Gå til innhold

Hvordan gå frem


Gjest Emmanuelle

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane

Hei!

Her om dagen, da jeg gikk til skolen, fant jeg en død katt. Påkjørt, så blod i veien og kjeven var et eneste åpent sår. Nydelig pus, helt sort.

Jeg stoppet selvfølgelig, sjekket om den var i live(den var helt stiv). En jente krysset veien og sa hun hadde sett den tidligere den morgenen men visste ikke helt hva hun skulle gjøre. Jeg ringte ei jeg kjenner på veterinærstudiet og hun sa jeg måtte ta med katten til en dyreklinikk.

Men hvordan skulle jeg få til det? Jeg hadde ingenting å bære den i, har ikke bil, og hadde obligatorisk undervisning om 10 min (stryker om jeg ikke kommer på disse dagene). Hun ble visst sur på meg og sa jeg måtte ringe politiet (ikke nødnr). Men der fikk jeg ikke svar.

Et par timer etterpå var katten borte. Nå har noen som savnet en liknende katt satt opp lapp der de lurer på hvor denne katten er (i tilfelle det er deres). Jeg angrer meg sånn på at jeg ikke prøvde mer, eller iallefall tok MMSbilde av katten og øremerket. Tenk om noen bare kastet den i en søppeldunk?

Håper jeg ikke støter på en død katt igjen, men jeg vil gjerne vite hva jeg burde ha gjort som kunne ha hjulpet? Noen frivillige organisasjoner som kan hjelpe? Dyrebeskyttelsen sa det samme, ring politiet, men der fikk jeg som sagt ikke svar.

Bare så det er sagt, hadde katten vært i live så hadde jeg tatt den med meg uansett og gått en mil til nærmeste dyreklinikk om jeg måtte.

Vi skulle ha hatt eget dyrepoliti som man kunne ha kontaktet! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,jeg syntes du gjorde det riktige.Jeg hadde gått videre så sier jo det litt om å jeg bryr meg så du har vært flink.Her i min by og regner med det gjelder over hele landet så tar jo vegvesenet seg av å fjerne døde dyr langs veien.Hvis du mener du vet hvem som har eid katten må du bare si det som det er.Likegreit at de vet den er død, som å vente på at den kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Men grunnen til at man skal si fra er jo så dyrlegen kan scanne katten og sjekke mot "savnet"lister...

edit: Og de hadde fått beskjed om at det var blitt funnet en død katt. Men de ville jo gjerne vite om det var deres. Stakkar :grine:

Endret av LanaLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang fant jeg en død katt i veien. Jeg ringte til politiet, de sa tusen takk for at jeg sa ifra, og de kom og hentet den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms.GuineaPig

Jeg visste ikke at politiet gjorde slikt. Flott, da vet jeg det hvis jeg en gang skulle finne ett dødt dyr i veien/veikanten.

Endret av Ms.GuineaPig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at politiet gjorde slikt. Flott, da vet jeg det hvis jeg en gang skulle finne ett dødt dyr i veien/veikanten.

De gjorde det ihvertfall da. Er ikke sikkert alle gjør det men om de ikke gjør de er de noen forbanna drittsekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men grunnen til at man skal si fra er jo så dyrlegen kan scanne katten og sjekke mot "savnet"lister...

edit: Og de hadde fått beskjed om at det var blitt funnet en død katt. Men de ville jo gjerne vite om det var deres. Stakkar :grine:

Ja,men regner jo med vegvesenet vet hva de gjør.De kan jo ikke kreve at ho skal bære en dau katt til dyrlegen..Det er ikke vårt ansvar.Kan si ifra men fagfolk må ta jobben er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms.GuineaPig

Dette er kanskje et litt dumt spm; men har viltsnemda noe med katter å gjøre? Jeg vet de ordner opp mht. elg, rådyr, etc., men pinnsvin, katter, grevling og sånn?

Blir noe annet siden katten 'hører til' noen, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde det ihvertfall da. Er ikke sikkert alle gjør det men om de ikke gjør de er de noen forbanna drittsekker!

Det kommer vel an på den en treffer på men en kan jo håpe at de ikke er drittsekker. Mannen min fant en hardt skadet påkjørt katt på vei til jobben. Han var på sykkel og kunne gjøre lite. Vi ringte politiet. De var 0 interesserte og de sa at vi måtte bare ta livet av den selv. Vår egen katt ble påkjørt to dager før og vi var lite imponert over svaret der. Klarte ikke tanken på at katten skulle pines til døde. Jeg tok bilen for å hente katten og ta den med til veterinær, men da var den borte. En har plikt til å ta seg av et skadet dyr uansett, og jeg tror ikke veterinærer tar seg betalt om du bringer inn et skadet dyr. Jeg hadde glatt betalt uansett. Skal en gradere dyr i grupper på mer eller mindre verdt så blir det feil. De er levende vesener. Må et dyr avlives så burde viltnemda/politiet ha et ansvar. Når det gjelder spesielt katter så tror jeg det er mange som ikke syns det er så nøye.

En kan ta katten med til veterinær for scanning hvis den er død. Men det er ennå ikke alle katter som er chippet. Jeg syns at om en ikke gjør det så la den i allefall ligge så pass synlig at eieren har en sjanse for å se den når de leter. For de fleste vil vel lete.

