Gå til innhold

Bulldog;)


Abejita

Anbefalte innlegg

Heia:) jeg har lyst å kjøpe meg en hund. Har veldig lyst på en bulldog, men vet ikke hvilken type. Vet det finnes fransk, engelsk osv. Noen som har disse hundene og kan fortelle meg mer? Jeg ønsker meg først og fremst en selskapshund. Jeg liker også å gå tur. Bor i leilighet i byen. Har relativt god tid:) mvh ei som drømmer om hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg og samboer har en fransk bulldog. Denne type bulldog kan jeg anbefale! Som hund er den utrolig morsom, den har så mange fakter og rare lyder og ansikter at det er en sann glede å ha han i hus. Stort sett da, bør vel og neve at også denne rasen (som flere andre) har sine helseplager som den kan slite med. Dersom du f.eks ikke takler snorking, bør du ikke skaffe deg bulldog i det hele tatt tror jeg...pga. den flate nesen snorker de temmelig høyt når de sover. I tillegg tåler de ikke høy varme eller veldig lave temperaturer så godt. Noen hunder i denne rasen sliter og med at de kaster opp dersom de blir for ivrige eller f.eks har spist maten sin for fort.

Har opplevd før at det kan bli heftige diskusjoner når denne rasen diskuterers. Dessverre er det mange som er av den oppfatning at bulldoger har det helt forferdelig og at det er nærmest dyreplageri og avle dem frem. Det som er viktig er at du er nøye på at buldogen du velger å skaffe deg er renraset og avlet på gode gener, at foreldrene er friske og sunne. Det er min oppfatning da :)

Uansett kan jeg virkelig anbefale rasen fransk bulldog, det er ikke uten grunn at de blir kalt kloven blant alle hunderasene! Bare å spørre mer dersom du lurer på noe spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_abejita_*

Tusen takk for kjempefint svar:) Er fransk og engelsk bulldog jeg har sett mest på. Det er vel disse som er minst i størrelse av alle bulldogene. I og med at jeg bor i leilighet er det viktig at hunden ikke er for stor. Synes det var veldig intressant det du skreiv om helseplager. Kan du fortelle meg mer? Hvor stor blir en fransk bulldog ca? Du skriver at jeg må finne en renraset, med friske og sunne foreldre. Siden jeg ikke har særlig erfaring med denne type hund, hva bør jeg se etter? Du skriver at denne hunden er veldig morsom. Hvor mye selskap trenger den? Kan den være alene? Hvor mye mosjon? Hvilket lynne er fransk bulldog kjent for å ha?

Hei :)

Jeg og samboer har en fransk bulldog. Denne type bulldog kan jeg anbefale! Som hund er den utrolig morsom, den har så mange fakter og rare lyder og ansikter at det er en sann glede å ha han i hus. Stort sett da, bør vel og neve at også denne rasen (som flere andre) har sine helseplager som den kan slite med. Dersom du f.eks ikke takler snorking, bør du ikke skaffe deg bulldog i det hele tatt tror jeg...pga. den flate nesen snorker de temmelig høyt når de sover. I tillegg tåler de ikke høy varme eller veldig lave temperaturer så godt. Noen hunder i denne rasen sliter og med at de kaster opp dersom de blir for ivrige eller f.eks har spist maten sin for fort.

Har opplevd før at det kan bli heftige diskusjoner når denne rasen diskuterers. Dessverre er det mange som er av den oppfatning at bulldoger har det helt forferdelig og at det er nærmest dyreplageri og avle dem frem. Det som er viktig er at du er nøye på at buldogen du velger å skaffe deg er renraset og avlet på gode gener, at foreldrene er friske og sunne. Det er min oppfatning da :)

