Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Har strøket to ganger, alle som har kjørt med meg var sikker på at jeg skulle bestå. Den eneste som egentlig aldri har sagt at "dette her klarer du", er kjørelæreren. Virker som han aldri blir fornøyd, sier sjeldent noe positivt. Men man har vel ikke lov til å ta eleven opp til oppkjøring hvis han ikke føler eleven er god nok?

Jeg har alltid vært sånn at jeg kjører "perfekt" når jeg kjører med noen jeg kjenner, for da slapper jeg av. Jeg klarer aldri å slappe av med kjørelæreren jeg har nå. Nervøsiteten ødela alt begge gangene, klarer ikke å konsentrere meg under oppkjøring! hmm2.gif Har begynt å miste troa på meg selv etter å ha stryket to ganger, det blir rett og slett for mye for meg. Pappa sier at jeg kjører så bra med ham og "tvinger" meg til å bestille en tredje oppkjøring, men han aner ikke hvordan jeg er når jeg blir nervøs og det er så dyrt å stryke! Har brukt 6000 på oppkjøring så langt, og har ikke råd til å stryke igjen.

Jeg hadde en eldre mann som kjørelærer før jeg fikk han jeg har nå. Han var skikkelig hyggelig, han skrøt av meg da jeg gjorde ting riktig og sa at jeg var flink til å kjøre bil. Det ga selvtilliten min en boost. Gjorde jeg noe feil tok han det helt pent, smilte og forklarte rolig hva jeg burde ha gjort i stedet. Han er den eneste av kjørelæreren jeg virkelig har følt meg trygg hos (har hatt totalt 3 kjørelærere, hun første kom jeg ikke overens med). Denne eldre mannen ble dessverre alvorlig syk og var borte i flere måneder. Nå er han tilbake på jobb og har virkelig lyst til å kjøre med ham igjen. For jeg har ikke troa på at jeg kan bestå oppkjøring med denne læreren jeg har nå. Jeg pleier å ta et par kjøretimer med han før oppkjøring for å bli vant med bilen igjen, men selvtilliten min blir bare dårlig etter at jeg har kjørt med ham. Føler jeg kjørte bedre med min forrige lærer enn det jeg gjør med han jeg har nå, og den gang var jeg på begynnelsen av fase 3, det sier litt...

Huff, jeg vet ikke... Er det virkelig noe vits å bytte tilbake til min forrige kjørelærer når jeg har kommet så langt i opplæringen? Har jo bare oppkjøring igjen, men jeg er livredd for å stryke en tredje gang... Det blir for mye, rett og slett. rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har strøket to ganger, alle som har kjørt med meg var sikker på at jeg skulle bestå. Den eneste som egentlig aldri har sagt at "dette her klarer du", er kjørelæreren. Virker som han aldri blir fornøyd, sier sjeldent noe positivt. Men man har vel ikke lov til å ta eleven opp til oppkjøring hvis han ikke føler eleven er god nok?

Jeg har alltid vært sånn at jeg kjører "perfekt" når jeg kjører med noen jeg kjenner, for da slapper jeg av. Jeg klarer aldri å slappe av med kjørelæreren jeg har nå. Nervøsiteten ødela alt begge gangene, klarer ikke å konsentrere meg under oppkjøring! hmm2.gif Har begynt å miste troa på meg selv etter å ha stryket to ganger, det blir rett og slett for mye for meg. Pappa sier at jeg kjører så bra med ham og "tvinger" meg til å bestille en tredje oppkjøring, men han aner ikke hvordan jeg er når jeg blir nervøs og det er så dyrt å stryke! Har brukt 6000 på oppkjøring så langt, og har ikke råd til å stryke igjen.

Jeg hadde en eldre mann som kjørelærer før jeg fikk han jeg har nå. Han var skikkelig hyggelig, han skrøt av meg da jeg gjorde ting riktig og sa at jeg var flink til å kjøre bil. Det ga selvtilliten min en boost. Gjorde jeg noe feil tok han det helt pent, smilte og forklarte rolig hva jeg burde ha gjort i stedet. Han er den eneste av kjørelæreren jeg virkelig har følt meg trygg hos (har hatt totalt 3 kjørelærere, hun første kom jeg ikke overens med). Denne eldre mannen ble dessverre alvorlig syk og var borte i flere måneder. Nå er han tilbake på jobb og har virkelig lyst til å kjøre med ham igjen. For jeg har ikke troa på at jeg kan bestå oppkjøring med denne læreren jeg har nå. Jeg pleier å ta et par kjøretimer med han før oppkjøring for å bli vant med bilen igjen, men selvtilliten min blir bare dårlig etter at jeg har kjørt med ham. Føler jeg kjørte bedre med min forrige lærer enn det jeg gjør med han jeg har nå, og den gang var jeg på begynnelsen av fase 3, det sier litt...

