Gå til innhold

Dyre-allergi


Gjest gjest-dyregla`

Anbefalte innlegg

Gjest gjest-dyregla`

Hei!

Jeg er ei veldig dyreglad jente, særlig når det gjelder hunder! Har alltid hatt dyr helt fra jeg var liten, og har fortsatt verdens beste hund, men den bor hos mamma. Grunnen til dette er att samboeren min er svært allergisk! Har litt varierte symptomer og i litt varierte grader, men noen ganger kan han bli helt tett (får nesten ikke puste) etter ca 15 min i samme rom som min hund.Andre ganger merker han nesten ingen ting.

Det jeg lurer på, er om noen har noe gode erfaringer med behandling eller lignende for dyreallergi? Vanlige reseptfrie allergi tabletter på apoteket virker litt,men ikke særlig mye..

Vet att man helst skal holde seg borte fra dyr dersom man er allergisk, men dette er jo ganske vanskelig når min hund bor hos mamma. Min samboer synes det er veldig kjdelig att han nesten aldri kan bli med på besøk hos "svigermor" noe jeg og mamma synes også... så dersom noen er han tips/erfaringer, ville jeg blitt veldig glad!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hei

Jeg sliter med samme problemet som samboeren din, bare med katter. Blir så tett at jeg har problemer med å snakke. Jeg har fått Rhinocort hos legen min, og syntes det hjalp selv om det fortsatt er plagsomt innimellom. Det er hvertfall verdt et forsøk dersom det ikke er prøvd enda. :)

Håper det hjelper dere litt, for et liv uten dyr er et kjedelig liv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for tips!;) Den er ikke prøvd ut, men det skal den nok nå!:P

ett liv uten dyr er veldig kjedelig ja.. er jo så koselig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dytter denne litt opp!

Flere som har tips? Noen som f.eks. har fått vaksine mote dyreallergi? Samboeren min har samme problemet,blir dønn tett! Legen er ikke særlig behjelpelig, og sier att kun det eneste som hjeleper er å unngå dyr! Veit jo det :kjefte:

Men må vel være noe som kan hjelpe litt? Har ikke tenkt til å ha dyr sjøl, men er så kjett att min samboer nesten aldri kan være hjemme hos familien min fordi han blir så tett:(

Huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ei veldig dyreglad jente, særlig når det gjelder hunder! Har alltid hatt dyr helt fra jeg var liten, og har fortsatt verdens beste hund, men den bor hos mamma. Grunnen til dette er att samboeren min er svært allergisk! Har litt varierte symptomer og i litt varierte grader, men noen ganger kan han bli helt tett (får nesten ikke puste) etter ca 15 min i samme rom som min hund.Andre ganger merker han nesten ingen ting.

Det jeg lurer på, er om noen har noe gode erfaringer med behandling eller lignende for dyreallergi? Vanlige reseptfrie allergi tabletter på apoteket virker litt,men ikke særlig mye..

Vet att man helst skal holde seg borte fra dyr dersom man er allergisk, men dette er jo ganske vanskelig når min hund bor hos mamma. Min samboer synes det er veldig kjdelig att han nesten aldri kan bli med på besøk hos "svigermor" noe jeg og mamma synes også... så dersom noen er han tips/erfaringer, ville jeg blitt veldig glad!:)

Det finnes meg bekjent ingen medisiner som hjelper mot allergien - de demper kun syndromene. Tabletter gjør at man ikke klør seg ihjel, men allergien er fortsatt der.

Jeg vet ikke om det er dokumentert, men jeg har flere ganger hørt (og erfart) at lengre tids eksponering kan forverre en allergi. Det er sikkert greit å dra på besøk av og til, men å ha en hund i samme hus som en allergiker er å be om problemer. I verste tilfelle kan det kanskje hende at allergien hans blir verre ovenfor andre ting, om han ender opp med alvorlig støvallergi må dere støvsuge og vaske hver dag. Ikke gøy :(

Det går kanskje an å høre om han kan få noen sterkere tabletter hos legen, som han kan ta før dere skal på besøk? Og begynn å spise tabletter før besøket. Det står ikke i pakningsvedlegget på de pillene jeg bruker, men jeg merker at de fungerer bedre om jeg starter en uke før jeg blir eksponert for det jeg er allergisk mot (f.eks. mine ekssvigers som hadde to katter)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dytter denne litt opp!

