Gå til innhold

Barnevernet tapte saken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest gjest

Men dere som mener at om barnevernet ikke får medhold i omsorgsovertakelse betyr lite, hvorfor mener dere det? Hvordan kan dere vite det egentlig? Jeg føler det blir litt dumt å sitte å skrive at ¨det er nok gode grunner til at bv går til sak¨ og de få sakene de ikke får medhold i så mener dere at det er fordi bv ikke har ¨bevis¨ nok og at det har lite å si at de ikke fikk medhold siden de har som regel rett?

Husk at det er veldig FÅ ganger hvor barnevernet taper en rettsak, men jeg mener at det som regel er gode grunner til at de ikke får medhold og når de taper, Akuratt slik det som regel er gode grunner til at de går til sak (merk at jeg sier som regel og ikke alltid) ... Barnevernet gjør ikke alltid rett og det er jo derfor man har fylkedsnemda og domstoler..

Jeg føler det bare er så feil å fortsette å dømme foreldre selv om de har vunnet bv saker og barnevernet har trukket seg ut... Jeg er ikke en bv hater, tverdt imot, men jeg slikker ikke rassen til bv heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er feil.

§ 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser

"Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at en undersøkelse som nevnt i første ledd blir gjennomført ved besøk i hjemmet.

Barneverntjenesten, og sakkyndige som den har engasjert, kan kreve å få samtale med barnet i enerom. Hvis det foreligger mistanke om at barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, jf. § 4-12 første ledd bokstav c, kan barneverntjenesten gi pålegg om at barnet skal bringes til sykehus eller til annet sted for undersøkelse. "

http://www.handboka.no/Kunnskap/Lover/Barnevern/bv-04.htm

Synes fryktelig fryktelig synd på de barn som vokser opp i disse fanatiske anti-barnevern hjemmene.

For å være usaklig: Paranoia er en alvorlig psykisk sykdom.

§ 4-3 som du hennviser til kan ikke brukes i denne saken her.

Det er en forutsettning at § 4-3 er brukt i starten og at de etter loven må treffe en avgjørelse i tiltak eller ikke. Kan ikke forfølge familien uten at det er grun for det.

Da må det fattes et lovlig vedtak etter barnevernloven i såfall.

Fanatiske anti-barnever-familier blir skapt av et råttent barnever,hadde de fulgt boka hedde det ikke blitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som dette er veldig uheldige, fordi kun en part i saken får uttale seg.

Jeg tar ikke parti for noen, og feil kan sikkert forekomme, men vær veldig oppmerksom på at de historiene vi leser her kommer fra kun en av partene i saken. Derfor er det umulig å gjøre seg opp en formening om hva som egentlig har skjedd. Vi må høre saken belyst fra flere sider.

Jeg tror alle vet at det skal noe til før barnevernet blir koblet inn, det ligger noe bak. Dette vil selvfølgelig de som mener seg urettferdig behandlet aldri innrømme.

Jeg har et yrke der vi veldig ofte ser at barnevernet kommer altfor sent på banen. Derfor vet jeg at det skal mye til før foreldre blir fratatt barn.

Barna må komme først, uansett.

Er delvis enig med deg. Ja barn må komme først, men ikke uansett. Det er her problemet ligger. Helt enig i at sakene har to sider. Problemet er at det kun er den ene siden som blir satt i fokus. Klart dette er forskjellig fra sak til sak, men vi har eksempler på at trassige ungdommer som er over 15 år er part i egen sak og da hjelper det ikke at foreldrene er av en annen oppfattning. Barnevernet tar ungdomens perti uansett årsak.

Hadde myndighetslderen vert 15 år hadde alt vert grei, men så lenge foreldrene er ansvarlige til ungdommen er 18 år blir det håpløst. Når undommen fyller 15 år har ikke foreldrene noe å stille opp med. Det hjelper ikke om foreldrene får medhold i sin klage hos fylkesmannen så lenge ikke barnevernet retter seg etter vedtak og Norsk lov. Når det gjelder små barn er saken annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke finne en sak i dette landet, der barnevernet ikke har fått medhold som de innrømmer at de gjorde en feilvurdering. De vil si:dommeren hadde en annen vurdering .

Det er mye mulig det. Dette er jo bare et bevis på at de ikke kan jobben sin. Norge har underskrevet den Europeiske menneskerettkonvensjonen og dette er beskyttelse mot oss som bor her. Ber alle gå inn på denne og lese Art 8. Dette må også barnevernet rette seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en gutt som ble hentet da han var 15 år. De ringte klokken 14 på dagen og sa "Vi henter deg klokken 19". De hentet han kl 19 samme da, og satt han på barnehjem. Etter noen uker ble han tatt for hasj og ran. Han gjorde aldri noe slikt da han bodde her i bygda.

Så jeg har ingen tiltro til barnevernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville samarbeidet med barnevernet og tatt imot all den hjelp jeg kunne få til det beste for barnet. Barnevernet har mange gode tiltak som er vel verd å forsøke.

