Gå til innhold

Pus er syk


Gjest Pusekjær

Anbefalte innlegg

Gjest Pusekjær

Har pusen vår blitt syk?

Vesla er bare 4 måneder gammel, og har begynt å kaste opp noe i det siste.

Hun kastet opp i går, og i dagtidlig.

Det kommer ingenting, bare gjennomsiktig/hvit "gugge".

I går kveld kom det også lyder fra magen hennes, som når vi mennesker er sultne. Men det hørtes litt ut som lyden kom "bakfra", og hun reagerte også på lyden og begynte å løpe rundt seg selv, som når hun prøver å fange halen sin.

Hun oppfører seg ellers helt normalt, til tider veldig aktiv, og til tider veldig kjælen.

Er det noen som har noen erfaring med dette, eller råd/forslag om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser/drikker hun greit? Er hun korthåret/langhåret? Har du byttet for?

Mine gjør dette innimellom pga han ene er langhåret og de andre vasker han og dermed får hårballer. Men om det går over flere dager ville jeg tatt en tlf til vetrinæren og hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusekjær
Spiser/drikker hun greit? Er hun korthåret/langhåret? Har du byttet for?

Mine gjør dette innimellom pga han ene er langhåret og de andre vasker han og dermed får hårballer. Men om det går over flere dager ville jeg tatt en tlf til vetrinæren og hørt.

Takk for svar!

Hun spiser ikke så mye, en skål med mat går ca på to dager, og nesten en skål med vann om dagen. Men det er samme mengde hun hele tiden har spist/drukket.

Og hun er korthåret, og jeg har ikke sett noe hår i det hun kaster opp, kun hvit/gjennomsiktig væske.

Har ikke prøvd å bytte for, men hun får 'godmat' (myk mat) en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som "vanlig" oppkast hun har, men som nevnt over ville jeg gitt henne ormkur om hun ikke har fått det. Regnet nesten med at hun hadde fått det siden hun var 4 mnd.

Men om hun fortsetter å kaste opp ville jeg som sagt ringt dyrlegen og hørt i det minste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pusekjær
Jeg og tenkte orm med en gang, når fikk hun siste ormekur?

Hun fikk siste ormekur for ca 10 dager siden. Brukte pasta på sprøyte, men tredje dagen hun fikk, kastet hun opp etter en liten stund, så det er ikke sikkert den ble helt fullført.

Går det greit å ta en kur til på henne nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke du skal. Det er hardt til magen til en liten pus. Den pastaen jeg brukte sist, skulle bare to dager, hvilken type brukte du?

Noen ganger blir kattene dårlige i magen av ormekuren og, så det kan være den rett og slett. Syntes tre dager hørtes hard ut til en slik liten pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusekjær
Nei, det tror jeg ikke du skal. Det er hardt til magen til en liten pus. Den pastaen jeg brukte sist, skulle bare to dager, hvilken type brukte du?

Noen ganger blir kattene dårlige i magen av ormekuren og, så det kan være den rett og slett. Syntes tre dager hørtes hard ut til en slik liten pus.

Nå er jeg hjemme igjen og har fått sjekket.

Den heter panacur vet, oralpasta til hund og katt 187,5 mg/g.

Det står i pakningsvedlegget at kattunger opptil 1kg skal ha en stempelstrek daglig i 3 dager. (Voksne katter skal ta flere streker i bare to dager).

Hun har ikke kastet opp siden i går nå, og er godt og vel i live, sitter akkurat nå så og si oppå tastaturet og kjæler og slikker meg så det nesten er umulig å skrive.

Så jeg håper det ikke er noe galt, hun virker da iallefall helt fin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite sikkert, så kan det godt være kuren hun reagerte på. Det er mye med tre dager, det blir sterkt.

Så lenge hun er fin form nå er det neppe noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusekjær
Uten å vite sikkert, så kan det godt være kuren hun reagerte på. Det er mye med tre dager, det blir sterkt.

Så lenge hun er fin form nå er det neppe noe å bekymre seg over.

Ja jeg håper det..

Men er det vanlig da, at de kaster opp litt nå og da (utenom hårballer, og etter å ha spist gress,vet at det er normalt)? Kan ikke huske at noen av kattene jeg har hatt i barndommen har gjort det, men da var det vel uansett mor som tørket opp, så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lene_*

Anbefaler å prøve ormekuren Profender, som bare dryppes i nakken til pus. Da slipper man stress med tabletter og pasta. Det eneste man må passe på, er hvis man har flere katter, at ikke de andre slikker på det. Husk også å bytt på de forskjellige merkene med ormekur iblandt, slik at ormen ikke blir resistent mot virkemidlene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...