Endret av mmmSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både politiet og veivesenet har vel plikt til å hente bla. en død katt å kjøre den til en dyreklinikk.Dyreklinikken scanner den for å se om den har innoperert en ID brikke eller noe.Dersom den har dette så ringer de eieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ofte også en scanner slik at de kan finne ut om katten evt er ID merket. Så du trenger nødvendigvis ikke ta katten til en veterinær for å finne ut om den er ID merket. Har den en ID chip kan man taste inn nr og finne ut hvem som eier katten slik at eieren kan kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang fant jeg en død katt i veien. Jeg ringte til politiet, de sa tusen takk for at jeg sa ifra, og de kom og hentet den..

Har opplevd det samme. Datteren min så at en katt ble påkjørt og bilføreren stoppet ikke. Hun løftet katten inn på gresset og ringte meg. Da jeg kom 5 min senere var den død. Den hadde pustet men hadde vært bevisstløs hele tiden. Og den hadde fått kramper. Datteren min hadde klappet den forsiktig helt til den døde. Hvis den fortsatt hadde vært i live ville jeg tatt den med til en veterinær selv. For politiet hadde ikke tid til å komme med en gang. De skulle hente katten senere på kvelden og kjøre den til en vererinærklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falck har også i en del byer scanner og kan hente inn katter og hunder. Jeg har valgt å ha et teppe i bilen i tilfelle jeg kommer over en påkjørt katt, for å kunne ta den med i bilen og kjøre til dyrlege. Man har faktisk plikt til å hjelpe skadede dyr etter loven og det å bare gå videre provoserer meg utrolig mye.

I tillegg kan ikke dyrlegen, selv om mange vil prøve, pålegge noen å betale verken operasjon eller avliving av skadede katter, så det er bare å henvise til loven om man har en skadd katt med seg som ikke er ens egen og be dem gjøre det som er mest riktig i en slik situasjon. 02800 til politiet er også en grei måte å gi beskjed om slike tilfeller på, de skal komme og fjerne døde katter, selv om noen ikke er mest opptatt av det. Da har man i alle fall gjort det man selv kan, f eks i tilfeller hvor man ikke har bil eller noe.

Du prøvde å gjøre noe i alle fall LanaLane, og det er så mye bedre enn mange andre ville gjort. Slikt står det respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LanaLane
Du prøvde å gjøre noe i alle fall LanaLane, og det er så mye bedre enn mange andre ville gjort. Slikt står det respekt av!

Tusen takk:) Nå står jeg litt bedre stilt dersom jeg kommer over en død katt igjen! Fint å se at det er så mange som bryr seg, tror alt for mange tenker "det er bare en katt".

Hadde det vært en hund hadde jo pipa fått en annen lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her om dagen, da jeg gikk til skolen, fant jeg en død katt. Påkjørt, så blod i veien og kjeven var et eneste åpent sår. Nydelig pus, helt sort.

Jeg stoppet selvfølgelig, sjekket om den var i live(den var helt stiv). En jente krysset veien og sa hun hadde sett den tidligere den morgenen men visste ikke helt hva hun skulle gjøre. Jeg ringte ei jeg kjenner på veterinærstudiet og hun sa jeg måtte ta med katten til en dyreklinikk.

Men hvordan skulle jeg få til det? Jeg hadde ingenting å bære den i, har ikke bil, og hadde obligatorisk undervisning om 10 min (stryker om jeg ikke kommer på disse dagene). Hun ble visst sur på meg og sa jeg måtte ringe politiet (ikke nødnr). Men der fikk jeg ikke svar.

Et par timer etterpå var katten borte. Nå har noen som savnet en liknende katt satt opp lapp der de lurer på hvor denne katten er (i tilfelle det er deres). Jeg angrer meg sånn på at jeg ikke prøvde mer, eller iallefall tok MMSbilde av katten og øremerket. Tenk om noen bare kastet den i en søppeldunk?

Håper jeg ikke støter på en død katt igjen, men jeg vil gjerne vite hva jeg burde ha gjort som kunne ha hjulpet? Noen frivillige organisasjoner som kan hjelpe? Dyrebeskyttelsen sa det samme, ring politiet, men der fikk jeg som sagt ikke svar.

Bare så det er sagt, hadde katten vært i live så hadde jeg tatt den med meg uansett og gått en mil til nærmeste dyreklinikk om jeg måtte.

Vi skulle ha hatt eget dyrepoliti som man kunne ha kontaktet! :sur:

Har lurt på det samme.

Hvis det ikke er midt i en stor by man finner en katt, så kan jo en mulighet være å banke på en dør i nærheten av der katten blir funnet. Muligheten er ofte stor for at vedkommende vet hvem som eier katten...eller snakker med noen som vet... Katter holder seg ofte rett rundt dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mista pus nå

Så bra at du bryr deg.., nå har jeg ett lite håp. Mistet nemlig katten min for en uke siden. Og det verste er å ikke vite. Lever hun.., er hun død? Men da kanskje de som finner henne ringer politiet eller vegvesen eller noe sånt.., så får jeg jo beskjed. HAr en følelse av at folk bare sparker katten ut i grøfta hvis de kommer over en..,men kanskje jeg har tatt feil.., håper det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LanaLane
Så bra at du bryr deg.., nå har jeg ett lite håp. Mistet nemlig katten min for en uke siden. Og det verste er å ikke vite. Lever hun.., er hun død? Men da kanskje de som finner henne ringer politiet eller vegvesen eller noe sånt.., så får jeg jo beskjed. HAr en følelse av at folk bare sparker katten ut i grøfta hvis de kommer over en..,men kanskje jeg har tatt feil.., håper det!!!

Sett opp lapper med bilde på overalt, gjerne med finnerlønn om du har råd til det(dessverre er det veldig mange mennesker som ikke gidder å gjøre noe om de ikke får noe igjen) og sett inn annonse på nettkatten.

Håper du finner pusen din, hold oss oppdatert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...