Gå til innhold

Penger til tenåringsdatter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror mye av "selvstendighetsfølelsen" kommer av at hun både har bodd borte fra oss og tjent egne penger, og nå kommer hjem og under "mammas vinge" igjen, et sted hun egentlig ikke vil være. Hun er veldig fornuftig med penger, så akkurat det står det ikke på :) Der stoler jeg på henne.

Tror det er lurt å gjøre som du sier, å ta en liten prat med henne og spørre litt hvordan det ligger an. Kanskje en ide kan være å overføre trening og div abbonement (netflix/spotify) til min konto, slik at jeg tar den utgiften for henne, istedenfor å "gi" henne ekstra penger..

Takk for godt innspill! :blomst:

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

ja de ideene du kommer med der er gode. det blir nok satt pris på. Hun er heldig som har dere synes jeg :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager middag et par ganger i uken på eget initiativ, rydder kjøkken omtrent hver dag hun kommer hjem (dog på egoistisk initiativ ettersom hun lager seg mat når hun kommer hjem og liker å ha det ryddig, men det gangner jo oss også), tømmer oppvaskmaskin, rydder/vasker eget rom og bad.

Hun har ingen faste plikter, men gjør jo en del på eget initiativ. Men det syntes jeg bare skulle mangle. Hadde hun ikke gjort noen ting hadde hun ikke fått de 2000 heller :)

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Ser ut til at vi tenker ganske likt :) Jeg har også lest resten av tråden, og hun virker som en fornuftig jente. Syns dere skal fortsette å sponse som dere gjør, og oppmuntre henne til å få seg en liten helgejobb. Hvis hun skulle få noe ekstra, ville jeg heller ha satt penger inn på en konto, øremerket bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videregående fikk jeg 500kr i mnd. Fikk mat, klær og bo gratis hos mine foreldre. Ikke noe stipend. Hadde ikke bil selv om vi bodde øde til og med lite busser. Jeg syklet, gikk eller ble hjemme.

2000kr er jo luksus, og hun må ikke ha utgifter som netflix og spotify men siden hun velger det så får hun mindre til annet.

Anonymous poster hash: 80d11...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere trenger ikke redusere beløpet så lenge hun ikke jobber, bare ikke øk det :)

Anonymous poster hash: 80d11...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes datteren deres er heldig jeg:) Er selv 18, blir 19 i år. Har nylig flyttet ut for å studere et annet sted..

Når jeg bodde hjemme fikk jeg penger til mobil, trening, lappen (scooter og bil) dekket. NY tur. vinterjakker og annet praktisk utstyr.. Resten måtte jeg betale selv. Startet å jobbe som 14 åring og jobber i samme kjede enda bare et annet sted i landet.. Fikk aldri noe fast beløp av mor og far i uken/måneden og måtte bruke de 5000kr jeg tjente på jobb på meg selv (Klær, spotify, bensin til scooter osc)



Anonymous poster hash: f91c0...975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes datteren deres er heldig jeg:) Er selv 18, blir 19 i år. Har nylig flyttet ut for å studere et annet sted..

Når jeg bodde hjemme fikk jeg penger til mobil, trening, lappen (scooter og bil) dekket. NY tur. vinterjakker og annet praktisk utstyr.. Resten måtte jeg betale selv. Startet å jobbe som 14 åring og jobber i samme kjede enda bare et annet sted i landet.. Fikk aldri noe fast beløp av mor og far i uken/måneden og måtte bruke de 5000kr jeg tjente på jobb på meg selv (Klær, spotify, bensin til scooter osc)

Anonymous poster hash: f91c0...975

Du hadde da over dobbelt så mye som ts sin datter å bruke på ting du ønsket. 5000 til overs når alt av regninger, mat og nødvendigheter er betalt vill jeg si er noe de fleste voksne kan glemme. Hadde også jobb når jeg gikk på skolen og tjente ca det samme som deg. Men da fikk jeg ikke dekt annet enn mat hjemme. Syntes det var greit for det blir i mitt hode helt feil att en tenåring har mer til overs til morsomme ting man ønsker enn foreldrene.

Anonymous poster hash: fba8d...3f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Mine barn jobbet ved siden av skolen fra de var 16-17 år gamle. De tok med søknad og CV og gikk fra butikk til butikk og fikk seg jobber på den måten.

