Gå til innhold

Urimelig å kreve dette av partner under graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken mat får han lov til å spise da? Dersom han kun må holde seg unna kjøttpålegg synes jeg ikke synd på ham da det tross alt er snakk om noen måneder. Men dersom han har større begrensninger i matveien eller enda verre: får servert kjeks og druer til mat fordi det er det eneste du tåler, så synes jeg oppriktig synd på ham. Det er ikke du som er urimelig da du tross alt blir fysisk dårlig av lukten og kaster opp, men han er heller ikke urimelig som synes et sånt kostholdsregime er vanskelig å takle. Hvis det er så ille bør dere spise hver for dere i en periode, omså at den ene (han?) går ut og spiser.

Når det gjelder oppvask og bruk av deodorant er det ikke synd på ham. At han hjelper sin gravide og kvalme dame med å ta oppvasken (som han tross alt har vært med på å lage) er en selvfølge. Det er vel heller ingen krise å skifte deodorant til en uparfymert, f.eks.

Jeg tror bare dere rett og slett må møtes litt på halvveien. Han må prøve å sette seg inn i det å være ekstremt kvalm og kaste opp av helt vanlige lukter, og tåle at han må ta litt ekstra hensyn. Greit at graviditet i seg selv ikke er noen sykdom men man kan få mange og hemmende plager i svangerskapet som ikke er til å spøke med. samtidig må du kanskje la ham få lov til å spise det han vil og heller gå ut en tur eller omså sette deg på soverommet mens han nyter sin salamibrødskive eller pepperonipizza.



Anonymous poster hash: bed95...048
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bærer fram barnet hans. Da kan du faktisk kreve at han tar hensyn i de månedene.

Anonymous poster hash: 67b76...96a

Det et forskjell på å ta hensyn og være en bitchete kjerring. Jeg syns ts er altfor drøy, og hadde ikke hatt hjerte til å holde på likt.

Anonymous poster hash: 584ae...927

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et forskjell på å ta hensyn og være en bitchete kjerring. Jeg syns ts er altfor drøy, og hadde ikke hatt hjerte til å holde på likt.

Anonymous poster hash: 584ae...927

En graviditet er allerede ukomfortabel nok, og mannen hennes trenger faktisk ikke å gjøre noe som helst før ungen kommer ut fiks ferdig. Å ta ekstra hensyn i den lille tiden svangerskapet medfører stort ubehag er INGENTING når man tenker på at hun gir ham et barn.

Anonymous poster hash: 67b76...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er urimelig. Greit nok at han må ta litt hensyn til deg og ta de oppgavene som er vanskeligst for deg, men jeg synes det er langt over streken å diktere hva han skal spise.

Støtter dette innlegget

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye erfaring de som har vært negative her faktisk har med denne problemstillingen.

Økt luktesans var det første graviditetssymptomet jeg hadde. Den kom før jeg i det hele tatt visste at jeg var gravid.

Jeg jobbet i et åpent kontorlandskap med over 100 mennesker, og en dag kunne jeg plutselig lukte alt. Kollegaen som smurte seg inn med håndkrem, når noen hentet kaffe, hva de satt å spiste, deodorant eller mangelen på det.

30 sekunder etter at luktesansen ble skjerpet kom kvalmen, og alle luktene gjorde den uholdbar. Så etter å ha kastet opp dagens frokost på toalettet pakket jeg sakene mine og reiste hjem. Jeg ble sykemeldt hele svangerskapet grunnet dette.

Å få et barn innebærer at man må gjøre en del endringer i hverdagen, både før og etter barnet kommer, generelt er det lite som skal til for at den gravide får en lettere hverdag.

