Gå til innhold

Brun utflod jente 11 år.. Kommer mensen snart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er virkelig ikke bedre. Det man bør gjøre er å forklare jenta at slik er det å være kvinne, og at dette rett og slett er noe man må leve med.

Å proppe unger fulle av hormoner bare for at de skal bade er jaggu noe av det sjukeste jeg har hørt.

Og at det er noe man kan gjøre noe med. Dette var noe man måtte leve med for ørten år siden, det er ikke det nå lenger. Voksne bruker p-piller eller Primolut for å utsette mensen når de skal på ferie. Hva er det som er så sykt med at en 11-åring bruker Primolut for å utsette mensen? Bare fordi jenta er jente og har fått mensen, så skal hun måtte innfinne seg med en ødelagt ferie fordi det er slik det er å være kvinne?

En 11-åring burde få lov til bade og kose seg som hun selv vil på ferie. Ikke sitte på land med en shorts på fordi hun har mensen. 11-åringer og tamponger er nok en dårligere kombinasjon enn å utsette mensen ved behov...

Endret av SmallTalk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være bedre at jenta får PrimolutN dersom de skal på ferie når hun har mensen enn å få hele ferien ødelagt pga blødninger? En 11-åring bør få slippe å bli hemmet på en ferie fordi hun enten ikke kan bade pga bruk av bind eller måtte bytte tampong etter hvert bad.

Tror det vil være vanskelig å finne en lege som vil skrive en respt på det til en 11-åring.

Jeg fikk mensen som 11 og husker godt at jeg fikk mensen under en ferie i utlandet. Brydde meg faktisk ikke om at jeg ikke fikk bade, å bade med mensen fristet ikke og at jeg fikk mensen da var greit, kunne ikke gjøre noe med det. Er glad for at ikke foreldrene mine tok meg til legen for å gi meg hormoner. Fikk litt menssmerter husker jeg, under en litt lang kjøretur, fikk paracet av mamma. Hadde en kjempe fin ferie!

Klart en annen tenåring ville kanskje reagert annerledes på ferie, men de må bare lære seg at sånn er det med mensen.

Anonymous poster hash: ca3a3...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må lære seg å håndtere mensen, men det er faktisk en enorm forskjell i hvor mye en blør, hvor lenge og hvor vondt man har. Selv fikk jeg mensen tidlig, 12 år. Jeg var første i klassen. Jeg blødde i 10-14 dager. Blødde masse, og klarte ikke å bruke tampong. Bind viste gjennom buksen, og det skjedde flere ganger at jeg blødde gjennom, det va så flaut at jeg ville dø:P Jeg hadde itilegg kraftige mensen smerter, voldsommt kraftige. Jeg fikk hormon preperater tidlig. Først for å utsette mensen, så fikk jeg noen piller som gjorde at jeg blødde færre dager, var fremdeles over en uke. Når jeg var 14 år ble jeg satt på p piller, og livet ble bittelitt bedre.



Anonymous poster hash: eb6ce...389
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig folk fikk sin første menstruasjon da ... spesielt når folk her inne sier 11 år ikke er tidlig? Jeg fikk min noen uker etter jeg hadde fylt 16 år. Husker det var kvelden før konfirmasjonsfesten min.

Da var du veldig sent ute, både med mensen og konfirmasjon? Er nok vanligere å få den som 11-åring enn som 16. Men jo senere den kommer, jo bedre. Jeg skjønte aldri folk som gledet seg til å få den.

Anonymous poster hash: 83382...be6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen da jeg var 9. Var den første i klassen. Husker bestevenninnen min ikke fikk den før hun var 13. Fy så flau jeg var da jeg fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre at jenta får PrimolutN dersom de skal på ferie når hun har mensen enn å få hele ferien ødelagt pga blødninger? En 11-åring bør få slippe å bli hemmet på en ferie fordi hun enten ikke kan bade pga bruk av bind eller måtte bytte tampong etter hvert bad.

Det er helt klart bedre å få mensne på badeferie og andre steder enn å få ødelagt kroppens hormonsystem og slite med enten blødninger i ukesvis eller en mensn som ikke kommer tilbake, problemer med å bli gravid senere i livet m.m.

Uttal deg ikke om ting du ikke kjenner konsekvensene av. Dersom Primolut N hadde vært helt ufarlig å bruke hadde dette vært mulig å få i håndkjøp på apotek eller på Rema.

Anonymous poster hash: 4fbf1...7ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og at det er noe man kan gjøre noe med. Dette var noe man måtte leve med for ørten år siden, det er ikke det nå lenger. Voksne bruker p-piller eller Primolut for å utsette mensen når de skal på ferie. Hva er det som er så sykt med at en 11-åring bruker Primolut for å utsette mensen? Bare fordi jenta er jente og har fått mensen, så skal hun måtte innfinne seg med en ødelagt ferie fordi det er slik det er å være kvinne?

En 11-åring burde få lov til bade og kose seg som hun selv vil på ferie. Ikke sitte på land med en shorts på fordi hun har mensen. 11-åringer og tamponger er nok en dårligere kombinasjon enn å utsette mensen ved behov...

Jeg, som voksen, tåler ikke hormonpreparater i det hele tatt. Det er ikke bra for meg. Jeg ser virkelig ikke grunnen til å proppe en 11-åring full av hormoner, å risikere å fucke til hele systemet - bare for at hun skal bade?

Jeg skulle på badetur samme dagen som jeg fikk mensen. Ble lei meg, selvfølgelig, men det var da virkelig ingen krise.