Det er mye bedre for potensielle arbeidsgivere å se en person ansikt til ansikt enn å få haugevis med søknader som de ikke kan sette et ansikt til.

Jeg anbefaler virkelig at hun tar med papirene sine, skriver en liste over steder hun skal besøke hver dag - så vil hun garantert få napp til slutt.

Vi har også god økonomi og råd til å gi penger til barna våre, men jeg mener at det å få seg en jobb ved siden av skolen og i sommerferien er alfa/omega for unge mennesker. Å si opp en jobb før man har en ny er ikke lurt, men det er det dessverre ikke noe å gjøre med nå. Det er mer en lekse lært til en annen gang for det vil gjelde resten av arbeidslivet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde da over dobbelt så mye som ts sin datter å bruke på ting du ønsket. 5000 til overs når alt av regninger, mat og nødvendigheter er betalt vill jeg si er noe de fleste voksne kan glemme. Hadde også jobb når jeg gikk på skolen og tjente ca det samme som deg. Men da fikk jeg ikke dekt annet enn mat hjemme. Syntes det var greit for det blir i mitt hode helt feil att en tenåring har mer til overs til morsomme ting man ønsker enn foreldrene.

Anonymous poster hash: fba8d...3f9

Nå har jeg som sagt flyttet ut, betaler leier på 5000kr i måneden + 99kr i spotify og 100 kroner til felleskassen. Tjener i måneden 6000kr og får fra lånekassen 7345kr noe som vil si at jeg sitter igjen med 8236kr. Av disse går 1000kr til mat og resten går til mat, sminke og klær + sparing av nedbetaling til lån.. Skjønner ikke hvordan voksne som har fast jobb kan slite så mye når jeg som 18åring greier å ha en såpass "god" økonomi.. Får jo selvsagt noen ting fortsatt dekket som linser (600kr) og mobilabbonoment (400kr), men det syntes jeg da er helt rimelig av mine foreldere å dekke:)

Anonymous poster hash: f91c0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått 2000 i måneden fra foreldrene mine samt tur ut med mamma for å handle klær da jeg gikk på VGS ville jeg vært storfornøyd. Synes dere er gavmilde allerede, jeg.

Å oppfordre henne til å slutte i jobben var derimot ikke noe sjakktrekk.

Anonymous poster hash: f3c15...4f6

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan voksne som har fast jobb kan slite så mye når jeg som 18åring greier å ha en såpass "god" økonomi.. Får jo selvsagt noen ting fortsatt dekket som linser (600kr) og mobilabbonoment (400kr), men det syntes jeg da er helt rimelig av mine foreldere å dekke:)

Anonymous poster hash: f91c0...975

De fleste voksne har barn å forsørge, så i tillegg til boliglån, husleie, strøm, vannavgift, bilavgift, bensin, telefonregninger o.l. så må barna ha klær, sko og diverse annet utstyr hvis de er med på en aktivitet etter skolen som f eks fotballtrening. Vi er to voksne og 3 barn. Etter at alle faste utgifter er betalt, så sitter ikke vi igjen med mye. Og da fråtser ikke vi heller. Du er under utdanning og betaler ikke alt det som er listet over. Derfor sitter du igjen med en del nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere høres gjennomtenkt ut. Jeg ville nok tatt utgiftene på bilen og drivstoff. Er jo ikke barnets skyld at man bor vanskelig til reisemessig. Er reise dekt så er ikke 500 i uka lite lommepenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer enn nok penger! Utrolig gavmildt av dere. Det er dessverre sånn at unge har et marginalt forhold til arbeidslivet, men hvis du fortsetter å gi så mye penger så vil hun jo kanskje etterhvert slutte å se etter jobb fordi hun får alt servert hjemme. mvh jente 20.



Anonymous poster hash: 8efa7...5f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det har seg sånn at datteren vår er 18 år og bor hjemme og går på VGS. Hun hadde en jobb tidligere, men fikk ikke vakter over en lengre periode og valgte å slutte etter oppfordring fra oss.

Siden den gang har hun søkt på godt over 50 jobber, men siden arbeidsmarkedet i byen vår er så utrolig trangt, særlig for skoleungdom, får hun så vidt napp noe sted. Blir ofte møtt med argumenter som at hun kan kobbe tilbake etter VGS når hun kan jobbe dag osv.

