Gå til innhold

Søknad om førerkort før teoriprøven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kikket innom vegvesenet sine sider, da jeg tenkte å ta teoriprøven for klasse B ganske snart. Har kjørt en del bil, men ikke begynt med kjøretimer ennå. Men det er egentlig bare nå det passer meg å ta teorien, da jeg vil ha det gjort fortest mulig, og eksamensperioden kommer snart og da orker jeg ikke. Regner med det går radig å få lappen når jeg begynner kjøretimene, da jeg har kjørt mye bil, og da er det kjipt å måtte vente på oppkjøring pga. teorien

Men - må jeg søke om førerkort før jeg kan ta teorien på drop-in time?

Fra vegvesenet sine sider:

"Teoriprøven gjennomfører du på en trafikkstasjon . De fleste trafikkstasjoner har "drop in-timer", så du trenger ikke å bestille time. NB! Søknaden din må være godkjent og du må ha med akseptabel legitimasjon."

Ser jeg kan sende inn den søknaden på nett på Mine Sider. Så er jo bare å gjøre det. Men jeg visste ikke at man måtte søke om førerkort før man tar teorien? Trodde det bare var før den praktiske prøven jeg!



Anonymous poster hash: 56bc9...c11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må du søke om førerkort før du tar teoriprøven. Det finnes klasser hvor teoretisk prøve er avsluttende prøve for eksempel. Og med en gang man søker om førerkort, starter prosessen (f eks kan du vandelssjekkes og levere helse- eller optikerattest om du trenger det osv. Det er helt normal rutine. Det tar veldig kort tid å søke om førerkort på nett.

En annen ting, datasystemet til vegvesenet vet ikke hvilken klasse du skal ha teoriprøve i før du har levert søknad. Når man søker om førerkort får man også et informasjonsbrev (enten elektronisk eller i post).

Anonymous poster hash: 520d4...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke tatt teorien uten at søknaden din om førerkort er godkjent.

Kjøreskolene opplyser og om på Trafikk kalt grunnkurs at du før du begynner å øvelseskjøre søker om førerkort, og har med dokumentasjon på at dette er gjort før du kommer til første kjøretime.

At du har kjørt mye betyr ikke nødvendigvis at kjøreskolen vil slippe deg lett igjennom. Mange som begynner å kjøre privat tror de er "verdens mestre" når de kommer på kjøreskolen. Ofte, uten at jeg vet om dette gjelder deg, må kjørelæreren avvenne elever kjøremåter og ugunstig bilbruk de har lært av private ledsagere. Dette koster både tid og penger.

Derfor anbefales det og å få noen kjøretimer på en kjøreskole før man starter privatkjøring.

Anonymous poster hash: f4a7e...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8 år siden jeg tok trafikkalt grunnkurs, så jeg er litt grønn på akkurat det punktet.

Jeg er klar over at jeg ikke er verdensmester, men jeg kan kjøre bil, ha jevn flyt i trafikken og evaluere ulike situasjoner. Da slipper jeg unna mange kjøretimer på kjøreskole, da jeg ikke trenger å lære å gire, kjøre i lyskryss, bakkestart ol.

Men takk for svar - søknad er levert på nett. Satser på den er registret før planlagt teoriprøve neste uke.



Anonymous poster hash: 56bc9...c11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du søke om førerkort før du tar teoriprøven.

Anonymous poster hash: 520d4...624

Husker at dette treget ned min oppkjøring betydelig, fordi kjørelæreren min ikke hadde sagt et kvekk om noe søknad. Det fikk jeg først vite da jeg ringte til trafikkstasjonen for å be om å få ta teorien.

Anonymous poster hash: 83499...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at dette treget ned min oppkjøring betydelig, fordi kjørelæreren min ikke hadde sagt et kvekk om noe søknad. Det fikk jeg først vite da jeg ringte til trafikkstasjonen for å be om å få ta teorien.

Anonymous poster hash: 83499...e4e

Tok det lang tid å få svar? Satser på å ta teorien neste uke.. :)

Anonymous poster hash: 56bc9...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok det lang tid å få svar? Satser på å ta teorien neste uke.. :)Anonymous poster hash: 56bc9...c11

4 til 6 uker. Bruker du briller eller noen som helst form for medisiner går det lengre tid. Eller om du har noe på rullebladet....

Anonymous poster hash: f4a7e...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klasse B behøver ikke søknaden "godkjennes". Det holder at den er levert.

Anonymous poster hash: 61d88...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klasse B behøver ikke søknaden "godkjennes". Det holder at den er levert. Anonymous poster hash: 61d88...2b8

Mente før man kan ta teoriprøven.

Anonymous poster hash: 61d88...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken vandel eller helse trenger å være godkjent før man tar teoriprøven klasse B. Det eneste du må gjøre er å søke. Du kan altså levere søknaden samme dagen som du skal ta teoriprøven uten problemer.

Før den praktiske prøven derimot må helse og vandel være godkjent.

Anonymous poster hash: bb346...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En liten retting/presisering. Før du kan ta teoriprøven holder det ikke bare at du har søkt om førerkort, søknaden skal også være godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten retting/presisering. Før du kan ta teoriprøven holder det ikke bare at du har søkt om førerkort, søknaden skal også være godkjent.

Spørs hva du mener med "godkjent" det? Som det står over så trenger verken vandel eller helse være godkjent før teorien. Mange kommer uten å ha levert søknad og bare fyller ut den rett før de skal inn å ta prøven.

Anonymous poster hash: bb346...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva du mener med "godkjent" det? Som det står over så trenger verken vandel eller helse være godkjent før teorien. Mange kommer uten å ha levert søknad og bare fyller ut den rett før de skal inn å ta prøven. Anonymous poster hash: bb346...f7b

Og mange må gå igjen fordi de ikke har godkjent søknad om førerkort og verken politiet eller Vegvesenet har tid til å gjøre jobben med godkjenning der og da. Derfor skal en søke på forhånd.

Anonymous poster hash: f4a7e...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange må gå igjen fordi de ikke har godkjent søknad om førerkort og verken politiet eller Vegvesenet har tid til å gjøre jobben med godkjenning der og da. Derfor skal en søke på forhånd.

Anonymous poster hash: f4a7e...53d

Aldri opplevd at noen må gå igjen. Før var det slik at vandel og helse måtte være godkjent før man tok teori. Slik er det ikke lenger. Så det er ingen "godkjenning" som må til, det er bare å registrere søknaden.

Anonymous poster hash: bb346...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Statens Vegvesen skal søknaden være godkjent. Nå vet jeg jo ikke hvordan praksis er overalt. Det er også lett å søke. Nå kan det gjøres elektronisk.

Her står det klart at søknad skal være levert og godkjent. Godkjent står til og med i uthevet tekst.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Teoriprove+og+oppkjoring/Teoriprove?lang=nn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 til 6 uker. Bruker du briller eller noen som helst form for medisiner går det lengre tid. Eller om du har noe på rullebladet....

Anonymous poster hash: f4a7e...53d

4-6 uker nei? Da jeg leverte søknad om førerkort klasse B for 3,5 år siden så leverte jeg på en mandag og svaret godkjent kom 2 dager etterpå bare..

Anonymous poster hash: 0ca43...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...