Gå til innhold

Brun utflod jente 11 år.. Kommer mensen snart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan svare ut fra egen erfaring eller erfaring med sin datter. Jeg husker ikke om jeg hadde noe brunt utflod først, jeg fikk bare mens en dag. Jeg var 13.

Nå har datteren min (nettopp fylt 11) hatt litt brunt i trusa i 14 dager. Noen dager er det ingenting, andre dager er det bittelitt spotting. Betyr dette at hun får mensen snart? Om hvor lenge? Jeg syns hun er så liten og ingen andre jenter i klassen har fått den...

Anonymous poster hash: fde04...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg fikk mensen da jeg var 11. Og hva så om ingen andre har fått det enda? Du kan ikke akkurat holde igjen mensen til en av de andre jentene har fått det først. Kanskje noen til og med har fått det, bare ikke turt og si det? Det er toss alt en privatsak.

Men uansett, det høres ut som mensen snart er på vei basert på egen erfaring. Noen får mensen tidlig, andre sent. Noen får blå øyne, andre får brune osv.. Alle er ikke like :)

Lykke til!



Anonymous poster hash: 1b6b1...4e9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var slik det artet seg hos meg da jeg fikk mensen. Jeg skjønte ikke noe av dette brune og var sikker på at det feilet meg noe alvorlig. Jeg forsto at det var mensen da den skikkelige blødningen kom.

Anonymous poster hash: 7d211...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var slik det artet seg hos meg da jeg fikk mensen. Jeg skjønte ikke noe av dette brune og var sikker på at det feilet meg noe alvorlig. Jeg forsto at det var mensen da den skikkelige blødningen kom.

Anonymous poster hash: 7d211...d10

Takk for ditt svar. Husker du hvor lenge du hadde dette brune før den ordentlige mensen kom?

Ja, jeg må vel bare innse det, selv om 11 er tidlig.. Stakksrs, da må hun begynne å styre med bind og greier... Og hvordan planlegger man sydenferie og badeferie??? Sukk..

Anonymous poster hash: fde04...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for ditt svar. Husker du hvor lenge du hadde dette brune før den ordentlige mensen kom?

Ja, jeg må vel bare innse det, selv om 11 er tidlig.. Stakksrs, da må hun begynne å styre med bind og greier... Og hvordan planlegger man sydenferie og badeferie??? Sukk..

Anonymous poster hash: fde04...513

Nå synes jeg du lager problemer ut av ingenting. Det er bare mensen og man blør stort sett mye bare de 2-3 første dagene og det går fint an å bade etter det. Hjelp henne med smertestillende hvis hun trenger... Det var ingen som hjalp meg med noe husker jeg og jeg hadde så innmari vondt før jeg skjønte at det gikk an å ta paracet.

Anonymous poster hash: 6163f...53b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt brunt i trusa første gang, så ga det seg.. Fikk mensen samtidig mnd etter, og da blødde jeg normalt, var 12 år.. Gratulerer med mensen :)

Anonymous poster hash: b8308...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen akkurat da jeg var ferdig i femte klase - den varte i over 3 uker og jeg var på ferie i 2 av ukene.

Ødela ganske så mye av ferien da jeg bare lå inne med airconditionen på fordi jeg mistet så mye blod.

Det er mulig å bruke hormonpiller som utsetter den i inntil ti dager ( http://www.ung.no/helse/2606_%C3%85_nei,_ikke_mensen_n%C3%A5.html her er en link om det)

Da må hun begynne på tablettene 2-3 dager før forventet mens.

Jeg hadde forresten ingen brun utflod eller noen andre tegn før jeg stod på sommeravslutningen med bare hvite klær med en bøtte av blod i buksen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen akkurat da jeg var ferdig i femte klase - den varte i over 3 uker og jeg var på ferie i 2 av ukene.

Ødela ganske så mye av ferien da jeg bare lå inne med airconditionen på fordi jeg mistet så mye blod.

Det er mulig å bruke hormonpiller som utsetter den i inntil ti dager ( http://www.ung.no/helse/2606_%C3%85_nei,_ikke_mensen_n%C3%A5.html her er en link om det)

Da må hun begynne på tablettene 2-3 dager før forventet mens.

