Gå til innhold

Samboer som jobber offshore. Økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer jobber offshore i 4-4 ordning. Han er hjemme i fire uker, så borte på arbeid fire uker. Vi har ett barn sammen. Vi deler utgiftene så likt det går mellom oss når far er hjemme. Når far er borte på jobb betaler jeg alle utgifter til felles barn, ellers deles utgifter til hus og hjem likt også da. Synes du dette er en ok løsning? Om ikke, hva ville du gjort annerledes?

Anonymous poster hash: 7edd2...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Han må jo være med å betale på ting til barnet selv om han er offshore?

Det hadde jeg sett på som en selvfølge. At han er med på å betale til fellesskapet selv om han er på jobb.

Han kan jo jobbe (og tjene penger deretter) slik som han gjør, nettopp fordi du er hjemme og passer hans barn.

Endret av Magdalene
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal selvfølgelig være med å betale selv om han er på jobb.

Anonymous poster hash: f1a80...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samboer som jobber offshore, men ingen barn sammen. Vi har et felleskort som vi bruker på fellesutgifter og ting vi gjør sammen. Vi deler likt på alle fellesutgifter og har en ganske god fordeling mellom oss. Jeg er student og han i full jobb, så det er for oss gaske naturlig at han kanskje betaler litt mer enn meg på diverse ting vi gjør sammen nettopp fordi han har mer penger enn meg å bruke. Når han er på jobb trenger jeg like mye mat som jeg gjør når han er hjemme så da får jeg bruke felleskortet vårt til å handle inn mat og ting til huset ( nødvendige ting) så bruker jeg mine egne penger på alt annet som går kun til meg selv!

Hadde vi fått barn så er jeg helt sikker på at vi hadde delt på disse utgiftene også! Det er jo like mye hans barn som ditt barn, så jeg synes det er merkelig at du skal stå alene med disse utgiftene når han er ute å jobber. Han tjener mest sannsynlig ganske greit, så ville sett på det som ganske naturlig at dere delte på utgifter til felles barn når dere deler på de andre fellestingene? Har dere ikke et felleskort eller lignende?

Jeg ville tatt det opp med han og hørt hva han mente om saken! Kanskje han ikke tenker over det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Hehe, tenk om du skulle gjortdet samme, å ikke betale for barnet når du er på jobb fra 8-16 (?). Hadde blitt utrolig kjipt de dagene du jobber og mannen er på plattform. Da vile ingen betalt for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt alle felles utgifter likt uavhengig av om far var hjemme eller ei. Iallfall felles barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg ville foreslått at du betalte den største andelen av maten/dagligvarene i de ukene han er offshore. Da spiser jo han borte (og går på do, og vasker klær osv) men ut over det synes jeg dere skal dele utgiftene mellom dere. Barnet er hans også når han er på jobb, så utgifter til barnet burde deles enten han er på jobb eller hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må barnet hans forsørges selv om han er bortreist på jobb. Mener han noe annet, eller bare synes du det er flaut å ta opp pengespørsmål med ham?

Selv om en har separat økonomi mener jeg der blir riktigst å ha en felles konto til mat og husholdningsartikler, og så får en komme frem til hvilken fordelingsbrøk en synes er riktig og hva slags forbruksni å en vil legge opp til. Da kan dere trekke fra ham i de ukene han er bortreist, hvis det er et poeng.

Hvis han virkelig ikke finner det naturlig å forsørge barnet sitt, ville jeg ha fakturert ham for halvparten av tiden jeg brukte på nødvendig barnepass, nødvendig service til barnet, hvilende nattevakt osv i de periodene hvor han ikke var hjemme og tok sin del;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken bak at du betaler for barnet når han er ute. Hvis noen burde betale ekstra er det ham, siden du må ta deg av barnet alene.



Anonymous poster hash: 0530b...eee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer han at ungen snakker om ham som "pappa" når han er ute, eller melder han seg helt ut av farskapet i tilegg til økonomien? Til og med fedre som IKKE har foreldreansvar betaler for barna den tiden de IKKE ser dem. Dette høres teit ut.