Flere som har tips? Noen som f.eks. har fått vaksine mote dyreallergi? Samboeren min har samme problemet,blir dønn tett! Legen er ikke særlig behjelpelig, og sier att kun det eneste som hjeleper er å unngå dyr! Veit jo det :kjefte:

Men må vel være noe som kan hjelpe litt? Har ikke tenkt til å ha dyr sjøl, men er så kjett att min samboer nesten aldri kan være hjemme hos familien min fordi han blir så tett:(

Huff..

Allergisprøyter inneholder mye kortison, og bør derfor ikke tas oftere enn et par ganger i året. Det er ikke "behjelpelig" av legen å dytte noen full av stoffer som gir en masse, masse bivirkninger. Sprøyter brukes stort sett av de som reagerer på sesongpollen (bjørk, gress, alt det der).

Har samboeren din prøvd å ta allergitabletter i noen dager før besøk? Kanskje det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vaksinasjon mot allergi (ikke kortison) som man tar i økende doser over flere måneder, og deretter gjentar med noen års mellomrom. Vet at det tilbys mot alvorlige tilfeller av vepseallergi og pollenallergi (har begynt på det selv, men måtte slutte pga for store reaksjoner på behandlingen), men vet ikke hvordan det er med dyreallergier.

Tror at det sannsynligvis ikke tilbys (pga. at i motsetning til pollen og veps er det mulig å holde seg unna dyr), og om det tilbys er det i så fall høye krav. F.eks vil det vel være lettere å få slik behandling for folk som bor på gård eller er utdannet vetrinær. I tillegg er det høye krav til hvor allergisk du er, det skal være alvorlig, men heller ikke så alvorlig at det er fare for at man går i sjokk (slik som meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha.. så det kan hjelpe å ta de noen dager før? bruker typene aerius og syritec( eller hva nå de heter:P)! lønner det seg å gjøre det med disse også? Står jo ikke noe om det på pakka..hmm.. en tablett om dagen da eller?

takk for svar forresten!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. kan det hjelpe å begynne med tabletter alla aerius ett par dager før, hvis man f.eks. skal på besøk? vil dette ha bedre effekt enn å ta bare samme dag, rett før besøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha.. så det kan hjelpe å ta de noen dager før? bruker typene aerius og syritec( eller hva nå de heter:P)! lønner det seg å gjøre det med disse også? Står jo ikke noe om det på pakka..hmm.. en tablett om dagen da eller?

takk for svar forresten!:)

Jeg har gått på Zyrtec i mange år. Og ja, jeg synes det hjelper å begynne før. Da jeg skulle besøke mine ekssvigers (var der gjerne i noen uker) begynte jeg å ta tabletter en uke før, en om dagen. Og så to om dagen da jeg var der. Merket fremdeles kattene GODT, men jeg fikk ihvertfall sove om natta :)

Det kan godt hende det med å begynne før er en individuell ting, eller til og med mental, men det skader jo ikke å prøve? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vaksinasjon mot allergi (ikke kortison) som man tar i økende doser over flere måneder, og deretter gjentar med noen års mellomrom.

Oi, det har jeg faktisk aldri hørt om! Men så har jeg vel heller ikke bruk for det, min allergi kan være skikkelig irriterende og plagsom, men den er heldigvis bare på det stadiet. Allergisk sjokk er noe skikkelig skumle greier har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preparatet Aerius fås på resept og er 10 ganger mer effektivt enn kjipe Zyrtec ihvertfall. Får heller ikke bivirkninger av Aerius.

