Gå til innhold

Hvor vanlige er det egentlig å besvime?


Tiit

Anbefalte innlegg

Jeg har i perioder klasket i bakken ganske ofte. Verst var det på videregående. Så artig å komme til seg selv mens to skoleklasser står å glor på deg.... :forvirret: Nå er det sjeldnere, kan gå flere år mellom hver gang jeg deiser overende.

Hos meg er symptomene "knattering" foran øynene , nesten som en gammel TV som er dårlig innstilt,og susing i ørene. Da er det bare å sette seg rett ned i håp om å treffe bakken før bevistheten forsvinner. Begynner etterhvert å få taket på det, så det er sjelden jeg slår meg.Men har hatt endel ødelagte briller og kuttsår i ansiktet opp gjennom årene.

Til meg er nok årsaken i hovedsak Meniers ( fikk diagnose tidlig i tyveårene), men også lavt blodtrykk har sendt meg i bakken om jeg har reist meg for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har aldri besvimt,men lurer på: hva skjer når man besvimer, våkner man igjen med en gang eller ?

er veldig redd for å svime av,men jeg vet jo ikke helt hva som skjer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes nesten ut som epilepsi dette... Har du snakka med lege om disse episodene?

Ganske sikker på at det bare er besvimelse ja. Har unngått å svime av noen ganger når jeg har kjent symptomene, og da har det gitt seg. Det tror jeg ikke skjer ved epilepsianfall.. De kan ikke unngås, mener jeg. Men takk for omtanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri besvimt,men lurer på: hva skjer når man besvimer, våkner man igjen med en gang eller ?

er veldig redd for å svime av,men jeg vet jo ikke helt hva som skjer da..

Jeg vet ikke hvor lenge jeg har vært borte når jeg har besvimt, men tror ikke det er veldig lenge.. Kanksje et halvt minutt? Gjetter bare. Det føles bare innmari lenge. Det varierer sikkert. Men jeg mener at du er i horisontalen skal du våkne ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri besvimt,men lurer på: hva skjer når man besvimer, våkner man igjen med en gang eller ?

er veldig redd for å svime av,men jeg vet jo ikke helt hva som skjer da..

Jeg har hatt perioder hvor jeg har besvimt med jevne mellomrom. Det skjer ikke plutselig. Jeg kjenner at jeg følr meg dårlig, kaldsvetter og blir slapp. Jeg får veldig behov for å sette meg ned og hvis jeg ikke får gjort det fort nok så fortsetter det og jeg føler at jeg MÅ legge meg ned og det gjør jeg så jeg slår meg aldri. Så forsvinner all kraft i kroppen, men jeg kan fortsatt kjenne det om noen tar i meg stryker meg over håret eller holder meg i hånden. Så forsvinner synet tilslutt forsvinner hørselen. Det er også hørselen som kommer først tilbake igjen så følelsen av berøring så synet og tilslutt bevegelighet og mulighet for å snakke.

Det gjør ikke vondt, men jeg blir gjennomvåt av svette også blir jeg veldig kvalm. Etterpå kan jeg være helt utmattet i opp til et døgn. Jo lenger eg var borte jo desto lengre behov for hvile etterpå.

Ingen vet helt sikkert hvorfor dette skjer med meg, jeg er scannet fra topp til tå og de har sjekket både hodet og hjerte nøye uten å finne noen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg besvimte en gang av å kutte meg i fingeren,det var et dypt kutt og det kom mye blod. Senere på dagen blødde det ut av plasteret og jeg hadde spredd bloddråper hele veien fra kjøkkenet til badet uten å merke det, så fort jeg fant det ut svimte jeg av igjen! Men var bare få sekund jeg var borte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besvimt en gang, Det var på klassetur i Berlin mens vi stod i kø med masse folk for å komme opp i tv tårnet. Jeg kjente meg mer og mer svimmel også husker jeg at jeg rett før det svartnet lente meg mot gutten forran meg, og så våknet jeg nede på gulvet. Etterpå fikk jeg høre at han jeg hadde lent meg på som gikk i klassen min hadde blitt sur og bedt meg om å passe meg også hadde han flyttet meg så jeg deiset i bakken : p Jeg ble mobbet for dette i lang tid etterpå, til og med av lærerne noe som absolutt ikke var morsomt. I perioden etter det var jeg så redd for å besvime at jeg ble svimmel hver gang jeg var i store folkemengder men det har heødigvis gått bra :)

Men jeg må si at jeg syntes det var skikkelig dårlig gjort å mobbe meg for det og le av meg etterpå, fikk høre at jeg så skikkelig dum ut og sånn. Akkurat som om jeg kunne noe for at jeg besvimte. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har besvimt en gang, Det var på klassetur i Berlin mens vi stod i kø med masse folk for å komme opp i tv tårnet. Jeg kjente meg mer og mer svimmel også husker jeg at jeg rett før det svartnet lente meg mot gutten forran meg, og så våknet jeg nede på gulvet. Etterpå fikk jeg høre at han jeg hadde lent meg på som gikk i klassen min hadde blitt sur og bedt meg om å passe meg også hadde han flyttet meg så jeg deiset i bakken : p Jeg ble mobbet for dette i lang tid etterpå, til og med av lærerne noe som absolutt ikke var morsomt. I perioden etter det var jeg så redd for å besvime at jeg ble svimmel hver gang jeg var i store folkemengder men det har heødigvis gått bra :)

