Gå til innhold

Mars/April 2013.


Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Velkommen til alle nye! Da er jeg kommet hjem fra 3 ukers deilig sommerferie i det store utland, og selv om vi har hatt en utrolig fin ferie er det helt himmelsk å komme hjem igjen. Har hatt en del issues med den lokale maten, og slitt litt med dårlig matlyst. I tillegg har jeg hatt en del småblødninger, og selv om legen min forberedte meg på at det var ganske stor sannsynlighet for at jeg ville oppleve flere blødninger (jeg hadde småblødninger helt i starten men fikk målt en fin hcg-stigning som tydet på at alt var ok), må jeg innrømme at redselen for å miste har ligget i bakhodet og murret hele ferien. Jeg har drømt om det om natten, hatt med bind i veska hele tiden, og hatt på følelsen av at "nå begynner jeg å blø" nesten hele tiden. Mildt sagt utrolig slitsomt, og i tillegg så har det lagt en demper på gleden over graviditeten. Jeg skal en tur til legen senere i dag, og håper jeg blir henvist til tidlig ul for å se om det er liv der. Må inrømme at akkurat nå har jeg ikke spesielt mye håp, for jeg synes symptomene mine har blitt mindre også. Puppene er iallefall ikke like ømme lenger, og ikke er jeg kvalm. Synes ikke puppene har vokst noe særlig heller. Har fortsatt ømme brystvorter da, men det også varierer i løpet av dagen. Jeg er imidlertid veldig oppblåst, men det kommer av at jeg hatt forstoppelse siste uken. Og forstoppelsen kan like gjerne komme av dehydrering som å være et graviditetssymptom. Og så er jeg trøtt, men det kan også komme av andre ting. Er det rart man holder på å gå på veggen unsure.png

Jaja, jeg for prøve å holde motet oppe. Det som gir meg litt håp er at mamma har hatt relativt problemfrie svangerskap uten kvalme og andre sterke plager, så jeg håper jeg er en av de som kan surfe gjennom svangerskapet uten store plager, og at det er derfor jeg ikke føler meg spess gravid om dagen.

Jaja, det var dagens klagesang fra meg :fnise: Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen råd mot dårlig matlyst og det å konstant gå med kvalmeb i halsen...? Går og gulper/raper hele tiden... Spiser lite og ofte, og "lett" mat med smaker som frister. Men nå er ferien over, og jeg merker det godt at jeg ikke akkurat er på topp ift energi og konsentrasjon...

I følge legens regning er jeg 7+3, i følge min egen (vet når befruktning har skjedd med de

I følge legen er jeg 7+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen råd mot dårlig matlyst og det å konstant gå med kvalmeb i halsen...? Går og gulper/raper hele tiden... Spiser lite og ofte, og "lett" mat med smaker som frister. Men nå er ferien over, og jeg merker det godt at jeg ikke akkurat er på topp ift energi og konsentrasjon...

Er ca 7+5 uker og krysser fingra for at alt går bra :-) Er enda litt i en forsvarsmodus der jeg prøver å ikke se for langt frem, men håper veldig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen råd mot dårlig matlyst og det å konstant gå med kvalmeb i halsen...? Går og gulper/raper hele tiden... Spiser lite og ofte, og "lett" mat med smaker som frister. Men nå er ferien over, og jeg merker det godt at jeg ikke akkurat er på topp ift energi og konsentrasjon...

Er ca 7+5 uker og krysser fingra for at alt går bra :-) Er enda litt i en forsvarsmodus der jeg prøver å ikke se for langt frem, men håper veldig :-)

Jeg sliter selv litt med matlysten, og har derfor gitt meg lov til å spise det jeg har lyst på. I går feks ble det knekkebrød med brunost til middag :fnise: Knekkebrød er blitt min nye livrett, og er det eneste jeg har lyst til å spise. Helst med synnøve gulost eller tine brunost.