Huff, jeg vet ikke... Er det virkelig noe vits å bytte tilbake til min forrige kjørelærer når jeg har kommet så langt i opplæringen? Har jo bare oppkjøring igjen, men jeg er livredd for å stryke en tredje gang... Det blir for mye, rett og slett. rolleyes.gif

Om du stryker for 3. gang..vil du legge førerkortet på is da? Kanskje ikke så lurt å bestille oppkjøring snarest mulig etter du strøk? At du heller kanskje trenger noen mnd mer øving før det sitter.

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strøket to ganger, alle som har kjørt med meg var sikker på at jeg skulle bestå. Den eneste som egentlig aldri har sagt at "dette her klarer du", er kjørelæreren. Virker som han aldri blir fornøyd, sier sjeldent noe positivt. Men man har vel ikke lov til å ta eleven opp til oppkjøring hvis han ikke føler eleven er god nok?

Jeg har alltid vært sånn at jeg kjører "perfekt" når jeg kjører med noen jeg kjenner, for da slapper jeg av. Jeg klarer aldri å slappe av med kjørelæreren jeg har nå. Nervøsiteten ødela alt begge gangene, klarer ikke å konsentrere meg under oppkjøring! hmm2.gif Har begynt å miste troa på meg selv etter å ha stryket to ganger, det blir rett og slett for mye for meg. Pappa sier at jeg kjører så bra med ham og "tvinger" meg til å bestille en tredje oppkjøring, men han aner ikke hvordan jeg er når jeg blir nervøs og det er så dyrt å stryke! Har brukt 6000 på oppkjøring så langt, og har ikke råd til å stryke igjen.

Jeg hadde en eldre mann som kjørelærer før jeg fikk han jeg har nå. Han var skikkelig hyggelig, han skrøt av meg da jeg gjorde ting riktig og sa at jeg var flink til å kjøre bil. Det ga selvtilliten min en boost. Gjorde jeg noe feil tok han det helt pent, smilte og forklarte rolig hva jeg burde ha gjort i stedet. Han er den eneste av kjørelæreren jeg virkelig har følt meg trygg hos (har hatt totalt 3 kjørelærere, hun første kom jeg ikke overens med). Denne eldre mannen ble dessverre alvorlig syk og var borte i flere måneder. Nå er han tilbake på jobb og har virkelig lyst til å kjøre med ham igjen. For jeg har ikke troa på at jeg kan bestå oppkjøring med denne læreren jeg har nå. Jeg pleier å ta et par kjøretimer med han før oppkjøring for å bli vant med bilen igjen, men selvtilliten min blir bare dårlig etter at jeg har kjørt med ham. Føler jeg kjørte bedre med min forrige lærer enn det jeg gjør med han jeg har nå, og den gang var jeg på begynnelsen av fase 3, det sier litt...

Huff, jeg vet ikke... Er det virkelig noe vits å bytte tilbake til min forrige kjørelærer når jeg har kommet så langt i opplæringen? Har jo bare oppkjøring igjen, men jeg er livredd for å stryke en tredje gang... Det blir for mye, rett og slett

Hvis du gjør så grove feil når du blir nervøs at du stryker, så bør du nok innse at du trenger mer trening før du slippes løs på egenhånd i trafikken. Det kan være tøft med sånn selvrealisme, sånn var det for meg også. Hadde selv kjørelæreren fra helvete, og var maks uheldig med bilsakskyndig på første oppkjøring. Men tenkte med meg selv at det går jo ikke an å surre rundt og virre meg ut foran vogntog på forkjørsveg uten dobbelt pedalsett. Det kan ikke være sinnstemningen som avgjør om du manøvrerer halvannet tonn potensiell drapsmaskin sånn at du ikke dreper deg selv eller andre. Det er livets skole.

