Gå til innhold

Piggdekk i oktober?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal, som mange andre, til Geilo i begynnelsen av oktober. Bor i Bergen, og betaler for å kjøre med piggdekk hvert år, men perioden begynner jo ikke før 1.nov. Hvordan gjør jeg det når jeg skal på fjellet? Må jeg skifte dekk to ganger på 3 uker? Jeg er jo pliktet å sko bilen etter forholdene, og det er ikke aktuelt å kjøre opp på sommerdekk.



Anonymous poster hash: d993d...865
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal mye til før det er glatt på hovedveiene pga is/frost om du ikke kjører om natten eller tidlig på morgenen.

Anonymous poster hash: 37e08...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mye til før det er glatt på hovedveiene pga is/frost om du ikke kjører om natten eller tidlig på morgenen.

Anonymous poster hash: 37e08...7db

Er du så sikker på det? Det er ganske kaldt over hardangervidda allerede nå - og det rett etter en lang mildværsperiode. Om to uker vil jeg tippe det kan være minusgrader også på dagtid. Ikke trenger det å være minus heller for at det skal sludde og bli glatt vel?

Anonymous poster hash: d993d...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å ha på piggdekk når du skal kjøre til Geilo. Faktisk så må du ha piggdekk på, for der kommer det garantert til å være glatt. Generelt sett så skal man jo sko seg etter forholdene, så du bør kunne beholde piggdekkene på, selv om du kjører i Bergen før 1. november. Blir du stoppet i kontroll forteller du som sant er at du har kjørt over Hardangervidda og dermed måtte legge om (kanskje du skal kjøre på andre strekninger hvor det er fare for glatte veier).

Jeg har selv møtt på politiet i slike situasjoner, og har aldri opplevd å få bot. De godtar forklaringen og synes det er flott at jeg bruker sunn fornuft og ikke legger om bare ved å se på kalenderen.



Anonymous poster hash: 744fa...ba6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAF https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/bruk-av-piggdekk/

Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

For Sør– og Midt Norge må ikke piggdekk eller kjettinger brukes i perioden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.

For Nordland, Troms og Finnmark er samme periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Hvis du er utenfor disse datoene og føret tilsier at du må bruke piggdekk/vinterdekk kan og skal du gjøre det.

Anonymous poster hash: 21c9c...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For Finnmark har politiet vært ute å sagt de ikke vil bøtelegge biler med piggdekk nå. Har hatt snø og glatte veier i et par dager.

Men vi vet hvor vi bor, og mange er ikke bekymret for piggdekkbot når det har kommet snø eller er meldt snø.

I år har vi forøvrig kun hatt juli og august som har vært helt snøfrie :-/

Anonymous poster hash: 7ce3b...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet at jeg kjører lovlig med piggdekk over vidden, men er i stuss på de 3 ukene mellom geiloturen og 1.nov, hvor jeg kjører i Bergen. Føret her tilsier sommerdekk, og hvis jeg blir stoppet tror jeg ikke det hjelper med "var på Geilo for to uker siden", eller? Noe sier meg at de har mer forståelse for slikt på Østlandet, og ikke minst nordover.

Anonymous poster hash: d993d...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt om før 1. november i alle år, aldri vært noen problem. Politiet er opptatt av viktigere saker.

Hilsen fra Vaksdal! :)

Anonymous poster hash: 81fec...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis glatt selv om det er kaldt.

Bytt tilbake da.

Eller bruk piggfrie. Piggdekk har man sjelden bruk for i byen, og den dagen man HAR bruk for dem, er de allikevel så slitte etter å ha kjørt på bar vei i flere sesonger.

Jeg har kjørt motorsykkel over Hemsedalsfjellet i oktober... Å sjekke værmeldingen noen dager før er jo også et triks for å bedømme åssen man skal sko bilen.

Anonymous poster hash: 37e08...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å velge piggfritt da. Jeg har aldri brukt noe annet. De få dagene i løpet av året man får bedre feste med piggdekk gjør det bortkastet å sverge til piggdekk. For et stort flertall av de som bruker piggdekk har kjørt så mye med de på bar asfalt at piggene er slipt ned til glattpolerte meier ala skøyter, at de ender opp med å være et dårligere alternativ enn piggfritt.