Hun har flere ganger uttrykt frustrasjon over dette og kvier seg for å ta i mot penger fra oss. Vi gir henne 2000 i mnd, som skal rekke til bensin, og andre ting (trening, klær, sko, fritidsaktiviteter som kino, restaurantbesøk, evt netflix/spotify og sparing) osv. Hun får ikke stipend ettersom vi tjener for godt til det.

Hun er forferdelig forsiktig med pengebruken vet jeg. Sparer noen hundre kroner hver mnd til tross for trangt budsjett, går i blant sulten på skolen hvis hun har glemt pga hun ikke vil bruke 30 kr på en baguette e.l. Ikke kjøpt nye klær siden sommeren i fjor.

Jeg har derimot tatt med henne ut et par ganger for å kjøpe litt nytt og vet hun setter pris på dette.

Det hender hun spør om penger i en litt fleipete tone, og jeg ser hun fleiper om det fordi hun er litt flau. F.eks "du har ikke lyst til å sponse en ny fuktighetskrem da, mamma?" osv.

Ellers betaler hun ingenting for å bo hjemme, og vi betaler all mat. Ofte gir vi henne penger til å gå på butikken og handle inn det hun ønsker til husholdningen.

Hun trenger så klart ikke ha bil, men kostnadene på denne dekker vi og den bruker lite på mila. Hun bruker ca 1000 kr i mnd på bensin. Det er mer praktisk for oss at hun har bil, både med tanke på skolegang, evt jobb (når hun forhåpentligvis får seg det), fritid med venner osv. På grunn av dårlige bussforbindelser hadde det blitt til at hun måtte sitte hjemme eller at vi måtte kjøre henne, evt venner hente, noe som blir en stor omvei. Uansett kommer hun til å fortsette å ha denne utgiften på 1000 kr i bensin.

Ellers vet jeg hun bruker ca 300 kroner på treningsmedlemskap, og ca 200 kr for netflix og spotify. Deretter har hun 500 kroner igjen den mnd til klær/mat i kantina om hun har glemt det/aktiviteter med venner osv..

Er dette for lite? Hva ville dere gjort? Bør vi gi henne mer pr mnd?

Anonymous poster hash: b979c...da1

1000 kr mnd i bensin? Jøss. Å slutte i jobb etter oppfordring...hallo

Anonymous poster hash: 289d1...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg som sagt flyttet ut, betaler leier på 5000kr i måneden + 99kr i spotify og 100 kroner til felleskassen. Tjener i måneden 6000kr og får fra lånekassen 7345kr noe som vil si at jeg sitter igjen med 8236kr. Av disse går 1000kr til mat og resten går til mat, sminke og klær + sparing av nedbetaling til lån.. Skjønner ikke hvordan voksne som har fast jobb kan slite så mye når jeg som 18åring greier å ha en såpass "god" økonomi.. Får jo selvsagt noen ting fortsatt dekket som linser (600kr) og mobilabbonoment (400kr), men det syntes jeg da er helt rimelig av mine foreldere å dekke:)

Anonymous poster hash: f91c0...975

Jeg sliter ikke. Men har barn som krever sitt og faste utgifter til lån, sparing osv. Tolket det slik att du hadde de 5000 til å bruke på hva du ønsket(sminke, dra ut, klær osv.) og det har ikke jeg mulighet til enda jeg har normalt betalt jobb

Anonymous poster hash: fba8d...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra TS her:

Løsningen på visa ble at hun kan bruke bensinkortet vi har hjemme når hun fyller bensin! Da får hun jo 1000 kroner "ekstra" å bruke. Enkel løsning i forhold til å flytte over avtaleabbonement fra spotify/netflix/trening osv. Ellers har vi satt det opp som en løsning at hvis hun vasker kjøkken eller bad kan hun få 250 kr for det (altså pr rom). Gjør hun dette et par ganger i mnd blir jo det litt penger :)

Hun ble veldig takknemlig for å få lov å bruke bensinkortet og ellers om løsningen, så tror dette vil fungere bra frem til hun evt. får seg deltidsjobb igjen. Det tror jeg hun ser frem til også ;)



Anonymous poster hash: b979c...da1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kr i mnd er jo luksus, og hun velger jo selv at hun vil bruke så mye penger på bensin, hun trenger jo ikke bil tross alt... Så egentlig har hun jo utrolig mye å bruke.