Yes, indeed. Kunne ikke sagt det noe bedre selv... Det er jo et vanskelig spm. siden vi ikke vet bakgrunnen for saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om en gutt som ble hentet da han var 15 år. De ringte klokken 14 på dagen og sa "Vi henter deg klokken 19". De hentet han kl 19 samme da, og satt han på barnehjem. Etter noen uker ble han tatt for hasj og ran. Han gjorde aldri noe slikt da han bodde her i bygda.

Så jeg har ingen tiltro til barnevernet.

Samme her. Kjenner endel barnevernsbarn. Mange av de gjorde ikke noe galt da de bodde hjemme. Tror det kan være verre i mange tilfeller å ta et barn ut i fra et hjem når det er så gammelt enn det faktisk er å kanskje beholde det hjemme og at barnet evt. kan få en støttekontakt osv. Har ingen tro på barne/ungdomshjem. Er så dårlig miljø på mange av hjemmene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enige med mange av innleggene her, og det er for lite opplysninger om saker som startet denne bebatten, alder, anklagelser etc.

Når det gjelder undommer er dette ofte undommer som ikke ønsker å følge regler hjemme eller borte . Alle undommer har rettigheter, men de har også plikter som må følges. Det kan være skolearbeid foreksemper. Vi foreldre har ansvaret for at lekser etc blir gjort, men vi har inger rettigheter til å få dette ansvaret satt i verk.Vil ikke ungdommen høre på foreldre har vi foresatte ingen ting å gjøremed det, men vi kan ikke la ungdommen bestemme fordi de roper høyest. Ungdom treng bedre hjelp i hjemmet en forstehjem etc. Dette er også nedfelt i loverket. Når alt annet er prøvd kan barn/ungdom flyttes med vedtak. Det er kun da og ikke ellers. Slik jeg vet barnevernet i enkelte kommuner praktiserer loverker og eksempelvis FN barnekonvensjon må det bli tull ut av saksbehandlinger. De prøver med en arrogant og nedlatende måte å "skremme" foreldrene til å tie og gå med på ulovligheter. Når resjurs sterke foreldre ikke lar seg tråkke på av barnevernet, ja da blir det fylkesmanne, sivilombudsmannen, rettsaker etc. Vi er ikke antbarnever som none vil mene, men står på retten vi Norske statsborgere har. Urett vil ingen godta. Så lenge barnevernet bskytter undommen kommer oppgjøret mellom foreldre og barna etter at barnevernet er ute. ( senest ved 23 år) Det er ofta da erstatningskravet fra ofrene ( ungdommen ) kommer mot det offentlige også. Nå må snart noe VÅKNE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. saker i media så er det viktig å huske at barnevernet har taushetsplikt. Så media får naturlig nok kun en side av saken, og det er foreldrenes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så naive folk er.

Når en offentlig etat taper en sak, hvordan tror du saksbehandlerne som har tapt tenker da? "Ja vel, jeg gjorde vel en dårlig jobb, nå skal jeg forandre innstilling..." Yeah, right.

De er ute etter å henge dere, seff!! Og nå kamuflerer de masse drittgraving som "oppfølging," i håp om å vinne fram ved neste korsvei, og så på den måten si at "de hadde jo egentlig rett."

Leit at folk er så naive og dumme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ang. saker i media så er det viktig å huske at barnevernet har taushetsplikt. Så media får naturlig nok kun en side av saken, og det er foreldrenes.

Hentet fra en lokalavis:

– Vi bommet på den aktuelle saken. Det har vi fått kritikk for. Kritikken tar vi til etterretning, sier han.

– Har dere tatt kontakt med familien etterpå?

– Det har vært en del skriving fram og tilbake. Vi forholder oss til det fylkesmannen har sagt.

– Fylkesmannen sier at .....kommune har gjort seg skyld i et alvorlig brudd på barnevernsloven i denne saken?

– Ja, men det understrekes også at vi har forsøkt å handle ut fra barnets beste.

– Kan .......i kommunen ha tillit at barnevernstjenesten ikke bryter loven i andre saker?

– Så lenge vi ikke får kritikk, så er det vel et tegn på at vi gjør det rette. Vi har ikke flere slike saker.

– Kommer dere til å beklage overfor familien det som har skjedd?

– Jeg tar som sagt kritikken til etterretning. Det er det eneste jeg gjør i denne sammenhengen, sier helse- og sosialsjef ...........i.........kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest ja til et nytt b

Har selv mistet et barn som barnevernet brutalt kom å hentet.

Dette har gjort stor skade på meg selv og mitt kjære barn.barna fatter ikke hva som hender og føler seg sviktet av sine foreldre. Noe som er det verste et barn kan føle.