Ellers vil jeg si at den beste medisinen mot dyreallergi er å skaffe seg egne dyr, og omgås med dem med vett og forstand til man opparbeider en bedre toleranse. Dvs. støvsuge ofte, ingen dyr på soverommet, fjerne tepper og evt. gardiner, dusje hver kveld, vaske hender etter kos osv. Det gjorde jeg det første året og nå kan jeg sove med katta i senga uten problemer. Tar ingen medisiner lenger. Måtte tidligere opp om natta for å ta astmamedisin. Har hund også som jeg anskaffet etter katta, og har aldri hatt problemer med han selv om jeg har ganske merkbar hundeallergi. Men selvfølgelig må man rekne med symptomer innimellom, og særlig før kroppen blir vant med å takle allergenene.

Forresten; må legge til at året etter jeg fikk dyr i huset er det første året jeg har kunnet puste gjennom nesa i pollensesongen. Har vært kronisk tett fra mai til august de siste 5 årene, men første året med hund og katt i hus: nesten ingen symptomer. :jepp:

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers vil jeg si at den beste medisinen mot dyreallergi er å skaffe seg egne dyr, og omgås med dem med vett og forstand til man opparbeider en bedre toleranse.

Har du kilder til dette? Ikke for å kverulere, men jeg tviler sterkt (og er litt nysgjerrig). Jeg har vært allergisk i 20 år nå, oppsøkt en rekke spesialister og lest myeom emnet, men akkurat det rådet har jeg aldri hørt. Synes det virker litt ulogisk; hvorfor blir da folk som er allergiske mot bjørkepollen dårlige hver vår? Hvorfor må de som er allergiske mot husstøv rengjøre hver dag?

Norges astma- og allergiforbund har bl.a. endel info om dette:

http://www.astmainfo.no/515221/502720/5166...467&nav=yes

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1798&ID=5005

Hmm. Kan forsåvidt være noe jeg ikke har fått med meg. Men det er jo bra at allergien din forsvant da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg si at den beste medisinen mot dyreallergi er å skaffe seg egne dyr, og omgås med dem med vett og forstand til man opparbeider en bedre toleranse.

Fint at det fungerte for deg, men at det er den beste medisinen for de fleste tror jeg du finner svært få som er enig med deg i. Det er vel snarere slik at f.eks dyr man har i barndommen har man større sjanse for å utvikle allergi mot. Min far hadde f.eks hund som liten, og er i dag ekstremt allergisk mot hund, men ikke mot noe annet. Vi hadde katt som liten, min bror er ekstremt allergisk mot det. Han omgikk også hund ganske mye (mamma hadde fra han var 14), da ble han allergisk mot det også. Ingenting annet.

Jeg er litt allergisk mot hund og katt (+ en del annet), ekstremt mot gresspollen, og også veldig allergisk mot hest (som legen mener er en allergi jeg PÅDRO meg fordi jeg drev med hest i 10-12 års alderen). Vanskelig å si nøyaktig hvorfor, men sannsynligvis er jeg bare veldig genetisk belastet, min mor er også svært allergisk mot bl.a bjørkepollen. Uansett så går alle råd fra lege ut på at man skal unngå det man er allergisk mot, hvis ikke kan man faktisk bli verre (og utvikle andre sykdommer, som f.eks kronisk hoste osv.).

Det finnes mange eksempler på at man kan "vokse" av seg allergier, men det dreier seg vel først og fremst om flaks, og vil ikke si at du som ukyndig person kan råde andre personer som har slitt med allergier i årevis til å utsette seg for allergener.

Når det er sagt er jo prinsippet bak vaksinen at kroppen etterhvert slutter å være sensitiv for allergenet når man utsettes for dem i stadig høyere (men i begynnelsen ørsmå) doser, men dette må da administreres av leger under nøye overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat fra Pingtings ande link:

"Det er faktisk også noen som tror at oppslagene i media om "dyrehold mot allergi" betyr at det også er lurt med kontakt med dyr for dem som er allergiske mot dyr. DET ER HÅRREISENDE GALT!"

