Gå til innhold

Hvis man blir tatt for å kjøre i 90 i 60 sone og finner på en unnskyldning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som fks kjæreste som ligger skadet på sykehus eller føder eller noe sånt... Slipper man unna bot da tror du? Noen som har prøvd det?

Anonymous poster hash: 76851...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som fks kjæreste som ligger skadet på sykehus eller føder eller noe sånt... Slipper man unna bot da tror du? Noen som har prøvd det?

Anonymous poster hash: 76851...1ce

For å kunne slippe unna med det, skal du i praksis ha en skadet eller fødende person i baksetet. Men da er det også mulighet for å få hjelp med kortesje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en som ringte politiet på forhånd og sa " Min far ligger dødende på sykehuset. Jeg kommer til å kjøre sykt fort for å rekke frem før han dør". Polititet sa ikke noe til det. Tror ikke fødene kone, på sykehuset, er god nok unnskyldning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men menn som har prøvd seg på å kjøre ulovlig fort på vei til sykehus med fødende kone, har fått bot. Haster det, så skal man tilkalle ambulanse, dem har lov å kjøre fort.

Men, klart man kan være heldig med dem man møter da, er noen som har fått blålys-kortesje resten av veien til sykehuset. Bare ikke forvent at noe slikt skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men menn som har prøvd seg på å kjøre ulovlig fort på vei til sykehus med fødende kone, har fått bot. Haster det, så skal man tilkalle ambulanse, dem har lov å kjøre fort.

Men, klart man kan være heldig med dem man møter da, er noen som har fått blålys-kortesje resten av veien til sykehuset. Bare ikke forvent at noe slikt skal skje.

Nødverger Man sitter da fankern ikke å ser at noen f.eks dør om de har blitt knivstukket..

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nødverger Man sitter da fankern ikke å ser at noen f.eks dør om de har blitt knivstukket..

Som privatperson har du faktisk ikke lov å bryte fartsgrensen. Selv om feks AMK sier at du skal få inn den skadede så raskt som mulig. Du skal tilkalle blålys av en eller annen art.

Hvis jeg ikke husker helt feil(lenge siden, før mobilenes tid) så var det en episode på en hytte på fjellet, en skadet seg alvorlig, kamerat som hadde drukket setter seg i bilen for å kjøre den skadede til sivilasjonen. Tenker å stoppe på nærmeste hus. Blir stoppet av politi før, dem sørger for videre transport av den skadde, men føreren av bilen må ta blodprøve pga lukt, mister førerkort. Fikk litt kortere inndragning enn normalt pga situasjonen, men.

Surt? Jepp, men loven gjelder visstnok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som privatperson har du faktisk ikke lov å bryte fartsgrensen. Selv om feks AMK sier at du skal få inn den skadede så raskt som mulig. Du skal tilkalle blålys av en eller annen art.

Hvis jeg ikke husker helt feil(lenge siden, før mobilenes tid) så var det en episode på en hytte på fjellet, en skadet seg alvorlig, kamerat som hadde drukket setter seg i bilen for å kjøre den skadede til sivilasjonen. Tenker å stoppe på nærmeste hus. Blir stoppet av politi før, dem sørger for videre transport av den skadde, men føreren av bilen må ta blodprøve pga lukt, mister førerkort. Fikk litt kortere inndragning enn normalt pga situasjonen, men.

Surt? Jepp, men loven gjelder visstnok uansett.

ENORM forskjell på å bryte fartsgrensa og å kjøre beruset... Patetisk at du engang sammenlijgner de to tingene... Håper virkelig ikke du har lappen, som klarer å likestille disse to..

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har vi ikke nødverge i Norge, altså har du som privatperson aldri lov til å bryte fartsgrensen, uansett hva årsaken er. I en nødsituasjon skal du ringe ambulanse.



Anonymous poster hash: e22c1...301
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fks kjæreste som ligger skadet på sykehus eller føder eller noe sånt... Slipper man unna bot da tror du? Noen som har prøvd det?

Nei, du slipper ikke unna. Hvis kjæresten er på sykehus alt så er det jo ikke noen grunn for deg til å komme deg raskt dit. Og hvis han f.eks. ligger for døden så vil de sannsynligvis eskortere deg, og da finner de fort ut at du har løyet.