Å lære en jentunge at det er bedre å tulle med systemet ved å tilføre hormoner som ikke kommer naturlig istedet for å lære henne å leve med det er bare feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper noen kan svare ut fra egen erfaring eller erfaring med sin datter. Jeg husker ikke om jeg hadde noe brunt utflod først, jeg fikk bare mens en dag. Jeg var 13.

Nå har datteren min (nettopp fylt 11) hatt litt brunt i trusa i 14 dager. Noen dager er det ingenting, andre dager er det bittelitt spotting. Betyr dette at hun får mensen snart? Om hvor lenge? Jeg syns hun er så liten og ingen andre jenter i klassen har fått den...

Anonymous poster hash: fde04...513

Det kan bety at hun får mensen snart. Det er ikke uvanlig å få mensen som 11-åring, og noen må være den første i klassen til å få den.

Sørg for å ha nok bind og tamponger i ulike størrelser i huset til en hver tid, og fortell henne at mensen er helt normalt og alt det der, og tips henne om å alltid ha bind/tampong i skolesekken, om hun skal på overnattingsbesøk o.l.

Libresse har veldig fine informasjonssider om mensen, ta en titt på dem. :)

Anonymous poster hash: 0c1c6...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mensen ja, uavhengig om de andre jentene i klassen har fått det. Noe jeg syntes er veldig rart at du vet noe om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyfern

Da var du veldig sent ute, både med mensen og konfirmasjon? Er nok vanligere å få den som 11-åring enn som 16. Men jo senere den kommer, jo bedre. Jeg skjønte aldri folk som gledet seg til å få den.

Anonymous poster hash: 83382...be6

Selve konfirmasjonen min ble tatt til vanlig tid, men vi hadde en fest på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, ja hun skal sikkert få mensen snart.

Anonymous poster hash: 64445...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke BARE mensen. Det er svært vanskelig for mange barn i den alderen å håndtere dette. Både psykisk og fysisk! Heller ikke går det Ann å bade etter 3dager hvis man er plaget med store mengder mens ! Du er sikkert selv i den kategorien som ikke har store mengder? Ingen er like, det er lov for mammaen å bli lei seg i denne situasjonen til det hele har gått seg til!

Anonymous poster hash: 56327...68b

Jeg hadde store mengder som tenåring, og blødde gjennom alt mulig om jeg ikke byttet ofte.

Var virkelig ikke så stort problem som enkelte her skal ha det til.

I dag finnes masse typer bind og tamponger - jeg brukte begge deler på en gang og gjør det fortsatt som voksen.

Når jeg ble litt eldre begynte jeg på ppiller, og det reduserte mengdene mye.

Er virkelig ingenting å krisemaksimere.

Anonymous poster hash: 41113...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen da jeg var 10, dette er ikke unormalt. Synes mor girer seg fælt opp over at datteren kanskje ikke får badet på ferie, altså, hallo! Sånn er livet. Hun kan lære seg å bruke tampong feks. Selv fikk jeg ikke til det før jeg hadde hatt sex først, mista jomfrudommen som 15-åring.



Anonymous poster hash: 2cc9c...e0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mensen som 11 åring. Begynte med brunlig utflod ja. Men jeg kan ikke huske hvor lenge det pågikk før jeg fikk ordentlig blødning.



Anonymous poster hash: a5a96...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvordan det var med meg. Jeg var veldig sen i forhold til andre i klassen min.

Jeg fortalte ingen om det, og det var ikke så kult å gå gjennom det alene. Turde ikke kjøpe bind, så lagde egne :fnise: Tamponger var jeg for trang til å kunne bruke.

Og smertene var grusomme. Jeg gråt og gråt og gråt. Flere ganger besvimte jeg av smertene. Husker jeg ble så glad hver gang jeg besvimte, for da fikk jeg en pause fra marerittet.

Siden fåtallet av vennene hennes har fått det, er det bra hun har deg. Sørg for at hun ikke synes det blir flaut å fortelle deg det om hun får det.

Vet dette ikke besvarer spørsmålet ditt, men jeg ser på kommentarfeltet at det er relevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig å få mensen i 13-14-15 års alder. Der tok jeg feil gitt. Selv fikk jeg den 3 måneder før jeg ble 15, men så var jo jeg sent ute i forhold til resten av klassen, da.

Anonymous poster hash: 9a278...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk også min første mens da jeg gikk på barneskolen og det var virkelig helt forferdelig. Det er for tidlig. Kanskje du kan ta henne med til legen? Jentebarn får altfor tidlig mensen nå om dagene. Ikke bra.



Anonymous poster hash: 9923c...04a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen som 13 åring. Mensen kom regelmessig fra starten av, men de første årene var mensen brun/mørk brun og uten noe friskt blod. Etter som årene gikk ble det mer og mer rødt, friskt blod, og mindre og mindre brunt, gammelt blod. Hadde ingen spotting eller noe, mensen bare dukket opp som den var. Var ikke mye blod som kom de første årene. Fikk mer og mer problemer med menssmerter og PMS i takt med at blodet ble rødere.

Anonymous poster hash: c20ba...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vet jo ingenting om de andre jentene i klassen har fått mensen eller ikke. Jeg var ikke fylt 10 år enda da jeg fikk det første gang, men om noen spør, så var jeg 11-12 år... :lur:

I Norge får jenter mensen i alderen 9 til 18 år, majoriteten når de er 12-13 år.



Anonymous poster hash: e78b7...cf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn off topic, men hva er denne greia med å gratulere noen for å ha fått mensen..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...