Da jeg var på samme alder (for 6 år siden) fikk jeg 400-500 kr i mnd i lommepenger + penger til busskort (ca 300 kr). Klarte meg greit med det.



Anonymous poster hash: 1bda5...493
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei,

Det har seg sånn at datteren vår er 18 år og bor hjemme og går på VGS. Hun hadde en jobb tidligere, men fikk ikke vakter over en lengre periode og valgte å slutte etter oppfordring fra oss.

Siden den gang har hun søkt på godt over 50 jobber, men siden arbeidsmarkedet i byen vår er så utrolig trangt, særlig for skoleungdom, får hun så vidt napp noe sted. Blir ofte møtt med argumenter som at hun kan kobbe tilbake etter VGS når hun kan jobbe dag osv.

Hun har flere ganger uttrykt frustrasjon over dette og kvier seg for å ta i mot penger fra oss. Vi gir henne 2000 i mnd, som skal rekke til bensin, og andre ting (trening, klær, sko, fritidsaktiviteter som kino, restaurantbesøk, evt netflix/spotify og sparing) osv. Hun får ikke stipend ettersom vi tjener for godt til det.

Hun er forferdelig forsiktig med pengebruken vet jeg. Sparer noen hundre kroner hver mnd til tross for trangt budsjett, går i blant sulten på skolen hvis hun har glemt pga hun ikke vil bruke 30 kr på en baguette e.l. Ikke kjøpt nye klær siden sommeren i fjor.

Jeg har derimot tatt med henne ut et par ganger for å kjøpe litt nytt og vet hun setter pris på dette.

Det hender hun spør om penger i en litt fleipete tone, og jeg ser hun fleiper om det fordi hun er litt flau. F.eks "du har ikke lyst til å sponse en ny fuktighetskrem da, mamma?" osv.

Ellers betaler hun ingenting for å bo hjemme, og vi betaler all mat. Ofte gir vi henne penger til å gå på butikken og handle inn det hun ønsker til husholdningen.

Hun trenger så klart ikke ha bil, men kostnadene på denne dekker vi og den bruker lite på mila. Hun bruker ca 1000 kr i mnd på bensin. Det er mer praktisk for oss at hun har bil, både med tanke på skolegang, evt jobb (når hun forhåpentligvis får seg det), fritid med venner osv. På grunn av dårlige bussforbindelser hadde det blitt til at hun måtte sitte hjemme eller at vi måtte kjøre henne, evt venner hente, noe som blir en stor omvei. Uansett kommer hun til å fortsette å ha denne utgiften på 1000 kr i bensin.

Ellers vet jeg hun bruker ca 300 kroner på treningsmedlemskap, og ca 200 kr for netflix og spotify. Deretter har hun 500 kroner igjen den mnd til klær/mat i kantina om hun har glemt det/aktiviteter med venner osv..

Er dette for lite? Hva ville dere gjort? Bør vi gi henne mer pr mnd?

Anonymous poster hash: b979c...da1

Da jeg var på din datters alder så jobbet jeg i en matbutikk to dager etter skolen + annehver helg og i ferier. Jobbet også en del i en annen butikk om de trengte hjelp der. Før jeg fylte 18 jobbet jeg i et bakeri. Jeg sparte alle pengene mine og betalte for lappen selv. Jeg betalte også for bil selv. Jeg hadde vel ca 10 000 inn i mnd da jeg var 18 og jobbet. I tillegg hadde jeg 1500 eller hva vi fikk i stipend. Min mor var alene med oss og hadde begrensede muligheter for å hjelpe til økonomisk til de store tingene. Fikk iblant til en kjøretime, en bensintank eller bukse. Siden jeg bodde hjemme og tjente forholdsvis greit siste året på vgs pleide jeg å stå for en middag i uken hvor jeg handlet inn mat og sto for matlagningen.

Jeg pleide å spare et par tusen i mnd. Jeg ønsket å gå på folkehøgskole etter videregående og ville ha en del penger stående på sparekonto når jeg skulle begynne der. Sommeren før jeg begynte på folkehøgskolen jobbet jeg hver dag.