Men det kommer nok litt an på hvem som er inne i uniformen også. Noen er strengere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men menn som har prøvd seg på å kjøre ulovlig fort på vei til sykehus med fødende kone, har fått bot. Haster det, så skal man tilkalle ambulanse, dem har lov å kjøre fort.

Jeg vil gjerne at du dokumenterer at alle får bot. Å tilkalle ambulanse er ikke alltid et alternativ hvis fødselen er i gang alt. Den bruker tross alt litt tid på å komme seg dit.

Det vil nok avhenge av flere ulike faktorer, for eksempel om det fremstår som en bedre løsning å vente på ambulanse eller om det faktisk ikke var mulig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har vi ikke nødverge i Norge, altså har du som privatperson aldri lov til å bryte fartsgrensen, uansett hva årsaken er. I en nødsituasjon skal du ringe ambulanse.

Anonymous poster hash: e22c1...301

Nødverge er en straffrihetsgrunn som er definert i enkelte land, blant annet i Norge. Tilsvarende lovhjemler finnes i enkelte andre land, under annet navn eller med avvikende formulering.

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dverge

EDIT: er nok nødrett jeg tenker på: http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett

EDIT 2: Angående nødrett:

Det typiske eksempelet på anvendelse av paragrafen er der man bryter seg inn i en hytte for å unngå å fryse ihjel. Andre eksempler kan være å bryte fartsbegrensninger eller andre trafikkregler, for å redde liv eller helse.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når liv og helse står på spill, og vedkommende ligger i bilen ein kan detbgjres unntak. Det finnes en ekstrem Lagmannsrettsdom på dette. En som ikkenhadde rørerkort som måtte kjøre et familiemedlem til lege etter en alvorlig skade.

Anonymous poster hash: f64be...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du slipper ikke unna. Hvis kjæresten er på sykehus alt så er det jo ikke noen grunn for deg til å komme deg raskt dit. Og hvis han f.eks. ligger for døden så vil de sannsynligvis eskortere deg, og da finner de fort ut at du har løyet.

Men det kommer nok litt an på hvem som er inne i uniformen også. Noen er strengere enn andre.

Ekskortere? Hva mener du? Og hvordan kan de finne ut man har løyet liksom

Anonymous poster hash: 76851...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekskortere? Hva mener du? Og hvordan kan de finne ut man har løyet liksom

De kjører foran med blålys, og så sjekker de med sykehuset om historien er reell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører foran med blålys, og så sjekker de med sykehuset om historien er reell.

Men når man kommer til sykehuset er det jo bare å stikke av. Null stress det.

Anonymous poster hash: 76851...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det slipper du aldri unna med. Bot vil du få uansett, med mindre du har en veldig skadd person i baksetet. Sier du det er noe viktig du skal til, uansett hva, vil du nok få bot og så kan du prøve å bevise grunnen i etterkant når du får forelegg i posten. Du mister vel uansett førerkort 90 i 60 sona hvis jeg ikke tar feil.



Anonymous poster hash: cf9f4...dc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre i 90 km i timen i en 60 sone så mister du vel førerkortet? Kommer du i tillegg med en dårlig forklaring vil politiet vurdere om du må fremstilles for lege for å få vurdert din mentale helse, er jeg redd.

Anonymous poster hash: f64be...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har vi ikke nødverge i Norge, altså har du som privatperson aldri lov til å bryte fartsgrensen, uansett hva årsaken er. I en nødsituasjon skal du ringe ambulanse.

Anonymous poster hash: e22c1...301

Joda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil(lenge siden, før mobilenes tid) så var det en episode på en hytte på fjellet, en skadet seg alvorlig, kamerat som hadde drukket setter seg i bilen for å kjøre den skadede til sivilasjonen. Tenker å stoppe på nærmeste hus. Blir stoppet av politi før, dem sørger for videre transport av den skadde, men føreren av bilen må ta blodprøve pga lukt, mister førerkort. Fikk litt kortere inndragning enn normalt pga situasjonen, men.

I 1994 ble en mann på Sørlandet frikjent for fyllekjøring da han kjørte sin hardt skadete kamerat til sykehuset. Mannen hadde vel 1.8-2 i promille.

Faren min ble faktisk stoppet av politiet da han kjørte en fødende kone til Ullevål. Slapp med advarsel, men de hadde heller ikke måling. Også er det mange år siden.

Endret av Aule
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...