Gå til innhold

Hunden min er redd for båndet sitt :(


KristiAmalie

Anbefalte innlegg

Jeg maser fælt om Chihuahuaen min haha ..

Jeg kjøpte et halsbånd til henne, og lenke.

Så var vi klare for å gå en tur.

Men hun satt bom stille.

Og det er helt klart at hun er redd for båndet.

Om hun i det hele tatt går, prøver hun liksom å gå rundt båndet.

Det er umulig å gå tur med henne.

For hun nekter å gå.

Jeg har prøvd å lure henne til å gå med noe hun liker å spise.

Og skryte å rose henne.

Vende henne til båndet.

Gi henne positive opplevelser med båndet.

Kan det være en ide å prøve sele??

Hva gjør jeg?? Jeg vil gå tur med henne. Men det er uaktuelt uten bånd. Og jeg vil jo ikke gå rundt å bære henne heller.

Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_fish_*
Jeg maser fælt om Chihuahuaen min haha ..

Jeg kjøpte et halsbånd til henne, og lenke.

Så var vi klare for å gå en tur.

Men hun satt bom stille.

Og det er helt klart at hun er redd for båndet.

Om hun i det hele tatt går, prøver hun liksom å gå rundt båndet.

Det er umulig å gå tur med henne.

For hun nekter å gå.

Jeg har prøvd å lure henne til å gå med noe hun liker å spise.

Og skryte å rose henne.

Vende henne til båndet.

Gi henne positive opplevelser med båndet.

Kan det være en ide å prøve sele??

Hva gjør jeg?? Jeg vil gå tur med henne. Men det er uaktuelt uten bånd. Og jeg vil jo ikke gå rundt å bære henne heller.

Huff

Vil hun gå uten bånd? kanskje det er noe på båndet som gjør vondt? kanskje hun har vondt under bena :S Liten chihuahua tåler jo kanskje ikke så mye.

Kanskje du må være enda mer tålmodig.

Jeg har nettopp lært i psykologien at man skal vært svært tålmodig når det gjelder "positive reinforcement" Fortsett å rose henne, gi henne positiv tilbakemelding hvis hun oppfører seg som ønsket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun går fint i båndet (kanskje uten at hun merker det selv) så må du skryte og rose masse :) Syns denne båndgåinga er vanskelig selv. Hadde en Border Collie i mange, mange år, og den "lærte seg" aldri å gå "pent" i bånd. Det var ikke skikkelig ille, men han dro litt i båndet. Kanskje du kan vurdere valpekurs? (Hun er valp, sant? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun ikke er trent på å gå i band.

La henne ha på halsbåndet hele tiden så hun blir vant med det. (et tynt og lett et) Du kan også prøve å binde en hyssingstump til halsbåndet i stedet for lenka, og la det henge løst fra halsbåndet. Prøv inne først. Gi henne godbiter, lek og fokuser på noe annet, og så holder du fast i hyssingen innemellom sånn at halsbåndet strammer litt et par sekunder før du slipper igjen. Når du syns det går bedre, og du kanskje kan lokke henne med deg med hyssingen noen meter så kan du prøve utenfor døra. Et sted ute der hun føler seg trygg. Ikke prøv å dra henne med deg, bare sett deg ned med en leke og la henne bestemme tempoet selv.

Sele kan du også prøve, men det må hun nok også bruke litt tid på å bli vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hundehviskerfan

Og hjelper ikke disse rådene kan du jo stikke innom hundehvisker Cesar Millan på www.cesarmillaninc.org og skrive inn problemet ditt på "Ask Cesar" siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på henne halsbånd hele tiden, evt. ta det av som et unntak. Bruk et lett bånd du går tur i, et i stoff/skinn og som ikke lager skramlelyder ved feste (metallklips osv). Høres utrolig veldig mye bedre for en hund og den har det rett ved ørene!

Dra henne for all del ALDRI mot hennes vilje! Det blir tvang og negative opplevelser som forverrer seg.

Lek med henne, og med båndet. Ikke la henne bite i det, det kan fort bli en vane når dere går tur også. Som forrige innlegg skrev, fest etterhvert ting i halsbåndet, som henger og slenger litt som et bånd. Etterhvert kan du la henne løpe fritt ute, med det riktige båndet på.

Finn ulike metoder å belønne henne på enn godbiter. Kroppsspråk er også viktig. Hvis du sukker og stønner da hun viser skremt adferd for båndet, forsterker du hennes opplevelse. Overse dette, gjør noe positivt istedet da hun ikke ønsker å gå. Etterhvert vil hun da synes det er greit å gjøre "andre" ting i bånd, turen kommer etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...