Gå til innhold

Vurderer sterilisering av hund


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Eldste hunden min er akkurat ferdig med løpetid nå, og utrolig grei om dagen. i 2 mnd etter hver løpetid har hun en sånn ikke-hormonell periode hvor hun bare er rolig, samarbeidsvillig og grei. Etter 2 mnd kommer som regel innbilt svangerskap/hormonforandringer og hun blir ganske ille en stund før det roer seg igjen frem mot løpetid. hun svinger altså masse, og er i perioder umulig å trene med. Jeg har lyst til å sterilisere henne nå, for da vil hun mest sannsynlig være sånn som hun er nå hele tiden. Det hadde vært det beste for oss begge. Men jeg kvier meg sånn for å ta henne igjennom operasjonen Jeg vet ikke om jeg klarer jeg... Og jeg vet ikke om jeg orker den påkjenningen nå som jeg er gravid.... Folk sier at det er en rutineoperasjon, og anbefaler meg å gjøre det, men det er en liten risiko og dessuten vil hunden ha det vondt en liten stund etterpå. huff dette er ikke lett. men herregud så grei hun er om dagen. hun er helt herlig. og om 2 mnd ca så kommer hormonmonsteret.... urk.

når hun har disse periodene blir hun helt rar. masete, stressa, ulydig, sutrete, gjør utfall mot mennesker og biler, ukonsentrert, kan bare glemme å trene, styrer fælt med andre hunder..... graver som en gal i senga si for å lage rede, hoven bak akkurat som når hun har løpetid.

Hva synes dere folkens? skal jeg sterilisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på at du har to tisper er det kanskje ikke så dumt?

Men da lurer jeg på hvordan det blir å ha ei sterilisert tispe sammen med ei som er fertil. Har du hørt noe om det? Og hvordan virker sterilisering inn på psyken hos tisper i forhold til hos hanner? Hvis det anbefales at begge eller ingen av dem steriliseres er jeg mer usikker. Hanner som er kastrert er ihverfall mer utsatt for å bli engstelig, stressa og utvikle fryktaggresjon. Etter hva du har fortalt om goldenen din er jeg usikker på om det er riktig å sterilisere henne.

En lang tankerekke, men mulig du fikk noe ut av det likevel... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Med tanke på at du har to tisper er det kanskje ikke så dumt?

Men da lurer jeg på hvordan det blir å ha ei sterilisert tispe sammen med ei som er fertil. Har du hørt noe om det? Og hvordan virker sterilisering inn på psyken hos tisper i forhold til hos hanner? Hvis det anbefales at begge eller ingen av dem steriliseres er jeg mer usikker. Hanner som er kastrert er ihverfall mer utsatt for å bli engstelig, stressa og utvikle fryktaggresjon. Etter hva du har fortalt om goldenen din er jeg usikker på om det er riktig å sterilisere henne.

En lang tankerekke, men mulig du fikk noe ut av det likevel... :ler:

hm er det noe også? må jeg jammen sjekke opp.... Goldenen har jeg ingen planer om å sterilisere. men hun er valp enda da, så vi får jo se :) skal sjekke med dyrlegen jeg, har en god dialog med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm er det noe også? må jeg jammen sjekke opp.... Goldenen har jeg ingen planer om å sterilisere. men hun er valp enda da, så vi får jo se :) skal sjekke med dyrlegen jeg, har en god dialog med han.

Aner ikke om det gjelder tisper, men vet det hender at det er problematisk å ha kastrert og fertil hannhund sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sterilisere dersom hun får innbildte svangerskap, både pga adferden er slitsom for henne også, og fordi det gir stor risiko for kreft. Spørsmålet er vel når du bør gjøre det, og du er vel fortsatt gravid om 2 mnd (evt har en nyfødt) så du kan jo se det som at du tar den bøygen nå, også er du ferdig med den?

Og hvis hunden er ung og frisk er sterilisering ikke noen big deal. De er som regel litt i tåka den første dagen, også noe satt ut en ukes tid, og etter 14 dager tar man stingene/har etterkontroll og da er du ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som deg og ventet altfor lenge.

Hadde jeg visst det jeg vet idag ville jeg ikke nølt.