Mange ser på trafikklærere som negative, fordi de påpeker feil. Selvsagt er det ulike måter å presentere slike feil på, men til syvende og sist er det dette som er jobben deres. Hvis du føler at den gamle læreren formidlet det du trenger å finpusse og jobbe med bedre, så be om et gjensyn. Ellers kan du ta en prat med den du har, og forklare at uten positiv feedback på de tingene du mestrer, og gjør forbedringer i, mister du motet, og at du er avhengig av sånt for å kunne bedre se utviklingen, da det er vanskelig å se sånt selv innenfra, liksom.

Prøv uansett å ikke ta det som personlig kritikk. Du blir jo ikke sint på fasiten, hvis du gjør noen feil på en matteprøve, blir du? Se på kjørelærer som en levende fasit. Selvsagt skal det aldri kjeftes og fungerer personkjemien så dårlig at du mister motet, kan det faktisk være bedre å begynne med blanke ark og ny trafikkskole.

Vær uansett veldig bevisst på balansen mellom trafikkskole og pappa. Ideelt bør ikke bisitteren på privatkjøringen være kjørelærer. Fordel det sånn at du tar mengdetreningen med foreldre og venner, men la dem ikke i utgangspunktet være kjørelærere. Bruk dem til mengdetrening til å øve inn rutiner, slik at det mekaniske og trafikkoppfattelsen blir automatisk, og ellers til å øve på det trafikklæreren "kjefter" for. Ta heller praten med pappa etter kjøreturen, men snakk heller om andre ting under turen, eller om det du konkret øver på.

Be gjerne den kjørelæreren du har om en totalevaluering. Han bør jo etterhvert ha dannet seg et bilde av hvordan du har utviklet deg fra han overtok deg. Hvilke felter han føler at du mestrer bra, mindre bra, og ved hvilke du ennå har endel å lære. På et eller annet tidspunkt kjørte du en times tid mens trafikklærer kun gjorde notater, og så gikk dere gjennom notatene der du ble spurt hvordan du opplevde din kjøring, hvorpå dette ble sammenliknet med hans "dom". Husker ikke hva den seansen kalles, men den er såvidt jeg skjønner obligatorisk. Enten du var gjennom den eller ikke, be om å få ta en ny, og å få en liste over de feltene kjørelærer mener du trenger mer mengdetrening/fokus. Og bruk pappaturene bevisst til å perfeksjonere dette.

Det er lov å si til læreren at du oppfatter tilbakemeldinger som kjefting. Om ikke annet så får dere en liten prat, som kanskje kan få deg til å endre litt oppfatning av ham. Men det funker bare hvis han blir missoppfattet, ikke hvis han er et rasshøl. Tenk uansett at det er du som er sjefen, for det er du som betaler lønna hans. Trolig prøver han bare å gjøre seg fortjent til den, etter fattig evne. Prøv derfor å se det helle litt utenfra og ikke oppfatt tingene som kritikk, men som et verktøy som du skal bruke til å bli en sikker trafikkant, som ikke dreper eller lemlester meg i neste vegkryss.

Når du har fri tilgang til privatkjøring, kan du koste på deg å kjøre frem til mer selvsikkerhet før du melder deg opp igjen. Men prøv aktivt selv å etterhvert skyve deg ut fra komfortsonen. Hvis du blir såpass nervevrak at bestått oppkjøring avhenger av personkjemien mellom deg og bilsakskyndig, bør du få andre å øvelseskjøre med, sånn at du får variasjon fra pappa og kjørelærer. Hva med en evalueringstime med en ukjent lærer?

Der er frustrerende når du får "pes" for en "uvane" og ikke få en eneste tilbakemelding når du har greid å øve bort denne "uvanen", men er for uerfaren til å vurdere det selv. Det bør trafikklæreren din ta til seg. Han skal ikke utelukkende påpeke alle feil, men også gi styringskommentarer. For det er han som ser deg fra utsiden, og som har erfaringen.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør så grove feil når du blir nervøs at du stryker, så bør du nok innse at du trenger mer trening før du slippes løs på egenhånd i trafikken. Det kan være tøft med sånn selvrealisme, sånn var det for meg også. Hadde selv kjørelæreren fra helvete, og var maks uheldig med bilsakskyndig på første oppkjøring. Men tenkte med meg selv at det går jo ikke an å surre rundt og virre meg ut foran vogntog på forkjørsveg uten dobbelt pedalsett. Det kan ikke være sinnstemningen som avgjør om du manøvrerer halvannet tonn potensiell drapsmaskin sånn at du ikke dreper deg selv eller andre. Det er livets skole.

