Gå til innhold

Noen som har vært i Italia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde lest en del om at det var alt for mye turister, klamt og stinkende der i juli, så jeg ble faktisk positivt overrasket. Det var finere enn jeg trodde også. Selv om det var midt i høysesongen var det bare å gå litt unna hovedgatene, så unngikk man de fleste turistene. Dersom jeg skal dit igjen vil jeg helst bo på øya Lido, som ligger en 15-minutters båttur unna. Da får man strandliv, og kan reise inn til byen når man vil (selv om det blir litt dyrere med båtbillettene da). Jeg var i Venezia i bare 2 dager, men for meg var det passe. Mer enn 3 dager bare i byen blir nok litt kjedelig etter min mening. Men alt i alt, en by jeg anbefaler å besøke :) Husk å gå på Accademia-broa om kvelden, her er det flott utsikt til solnedgangen!

Helt enig! Jeg hadde en del fordommer før jeg kom til Venezia og ble positivt overrasket.

Et annet tips til by å bo i nær Venezia er Treviso. Det er bare 25 minutter med tog fra Treviso til St. Lucia stajsonen i Venezia. Treviso er en kjempehyggelig by med veldig få turister. Mye fin arkitektur og flere hyggelige spisesteder. Kan absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på interrail i Italia, dro gjennom hele med tog. Stoppet blant annet i Roma, Firenze, Venezia, Vatikanstaten og Rimini.

Ikke et land for meg, et av de mest arrogante folkeslagene jeg har vært borti. Null respekt for andre mennesker, og den evinnelige masingen fra mennene. Uff.

Anonymous poster hash: 33d09...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på interrail i Italia, dro gjennom hele med tog. Stoppet blant annet i Roma, Firenze, Venezia, Vatikanstaten og Rimini.

Ikke et land for meg, et av de mest arrogante folkeslagene jeg har vært borti. Null respekt for andre mennesker, og den evinnelige masingen fra mennene. Uff.

Anonymous poster hash: 33d09...080

Arrogant? Kanskje det var/er en grunn for det du oppfatter som arroganse?

Det er forskjell på hva man forventer av oppførsel og kytume i forskjellige land - både i Italia og også her i Norge. Braste du rundt i Italia med "norsk" væremåte, er det fullt mulig at du opplevde det du kaller arroganse. Eksempler (obs: dette er ikke ment som at du gjorde eksakt disse tingene, men dette er rene eksempler på "Ola Dunk"-oppførsel som kan få italienere til å se på deg som om noe katten har dratt med seg):

- strandtøy inne i byer og/eller på restauranter. Spesielt i større byer som ikke ligger i tilknytning til et typisk badested.

- å bestille feil drikke eller mat på feile steder/tidspunkter. Eksempel: Bestiller du en caffelatte på ettermiddagen, kan du ikke regne med annet enn rare blikk fra kelnerne. Eller hvis du bestiller Spaghetti Bolognese på et typisk kyststed, eller sør i Italia. Eller pizza med "pepperoni" og ikke skjønner bæret fordi pizzaen er uten salami (kun med paprika)

- å ikke hilse når man kommer inn i en butikk eller går ut av en butikk

Hilsen en som ferierer MYE i Italia, og som gremmes til tider når jeg ser "Ola Dunk" herje rundt. Med velfylt lommebok, men ingen forståelse av lokal skikk og bruk.

Anonymous poster hash: a8c00...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrogant? Kanskje det var/er en grunn for det du oppfatter som arroganse?

Det er forskjell på hva man forventer av oppførsel og kytume i forskjellige land - både i Italia og også her i Norge. Braste du rundt i Italia med "norsk" væremåte, er det fullt mulig at du opplevde det du kaller arroganse. Eksempler (obs: dette er ikke ment som at du gjorde eksakt disse tingene, men dette er rene eksempler på "Ola Dunk"-oppførsel som kan få italienere til å se på deg som om noe katten har dratt med seg):

- strandtøy inne i byer og/eller på restauranter. Spesielt i større byer som ikke ligger i tilknytning til et typisk badested.

- å bestille feil drikke eller mat på feile steder/tidspunkter. Eksempel: Bestiller du en caffelatte på ettermiddagen, kan du ikke regne med annet enn rare blikk fra kelnerne. Eller hvis du bestiller Spaghetti Bolognese på et typisk kyststed, eller sør i Italia. Eller pizza med "pepperoni" og ikke skjønner bæret fordi pizzaen er uten salami (kun med paprika)

- å ikke hilse når man kommer inn i en butikk eller går ut av en butikk

Hilsen en som ferierer MYE i Italia, og som gremmes til tider når jeg ser "Ola Dunk" herje rundt. Med velfylt lommebok, men ingen forståelse av lokal skikk og bruk.