Jeg hadde forresten ingen brun utflod eller noen andre tegn før jeg stod på sommeravslutningen med bare hvite klær med en bøtte av blod i buksen :fnise:

Det er ikke bra å gi 11-åringer hormontilskudd.

Anonymous poster hash: 254ef...9ce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes på ingen måte det er noe å gratulere med å få mensen. Det er helt pyton å få det så tidlig!

Min 11 årige datter har også fått mensen i sommer. Det begynte med en gang på friskt blod. Månedene før hadde hun MYE utflod, men det var ikke brunt.

Hos oss er det full voksen mengde med en gang , (mye!), og varer i en god uke. Det har vært svært vanskelig å få til hygienen og skifting av bind , tørking osv. den første tiden. Det er så mye de første dagene at hun må være hjemme fra skolen, fordi hun ikke har følingen helt enda på når man besøker doen.

(Mitt første barn fikk mensen 13 år og hadde god kontroll på ting med en gang , selv om også hun har mye mens. Så det er ikke lett å få mensen såpass ung som 10-11 år.)

Prat mye sammen om mensen og vær tilstede masse de første gangene mensen kommer er mitt råd. Klem til dere fra en annen mor.

Anonymous poster hash: 56327...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å gi 11-åringer hormontilskudd.

Anonymous poster hash: 254ef...9ce

Er ikke bra å bli innlagt som 11 åring på sykehus i et fremmed land heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bra å bli innlagt som 11 åring på sykehus i et fremmed land heller :)

Et fåtall blir innlagt på sykehus pga mensen. Aldri hørt om det før faktisk.

Anonymous poster hash: 254ef...9ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et fåtall blir innlagt på sykehus pga mensen. Aldri hørt om det før faktisk.

Anonymous poster hash: 254ef...9ce

:vinke:

Ganske så lett når du blør mye i tre uker, er 11 år, og du er i et varmt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bra å bli innlagt som 11 åring på sykehus i et fremmed land heller :)

Det er vel heller ekstremt sjelden.

Anonymous poster hash: b1551...899

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 12 år, og hadde som du sa rød/brun utflod, og ung og dum som jeg var trodde jeg at jeg hadde fått gonore :fnise: Jomfru og uskyldig, men gonore hadde jeg. Sa det ikke til noen da, for plutselig kom mensen og et stort hurra! Jeg var den første i klassen og det plaget ikke meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå synes jeg du lager problemer ut av ingenting. Det er bare mensen og man blør stort sett mye bare de 2-3 første dagene og det går fint an å bade etter det. Hjelp henne med smertestillende hvis hun trenger... Det var ingen som hjalp meg med noe husker jeg og jeg hadde så innmari vondt før jeg skjønte at det gikk an å ta paracet. Anonymous poster hash: 6163f...53b

Det er ikke BARE mensen. Det er svært vanskelig for mange barn i den alderen å håndtere dette. Både psykisk og fysisk! Heller ikke går det Ann å bade etter 3dager hvis man er plaget med store mengder mens ! Du er sikkert selv i den kategorien som ikke har store mengder? Ingen er like, det er lov for mammaen å bli lei seg i denne situasjonen til det hele har gått seg til!

Anonymous poster hash: 56327...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Jeg forstår virkelig ikke at folk står i kø for gratulere i denne tråden. At en liten jente på knapt 11 år får mens er ingenting å gratulere.

Ts: ja mange jenter får brunt utflod som varselstegn, men ikke alle. Det betyr at mensen kommer om alt fra noen dager til flere måneder. Så det er umulig å gjette når det skjer. Men du bør roe deg ned et par hakk. Din datter kan merke at mamma er bekymret og da blir hun redd selv. Ta en prat med henne, vis henne bruk av bind og gi henne en klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen som ti-åring, i desember. For at jeg skulle kunne fungere som normalt ifht bading osv sommeren etter lærte mamma meg å bruke tampong. Det fungerte supert :-)

Anonymous poster hash: c15f9...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...