Gå til innhold

Min mor liker ikke min farmor - hvem skal jeg "velge"? :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville dratt til farmor. Som du sier er hun over 80 år, og det blir nok sannsynligvis siste gang dere kan feire sammen på denne måten.

Jeg forstår også moren din, men det er urimelig at hun skal spille på samvittigheten din for å få deg til å feire jul hjemme. Hvis hun tenker seg om to ganger forstår hun også hvorfor du vil feire med din farmor.

Jeg ville sagt til moren din at "Jeg forstår hvorfor du ikke vil feire hos farmor, men jeg vil allikevel feire der fordi hun er gammel og dette kan kanskje være siste gang vi får feiret sammen på denne måten. Vi to kan feire sammen i mange, mange år til."



Anonymous poster hash: 2e3cc...00b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde feiret med foreldrene mine, og ellers vært så mye over i farmorhuset som jeg hadde kunnet.

Var ikke alle husene rett ved hverandre? Da forstår jeg ikke hvorfor ikke kompromisser er mulig? Julen er mer enn julaften, og det må gå an å være hos den ene lillejulaften og den andre på julaften? Eller feire julaften hos farmor og sove hjemme hos mor og far?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dere bor tett, så jeg ville vært litt på begge steder. Vært mye med nevøene dine, men også brukt tid på moren din.

Synes ikke du skal tvinge din mor til å feire med farmor, gjør det klart at du forstår dette, men at du må få gjøre dine valg og få tilbringe tid der du vil. Og så setter du deg ned og kjenner på det du virkelig vil, gi blaffen i forventninger og det de andre mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt henne hva grunnen er til at hun misliker farmor og tante, og tatt mitt valg basert på det.



Anonymous poster hash: ad248...08c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ihvertfall moren din litt. Du sier jo selv at det først er nå som voksen at du har funnet ut at forholdet ikke er det beste mellom din mor og farmor. Da har din mor sannsynligvis gjort sitt for at du skal ha et best mulig forhold til din farmor i barndommen.

Når mener du egentlig at din mor har endelig har rett til å feire jul med og uten de menneskene hun ønsker da?

Jeg sier ikke at det er riktig at hun prater nedlatende om din farmor eller tante, eller at hun setter deg i en situasjon der du føler at du må velge i mellom dem.

Men hvor vanskelig for deg er det å si til din mor at du helst ser at hun lar vær å prate nedlatende om farmor foran deg? Eller å si at du gjerne vil feire julaften med farmor denne julen, uten at det nødvendigvis betyr at farmor er viktigst?

Hwrregud. Dama skal dø snart. Mora må da klare å holde ut en jul med henne slik at barnebarnet skal få feiret jul med henne. Istedet ber hun ts om å velge mellom henne og farmor? Virkelig modent...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt henne hva grunnen er til at hun misliker farmor og tante, og tatt mitt valg basert på det.

Anonymous poster hash: ad248...08c

Du misforstår litt. En moren og tanten som ikke liker farmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts skriver:

Problemet er at min mor har svært lite til overs for min farmor og min tante. Dette har kommet frem etter at jeg ble voksen, og hun snakker ofte nedsettende om dem.

Ellers hadde det komt an på hvordan personene er. Er det smålige konflikter hdde jeg glatt oversett alt som hadde med det å gjøre. Dersom farmor og tante er giftige personer, så hadde jeg ungått dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår litt. En moren og tanten som ikke liker farmor

Nei, jeg har ikke misforstått.

Uansett ville jeg funnet ut hva konflikten dreier seg om før jeg tok stilling til hvem jeg skal feire jul med dersom jeg var i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: ad248...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår litt. En moren og tanten som ikke liker farmor

Feil. Mor misliker både farmor og tanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn ser vi kanskje ikke det. Og blåser bort konflikter. Som voksne innser man at aller fleste har konflikter med den andre delen av familie. Det er realitet at jeg føler ikke det samme for min bror og mannens familie,f.eks. Det er vel normalt. Spørsmålet er hvor mye en kan bite i seg konflikter slik at de går ikke utover barna. Jeg hadde en del krangler med mannens familie. De er sjalu,har aldri hørt om meninger,har aldri diskutert noe på vanlig vis,patriarkalsk kanskje mer enn det er sunt. Men jeg prøver å ha normal kontakt for at mine barn skal ha besteforeldre.

Anonymous poster hash: 68f97...ddc

Jeg ser det at mange familier kan ha konflikter. Men det er ikke greit, heller ikke i voksen alder, å måtte velge side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg farmor, hun er gammel og prøver i alle fall ikke å ødelegge stemningen for deg slik din mor gjør. Tror du kommer til å få en finere feiring med god samvittighet om du feirer hos henne.



Anonymous poster hash: 44ea6...61c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra dit du har mest lyst til å være.


