Gå til innhold

Noen som har studert litteraturvitenskap?


Gjest Gjest_Snerk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 år senere...
Den 5.11.2014 at 23.53, Rossin skrev:

Jeg har studert det. Bare å spørre :)

 

Den 5.11.2014 at 0.29, Linaria skrev:

Ja, det har jeg :)

 

Den 6.11.2014 at 14.33, Hecubaa skrev:

Jeg og :)

I fem år.

Kunne dere fortalt litt om hvordan studiet var?? Jeg planlegger å studere enten litteraturvitenskap eller nordisk, men er veldig usikker på hva jeg skal velge (har søkt begge til neste høst) og kjenner ingen som kan fortelle noe om hvordan studiene har vært. Jeg har egentlig et sterkt ønske om å studere både litteraturvitenskap og nordisk. Problemet er bare det at jeg vurderer også å bli lærer og har allerede en årsenhet i engelsk, så hvis jeg velger nordisk og blir både norsk-og engelsklærer er rettebyrden som lærer en bekymring. Men samtidig kan jeg jo ikke bruke litteraturvitenskap til å undervise i noe... ER virkelig usikker på hva jeg skal velge, så all hjelp mottas med stor glede!!

Anonymkode: c136f...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Kunne dere fortalt litt om hvordan studiet var?? Jeg planlegger å studere enten litteraturvitenskap eller nordisk, men er veldig usikker på hva jeg skal velge (har søkt begge til neste høst) og kjenner ingen som kan fortelle noe om hvordan studiene har vært. Jeg har egentlig et sterkt ønske om å studere både litteraturvitenskap og nordisk. Problemet er bare det at jeg vurderer også å bli lærer og har allerede en årsenhet i engelsk, så hvis jeg velger nordisk og blir både norsk-og engelsklærer er rettebyrden som lærer en bekymring. Men samtidig kan jeg jo ikke bruke litteraturvitenskap til å undervise i noe... ER virkelig usikker på hva jeg skal velge, så all hjelp mottas med stor glede!!

Anonymkode: c136f...d9d

Tar denne som anonym, da jeg helst ikke vil bli gjenkjent :) Jeg har studert begge deler! Likte litteraturvitenskap best, men nordisk oppfattet jeg som mer nyttig mtp lærerutdanningen. Hva med å starte med nordisk, og så eventuelt ta litteraturvitenskap senere`? 

Anonymkode: 2a161...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg likte ikke litteraturvitenskap i det hele tatt, men det er fordi jeg foretrekker språkvitenskap, og studerer nå det innen nordisk. Er nok ikke den rette til å komme med råd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar denne som anonym, da jeg helst ikke vil bli gjenkjent :) Jeg har studert begge deler! Likte litteraturvitenskap best, men nordisk oppfattet jeg som mer nyttig mtp lærerutdanningen. Hva med å starte med nordisk, og så eventuelt ta litteraturvitenskap senere`? 

Anonymkode: 2a161...d6e

Takk for svar!! :)

Det er et alternativ jeg ikke har tenkt så mye på, har egentlig lyst til å bare velge noe nå og ikke bytte senere,  men det er definitivt en mulighet jeg kan tenke litt mer på.

Kunne du forresten utdype litt om hvorfor du likte litteraturvitenskap mer enn nordisk? Var det faglige innholdet mer spennende enn nordisk og hvordan var selve oppbygningen av studiene i forholdet til hverandre?

Anonymkode: c136f...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lærer, men har studert både litteraturvitenskap og nordisk. Jeg er glad i begge fagene, men foretrakk litteraturvitenskap. Det er spennende å lese litteratur fra en større verden, og det inneholder jo ikke språkemner (hvor jeg syntes noe var spennende og noe direkte kjedelig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare det at jeg vurderer også å bli lærer og har allerede en årsenhet i engelsk, så hvis jeg velger nordisk og blir både norsk-og engelsklærer er rettebyrden som lærer en bekymring.

Anonymkode: c136f...d9d

Det er ikke nødvendigvis slik. For det første så vektes fagene ulikt - dvs. at du får mer nedslag i undervisning pr. undervisningstime med norsk, enn f.eks. gym. Underviser du mye i disse språkfagene, har du mer tid til for- og etterarbeid. Årsramma for norsk på ungdomstrinnet er 808, dvs. 808 45-minuttere fordelt på 38 uker. Det betyr at hvis du underviser 100% i norsk, så har du i overkant av 21 timer i uka. Hvis du bare underviser i gym, har du 25 timer i uka. Til info skal en vanlig arbeidsuke for lærere i snitt være på 43,5 timer (klokketimer).

Nå vet jeg ikke på hvilke trinn du kan tenke deg å undervise i, men på ungdomsskoler rundt omkring ser jeg at flere og flere kutter ned på antall tentamener. Hos oss har vi kutta ned til én norsktentamen i semesteret, og ingen i engelsk. Da er rettebyrden betydelig lavere. Da nærmer man seg en rettferdig balanse sammenligna med nedslaget man får i andre fag.

Hvis du vil undervise på ungdomstrinn, er det dessuten stor sannsynlighet for at du må ha flere klasser i et av disse fagene. Hvis du har engelsk, kan du kanskje ha norsk+engelsk, istedenfor norsk+norsk. Elevene har for øvrig mer norsk enn engelsk, så det kan hende at det kan være aktuelt med et tredje fag. Fordelene med å ha både engelsk og norsk, er at du kan ha undervisninga i samme klasse. Da er det også lettere å være kontaktlærer.

Hvis du vil undervise i norsk, er nok nordisk det lureste. Retorikk, sosiolingvistikk og annen kommunikasjon blir stadig viktigere i norskfaget, i tillegg til at mye av det du lærer i grammatikken, kommer godt med, spesielt når du skal vurdere elevene i nynorsk (hvis du ikke har det som hovedmål). I nordisk kan du uansett snike inn mye litteraturvitenskap.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan er det å studere litteraturvitenskap, hvordan er studiet oppbygd? Er det mye innleveringer, hva gjør dere? Analyserer bøkene eller diskuterer de, hvordan foregår eksamenene?

Dere som har studert det, hva bruker dere det til i dag? Jobber noen på bibliotek?

Anonymkode: d7ac7...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å studere litteraturvitenskap, hvordan er studiet oppbygd? Er det mye innleveringer, hva gjør dere? Analyserer bøkene eller diskuterer de, hvordan foregår eksamenene?

Dere som har studert det, hva bruker dere det til i dag? Jobber noen på bibliotek?

Anonymkode: d7ac7...a9a

Som en som er ansatt i et mellomstort bibliotek med både bibliotekarstillinger og merkantile stillinger, ser jeg at vi har mange med litteraturvitenskap som søker på de ledige bibliotekarstillingene vi har (når vi har noen), men slik jeg har oppfattet det (merk at jeg overhodet ikke har lederansvar eller noe med ansettelser å gjøre), er ikke en grad i litteraturvitenskap tilstrekkelig til å dekke det arbeidet man søker en bibliotekar etter. Selvsagt kan man søke på formidlerstillinger eller merkantile stillinger, men stillingene er få og med mange søkere, og man er kanskje til dels overkvalifisert også. Trakter du etter en bibliotekjobb, gå bibliotekarutdanning. Bibliotekene og deres rolle er i en rivende utvikling og det er et spennende arbeidssted.

Anonymkode: b7a49...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...