Det jeg gjorde for å få jobb var rett og slett å gå rundt på ALLE butikker (spesielt matbutikker) og spørre etter daglig leder. Levere CV og åpen søknad personlig og si at man er veldig interessert i å jobbe der. Nytter ikke sende ut søknader i den alderen, man må møte opp personlig ellers så faller man igjennom p.g.a manglende erfaring og utdanning.

Anonymous poster hash: 3433e...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt av alle disse kommentarene. Virker so

Da jeg var på din datters alder så jobbet jeg i en matbutikk to dager etter skolen + annehver helg og i ferier. Jobbet også en del i en annen butikk om de trengte hjelp der. Før jeg fylte 18 jobbet jeg i et bakeri. Jeg sparte alle pengene mine og betalte for lappen selv. Jeg betalte også for bil selv. Jeg hadde vel ca 10 000 inn i mnd da jeg var 18 og jobbet. I tillegg hadde jeg 1500 eller hva vi fikk i stipend. Min mor var alene med oss og hadde begrensede muligheter for å hjelpe til økonomisk til de store tingene. Fikk iblant til en kjøretime, en bensintank eller bukse. Siden jeg bodde hjemme og tjente forholdsvis greit siste året på vgs pleide jeg å stå for en middag i uken hvor jeg handlet inn mat og sto for matlagningen.

Jeg pleide å spare et par tusen i mnd. Jeg ønsket å gå på folkehøgskole etter videregående og ville ha en del penger stående på sparekonto når jeg skulle begynne der. Sommeren før jeg begynte på folkehøgskolen jobbet jeg hver dag.

Det jeg gjorde for å få jobb var rett og slett å gå rundt på ALLE butikker (spesielt matbutikker) og spørre etter daglig leder. Levere CV og åpen søknad personlig og si at man er veldig interessert i å jobbe der. Nytter ikke sende ut søknader i den alderen, man må møte opp personlig ellers så faller man igjennom p.g.a manglende erfaring og utdanning.



Anonymous poster hash: 3433e...207

TS her

Vi bor i en by hvor arbeidsmarkedet for ungdom, særlig skoleungdom er svært trangt. Mye fordi det er en del som har valgt å bli boende i hjembyen og studere, eller som rett og slett bare blir boende hjemme å jobbe, og da de få arbeidsplassene som er går til de (eller voksne så klart), ettersom de har mulighet til å jobbe fleksible arbeidstider.

Ellers HAR hun vært ute personlig med søknad til de aller fleste bedriftene, bortsettfra noen som har utlyst stilling på nett.

Ellers er tråden oppklart.



Anonymous poster hash: b979c...da1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kr i mnd er jo luksus, og hun velger jo selv at hun vil bruke så mye penger på bensin, hun trenger jo ikke bil tross alt... Så egentlig har hun jo utrolig mye å bruke.

Da jeg var på samme alder (for 6 år siden) fikk jeg 400-500 kr i mnd i lommepenger + penger til busskort (ca 300 kr). Klarte meg greit med det.

Anonymous poster hash: 1bda5...493

Les tråden.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt av alle disse kommentarene. Virker so

TS her

Vi bor i en by hvor arbeidsmarkedet for ungdom, særlig skoleungdom er svært trangt. Mye fordi det er en del som har valgt å bli boende i hjembyen og studere, eller som rett og slett bare blir boende hjemme å jobbe, og da de få arbeidsplassene som er går til de (eller voksne så klart), ettersom de har mulighet til å jobbe fleksible arbeidstider.

Ellers HAR hun vært ute personlig med søknad til de aller fleste bedriftene, bortsettfra noen som har utlyst stilling på nett.

Ellers er tråden oppklart.

Anonymous poster hash: b979c...da1

Nå var ikke dette ment negativt , at noen kan vinkle det slik får de ta på egen kappe. Jeg prøver bare å si at datteren deres er heldig som får så mye av dere. Jeg måtte jobbe ellers hadde jeg ikke hatt noe særlig å rutte med. DET VAR BARE GODT MENT Å SI AT DET LURESTE ER Å OPPSØKE BUTIKKENE DA DET ER LETT Å FALLE IGJENNOM OM MAN BARE SENDER SØKNAD:

BEKLAGER!

Anonymous poster hash: 3433e...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...