Mange ser på trafikklærere som negative, fordi de påpeker feil. Selvsagt er det ulike måter å presentere slike feil på, men til syvende og sist er det dette som er jobben deres. Hvis du føler at den gamle læreren formidlet det du trenger å finpusse og jobbe med bedre, så be om et gjensyn. Ellers kan du ta en prat med den du har, og forklare at uten positiv feedback på de tingene du mestrer, og gjør forbedringer i, mister du motet, og at du er avhengig av sånt for å kunne bedre se utviklingen, da det er vanskelig å se sånt selv innenfra, liksom.

Prøv uansett å ikke ta det som personlig kritikk. Du blir jo ikke sint på fasiten, hvis du gjør noen feil på en matteprøve, blir du? Se på kjørelærer som en levende fasit. Selvsagt skal det aldri kjeftes og fungerer personkjemien så dårlig at du mister motet, kan det faktisk være bedre å begynne med blanke ark og ny trafikkskole.

Vær uansett veldig bevisst på balansen mellom trafikkskole og pappa. Ideelt bør ikke bisitteren på privatkjøringen være kjørelærer. Fordel det sånn at du tar mengdetreningen med foreldre og venner, men la dem ikke i utgangspunktet være kjørelærere. Bruk dem til mengdetrening til å øve inn rutiner, slik at det mekaniske og trafikkoppfattelsen blir automatisk, og ellers til å øve på det trafikklæreren "kjefter" for. Ta heller praten med pappa etter kjøreturen, men snakk heller om andre ting under turen, eller om det du konkret øver på.

Be gjerne den kjørelæreren du har om en totalevaluering. Han bør jo etterhvert ha dannet seg et bilde av hvordan du har utviklet deg fra han overtok deg. Hvilke felter han føler at du mestrer bra, mindre bra, og ved hvilke du ennå har endel å lære. På et eller annet tidspunkt kjørte du en times tid mens trafikklærer kun gjorde notater, og så gikk dere gjennom notatene der du ble spurt hvordan du opplevde din kjøring, hvorpå dette ble sammenliknet med hans "dom". Husker ikke hva den seansen kalles, men den er såvidt jeg skjønner obligatorisk. Enten du var gjennom den eller ikke, be om å få ta en ny, og å få en liste over de feltene kjørelærer mener du trenger mer mengdetrening/fokus. Og bruk pappaturene bevisst til å perfeksjonere dette.

Det er lov å si til læreren at du oppfatter tilbakemeldinger som kjefting. Om ikke annet så får dere en liten prat, som kanskje kan få deg til å endre litt oppfatning av ham. Men det funker bare hvis han blir missoppfattet, ikke hvis han er et rasshøl. Tenk uansett at det er du som er sjefen, for det er du som betaler lønna hans. Trolig prøver han bare å gjøre seg fortjent til den, etter fattig evne. Prøv derfor å se det helle litt utenfra og ikke oppfatt tingene som kritikk, men som et verktøy som du skal bruke til å bli en sikker trafikkant, som ikke dreper eller lemlester meg i neste vegkryss.

Når du har fri tilgang til privatkjøring, kan du koste på deg å kjøre frem til mer selvsikkerhet før du melder deg opp igjen. Men prøv aktivt selv å etterhvert skyve deg ut fra komfortsonen. Hvis du blir såpass nervevrak at bestått oppkjøring avhenger av personkjemien mellom deg og bilsakskyndig, bør du få andre å øvelseskjøre med, sånn at du får variasjon fra pappa og kjørelærer. Hva med en evalueringstime med en ukjent lærer?

Der er frustrerende når du får "pes" for en "uvane" og ikke få en eneste tilbakemelding når du har greid å øve bort denne "uvanen", men er for uerfaren til å vurdere det selv. Det bør trafikklæreren din ta til seg. Han skal ikke utelukkende påpeke alle feil, men også gi styringskommentarer. For det er han som ser deg fra utsiden, og som har erfaringen.