Mitt råd til deg er derfor å spise det du har lyst på i denne unntaksperioden, det tar sikkert ikke så lang tid før en mer normal matlyst er på plass igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos legen på onsdag var han like lite opptimistisk som meg. Det er ikke normalt å spotte hele første trimester :( Etter at sykehusene i Oslo ble slått sammen er det vissnok blitt mye vanskeligere å få tidlig ul, så det fikk jeg ikke, men han tok nye blodprøver for å måle hcg-stigningen og gav meg henvisning til privat ul. Pga at jeg uansett ikke kom til å få noen time til privat ul før jeg fikk svar på hcg-prøven valgte jeg å avvente å bestille ul til svarene på blodprøvene kom på onsdag (i dag). For å illustrere hvor positiv legen var fikk jeg beskjed om å faste fra onsdag morgen for å være klar for en eventuell utskrapning onsdag kveld. Oppsummert var jeg klar for at jeg måtte inn på Ullevål for utskrapning i kveld :sukk:

Men sånn ble det ikke, for legen min ringte for 30 minutter siden for å fortelle om en super hcg-stigning til 154 000! :strix::duskedame::strix:

Herregud for en triller! Snakk om følelsesmessig bergogdalbane! Jeg skal bestille meg ul senere i dag for å få bekreftet at alt er ok, men jeg velger fra nå av å være positiv til det motsatte er bevist (jeg skal prøve iallefall).

Ifht symtomer er de ømme puppene nesten borte nå, men jeg har fortsatt litt ømme brystvorter. Ellers har nok puppene blitt litt større, for de driver å skryper over kanten på bh-en :fnise: Og så sliter jeg med matlysten da, og det har nok sammenheng med at jeg har vært litt småuggen de siste dagene. Og så er jeg unormalt trøtt om dagen, mer enn at det bare skyldes at jeg har startet å jobbe igjen etter ferien. Så jeg har litt småsymtomer, men ikke så mye at jeg går rundt å føler meg gravid. Men det kommer vel sikkert før eller senere.

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre frøken vims! :-)

Her har hormonene begynt å herje med kroppen. Jeg er heldigvis ikke kvalm hele tiden, men jeg får sånne byger der jeg plutselig må brekke meg, disse bygene blir gjerne utløst av matlukter og tanken på ulike middagsretter. Til tross for at jeg brekker meg mye har jeg ennå ikke kastet opp, glad for det :) Jeg er fremdeles ekstremt trøtt og dupper av flere ganger i løpet av en dag. Brystene er fortsatt veldig ømme, og jeg stivner til når folk kommer å skal gi meg en klem.

Vi har fortalt det til de blivende besteforeldrene og jeg har fortalt det til min nærmeste venninne. Alle ble veldig glade :-)

Jeg har vært i kontakt med legekontoret i dag for å sette opp time med legen min. Men da fikk jeg bare beskjed om at det ikke var vanlig å gå til lege før det nærmet seg uke 12, så jeg måtte ta kontakt igjen når uke 12 nærmet seg :forvirret: Har dere vært til lege eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere! :)

Så godt å høre at hcg-stigningen din var bra, Frøken Vims! :jepp: Det må være en kjempelettelse etter at legen ba deg være klar for utskapning, fy søren så grusomt! :klem: Sikkert lurt å få det bekreftet meg ul i tillegg. :Nikke:

Jeg har også lyst på tidlig ul, selvom jeg ikke har blødd noe. Er jo sååå lenge til uke 18!! Syns tida går så sakte jeg. :fnise: Har ikke vært hos lege ennå, men tenkte å ringe snart for å høre når jeg bør komme. Når det gjelder symptomer er jeg til tider ganske oppblåst, blir fortere sliten/andpusten enn ellers og litt trøtt. Puppene er nesten ikke ømme i det hele tatt og kvalm har jeg ikke vært. Her om dagen var jeg derimot veldig svimmel, litt ekkelt. :overrasket:

Så hyggelig at de blivende besteforeldrene ble glade, Nyx88. :) Når vi fortalte det til svigerfamilien min virka det som de ble litt skuffa fordi vi ikke har rukket å gifte oss ennå.. Skjønner ikke at det skal være så viktig. :rolleyes:

Endret av My84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hos oss klaffet det på første pp. Jeg er 23 år og samober 24 år. Vi bor i en realtivt liten by i nord i vårt eget hus med to katter. Så vi gleder oss til å få en til medlem av vår lille familie.

I følge mens-termin er terminen 31.Mars.

