Gå til innhold

Veggis og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kusina mi er blitt veggis og hun er 14. Jeg lurer egentlig på hva foreldre tenker med som tilatter det. Man ber jo om en syk og svak unge da. Er også litt kjedelig å være i selvskap så skal hun sitte der med egen mat. Ja, så bortkjemt er hun at hun faktisk får egen middag. Synes det ødelegger litt når vi alle ikke kan spise det samme.Hva tenker dere? Bør man ikke som forelder sette foten ned her når barna begynner med idiotiske livsstiler og spesielt når det er farlig når man er et barn? Har nesten vurdert barnevernet og vet også at det er flere i familien som har tatt dette opp med at hun ikke spiser kjøtt, men foreldre mener visst at hun skal bestemme det selv.

Anonym poster: aa925e32b23f06cbc03818556afb3d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kusina mi er blitt veggis og hun er 14. Jeg lurer egentlig på hva foreldre tenker med som tilatter det. Man ber jo om en syk og svak unge da. Er også litt kjedelig å være i selvskap så skal hun sitte der med egen mat. Ja, så bortkjemt er hun at hun faktisk får egen middag. Synes det ødelegger litt når vi alle ikke kan spise det samme.Hva tenker dere? Bør man ikke som forelder sette foten ned her når barna begynner med idiotiske livsstiler og spesielt når det er farlig når man er et barn? Har nesten vurdert barnevernet og vet også at det er flere i familien som har tatt dette opp med at hun ikke spiser kjøtt, men foreldre mener visst at hun skal bestemme det selv.

Anonym poster: aa925e32b23f06cbc03818556afb3d13

Så lenge dette er noe hun har valgt selv og ikke blitt påtvunget, og foreldrene passer på at hun får i seg de næringsstoffene hun trenger fra andre kilder ser jeg virkelig ikke problemet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så kunnskapsløse og fordømmende når det gjelder dette feltet, blir så oppgitt..

VEGETARIANERE trenger ikke nødvendigvis å slite med underernæring, det blir verre når man blir VEGANER for da MÅ man ta tilskudd for å klare seg (snakker hovedsaklig om B12).

Har vært vegetarianer siden jeg var 10 år, frivillig, var veganer i 4 år og nå er jeg vegetarianer igjen. Har selv aldri hatt noen mangler i det hele tatt og hvis hun er 14 år så syns jeg hun skal være stor nok til å kunne spise nogenlunde sunt nok til å ikke stryke med. Klarer hun ikke det, så kan hun bare begynne på vitaminer (som maaaange barn og ungdom tar).

Og du burde virkelig skjerpe deg. Folk spiser det de selv vil spise, så lenge det ikke er helsefarlig (noe vegetarianisme IKKE er).

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva et godt vegetarisk kosthold vil si. Får håpe foreldrene til barnet alikevel evner å se gode sider ved barnets valg, flott at de verdsetter hennes ønsker!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest ungdommar må få avgjere dette sjølv - men eg hadde ikkje laga noko ekstra middag. Sannsynlegvis er det berre ei dille som går over etter ei kort stund. Viss ho meiner alvor med det, får ho heller setje seg inn i dette med vegetariansk kosthald, og lage sin eigen mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Kusina mi er blitt veggis og hun er 14. Jeg lurer egentlig på hva foreldre tenker med som tilatter det. Man ber jo om en syk og svak unge da. Er også litt kjedelig å være i selvskap så skal hun sitte der med egen mat. Ja, så bortkjemt er hun at hun faktisk får egen middag. Synes det ødelegger litt når vi alle ikke kan spise det samme.Hva tenker dere? Bør man ikke som forelder sette foten ned her når barna begynner med idiotiske livsstiler og spesielt når det er farlig når man er et barn? Har nesten vurdert barnevernet og vet også at det er flere i familien som har tatt dette opp med at hun ikke spiser kjøtt, men foreldre mener visst at hun skal bestemme det selv.

Anonym poster: aa925e32b23f06cbc03818556afb3d13

Barnevernet fordi hun er vegetarianer? Dummeste jeg har hørt på lange tider. Hvis man har et variert kosthold og får i seg de vitaminene o.l. man trenger så MÅ man ikke spise kjøtt.

Og hvorfor er det kjedelig for deg i selskap at hun får annen mat? Så lenge du får spise kjøtt så bryr det vel ikke deg? Klarer man å ta hensyn til allergier, klarer man å ta hensyn til at en ikke vil ha kjøtt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en av mine tenåringsdøtre hadde kommet hjem og sagt at de ville være vegetarianere; helt greit. Men de måtte ha lest seg opp på hva som trengs for å fp i seg alt man trenger, og de måtte ha hjulpet til med å lage maten. Tror det finnes langt verre ting ungdommer kan gjøre enn å bli vegetarianer......