Takk for et flott innlegg. Kanskje jeg burde ha flere kjøretimer, men virker ikke som læreren bryr seg om at jeg stryker og ber meg bare om å bestille en ny oppkjøring. Har ikke gjort det ennå, for jeg vil slippe å stryke flere ganger. 6000 bare på oppkjøring er alt for mye for meg. Har så å si aldri hørt noe positivt av kjørelæreren, så kanskje jeg ikke er så flink som jeg og fatter'n tror at jeg er. Men rart hvis han tar meg opp til oppkjøring HVIS han ikke synes at kjøringa mi er bra. Litt rart han bare ber meg om å bestille ny oppkjøring når jeg har stryket 2 ganger... Virker nesten som han gjør det kun for pengene sine skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjøreskole. Om kjørelærer ikke er ærlig og sier du er altfor usikker til å begi det ut på ny oppkjøring etter to stryk er det noe som skurrer.

Forøvrig må du ikke ta det som verdens undergang om du ikke greier lappen nå. Jeg tok selv lappen etter jeg var fylt 30, fordi jeg innså selv jeg var en generelt altfor usikker og nervøs person tidligere i livet.

Så jeg ventet med å starte å ta sertifikatet. Har såpass selvinnsikt at jeg vet jeg aldri ville blitt noen sikker sjåfør og bestått noen evt oppkjøring når jeg var 20 år, i motsetning til nå hvor jeg er mye sikrere, ikke blir så fort stresset og "mister hodet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så strøk jeg to ganger på ett halvt år og mistet motet helt. Det var altså kjørelæreren min som jeg hadde kjørt med sporadisk i et år som sa jeg skulle bestille den andre rett etter at jeg strøk første gangen. Det skal også sies at begge de gangene så følte jeg meg ikke flink nok selv selv før oppkjøringene og var veldig nervøs.

Etter et par måneder uten noen kjøring og litt depping så byttet jeg kjørelærer, og gud så bra det ble. Han så virkelig alle mine grunner til at jeg strøk og rettet på dette på bare fire måneder. Etter fem måneder så bestilte vi oppkjøring og jeg følte meg klar for en gangs skyld. Og jeg bestod med bare en eneste liten enerfeil :)



Anonymous poster hash: 56efc...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et flott innlegg. Kanskje jeg burde ha flere kjøretimer, men virker ikke som læreren bryr seg om at jeg stryker og ber meg bare om å bestille en ny oppkjøring. Har ikke gjort det ennå, for jeg vil slippe å stryke flere ganger. 6000 bare på oppkjøring er alt for mye for meg. Har så å si aldri hørt noe positivt av kjørelæreren, så kanskje jeg ikke er så flink som jeg og fatter'n tror at jeg er. Men rart hvis han tar meg opp til oppkjøring HVIS han ikke synes at kjøringa mi er bra. Litt rart han bare ber meg om å bestille ny oppkjøring når jeg har stryket 2 ganger... Virker nesten som han gjør det kun for pengene sine skyld.

Tror ikke det er vrangvilje hos kjørelærer, men at det er litt kommunikasjonssvikt hvor han føler han veileder, og du føler han kjefter.

Det er nok en grunn til at du ble oppmeldt to ganger, og han ville nok frarådd det om han mente du ikke var klar. Tenk på at det er jobben hans å påpeke feil, sånn at du kan jobbe med de tingene. Hvis det er slik derimot at han genuint kjefter, så bytt uten engang å si hadet, og krev penger tilbake fra kjøreskolen, eller kompensasjonstimer.

Husker selv at jeg opplevde at etterhvert som jeg følte at jeg ble bedre, så kom det bare mer og mer "kritikk". Nå, mange år etter, ser jeg at etterhvert som jeg ble mer rutinert, begynte han å finpusse på detaljer som jeg ble spart for i begynnelsen. Fordi han mente jeg etterhvert mestret det grunnleggende så greit at han kunne begynne med det mer avanserte. Et råd til alle, er ikke forlate trafikklærer før dere har fått en kjapp evaluering av dagen, og hjemmelekse å øve på til mengdetreningen med foreldre og sånn.

Samtidig må du bruke hva sensorene sa begge gangene som de dyreste og mest lærerike kjøretimene dine, ever!

For hver gang du er ute på privattrening blir du litt mer rutinert. Litt mer av det du må tenke over nå, før du gjør det, blir til automatiske bevegelser etterhvert. Jo mer automatisk den mekaniske delen av kjøringen går, desto mer oppfattelse og hjernekapasitet kan du bruke på å oppfatte trafikkbilde og ting rundt bilen.