Da kan jo du finne deg en mann som du kan ha når mannen er til sjøs. Siden han melder seg ut av familien, så gjør det sikkert ikke noe.

Såklart skal alt felles og alt vedr barnet deles når han er ute også. Hadde han vært alene så måtte lån, abonnement, kommunale tjenester, internet osv betales for de mnd når han er ute. Det eneste forskjellen er matvarer og strøm, som han bør dele med deg uansett fordi ungen hans trenger oppvarmet hus, rene klær og varmt vann å bade i...

Djeez.



Anonymous poster hash: b925c...4a0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Sånn kan man da ikke tenke.

Han tjener sannsynligvis bedre enn deg også? Dere bør ha en felles brukskonto dere setter inn penger. Mathandling når han er borte skal også gå derfra.

Etter min mening bør man bidra etter evne. Tjener han 60% av familiens penger, synes jeg også han bør betale 60% av utgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter aldri å bli forundret over at folk har så mange sære, strikse, egoistiske og snodige måter å løse økonomiske spørsmål i samlivene sine på.

Mange av de spørsmålene som dukker opp her inne er jo helt totalt bak mål...

Har man tatt et valg og flyttet sammen, kanskje giftet seg og fått barn så har man vel en gjensidig økonomisk omsorg for hverandre. Man bør i hvertfall ha det.

Anonymous poster hash: 928d3...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer jobber offshore i 4-4 ordning. Han er hjemme i fire uker, så borte på arbeid fire uker. Vi har ett barn sammen. Vi deler utgiftene så likt det går mellom oss når far er hjemme. Når far er borte på jobb betaler jeg alle utgifter til felles barn, ellers deles utgifter til hus og hjem likt også da. Synes du dette er en ok løsning? Om ikke, hva ville du gjort annerledes?

Anonymous poster hash: 7edd2...95c

rareste ordningen jeg har hørt om :P:jolie::jolie:

Anonymous poster hash: fd987...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes rart ut. Han jobber offshore og tjener fett mens du passer ungen hans gratis?

Vi har felles økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spurt om det var greit at jeg fant meg en elsker de fire ukene han var ute, siden han melder seg ut av familien og ansvaret når han drar.

Min mann var yrkesmilitær, og var utstasjonert i et halvt år. Hadde han foreslått deres løsning sådde det blitt gøy :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken bak at du betaler for barnet når han er ute. Hvis noen burde betale ekstra er det ham, siden du må ta deg av barnet alene.

Anonymous poster hash: 0530b...eee

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ærlig talt! Det er DU som faktisk gjør det mulig for ham å ha den jobben han har! Du passer på og oppdrar barnet hans halve året og betaler for det mens han tjener seg opp fet pensjon.. Når man får barn så er fellesøkonomi eneste løsningen om du spør meg. Du gjør da en like viktig jobb som ham med å ta vare på og oppdra felles barn. For min egen mann satt også det med felles økonomi litt langt inne men når jeg minnet ham på at jeg hadde skiftet karriere på grunn av barna, og at jeg ellers hadde tjent det samme som ham, så gikk dwt opp et lys for ham. For hvis jwg ikke hadde vært der så måtte han jo ha sluttet i den godt betalte jobben tvert for å ta seg av barna.

Anonymous poster hash: a083f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått at du betalte den største andelen av maten/dagligvarene i de ukene han er offshore. Da spiser jo han borte (og går på do, og vasker klær osv) men ut over det synes jeg dere skal dele utgiftene mellom dere. Barnet er hans også når han er på jobb, så utgifter til barnet burde deles enten han er på jobb eller hjemme.

Ærlig talt! Hva med de fire ukene han er hjemme da? Han spiser jo sikkert en del mer enn TS da, så bør han betale mer av matbudsjettet i måneden han er hjemme? Og klærne hans er vel større, han han kanakje betale mer for vaskepulveret? Herregud for noe flisespikkeri... Felles økonomi når man har barn, basta bom.

Anonymous poster hash: a083f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...