Anonymous poster hash: a8c00...1c6

Hehe, minner meg om en historie som en god venninne fortalte. På en kaffebar i Roma: Norske turister ville ha caffelatte, og som take-away. Først fikk selvfølgelig baristaen problemer med å skjønne bestillingen (i Italia drikkes caffelatte stort sett kun som frokostdrikk hjemme). Så fikk han problemer med hvordan fikse take-away. Etter å ha rådført seg med kolleger, skylte de nøye noen tomme brusflasker og helte møysommelig kaffen ned i flaskene.

Og nei, det er ikke vanlig med pappkrus-kaffe i Italia.... :fnise:

Endret av Dolce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lido er mest aktuelt hvis du er der på sommeren mens det er badetemperaturer, ellers ville jeg bodd i byen. Turen min var også alene, anbefaler absolutt å dra :)

Okei, fint å vite! Jeg tenker nemlig å dra nærmere oktober/november :) Så fint at du anbefaler det! Særlig som reisemål alene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Sorrento (sør for Napoli) i midten av april - og det var perfekt tidspunkt for Italia-tur! Få turister og akkurat passe temperatur. Neste gang blir det Italiareise i en (sen) påskeferie!



Anonymous poster hash: 4ee0f...c44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arrogant? Kanskje det var/er en grunn for det du oppfatter som arroganse? Det er forskjell på hva man forventer av oppførsel og kytume i forskjellige land - både i Italia og også her i Norge. Braste du rundt i Italia med "norsk" væremåte, er det fullt mulig at du opplevde det du kaller arroganse. Eksempler (obs: dette er ikke ment som at du gjorde eksakt disse tingene, men dette er rene eksempler på "Ola Dunk"-oppførsel som kan få italienere til å se på deg som om noe katten har dratt med seg):- strandtøy inne i byer og/eller på restauranter. Spesielt i større byer som ikke ligger i tilknytning til et typisk badested. - å bestille feil drikke eller mat på feile steder/tidspunkter. Eksempel: Bestiller du en caffelatte på ettermiddagen, kan du ikke regne med annet enn rare blikk fra kelnerne. Eller hvis du bestiller Spaghetti Bolognese på et typisk kyststed, eller sør i Italia. Eller pizza med "pepperoni" og ikke skjønner bæret fordi pizzaen er uten salami (kun med paprika) - å ikke hilse når man kommer inn i en butikk eller går ut av en butikk Hilsen en som ferierer MYE i Italia, og som gremmes til tider når jeg ser "Ola Dunk" herje rundt. Med velfylt lommebok, men ingen forståelse av lokal skikk og bruk. Anonymous poster hash: a8c00...1c6

Gjorde ingen av de tingene. Du må mene hva du vil om italienere, men det må jeg også. De framsto svært arrogante, uhøflige og uvennlig. Roma var verst, Venezia best.

Anonymous poster hash: 33d09...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde ingen av de tingene. Du må mene hva du vil om italienere, men det må jeg også. De framsto svært arrogante, uhøflige og uvennlig. Roma var verst, Venezia best.

Anonymous poster hash: 33d09...080

Enig at vi har forskjellige meninger, og at det skal respekteres.

Men det må jo være en årsak til at jeg har reist til Italia minst 30 ganger i løpet av de siste 20 årene og ikke opplevd det samme som deg? Jeg har vært i sør, nord, midt i, på øyene. Store byer, små byer.

Anonymous poster hash: a8c00...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Gjorde ingen av de tingene. Du må mene hva du vil om italienere, men det må jeg også. De framsto svært arrogante, uhøflige og uvennlig. Roma var verst, Venezia best.

Anonymous poster hash: 33d09...080

Kanskje du bare var uheldig på denne turen, jeg har aldri opplevd Italienerne som arrogant, uhøflige eller uvennlige på mine turer til Roma eller andre steder.. Jeg elsker denne byen og folket, nå snakker jeg litt Italiensk, hjelper fort på kontakten, men syns Italienere ofte er lette å komme inn på. Syns ikke Ts bør få dette inntrykket før hun skal dit på ferie, hun bør glede seg.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har vært i Italia i det siste og merket noe til den massive innvandringen de siste årene? De sliter jo med ganske mange tusen båtflyktninger blant annet, og har gjort det i en del år.

Jeg tenkte meg en tur nedover til Italia snart, men har ikke feriert der på 5 år nå. Noen gode tips til spennende steder å besøke langs veien ned til Toscana? Litt usikker på om jeg skal gidde å kjøre bortom Rivieraen da jeg synes det er så mye folk og trafikk der. Venezia dropper jeg pga folkemengdene, men liker området rundt Garda-sjøen og oppover mot Alpene. Har aldri besøkt bysentrum av Milano eller Torino - har det noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...