Men jeg må si at jeg syntes det var skikkelig dårlig gjort å mobbe meg for det og le av meg etterpå, fikk høre at jeg så skikkelig dum ut og sånn. Akkurat som om jeg kunne noe for at jeg besvimte. :forvirret:

drar fram denne jeg:D

slik hadde jeg det også! besvimte på skolen hvor alle var samlet i en liten sal. var varmt så jeg gikk inn i en fyr og bak på ei jente før jeg deiset i en stolpe og rett i bakken. våknet ute i gangen mange minutter senere.alle var "redd" meg etterpå. ingenting ble gjort og jeg fikk ikke dra hjem. så nå har jeg angst for å besvime hele tiden. klarer ikke være der det er mange folk, ikke alene og absolutt ikke buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besvimt to ganger i løpet av livet, begge gangene pga sterke mensenssmerter. En annen gang var jeg veldig nært men merket symptomene (varm, sus i ørene, sløret bilde etc) og ble hjulpet ned på gulvet og fikk vann og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en gang da jeg falt og slo hodet (gikk bra altså) som barn. Men har vært nære på et par ganger, som regel i forbindelse med nåler og stikking..^^ Har unngått det da ved å legge meg ned og få noe kaldt på hodet og noe sukker og drikke av folk i nærheten.. (har kun skjedd hos piercer og på legekontor liksom). Vet jo ikke om jeg ville besvimt men det føltes sånn, fikk susing i ørene, svimmel, så sorte flekker, ble blek osv.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svimte av i dusjen en gang. :sjenert:

Det var da jeg bodde sammen med min første samboer, vi dusjet ofte sammen for å spare på vannet og akkurat den gangen stod jeg og barberte skrittet. Klarte å kutte meg selv i den ene kjønnsleppa og plutselig fikk jeg sånn kvalmefornemmelse og kjente at alt blodet forsvant fra hodet. Og jeg som ikke engang er redd for blod?!

Jeg ramlet sammen som en potetsekk og eksen ble dritredd for jeg bare sank sammen på dusjgulvet etter å ha blitt likblek.

Våknet etter noen sekunder, men herregud så dårlig jeg følte meg i timesvis etterpå. Barberingskuttet var jo ikke engang vondt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å besvime etter blodprøver og sprøyter (pga. blodtrykksfall) før jeg fikk terapi for å bli kvitt denne sprøyteskrekken.

Jeg har besvimt en gang etter jeg ble gravid, aner ikke hvorfor- men jeg er ofte svimmel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulla

Jeg har besvimt et par ganger, to ganger mens jeg spillte fiolin, en gang på sykkel, en gang mens vi sto i biblioteket, en gang på bussen og en hel hau med nesten episoder. noen ganger går det så fort at en ikke merker symptomene før det er for sent, andre ganger merkes synsnedsettelse, hørselsforstyrrelser, kaldsvette, murring og ansiktet blir grønnt, da er det på tide å sitte ned og drikke vann. blir også slik i forbinnelse med gym, og for mye sol. sist jeg var sengeliggende i 14 dager pga oprasjon ble jeg slik vær gang jeg skulle på do. har vert å sjekka hos lege, da jeg hadde krampe og skum fra munn. men det va vist ikke epilepsi og annet farlig. nå bare lever jeg med det og tar forhåndsregler.

den derre Ménières sykdom hørtes interesang ut, ettersom jeg har væske i øret og opplever dåtter i perioder, men de har vel sjekka for slikt vel? er født prematur hvis det har noe å si.

balansen er ikke på topp og ei som hadde studert hjærne tok en test på meg: vri hode fort og så prøve å plassere pekefinger midt i handa hennes. synet mitt "hang igjen" og jeg bomma på mitten:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Besvimte en en god del ganger når jeg var yngre, og ikke fikk i meg mat. Det pinligste var på korøvelse med klassen da jeg deisa rett i gulvet under "En stjerne skinner i natt".

Husker den utrolige ekle følelsen når man mister synet og lydene rundt forsvinner.

Grunnen til jeg at besvimte så ofte var lavt blodtrykk og underernæring. Nå har jeg heldigsvis ikke gjort det på en god del år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meniers og lavt blodtrykk fører til at jeg deiser i bakken rett som det er. Kjenner signalene godt, og det er sjelden jeg slår meg, slipper som regel unna med noen blåflekker.

Har mistet bevisstheten i forbindelse med bilulykke. Den husker jeg bare bruddstykker fra; litt fra bilen, noen bilder fra ambulansen; alt i svart-hvitt og " kornete".Lå lenge på sykehuset etterpå, og husker lite fra den første uken.

Hadde en sykkelvelt for noen år siden hvor jeg slå hodet kraftig( takk og lov for at jeg hadde på meg hjelm, hadde neppe berget uten), var vel ikke helt på nett en stund. Han som fant meg var dypt fortvilt; jeg skulle nemlig sykle videre til tross for at jeg ikke engang klarte å stå på knær, blodet fosset fra munnen ( hadde bitt meg i tunga) og sykkelen manglet ett hjul...hehe...Han puttet meg tilslutt i bilen( jeg var visst ikke spesielt villig til å bli med) og kjørte meg til legevakten. Husker ingenting av det selv.Kviknet til etter noen timer på overvåkning, og lurte fælt på hvordan jeg hadde havnet i en sykeseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besvimer ofte når jeg blir syk... Hvis jeg f.eks. har influensa og ikke orker å drikke og spise nok. En gang jeg var syk skulle jeg bare gå på do og kollapset på veien. Da våknet jeg opp flere minutter senere på sofaen og skjønte fint lite.

Flere som har det som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...