Til nå synes jeg tiden har gått fort, føles ut som igår at jeg satt der med positiv test i handen. :rodmer:

Symptomene kom like etterpå, ømme bryster, strekking i magen, enorm sult (men ingen matlyst) og trøtthet. Jeg har heldigvis ikke vært noe plaget med kvalme, merker bare at jeg blir lettere bilsyk.

Strekkingen i magen ble bare verre og gikk ut over jobb, jeg er servitør. Så det ble time til gynekologisk der dem fant ut at jeg har en sterkt bakovervent livmor. Disse smertene ville nok ikke gi seg for etter 1.trimester. Noen andre som er plaget med dette?

Så nå er jeg sykemeldt. Utrolig kjedelig! Så jeg bruker alt for mye tid på nett å se på babyutstyr. ;)

Det er hyggelig å se at vi begynner å bli noen som har termin samtidig. :) Gratulere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilser på jeg og! Var ikke klar over at det var terminklubb her, så litt sent inne;-)

Jeg har "mens"-termin 19. Mars og er 9+3 i dag. Dette blir første barn, så alt er veldig nytt og spennende:-)

Jeg er 32 år og har en fantastisk samboer som allerede har begynt å bekymre seg veldig for detaljer rundt henting i barnehage og hvor barnet skal gå på skole, hihi. Jeg klarer ikke tenke lengre frem enn uke 12!

Formen min er for tiden uforskamma bra, bare mer sliten enn vanlig, og ikke i toppform treningsmessig. Kvalmen varte i 1 dag. Hodepinen varte i 2 uker. Så nå går jeg rundt med god matlyst, ikke kvalme, ikke sørlig svimmel lengre, men med kjempepupper!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen min er for tiden uforskamma bra, bare mer sliten enn vanlig, og ikke i toppform treningsmessig. Kvalmen varte i 1 dag. Hodepinen varte i 2 uker. Så nå går jeg rundt med god matlyst, ikke kvalme, ikke sørlig svimmel lengre, men med kjempepupper!! ;-)

Jeg vil også ha kjempepupper! :fnise: Det hadde vært en helt ny opplevelse for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha kjempepupper! :fnise: Det hadde vært en helt ny opplevelse for å si det sånn. ;)

Det er det for meg og :sprettoy: Fra 75B til 75D er litt forskjell... :transe: Og for å si det sånn: Får virkelig håpe at det ikke er permanent, de er i veien, de verker, ingen BH-er passer, må gå i sportsbh alltid, kan ikke løpe, kan ikke ligge på magen, gensere er for små etc.... Må jo ha noe å klage på jeg også, siden jeg ikker er kvalm osv :icon_lol: Hoho, stakkars meg! Mannen skjønner ikke hvorfor jeg klager, han er superhappy :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i uforskammet god form, iallefall til klokka bikker 20 og jeg får et akutt behov for å sove på sofaen ;) Et litt småkvalm også, men ikke mer enn at det er mer enn overlevlig. Ser også ut til at frukt funker bra mot kvalmen :) Puppene mine har vokst ca en str, tipper de er 75d nå. De driver iallefall å prøver å krype over kanten på bhen. Men kan ikke si jeg ser stoor forskjell, jeg som trodde jeg skulle være skikkelig puppeguri på stranda i sommer :fnise:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det for meg og :sprettoy: Fra 75B til 75D er litt forskjell... :transe: Og for å si det sånn: Får virkelig håpe at det ikke er permanent, de er i veien, de verker, ingen BH-er passer, må gå i sportsbh alltid, kan ikke løpe, kan ikke ligge på magen, gensere er for små etc.... Må jo ha noe å klage på jeg også, siden jeg ikker er kvalm osv :icon_lol: Hoho, stakkars meg! Mannen skjønner ikke hvorfor jeg klager, han er superhappy :legrine:

Jeg skjønner godt at mannen er fornøyd!! :hoho: Skjønner at det ikke nødvendigvis er så morsomt for deg! Men jeg er litt misunnelig, jeg sitter nå her med mine 75 A, sukk.....;)

Jeg er også i uforskammet god form, iallefall til klokka bikker 20 og jeg får et akutt behov for å sove på sofaen ;) Et litt småkvalm også, men ikke mer enn at det er mer enn overlevlig. Ser også ut til at frukt funker bra mot kvalmen :) Puppene mine har vokst ca en str, tipper de er 75d nå. De driver iallefall å prøver å krype over kanten på bhen. Men kan ikke si jeg ser stoor forskjell, jeg som trodde jeg skulle være skikkelig puppeguri på stranda i sommer :fnise:

Godt at du holder kvalmen i sjakk! :) Jeg er ikke kvalm ennå og håper jeg slipper! Men trøttheten merker jeg godt når jeg kommer hjem fra jobb, da er sofaen min beste venn.