Med piggfritt slipper jeg ihvertfall å tenke på problematikken når jeg kan ta de på. Begynner det å bli rimelig kalt i lufta så tar jeg de på. Uansett om det er 1 nov eller 15. oktober.



Anonymous poster hash: 172e0...fb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt over Hardangervidda? Hadde virkelig ikke tatt sjansen på det.

Jeg ville tatt sjansen å bytte til piggdekk TS. Og dersom du skulle bli stoppet, så får du si som det er, du har lagt om etter forholdene. Og så går det an å ta en hvit en, om at du skal til fjells i nær framtid. Og når været er ustabilt, og det er kaldt, så er politiet ganske så flinke til å ta hensyn til det.

Jeg har kjørt med piggdekk i Hardanger i oktober, fordi jeg hadde samme ærend som deg ts, nemlig at jeg skulle til fjells.



Anonymous poster hash: 744fa...ba6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uaktuelt å vente til 1 november med å ta på piggdekk her. Jeg bor på vestlandet hvor jeg må over en liten fjelltopp for å komme meg til jobb, der er det snø og is allerede rundt 15-20 okt, så dekkene skal på.



Anonymous poster hash: 79a29...bc0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt over Hardangervidda? Hadde virkelig ikke tatt sjansen på det.

Jeg ville tatt sjansen å bytte til piggdekk TS. Og dersom du skulle bli stoppet, så får du si som det er, du har lagt om etter forholdene. Og så går det an å ta en hvit en, om at du skal til fjells i nær framtid. Og når været er ustabilt, og det er kaldt, så er politiet ganske så flinke til å ta hensyn til det.

Jeg har kjørt med piggdekk i Hardanger i oktober, fordi jeg hadde samme ærend som deg ts, nemlig at jeg skulle til fjells.

Anonymous poster hash: 744fa...ba6

Ærlig talt... greier du ikke kjøre piggfrie piggdekk over hardangervidda?? Greit nok piggfrie ikke er like gode på blankisen. Men ellers er de greie. Og man kan jo bare kjøre etter forholdene (lavere fart..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Ærlig talt... greier du ikke kjøre piggfrie piggdekk over hardangervidda?? Greit nok piggfrie ikke er like gode på blankisen. Men ellers er de greie. Og man kan jo bare kjøre etter forholdene (lavere fart..)

Nå handlet vel ikke opprinnelig innlegg om hvilen type vinterdekk TS skulle velge...

Med tre uker fra du kommer hjem fra høstferien og til det er tillatt med vinterdekk, ville jeg nok vurdert å bytte tilbake til sommerdekk, i alle fall hvis det ikke er meldt kuldegrader og nedbør umiddelbart etter høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ærlig talt... greier du ikke kjøre piggfrie piggdekk over hardangervidda?? Greit nok piggfrie ikke er like gode på blankisen. Men ellers er de greie. Og man kan jo bare kjøre etter forholdene (lavere fart..)

Har du kjørt over Hardangervidda? Opp Måbødalen på glatt føre? Piggfritt fungerer ikke da.

Og akkurat nå er det glatt over Hardangervidda.



Anonymous poster hash: 744fa...ba6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i noen reaksjoner her: Man kjører da ikke piggdekk for de mange gangene man ikke trenger de, men for de få gangene man har behov for det. Og her på Vestlandet er blank is veldig fort et faktum. Da kan piggene gjøre forskjellen mellom å komme seg på jobb i tide eller å måtte vente på strøbilen kl0930...og det ser jeg hver vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sko bilen etter forholdene før 1. November betyr at du ikke kjører med piggene ute med mindre føret krevet det, etter at du har kommet ned fra fjellet. MAO, du bytter tilbake til sommerdekk, med mindre Bergen mot normalr har kuldegrader og nedbør.

Bergen har nok luftforurensing, og trenger ikke mer fordi folk begynner med pigger lenge før det er nødvendig.

Her klarer vi oss fint med piggfritt.

Anonymous poster hash: 29179...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snødde på fjellene rundt Geilo på lørdag. Kommer selv derfra, og ville aldri kjørt piggfritt der på vinteren.



Anonymous poster hash: 14c07...ac2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...