Det er ikke bra at moren din snakker nedsettende om farmoren din til deg.

Du skriver ingenting i tråden om hvorfor moren din ikke liker farmor. Det gjør nok at de fleste sympatiserer med farmor.

Jeg synes ikke det er greit at moren din snakker nedsettende om farmor. MEN en skulle tro at hun har sine grunner for ikke orke å dra dit. Jeg mener hun er i sin fulle rett til å la være å dra dit selv. Dersom hun har prøvd mange ganger, og hun og farnmor ikke kommer overens, må hun kunne velge å ikke besøke henne. Dersom hun har blitt tråkket mye ned gjennom årene, kan det hende hun blir dårlig av å være der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare lest hi, men jeg skjønner ikke at dette er et spørsmål en gang. Man velger da sin mor over sin farmor!

Anonymous poster hash: ed4ec...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange tilbakemeldinger! Dette er så vanskelig for meg, for jeg ser jo at min mor ikke har det lett hun heller. Hele greia gjør meg ganske nedbrutt. Mamma har begrunnet for meg hvorfor hun ikke liker farmor. Det er ikke noen nye konflikter som har oppstått nå i det siste, og både mamma og farmor oppfører seg helt normalt når de er sammen. Men jeg har forstått på min mor at det som ligger til grunn, er konflikter som startet da moren min kom til gards for 30 år siden. Min avdøde farfar kunne ha noen litt gammeldagse holdninger, som vel har ført til at mamma aldri har følt seg helt god nok i svigerfamiliens øyne. Så jeg føler jo absolutt med mamma der. Fars søster er barnløs, og farmor har vel kanskje alltid tatt seg ekstra av henne. Min far føler nok at farmor har favorisert søsteren hans. Så mine foreldre er nok såret for det. Begge mine foreldre liker ikke min tante og hennes væremåte, hun kan være litt bortskjemt og mangler litt folkeskikk til tider. Pappa og tante har aldri hatt noe godt forhold. Mamma og pappa vil ikke være hos farmor hvis tante og mannen blir invitert. Samtidig som vi mange av vi andre synes synd på tante og onkel som da hadde blitt sittende helt alene hvis mine foreldre fikk viljen sin. Det jeg reagerer på med min mor, er at hun fremhever at min ene søster heldigvis er helt enig med henne. Det er som om hun prøver å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg føler det annerledes i forhold til farmor? Og jeg blir lei meg for det, for jeg synes ikke en mor skal oppføre seg slik? :(



Anonymous poster hash: 8d81b...de7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest hi, men jeg skjønner ikke at dette er et spørsmål en gang. Man velger da sin mor over sin farmor!

Anonymous poster hash: ed4ec...314

Synes du det er så åpenbart? Jeg er jo selvfølgelig mer knyttet til min mor enn farmor, og sånn sett føler jeg også at jeg kanskje bør velge mamma. Men det gjør det jo vanskelig at farmor nå begynner å bli gammel. Og jeg synes vel ikke det er helt riktig av min mor heller å forvente at jeg skal ta hennes side.

Anonymous poster hash: 8d81b...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mødre er bare mennesker.

For meg er her ikke nok informasjon til å si noe om hva du burde gjøre, men dersom moren din prøver å gi deg dårlig samvittighet burde du heller bli sint enn såret. Hun burde ikke prøve å manipulere følelsene dine på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være kjekt å feire jul med farmor. Det er overhodet ikke noe galt i å velge å feire jul der. Du skal kunne få glede deg til det uten å måtte ha dårlig samvittighet for det. Du skal ikke måtte velge side med mindre farmoren din har gjort noe stygt mot moren din som gjør det umulig for moren din å feire hos henne så alle kan være samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke misforstått.

Uansett ville jeg funnet ut hva konflikten dreier seg om før jeg tok stilling til hvem jeg skal feire jul med dersom jeg var i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: ad248...08c

Soery. Var meg da... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er så åpenbart? Jeg er jo selvfølgelig mer knyttet til min mor enn farmor, og sånn sett føler jeg også at jeg kanskje bør velge mamma. Men det gjør det jo vanskelig at farmor nå begynner å bli gammel. Og jeg synes vel ikke det er helt riktig av min mor heller å forvente at jeg skal ta hennes side. Anonymous poster hash: 8d81b...de7

Jeg har oppvokst med krig mellom farmor og min mor så er sikkert litt farget av det, men for meg har det aldri vært noe spørsmål en gang. Jeg var veldig glad i farmor, men om jeg skulle blitt stilt et ultimatum så ville jeg alltid valgt min mor. Som du sier man er mer knyttet til sin mor, og lojaliteten burde etter min mening ligge der. Jeg ville besøkt farmor masse ellers uten å nevne det for min mor.

Anonymous poster hash: ed4ec...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...