Jeg tenkte også at jeg kanskje ville bli puppeguri på stranda, men neida! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kvalm ennå og håper jeg slipper! Men trøttheten merker jeg godt når jeg kommer hjem fra jobb, da er sofaen min beste venn.

Jeg tenkte også at jeg kanskje ville bli puppeguri på stranda, men neida! :gjeiper:

Jeg har ikke blitt kvalm før nå i uke 8, så faren er ikke helt over enda ;) Men siden du ikke er blitt kvalm til nå er det jo stor sjangs for at du slipper unna. Mener jeg leste et eller annet sted at dersom du ikke er blitt kvalm til uke 8/9 er det lite sannsynlig at du blir det heller.

Tok liksom for gitt at puppene skulle eksploderer jeg, og så på det som trøsten for at jeg ikke fikk drikke vin i sommerferien. Men dengang ei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere andre som trener om dagen? Hva trener dere i såfall?

Jeg har hatt en treningspause på et par uker ifbm ferien, men tenkte jeg skulle ta meg selv i nakken og starte opp igjen i morgen. Tenkte meg på en joggetur hvis været holder seg, også tenkte jeg å komme i gang med styrketreningen til uka siden vi skal bort i helgen. Vet dere om vi kan trene styrke som før nå som vi har bolle i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg er vel ikke helt trygg ennå. Men hverken mamma eller søsteren min var kvalme i sine svangerskap, så hvis jeg blir det er det skikkelig urettferdig! :fnise:

Så vidt jeg har forstått kan man fortsette med den treningen man er vant til, og bare kjenne etter hva man orker. Noen steder står det at man skal trene med moderat pulsøkning, vet ikke helt hva det betyr da. Jeg får høy puls veldig fort når jeg trener! Jeg både jogger, går på diverse gruppetimer som step osv og driver med styrketrening. Men presser meg ikke max. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle og gratulerer!

Vi er gravid med vår andre (eldstemann er 3) og har termin i start av apil en gang.

Ser at det er en del gode graviditeter så langt her inne, hurra!

Jeg sliter med ekstrem svangerskapskvalme og er svært dårlig, får omtrent ikke i meg noe næring og har gått ned ca 5 kg på 1,5 uker nå. MEN jeg var "heldig" sist, da ga det seg etter 3 mnd, så håper på det samme nå. Forferdelig akkurat nå, og kjipt at selve graviditeten får et veldig negativt fokus nå, men det kommer seg nok:)

Ellers gleder jeg meg noe enormt til å holde et nytt lite vidunder i armene mine.. ah.. det skal bli så godt:) Og: aldri skulle være gravid igjen!

Lykke til videre damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere til deg! Spennede med barn nr 2. Utrolig leit å høre at du plages med kvalmen. Det må være helt forferdelig. Får krysse fingrene for deg at det gir seg snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også puppene vokst..særlig den ene :forvirret: Det har blitt en ganske tydelig forskjell på de faktisk! Satser på den andre kommer etter :fnise:

Jeg jobber selv i treningsbransjen, og trener hver dag :) Når det gjelder trening i første trimester kan du stort sett trene som normalt. Bare unngå de hardeste øktene, og prioriter å bruke lengre tid på oppvarming og nedtrapping, slik at kroppen lettere får tilpasset seg endringene som skjer ved fysiske anstrengelser. Når det gjelder styrketrening ville jeg fokusert på øvelser som er funksjonelle i forhold til svangerskapet, det anbefales også at man unngår tung styrketrening og kjører flere reps. Fra 2. trimester er regelen uansett at du ikke skal trene tyngre styrke enn at du greier å puste gjennom øvelsen. Du skal helder ikke trene de rette magemuskelene, og fra uke 16 skal du unngå ryggliggende øvelser dersom du blir svimmel av dette, da det tyder på at barnet presser på den store blodåren som går tilbake til hjertet. Håper dette var litt til hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...