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minpin

Haha, ring gjerne barnevernet! Hadde sikkert vært godt for dem med en god latter på en ellers tung dag hvor de blant annet må, vel... jobbe med seriøse saker.

Synes det er flott at foreldrene respekterer hennes valg og at hun får tilpasset måltidene sine slik at hun kan få i seg den næringen hun trenger i stedet for å leve på tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at hun er vegeterianer, så kanskje hun liker slike kålhuer som deg, TS!:jepp:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller vært bekymret for de som gir ungene pølser,pommesfri, pizza og frityr mat hver dag! det er farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi er blitt veggis og hun er 14. Jeg lurer egentlig på hva foreldre tenker med som tilatter det. Man ber jo om en syk og svak unge da. Er også litt kjedelig å være i selvskap så skal hun sitte der med egen mat. Ja, så bortkjemt er hun at hun faktisk får egen middag. Synes det ødelegger litt når vi alle ikke kan spise det samme.Hva tenker dere? Bør man ikke som forelder sette foten ned her når barna begynner med idiotiske livsstiler og spesielt når det er farlig når man er et barn? Har nesten vurdert barnevernet og vet også at det er flere i familien som har tatt dette opp med at hun ikke spiser kjøtt, men foreldre mener visst at hun skal bestemme det selv.

Anonym poster: aa925e32b23f06cbc03818556afb3d13

Man ber om en syk og svak unge? Du vet tydeligvis lite om ernæring. Jeg er veganer og har vært i flere år, aldri vært så frisk. Man skal selvfølgelig sette seg inn i ernæring, men det bør man vitterlig gjøre uansett hva slags kosthold man følger. Barnevernet faktisk :skratte:

Heia hennes om har tatt et bevisst valg, og kudos til foreldre som støtter henne i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller vært bekymret for de som gir ungene pølser,pommesfri, pizza og frityr mat hver dag! det er farlig!

Enig, er det noen som bør meldes til barnevernet, så er det foreldre som propper i barna sine e-stoffer, transfett og sukker dagen lang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig trekk. Kroppen hennes vokser - fort ! Og under hele oppveksten trenger man store mengder energi. Barn som går på slanker'n er feil på så mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig trekk. Kroppen hennes vokser - fort ! Og under hele oppveksten trenger man store mengder energi. Barn som går på slanker'n er feil på så mange måter.

Nå er vel strengt tatt ikke kjøtt noe man kutter ut fordi man ønsker å slanke seg. Proteiner, jern, B-12, hun får da i seg det via resten av dyreriket hun spiser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt ikke kjøtt noe man kutter ut fordi man ønsker å slanke seg. Proteiner, jern, B-12, hun får da i seg det via resten av dyreriket hun spiser.

Greit, "slanker'n" var dårlig brukt i denne sammenhengen. Utfallet står fremdeles; dårlig trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok forlangt at tenåringen satte seg ordentlig inn i kosthold og næringstoffer/vitaminer. Jeg hadde heller ikke lagd egen middag, men kunne nok ha tilpasset familiens middag noe. I tillegg så hadde jeg nok tatt turen til fastlegen slik at det ikke ble mangler.

Anonym poster: 163d34675351bd3d08c98f89a909ed4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syntes holdningene til TS vitner om kunnskapsløshet.

Jeg sluttet selv å spise kjøtt når jeg var 15 år. Har ikke spist kjøtt siden, og er nå 30. Er sunn og frisk som en fisk! Men jeg måtte, i 99,999999% av tilfellene, lage maten min selv. Mine foreldre gadd ikke lage to middager, noe som bare skulle mangle da jeg var gammel nok til å lage egen mat.

TS skal bare ligge unna denne jentas valg! Slutt og bland deg, og la jenta og hennes kosthold være i fred. Det angår deg da virkelig ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, "slanker'n" var dårlig brukt i denne sammenhengen. Utfallet står fremdeles; dårlig trekk.

Hvorfor i all verden er det et dårlig trekk å slutte å spise kjøtt? Hvordan vil det skape problemer for noen som helst at hun slutter med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok forlangt at tenåringen satte seg ordentlig inn i kosthold og næringstoffer/vitaminer. Jeg hadde heller ikke lagd egen middag, men kunne nok ha tilpasset familiens middag noe. I tillegg så hadde jeg nok tatt turen til fastlegen slik at det ikke ble mangler.

Anonym poster: 163d34675351bd3d08c98f89a909ed4d

Fastleger vet ofte latterlig lite om ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke er veggis for å slanke seg ene og alene så synes jeg at valget hennes vitner om at hun er en bevisst ung dame. Jeg hadde vert stolt om min datter hadde tatt et liknenede valg, faktisk. Eneste bekymring hadde vert utgiftene til mat men også der hadde vi nok funnet en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...