Uansett kan jeg virkelig anbefale rasen fransk bulldog, det er ikke uten grunn at de blir kalt kloven blant alle hunderasene! Bare å spørre mer dersom du lurer på noe spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke superpeiling på alle bulldogene. Men tror at fransk og engelsk er de minste, og av de to er den franske mindre en engelsk. Vi bor selv i en 70 kvm stor leilighet og der har hunden vår mer enn nok boltreplass. I følge rasestandard skal en voksen bulldog veie 12-14 kg. Vår veier nå ca 13 kg. Ikke noen veskehund med andre ord, hehe...Rasen er jo ganske "massiv" for størrelsen, de har en del muskler, ganske stort hode og en stoor nakke/hals. Du kan lese mer om rasestandard her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=338 (og du googler "fansk bulldog" vil du få flere treff på bl.a. oppdrettere)

Når det gjelder helseplager er det som jeg nevnte dette med oppkast. Vår kaster opp dersom han spiser maten sin for fort. Derfor kan han ikke få hundepølse eller annet "vått", da spiser han så fort, fordi han synes det er så kjempegodt sikkert, at han kaster det rett opp igjen. Jeg vet ikke akkurat hva dette skyldes, men har snakket med andre eiere av fransk bulldog som opplever det samme. Har nok noe med liten passasje i spiserøret eller noe slikt kan jeg tenke meg. Det samme skjer og dersom han blir for ivrig. F.eks hvis han leker for intenst...da tror jeg det har noe med luftrøret å gjøre. Selvfølgelig er dette noe plagsom til tider, men jeg syns ikke det er ødeleggende for å holde rasen.

Ellers er de ikke så veldig glad i alt for mye varme (sånn som vi har det maks 2-3 uker i året, opp mot 30 grader). Da vil ikke vår hund gå noe særlig tur eller leke, han slapper av i skyggen. Vår hund hater regnvær, og vil ikke gå tur i regn og surt vær. Som gjerne kan være like så greit ;) Det skyldes nok blant annet at de har litt dårlig for å regulere kroppstemeratur, noe som gjør at det er lurt å ha et dekken/"jakke" for bruk om vinteren når det blir minusgrader.

Rasen er veldig sosial, dette er en selskapshund som nok ikke trives med å være alt for mye alene. Men, vår er alene fra 8-16 hver dag når vi er på jobb, og det går helt fint. Han sover stort sett disse timene, dette gjør han selv om en av oss skulle være hjemme en dag. Heldigvis var det slik for oss (pga. studier) at vi fikk til å være mer hjemme med han når han var liten. Men i høst begynte både jeg og samboer å jobbe fullt, så siden da har han vært alene 8 timer hver da. Noe som går utmerket :)

Mosjon er ikke et stor behov, dvs den trenger ikke flere timer med tur hver dag. Tror nok de fleste bulldoger vil sette pris på en luftetur hver dag. Vår hun får minst en time hver dag, noen ganger mer, alt etter hva vi har tid til :)

Franske bulldoger passer veldig fint i de fleste familier tror jeg, om du har barn eller ikke. De er veldig snille, og jeg tror ikke de er spesielt dominerende av rase. Vi har i alle fall ikke hatt problemer med "dominerende" trekk hos vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefint svar:) Er fransk og engelsk bulldog jeg har sett mest på. Det er vel disse som er minst i størrelse av alle bulldogene. I og med at jeg bor i leilighet er det viktig at hunden ikke er for stor. Synes det var veldig intressant det du skreiv om helseplager. Kan du fortelle meg mer? Hvor stor blir en fransk bulldog ca? Du skriver at jeg må finne en renraset, med friske og sunne foreldre. Siden jeg ikke har særlig erfaring med denne type hund, hva bør jeg se etter? Du skriver at denne hunden er veldig morsom. Hvor mye selskap trenger den? Kan den være alene? Hvor mye mosjon? Hvilket lynne er fransk bulldog kjent for å ha?

Fransk:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=338

Engelsk:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=61

Amerikansk: (veldig krevende)

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=374

Her er hvertfall litt informasjon, til å se om noen passer deg og din livsstil.

Jeg må si jeg hadde valgt fransk fremfor engelsk. Engelsk kan fort få veldig mye helseproblemer. Kan bli dyrt, og mye spesielt ved rasen som kan bli mye for en ikke så erfaren hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...