Så igjen, om noe fungerer for en person, må man da for all del ikke drive å anbefale dette ukritisk til andre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg si at den beste medisinen mot dyreallergi er å skaffe seg egne dyr, og omgås med dem med vett og forstand til man opparbeider en bedre toleranse.

Jeg har opplevd det samme, jeg er forferdelig glad i katter, og klarer ikke å holde meg unna. Så etter å ha vært uten i noen år, fikk jeg meg katt igjen. I begynnelsen var jeg til tider veldig allergisk, men litt etter litt gikk det over. Men så flyttet jeg, og mine foreldre måtte ta seg av frøkna. Da jeg så kom tilbake igjen, reagerte jeg veldig på katten.

Nå har det igjen gått noen år, og jeg har igjen anskaffet meg en skjønn kattunge. De første to ukene eller så, brukte jeg allergimedisin hver dag, og ble veldig tett, men så ble jeg forkjøla, og etter jeg ble frisk har jeg ikke hatt noen symptomer utenom bittelitt kløe i øynene. Og denne pusen ligger med meg om nettene, og jeg er ikke noe flink til å bytte sengetøy og støvsuge.

Så jeg mener det er noe i det at man blir "immun", selv om jeg henger en liten knapp på at det kun gjelder "din" katt, og at det nok er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale noen å omgås dyr når de har allergi for å bli kvitt allergien sin er småskummelt syns jeg, for mange kan faktisk være så allergisk at de kan bli dødssyke av det.

MEN for å nevne litt om meg selv og allergi. Jeg er allergiker, har vært det hele livet mitt, har allergisk astma, dyr/mat/pollen/støv you name it allgeri + atopisk eksem som jeg aldri vokste av meg.. men som laFlaca var inne på så skaffe jeg også meg husdyr, først katt, så fikk jeg samboer med hund og nå eier jeg selv to marsvin :fnise: og jeg er kvitt mesteparten av allergien min for de rasene jeg har gjemme, men reagerer på andres dyr igjen.

Jeg tok det opp med legen min sist jeg var der. Jeg mente på at kroppen selv ordner opp, lager antistoffer og igjen gjør at kroppen min tåler de rasene/dyrene jeg har hjemme. Feks så reagerer jeg ikke på vår hund og de andre hundene av denne rasen, samme med katt og marsvin. Før kunne jeg ikke være i nærheten av noe dyr, ble skikkelig dårlig, nysing, hovne røde øyne, eksem, ja, full pakke. Legen min mente på at dette er noe de også har sett, men kan ikke bevise dette medisinsk, ennå. Så det blir spennende å se hva forskningen (om de forsker på dette) vil vise.

MEN selv om jeg har det så fint at jeg har blitt kvitt et langt liv med plager så betyr ikke dette at andre klarer å bli kvitt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale noen å omgås dyr når de har allergi for å bli kvitt allergien sin er småskummelt syns jeg, for mange kan faktisk være så allergisk at de kan bli dødssyke av det.

Ja, selvfølgelig er det kontroversielt og ikke for alle. Men jeg er selv temmelig hardt angrepet av astma/allergi mot katt og hund blant annet, og når jeg kan leve med dem i hus så tror jeg veldig mange andre kan også.

Måtte gi bort katten etter at jeg utvikler allergisk asma og katteallergi da jeg var liten. Og siden har jeg levd med allergi i over 25 år omtrent. Men etter å ha vært hos behandling med alternativ medisin bestemte jeg meg for å droppe hele "diagnosen" fullstendig, og siden har det bare gått fremover. Medisinsk sett skulle jeg bodd permanent på sykehus nå for å si det sånn. Men ting er ikke alltid nødvendigvis som NAAF (Norges Astma og Allergiforbund) forkynner. Får helt fnatt av fanatismen deres, og syns det er synd at så mange svartmaler tilværelsen sin på grunn av den organisasjonen. Man vet jo ikke at det finnes andre og mer ufornuftige alternativer... :ler:

Men sånn er det jo bare. Går man til en lege så får man ikke klarsignal for å skaffe seg dyr dersom man er allergisk, det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...