Vi vurderte sterilisering i 2-3 år før vi endelig fikk ut fingeren, da hadde hun allerede fått cyster, livmorbetennelse og utposninger med verk på eggstokkene.

Dette fikk vi vite etter operasjonen, da det er fryktelig vanskelig å oppdage før inngrepet. Har hørt om tisper med livmor så store som en fotball pga. betennelse og da er ikke operasjonen like risikofri lengre. Hadde vi ventet lengre hadde vi nok fått en god del mer trøbbel.

Hun kom seg forholdsvis fort etter operasjonen, dagen etter var hun egentlig ganske frisk og rask. Men man må jo holde de i ro en stund sånn at stingene ikke skal gå opp og såret får gro. Men når de var ute var hun 100% back in business.

Hun har blitt en mye mer stabil, glad og energisk hund etter operasjonen, endelig er hun sitt herlige barnslige jeg mer enn noen få mnd. i året.

Nå vet ikke jeg hvordan dette med to tisper og sterilisering fungerer, men vet at det har gått bra hos andre. Uansett har sikkert dyrlegen gode tips om det.

Vi har en hannhund på 4,5 mnd og hun aksepterer ham mye mer nå etter at hun ble kvitt hormonene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest
hm er det noe også? må jeg jammen sjekke opp.... Goldenen har jeg ingen planer om å sterilisere. men hun er valp enda da, så vi får jo se :) skal sjekke med dyrlegen jeg, har en god dialog med han.

fant du ut noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min, som også er veterinær, steriliserte sine to tisper noen år tilbake, mest av helsemessige årsaker. Den eldste ble faktisk mye kvikkere (11 år) og er mindre plaget med livmorbetennelse osv.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare kjørt på, inngrepet går greit og er rutine, dette gjør veterinærene hele tiden, så de er gode på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Eldste hunden min er akkurat ferdig med løpetid nå, og utrolig grei om dagen. i 2 mnd etter hver løpetid har hun en sånn ikke-hormonell periode hvor hun bare er rolig, samarbeidsvillig og grei. Etter 2 mnd kommer som regel innbilt svangerskap/hormonforandringer og hun blir ganske ille en stund før det roer seg igjen frem mot løpetid. hun svinger altså masse, og er i perioder umulig å trene med. Jeg har lyst til å sterilisere henne nå, for da vil hun mest sannsynlig være sånn som hun er nå hele tiden. Det hadde vært det beste for oss begge. Men jeg kvier meg sånn for å ta henne igjennom operasjonen Jeg vet ikke om jeg klarer jeg... Og jeg vet ikke om jeg orker den påkjenningen nå som jeg er gravid.... Folk sier at det er en rutineoperasjon, og anbefaler meg å gjøre det, men det er en liten risiko og dessuten vil hunden ha det vondt en liten stund etterpå. huff dette er ikke lett. men herregud så grei hun er om dagen. hun er helt herlig. og om 2 mnd ca så kommer hormonmonsteret.... urk.

når hun har disse periodene blir hun helt rar. masete, stressa, ulydig, sutrete, gjør utfall mot mennesker og biler, ukonsentrert, kan bare glemme å trene, styrer fælt med andre hunder..... graver som en gal i senga si for å lage rede, hoven bak akkurat som når hun har løpetid.

Hva synes dere folkens? skal jeg sterilisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall en kastrert og en ukastrert hanne sammen, og mi kastrerte tispe har enda ikke møtt på problem i forhold til andre tisper etter kastreringen.

Jeg har enda ikke møtt hunder med stabil psyke, som blir stressa eller nervøs etter kastrering, men noen av dem som sliter med nervøsitet i utgangspunktet kan bli verre etter kastreringen.

Det verste med rekonvalesensen etter kastreringen på tispa, er vel at hun skal holdes så veldig i ro den første uka. Men har du et bur å putte henne i da, bør det ikke være noe problem.

Så har du ei tispe med jevnt humør, og risiko for livmorbetennelse og livmorkreft er borte etter det :D

Jeg sier: go for it! Må være bedre å få det unnagjort nå, enn å ha en ustabil og til tider vanskelig hund i hus når babyen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...