Personlig mener jeg at du ikke er mye til mann hvis du ikke klarer å ta hensyn til en gravid partner i den korte perioden det gjelder. Da lurer jeg faktisk på om mannen i det hele tatt er egnet som far.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Dette er jo forbigående. Mest sannsynlig vi du ikke være så kvalm veldig mye lengre, så jeg syns ikke du er urimelig. Jeg kan skjønne at han syns det er kjipt, men blir man kvalm og kaster opp, så blir man det. Jeg hadde hvert fall ikke klart å kose meg med middagen min mens partneren lå over doskåla fordi lukta var for sterk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan det er å reagere på lukter og bli ekstremt kvalm av ingenting. Jeg synes ikke det er urimelig å vente at han tar hensyn, men mulig du tar det opp på en urimelig måte?

Dere må bli enige om hvordan dere løser det. Enten at du går ut en tur mens han spiser det du ikke liker lukta av, eller at han spiser ute. Eventuelt kan du sitte på soverommet hvis det ikke kommer lukt dit. Det kan selvsagt ikke være slik hver dag, han må også godta å spise mat som ikke lukter "feil". Hvis morgenen er verst kan han unngå salamien til frokost. Han kan ta med seg nei-maten på jobb.

Når det gjelder deodoranten bør han skifte til en som ikke lukter noe, det kan da ikke være noe stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En graviditet er allerede ukomfortabel nok, og mannen hennes trenger faktisk ikke å gjøre noe som helst før ungen kommer ut fiks ferdig. Å ta ekstra hensyn i den lille tiden svangerskapet medfører stort ubehag er INGENTING når man tenker på at hun gir ham et barn.

Anonymous poster hash: 67b76...96a

Du høres ut som du er typen som mener man skal utbytte og være vanskelig bare fordi man kan. Er man gravid kan man gjøre hva som helst!

Ja, det er kun hun som går gravid, men kvalmt å si det ved "at hun gir han et barn". Det er ikke som om han har noe valg når det kommer til levering.

Jeg er sååå glad min mann tar normale hensyn, men ikke faen om jeg kommer til å herje sånn som ts/du mener er ok.

Anonymous poster hash: 584ae...927

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde av prinsipp sagt "gjør hva du vil" hentet meg en bøtte å spydd som en gris foran han og hans mat, om det er så lite hensyn han tar. Så kanskje han innser at jeg faktisk hadde blitt kvalm av maten og alt det andre.



Anonymous poster hash: aacdb...362
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde av prinsipp sagt "gjør hva du vil" hentet meg en bøtte å spydd som en gris foran han og hans mat, om det er så lite hensyn han tar. Så kanskje han innser at jeg faktisk hadde blitt kvalm av maten og alt det andre.

Anonymous poster hash: aacdb...362

Jeg kan forstå at han bør bytte deo, men hvorfor må ts stå oppi mannen når han lager mat? De gangene han vil ha salami, så kan han evt spise det uten at hun står ved siden av.

Anonymous poster hash: 584ae...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kan gå på eget rom, er jo hun som har problemet. Han kan glede seg til ungen kommer, spår samlivsbrudd.

Anonymous poster hash: be645...728

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kan gå på eget rom, er jo hun som har problemet. Han kan glede seg til ungen kommer, spår samlivsbrudd.

Anonymous poster hash: be645...728

Oh the drama!

Salami lukter ikke akkurat herfra til himmelen, så holder vel at hun sitter litt unna ;)

Anonymous poster hash: 584ae...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Jeg hadde en periode ekstremt velutviklet luktesans, og det er ingen måte å beskrive dette på.

Jeg har vanligvis også en ganske overfølsom nese(blir kvalm av parfyme og slikt) - men under graviditet var det som om noen trykket på en knapp og ganget det med tusen.

Det gikk over ila slutten av første trimester, men her måtte mannen lage mat dersom jeg skulle klare å spise(noe han selvsagt gjorde), og jeg sa ifra når noe var helt uutholdelig. Hvilket han fulgte - nøye var det jo ikke.

Jeg innførte jo ikke forbud og nekt, men han så at jeg faktisk ble dårlig og visste nøyaktig hva som var åpnet av diverse ting som jeg aldri hadde luktet før.