Jeg tror du er klarere enn du er klar over. Snakk med læreren, men ikke oppfatt ham som noen slags autoritet. Det er det du som er, det er du som betaler husleia hans. :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vrangvilje hos kjørelærer, men at det er litt kommunikasjonssvikt hvor han føler han veileder, og du føler han kjefter.

Det er nok en grunn til at du ble oppmeldt to ganger, og han ville nok frarådd det om han mente du ikke var klar. Tenk på at det er jobben hans å påpeke feil, sånn at du kan jobbe med de tingene. Hvis det er slik derimot at han genuint kjefter, så bytt uten engang å si hadet, og krev penger tilbake fra kjøreskolen, eller kompensasjonstimer.

Neida, føler ikke akkurat at han kjefter. Var i dårlig humør da jeg skrev innlegget. :laugh: Men er ikke alltid så lett å vite hva man sliter mest med. Eller jeg merker jo selv hva jeg gjør feil, men det hender ofte at når vi avslutter timen at han sier: "Da ringer du meg når du vil ha ny kjøretime" uten å snakke om hva jeg gjorde riktig eller galt under kjøringa. Trodde det var vanlig med en liten oppsummering etter kjøretimene? Den forrige jeg hadde ga meg alltid en oppsummering om hva jeg gjorde bra, og hva jeg bør øve litt mer på.

Da jeg begynte på fase 4 sa han at han var i tvil om jeg var klar for det, men at han allikevel valgte å gå over til fase 4. Både jeg og faren min synes det var litt merkelig at han sa det. Det inneholder langkjøring og kartkjøring som varer i ca. 10 timer til sammen (de timene gikk forøvrig bra). Men virker som han forsøker å "rushe" seg i gjennom lærerplanen, selv om jeg bør øve mer på det og det området. :rolleyes: En jeg kjenner fikk beskjed om at han ikke var klar for fase 4, så han måtte ta noen ekstra timer og øve på det han slet mest med i fase 3.

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trolletrine

Og da er endelig min oppkjøring booket. Har oppkjøring 28 november og merker at nervene kommer mer og mer. VIL ikke stryke!

Er det noen som har hatt oppkjøring i Bergen og som kan fortelle litt om oppkjøringsrutene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg skikkelig. Skjønner godt du er redd for å stryke. Å stryke er skikkelig flaut.

Det viser seg dessuten at de som stryker på første oppkjøring ofte også stryker på de neste 2-3 oppkjøringene, fordi de drar med seg den dårlige opplevelsen fra første oppkjøring til de neste. De binder seg og blir ekstra nervøse.

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Nåvel. Jeg har lest at rundt 70 % står på første forsøk i Hordaland, og jeg satser selvfølgelig på å havne i den gruppen ;-) OM jeg stryker, så overlever jeg da det - jeg har levd så lenge at jeg har opplevd verre ting enn å stryke på en oppkjøring. Nei, jeg håper heller at noen som har hatt oppkjøring i Bergen kan fortelle meg konstruktive ting omkring dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er endelig min oppkjøring booket. Har oppkjøring 28 november og merker at nervene kommer mer og mer. VIL ikke stryke!

Er det noen som har hatt oppkjøring i Bergen og som kan fortelle litt om oppkjøringsrutene?

Skjønner deg. Jeg har oppkjøring den 26. november - min TREDJE oppkjøring! :/

Jeg byttet til en annen kjørelærer etter at jeg strøk for andre gang, virker ikke som at kjørelæreren brydde seg noe særlig og ba meg bare bestille en oppkjøring rett etter at jeg strøk. Så jeg byttet til kjørelæreren min som var borte fra jobb i flere måneder pga. sykdom. Jeg føler at det går mye bedre nå, og etter å ha kjørt med han i til sammen 3 timer, fikk jeg beskjed om å ikke kaste bort så mye mer på timer med han siden jeg kjører så bra og at det kun er nervøsiteten som kan stå i veien.

Det er skikkelig flaut å fortelle folk at jeg har stryki 2 ganger på oppkjøring. Forteller det egentlig kun til de på jobben. Jeg er lærling, og vært borte fra jobben i ganske mange timer pga. kjøretimer. Derfor er det viktig å være ærlig mot kollegaene mine slik at de skjønner hvorfor jeg bruker så lang tid på lappen. Kjøretimer er dessuten gyldig fravær, så jeg har fått beskjed om å ta den tiden jeg trenger.

