Gå til innhold

kattemamma drept kattesønn?


Gjest sørger...

Anbefalte innlegg

Gjest sørger...

Da vi sto opp i morges lå vår lille kjælegris, katteungen vår på 15 uker død på plassen sin. Vi tror mammaen hans har drept han inatt, da hun innimellom har vist seg veldig aggressiv mot ham (men aldri aggressive tendenser mot noe eller noe annet,forut om fugler og mus som normalt er...).

Lillepusen vår hadde nok noen form for lidelse, siden han var bare et par uker fikk han et slag mot hodet/skulderen ut av ledd el.l, så hodet satt litt på snei. Men han kom seg gjennom det. For en tid siden var det som han mistet følelsen i bakbena, snublet og falt og klarte nesten ikke gå. En periode lå han bare og sov. Nesten så jeg mistenker noe nevrologisk som MS el.l... Kan det være derfor mamman til slutt drepte ham?

Nå virker det som hun går rundt og leter etter ham...

Er det "normalt" at kattemammaer tar livet at avkommet sitt som har blitt så stor, jeg vet at de ofte tar livet av dem eller lar dem være når de blir født og hun merker at noe ikke er normalt, men etter tre mnd? Kanskje hun har prøvd lenge men ikke hatt mulighet (hun har villet hatt ham med ut osv)? Men de har også vært som erteris, han fikk fortsatt pupp, hun har slikket og vasket og kost og lekt...

Huff, tårene triller her jeg sitter, at en liten katt kan gjøre huset så tomt etter seg..... Snufs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller aldri hørt om at kattemammaer dreper barna sine. Det kan selvfølgelig være ganske brutal "slåssing", men det er jo bare opplæring.

Kanskje du kan ta med katten til en dyrlege for å høre om det er mulig å finne ut dødsårsak?

Skjønner at du ikke har det bra. :klem: Det er trist å miste familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det er skaden hans som tok livet av ham. Sjangling osv kan jo tyde på hjerneskade. Jeg har vondt for å tro at mamman tar livet av en så stor pus. Stakkars stakkars deg :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det er skaden hans som tok livet av ham. Sjangling osv kan jo tyde på hjerneskade. Jeg har vondt for å tro at mamman tar livet av en så stor pus. Stakkars stakkars deg :frown:

JA, jo mer vi tenker på det jo mer overbevist er vi forsåvidt at det er skaden eller sykdommen hans som tok livet av ham, ikke mammaen. Agressiviteten var kanskje bare en normal ammeavvenning/"grow up"-ting som tok litt av, han var jo i alderen som mammaene bruker å avvise dem, man gir dem bort etc... Og det var tydelig at han hadde et eller annet syndrom eller noe, så det var sikkert til det beste tross alt.

Men trist er det!!! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid trist å miste dyr man bryr seg om, men når jeg leser det du forteller, så er jeg ganske sikker på at katten var så skadet at den ikke kunne leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet kattedyr, og andre dyr for den saks skyld, har drept avkom fordi de har vært for skadet til å leve/overleve i flokken.

Godt mulig hun har merket at det har vært noe galt med ungen hennes også har hun skadet den i den måte at skaden og hun tok livet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lite sannsynlig at det er kattemor som har drept ham, men at skaden han hadde fra han var liten var større enn først trodd.

Jeg vil anbefale å sende ham til obduksjon for å få vite dødsårsaken om dere er usikre.

De fleste oppdrettere som har katter som dør under unormale omstendigheter gjør dette, så det er helt normalt å sende katter til obduksjon.

Trist å høre om pusen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: nei ikke visst katteungen er så stor..

vet at kattemoren ofte spiser opp ungene sine når de er født, visst hun føler de er i fare, eller om kattemor føler seg truet. Men 15 uker...?

Er dere ganske sikker på at det var kattemor som drepte ham, hun kan jo ha vært aggresiv fordi hun skjønte han var syk.

Og at kattungen døde av naturlige årsaker??!!

Endret av Lise_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...