Jeg synes ikke du er urimelig - det er noen få uker, og selv ville jeg aldri på trass brukt en masse greier i nærheten av noen med eksempelvis omgangssyke.

Ikke hos noen som gikk på cellegiftkur og kanskje dermed ble fryktelig kvalme - så jeg ser ikke hvorfor en gravid person skal måtte være dårlig resten av dagen fordi jeg absolutt må spise/drikke et spesielt pålegg eller bruke parfyme.

Det koster ingenting å la være de få ukene det gjelder - og dette går ofte over ila noen uker hos de aller fleste.

Selv måtte jeg stå opp midt på natten og lukke en kaffeboks mannen hadde åpnet etter jeg hadde lagt meg. Jeg visste ikke han hadde åpnet den, men våknet brått og luktet det gjennom to lukkede dører og ei gang - det var fryktelig intenst. Etter det lurte han ikke på hvorvidt jeg overdrev eller ikke angående forsterket luktesans ;)

Kun en gang utenom graviditet har jeg vært i nærheten av å oppleve noe like intenst luktmessig, og det var når jeg knuste en parfymeflaske på badegulv med varmekabler og den fikk ligge der i noen timer og godgjøre seg. Det var nesten like ille.

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid, kastet jeg opp av lukten av papp. Det sier en del om hvor ekstrem luktesansen kan bli i et svangerskap, for nå kan jeg ikke lukte papp i det hele tatt om jeg ikke stikker nesa nedi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager, mannen må jo få lov til å spise brødskive med salami hvis han har lyst på det!

Og ja, jeg har vært gravid selv, hele 4 ganger. Har hatt problemer med både lukter og smaker og alt mulig.. men det får da være grenser. Stakkars mann.

Anonymous poster hash: 8558d...d05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mitt første svangerskap ble jeg skikkelig uvel og dårlig av lukten av nyvasket sengetøy... Da mannen min gir blaffen i om sengetøyet er vasket, så lå vi faktisk i nøyaktig samme sengetøyet i 5 hele måneder, altså helt til kvalmen gav seg... (huker av for anonym her ja...) I neste svangerskap opplevde jeg ikke forsterket/endret luktesans i det hele tatt, halleluja!!! :danse:

Til TS; jeg skjønner problemstillingen. Er det at han får kose seg med ei salamiskive i tre minutter, virkelig verdt at du da går rundt i en disete, lurvete kvalme i timevis etterpå? Jeg syns faktisk at han må klare å oppgi dette i de få ukene det varer, da du uansett går gjennom en ekstrem belastning ved å gå gravid. Vi kvinner velger faktisk ikke å gå gravide, vi MÅ det. Vi kvinner velger omtrent ikke å få barn heller, vi bare MÅ det, fordi det er i instinktene våre, like mye som å sove og spise. Hadde ikke kvinner hatt en enorm trang til å få barn så hadde kloden vært avfolket for lenge siden. Så når du skal takle at kroppen eser ut med 7-15 kilo, få halsbrann og vann i beina, bekkenløsning og ryggplager, kvalme og det hele ender ut i en smertefull fødsel, så klarer faktisk han å spise tørrmat i 4 uker! Han er også hjertelig velkommen til å lage seg varmmat på jobb, hos kamerater eller øvrig familie.



Anonymous poster hash: 3ae87...33a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes manben må ta gensyn her. Han får klare seg de månedene avangerskapet varer.

Selv har jeg en mann som ikje tåler visse parfymer og håndkrener. Jeg lar selvfølgelig være å bruke disse hjemme samne hvor godt heg liker duften. Jeg vil jo ikke påføre ham kvalme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor fedre stikker under svangerskapet men det forstår jeg jo nå..



Anonymous poster hash: 81055...01e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes at han kan fylle bensin og vaske opp så lenge du blir kvalm av det, men deodorant på trappa var litt drøyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...