Men etter at jeg byttet til min gamle kjørelærer føler jeg meg mye tryggere, og jeg har kun gjort et par småfeil de siste 3 timene jeg har kjørt med han. Føler at jeg gjorde langt flere feil med den forrige kjørelæreren min, og at jeg ikke kom meg noen vei. Angrer veldig på at jeg ikke avlyste mine to forrige oppkjøringer.

Det eneste jeg skal gå i gjennom nå er sikkerhetskontroll med læreren, og en kjøretime før oppkjøringen. Det er et rent helvete å måtte gå i gjennom oppkjøringen for 3. gang, for jeg ble så nervøs under oppkjøringen at jeg skalv hele veien og klarte ikke å fokusere som førte til feil jeg ellers aldri gjør. Utrolig at nervøsiteten ødelegger så mye.

Selv om det er 3 uker til oppkjøring, tenker jeg på den hele tiden før jeg legger meg. I natt drømte jeg til og med at jeg strøk - ble veldig lettet da jeg våknet opp igjen. Kjørelæreren jeg har nå tror at jeg består denne gangen, for han føler seg trygg når han sitter på med meg og han mener som sagt at det ikke er noe vits å bruke mer penger på kjøretimer fordi han mener at jeg er "ferdig". Alle gode ting er 3 er det noe som heter! :)

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stryker for 3. gang, vil du legge førerkortet på is da? Hvis du er SÅ nervøs i trafikken kan det da ikke være bra? Hva om du kommer utfor en presset situasjon i trafikken?



Anonymous poster hash: 691a4...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da er endelig min oppkjøring booket. Har oppkjøring 28 november og merker at nervene kommer mer og mer. VIL ikke stryke!

Er det noen som har hatt oppkjøring i Bergen og som kan fortelle litt om oppkjøringsrutene?

Jeg hadde oppkjøring i Bergen. Vi kjørte gjennom Fyllingsdalen (naturlig nok), gjennom tunnelen og over broen. Kjørte så inn til sentrum (langs Grieghallen og teateret) før jeg fikk beskjed om å kjøre mot Sotra. Stoppet ved Laksevåghallen Ved Laksevåghallen fikk jeg beskjed om å rygge inn på baksiden før vi kjørte videre. Kjørte da mot Fyllingsdalen igjen. Kjørte over Varden tilbake til biltilsynet. Der måtte jeg rygge på plass. Ferdig!!

Lykke til!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stryker for 3. gang, vil du legge førerkortet på is da? Hvis du er SÅ nervøs i trafikken kan det da ikke være bra? Hva om du kommer utfor en presset situasjon i trafikken?

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Er ikke nervøs i trafikken, er vel heller det presset man får på seg når en skal bedømme alt du gjør. Er forholdsvis rolig i trafikken når jeg øvelseskjører ellers, og holder meg rolig når det skjer noe stressende i trafikken. Som sagt tror jeg at den forrige kjørelæreren min tok meg opp for tidlig, og jeg angrer på at jeg ikke avlyste den. Føler meg mer klar nå, og som kjørelæreren min sa til meg: "Mange av de som stryker en eller flere ganger har allikevel endt opp som en god sjåfør". Du kan godt være uenig med meg, det er lov. Det blir som f.eks med fotballspillere. Selv de beste spillerne i verden kan bli nervøs og prestere dårlig når de spiller viktige kamper hvor mye står på spill. Det betyr ikke at de er dårlige fotballspillere for det. Kanskje et dårlig eksempel men... ;)

Sønnen til en kollega på jobben min strøk 3 eller 4 ganger pga. nervøsitet, selv om både han (faren) og kjørelæreren følte seg 110% trygg når de satt ved siden av han mens han kjørte. Var til og med ei som kræsjet bilen på første oppkjøring og besto andre oppkjøring... Bare noen trøsteord min forrige kjørelærer ga meg etter at jeg strøk, hvor han sa at "det kunne gått værre"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stryker for 3. gang, vil du legge førerkortet på is da? Hvis du er SÅ nervøs i trafikken kan det da ikke være bra? Hva om du kommer utfor en presset situasjon i trafikken?

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Jeg strøk to ganger på oppkjøring, men stod på den tredje. Har nå hatt lappen i et år og jeg ble mye mer selvsikker over natten bare av å få sertifikatet. Var ikke selve trafikken som var problemet hos meg, men vurderingssituasjonen. På oppkjøring nr to hadde jeg allerede strøket en gang, så det gjorde nervøsiteten bare verre, mens tredje gang fikk jeg en sensor som visste akkurat hva han skulle gjøre for å roe meg ned. Har flere ganger kommet opp i stressede situasjoner i ettertid, men har greid å holde hodet kaldt.

