-barnebyer, hvor jeg jobber, er det slik at alle faddere er velkomne til å skrive brev til fadderbarnet sitt. De fleste synes det er spennende å få brev "fra andre siden av jordkloden", men fadderbarnet får selv velge om de har lyst til å svare. Alle fadderbarna bor i SOS-familier, og kostnader til brev og frimerker dekkes av SOS-barnebyer. Når det gjelder om pengene kommer frem til dem som trenger dem, er det slik at alle de seriøse organisasjonene i Norge er medlem av Innsamlingskontrollen og i årsberetningen kan man se hvordan pengene er brukt. SOS-barnebyer har en høy innsamlingsprosent, 83 prosent får til formålet, 16 prosent til å skaffe nye midler og 1 prosent til administrasjon.

Torunn i SOS-barnebyer

Wow! Så den 1% gjør slik at lederen deres får millionlønn? Da må jo de 83% utgjøre milliarder!

Anonymous poster hash: 9d501...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror både Unicef, SOS Barnebyer og PLAN kunne drevet som de gjorde om ikke ei eneste krone gikk til de dem utgir seg for å gi dem til?

ja, det stemmer. Tror du virkelig så mange "vanlige" folk jobber GRATIS?! Hvordan skal de ellers få råd tid å dra til afrika i ukevis flere ganger i året? Ingen får betalt perm fra en arbeidsplass for å drive veledighet vettu.

mener at alt er statsbetalt, og pengene du og alle de andre godtroene og naive fadderne betaler går i lønn.

Anonymous poster hash: ccb45...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fadderbarn og støtte til utlandet er jo bare scam! Værre enn å kaste penga sine inn i det tidligerre tp5-greiene



Anonymous poster hash: ccb45...977
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da føler de seg vel tvunget til å skrive tilbake. Vet ikke hva det koster å sende brev derfra og hit jeg, men kanskje en ukeslønn?

Anonymous poster hash: 2ac6b...c65

Kontaktpersonen til denne jenten har personlig snakket med fadderbarnet mitt og hun sier at hun håper hun kan få brev av meg slik at hun kan lære hvordan vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere tror virkelig disse pengene og kortene kommer fram?

Kan dere da svare meg på hvorfor ledelsen i UNICEF, REDD BARNA og RØDE KORS har millioninntekter?

Anonymous poster hash: 9d501...f1b

Jeg har vert plan-fadder i 18 år nå, og har personlig vekslet brev med mitt tidligere fadderbarn. Jeg har i tilleg fått oppfølgelse av kontaktpersonen som gjevnlig forteller meg hvordan det går med han, familien og lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da føler de seg vel tvunget til å skrive tilbake. Vet ikke hva det koster å sende brev derfra og hit jeg, men kanskje en ukeslønn?

Anonymous poster hash: 2ac6b...c65

Om fadderbarnet vil sende brev tilbake kan hun/han bestemme selv. Om hun vil sende brev tilbake dekkes dette av fadderorganisasjonen (PLAN, i mitt tilfelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...