Gå til innhold

hundebur til bil..hva er best?


Eføy

Anbefalte innlegg

Vi skal gå til anskaffelse av hundebur nå som vi har kjøpt oss bil. Vi har diskutert om vi skal kjøpe sele også, men etter hva jeg forstår så er det sikrere med bur.

Det finnes mange typer bur..stålbur, plastbur osv. Plastburene fra Vari kennel er vel kjent for å være veldig bra, men hvor sikre er de i en eventuell ulykke? Og er stålbur bedre?

Hva anbefaler dere andre hundeeiere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Buret bør ikke være for stort, og du kan heller ikke bruke et sammenleggbart bur, siden dette kan klappe sammen i en eventuell ulykke. Vi har kjøpt helsveiset bur, laget etter mål hos det lokale fengselet. Buret er nydelig laget, og vi betalte ikke mer enn 2200 for det, noe som er ganske rimelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsveiset bur a la Trønderburet eller lignende, laget etter må¨l slik at det passer i bilen :)
Helsveiset bur er krise dersom man har passasjerer på, i og med at det vil trenge inn i bilen ved kollisjon bakfra. Variocage er det eneste buret jeg kjenner til som både tar hensyn til passasjerer og hund. Det har vegger (barrer) som forskyver seg ved høy belastning. Veldig greit siden man også kan justere størrelsen etter hvert som valpen vokser, etter hva slags hund man kjører med og etter hvilken bil man kjører. Kjekt å slippe å bytte ut buret bare fordi man bytter bil. :) Variocage er også det eneste buret som er godkjent ifht. forsikring hos Agria. Prisen er helt grei. Anbefales!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvordan buret sikres da laflaca. Et bur skal ikke skli rundt løst uansett hvor det plasseres, eller av hvilken type bur det er snakk om. Et slikt bur er jo ikke noen større risiko for passasjerer enn kofferter du har i bagasjerommet, faktisk mindre siden man skal sikre buret.

At Agria stiller krav til burtype er ikke mindre enn betenkelig. Det er et forsikringsselskap som setter klausuler for å unngå å betale ut forsikringspenger hvis uhellet skulle være ute. Det er jammen snart ikke mulig å finne tilfeller hvor man får igjen penger fra Agria, med alle de restriksjonene de stadig vekk innfører. Når de i tillegg er dyrere enn andre selskaper så må jeg si meg svært fornøyd med at jeg ikke benytter deres tjenester lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvordan buret sikres da laflaca. Et bur skal ikke skli rundt løst uansett hvor det plasseres, eller av hvilken type bur det er snakk om. Et slikt bur er jo ikke noen større risiko for passasjerer enn kofferter du har i bagasjerommet, faktisk mindre siden man skal sikre buret.

Du, et sveisa trønderbur er da 500% mer solid i et krasj enn en koffert!

Men du har jo rett i at selvfølgelig kommer det an på størrelsen også. Er det et bittelite bur det er snakk om gjør det sikkert ikke så stor skade. Men har man hund som er middels stor eller større vil et bur ala trønderburet flytte hele passasjersetet fremover ved kollisjon bakfra. Ettersom jeg prioriterer ungenes sikkerthet fremfor hundens ville jeg da heller valgt hundesele eller nettingbur baki. Men heldigvis er det kommet bur som Variocage som tar hensyn til alle mine skatter.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lastestropper er en fin oppfinnelse..

Hva hjelper det om buret sitter akkurat der det gjorde før kollisjonen hvis hele bakparten på bilen sammen med buret er skjøvet inn i kupeen? Har du sett hva som skjer under en kollisjon bakfra med et solid (sveisa) bur? Da snakker jeg ikke om et bur på størrelse med et A4 ark, men et som tar opp hele eller 2/3 av plassen i bagasjerommet på en stasjonsvogn.

Edit; hvis det er dachsen som skal ha bur er det garantert ingen krise å velge et vanlig fastsveisa bur. Bare hold deg unna nettingburene som enkelte dyrebutikker faktisk selger som bilbur. (Sånne som skal brukes i stua og som klapper sammen bare man ser på dem). Reisebur i plast ala Atlas er heller ikke mye nytte under kollisjon.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hele bakparten på bilen blir skvisa sammen så må bagasjerommet være tomt om det ikke skal affektere baksetet. Et variocage forsvinner ikke under en kollisjon det heller, ei heller kofferter med innhold.

Men - hvis skadene er så store på bilen vil baksetet affekteres uansett. Så skal man tenke slik at i tilfelle ellefelle hvisomatte dersomatte så bør man vel helst holde både barn og hunder hjemme. For det er nå engang slik at i de aller aller fleste tilfellene man er så uheldig å bli påkjørt bakfra, eller rygger på noe, så tar støtfanger /bakluken trøkken, mens det som er innenfor klarer seg fint.

Edit: og i forhold tilforsikring - det er jo hundene Agria forsikrer, og da skulle man tro at et bur som forblir helt er det sikreste for hunden?

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hele bakparten på bilen blir skvisa sammen så må bagasjerommet være tomt om det ikke skal affektere baksetet. Et variocage forsvinner ikke under en kollisjon det heller, ei heller kofferter med innhold.

Men - hvis skadene er så store på bilen vil baksetet affekteres uansett. Så skal man tenke slik at i tilfelle ellefelle hvisomatte dersomatte så bør man vel helst holde både barn og hunder hjemme. For det er nå engang slik at i de aller aller fleste tilfellene man er så uheldig å bli påkjørt bakfra, eller rygger på noe, så tar støtfanger /bakluken trøkken, mens det som er innenfor klarer seg fint.

Edit: og i forhold tilforsikring - det er jo hundene Agria forsikrer, og da skulle man tro at et bur som forblir helt er det sikreste for hunden?

Størrelsen på variocage reduseres bare inntil en viss grad. Ikke så mye at hunden blir skadet, og ikke så lite at passasjerene skades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på variocage reduseres bare inntil en viss grad. Ikke så mye at hunden blir skadet, og ikke så lite at passasjerene skades.

Men det er jo fremdeles hundene som forsikres, og ergo burde de vel utbetalt forsikringspengene til alle som har helsveisede bur også. Skulle tro at Agria hadde en avtale med variocage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger fra dere alle sammen. Vi sjekker ut alle burene dere nevner. Og bare så det er sagt, så er det bur til en dachs (standard størrelse) det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...