Så det trenger ikke nødvendigvis å være trafikken som er problemet :-)

Lykke til på tredje oppkjøring, kenpet!

Anonymous poster hash: 1adb9...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg strøk to ganger på oppkjøring, men stod på den tredje. Har nå hatt lappen i et år og jeg ble mye mer selvsikker over natten bare av å få sertifikatet. Var ikke selve trafikken som var problemet hos meg, men vurderingssituasjonen. På oppkjøring nr to hadde jeg allerede strøket en gang, så det gjorde nervøsiteten bare verre, mens tredje gang fikk jeg en sensor som visste akkurat hva han skulle gjøre for å roe meg ned. Har flere ganger kommet opp i stressede situasjoner i ettertid, men har greid å holde hodet kaldt.

Så det trenger ikke nødvendigvis å være trafikken som er problemet :-)

Lykke til på tredje oppkjøring, kenpet!

Anonymous poster hash: 1adb9...a63

Akkurat det jeg ville frem til. Kjørelæreren bestiller ikke oppkjøring hvis han mener at eleven ikke er klar. Jeg slapper helt av når jeg kjører med pappa og kjørelæreren, for da er det ikke like mye som står på spill som når det er oppkjøring. Klart man blir nervøs når oppkjøringa er så dyr som den er (3100 kroner her hvor jeg bor). Det er ikke sånn at jeg kommer til å bli nervøs når jeg kan kjøre helt på egenhånd, for da er man liksom ferdig med det værste. ;) Hvis kjørelæreren min sier at han føler seg trygg når han sitter på med meg og at han sier at han er helt sikker på at jeg greier det neste gang, så stoler jeg på det.

Takk for det, satser på at alle gode ting er 3! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Akkurat det jeg ville frem til. Kjørelæreren bestiller ikke oppkjøring hvis han mener at eleven ikke er klar. Jeg slapper helt av når jeg kjører med pappa og kjørelæreren, for da er det ikke like mye som står på spill som når det er oppkjøring. Klart man blir nervøs når oppkjøringa er så dyr som den er (3100 kroner her hvor jeg bor). Det er ikke sånn at jeg kommer til å bli nervøs når jeg kan kjøre helt på egenhånd, for da er man liksom ferdig med det værste. ;) Hvis kjørelæreren min sier at han føler seg trygg når han sitter på med meg og at han sier at han er helt sikker på at jeg greier det neste gang, så stoler jeg på det.

Takk for det, satser på at alle gode ting er 3! :D

Tror du greier det, jeg ;-) Nå har du jo også fått litt erfaring på hvordan oppkjøringen er, så da trenger du ikke stresse med det. Sensor er jo bare en person du skal kjøre en plass ;-) Masse lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring 17. november og gruer meg sånn. Er så redd for å stryke. Vet jeg kjører ganske bra, men når jeg er nervøs ødelegger det alt.

Anonymous poster hash: 393fe...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg hadde oppkjøring i Bergen. Vi kjørte gjennom Fyllingsdalen (naturlig nok), gjennom tunnelen og over broen. Kjørte så inn til sentrum (langs Grieghallen og teateret) før jeg fikk beskjed om å kjøre mot Sotra. Stoppet ved Laksevåghallen Ved Laksevåghallen fikk jeg beskjed om å rygge inn på baksiden før vi kjørte videre. Kjørte da mot Fyllingsdalen igjen. Kjørte over Varden tilbake til biltilsynet. Der måtte jeg rygge på plass. Ferdig!!

Lykke til!! :) :)

Den ruten høres jo ganske grei ut:-) Merker at jeg er mye tryggere på de veiene jeg har kjørt ørti ganger, og at jeg stresser mye mer på ukjente veier. En sjåfør skal vel kunne kjøre på all slags veier, men håper likevel jeg slipper helt ukjente plasser. Så derfor fint å få vite hvor andre har kjørt, og hva du måtte gjøre - takk!

Kjører man effektivt ca en time, eller er det en time inkludert snakk før og etter selve kjøringen?

Jeg har en ganske streng kjørelærer som har lav strykprosent, og det roer meg litt ;-) Bare få kontroll over nervene og være ROLIG, så går det vel bra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...