Et barn har det best med sine foreldre, med mindre det er snakk om grov omsorgssvikt i form av vold, missbruk og ekstrem psykisk lidelse, dvs at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Folk bryr seg så alt for mye om hva naboen driver med.Har man løst å reise rundt som nomader bli man straffet for det. Er man for liberal av seg er det også feil. Har man ikke fast jobb eller lån på hus er man en sviker i sammfunet.

Sammfunnet krever så mye av enkeltmenneske at det nermest er blitt umulig å fungere som foreldre i dagens samfunn.

Mas om den perfekte oppdragels, rutiner osv.

De som da er så uheldig at de har svin på skogen skal bare glemme foreldrerollen, de blir aldre tilgitt av barnevernet.Selv om de har betalt for sin ugjerning flere år før barnet ble født.

Vil dere ha et barnevern som vil vil drive med terpi i hvert andre hjem- hvor trykt er det da for deg, dine nermeste, naboer etc.

Det store flertallet driver med ommsorgsvikt som ikke blander psykologer, terapauter inn i deres liv.

Det er på tide å gjøre noe med kulturelle overgrepene

Det er på tide å minne dere på en ting. NORGE ER DØMT FLERE GANGER AV MENNESKERETTIGHETENE FOR MÅTEN BARNEVERNET BRYTER ALL BIOLOGISKE KONTAKT.

DET NORSKE FOLK BRYR SEG IKKE OM RETTSLØSHETEN OG OVERGREPENE SOM SKJER O BARNEVERNET.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har selv mistet et barn som barnevernet brutalt kom å hentet.

Dette har gjort stor skade på meg selv og mitt kjære barn.barna fatter ikke hva som hender og føler seg sviktet av sine foreldre. Noe som er det verste et barn kan føle.

Et barn har det best med sine foreldre, med mindre det er snakk om grov omsorgssvikt i form av vold, missbruk og ekstrem psykisk lidelse, dvs at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Folk bryr seg så alt for mye om hva naboen driver med.Har man løst å reise rundt som nomader bli man straffet for det. Er man for liberal av seg er det også feil. Har man ikke fast jobb eller lån på hus er man en sviker i sammfunet.

Sammfunnet krever så mye av enkeltmenneske at det nermest er blitt umulig å fungere som foreldre i dagens samfunn.

Mas om den perfekte oppdragels, rutiner osv.

De som da er så uheldig at de har svin på skogen skal bare glemme foreldrerollen, de blir aldre tilgitt av barnevernet.Selv om de har betalt for sin ugjerning flere år før barnet ble født.

Vil dere ha et barnevern som vil vil drive med terpi i hvert andre hjem- hvor trykt er det da for deg, dine nermeste, naboer etc.

Det store flertallet driver med ommsorgsvikt som ikke blander psykologer, terapauter inn i deres liv.

Det er på tide å gjøre noe med kulturelle overgrepene

Det er på tide å minne dere på en ting. NORGE ER DØMT FLERE GANGER AV MENNESKERETTIGHETENE FOR MÅTEN BARNEVERNET BRYTER ALL BIOLOGISKE KONTAKT.

DET NORSKE FOLK BRYR SEG IKKE OM RETTSLØSHETEN OG OVERGREPENE SOM SKJER O BARNEVERNET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte slik det foregår, men vi må huske på at det også er mye godt arbeid.

Problemene i dagens samfunn er nok regelverk og rettigheter som er i ferd med å ta fullstendig overhånd.

- FN barnekonvensjon er et eksempel. Skal men følge denne konvensjonen mister foreldre alle rettigheter og sin rolle som foreldre. Denne konvensjonen, vis den brukes feil, overgå alt annet av regelverk.

Når det gjelder ansatte som skal jobbe med baren og unges rettigheter blir problemer det at undom skal bli hørt og lagt mest vekt på HVA DE mener og er part i sin egen sak.

Uansett hvor feil de har, skal de få bestemme selv om ikke barnevernet er så oppegående at de "ser" hva som skjer.

Det er dette som gjør at økningen på saker har eksplodert i Norge noe det gjelder unge på tiltak/ barevensaker.

Dette er politikk, men mye går på manglende opplæring og forståelse blant de som jobber med dette. Dagens samfunn forventer at undommene er voksne i tanker og utvikling i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke dette gjelder deg, men mange foreldre eier ikke selvinnsikt. Sier de elsker barna og bruker dem som argument mot bv. "De sier de vil være hjemme" "de elsker foreldrene sine". Vel, det sa både jeg og søsteren min også.. Nå bor jeg ikke hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom saken har vært i retten og barnevernet taper kan de ikke fortsette en prosess overfor dere. Ring gjerne dommeren som hadde rettssaken. De er tilgjengelige på telefon hvis du har en god grunn.

Barnevernet har brukt et hastevedtak overfor dere. Det har de bare aneldning til dersom grunnene til omsorgsovertagelse er klokkeklare. Når domstolen konkluderer med at det ikke finnes grunnlag i det hele tatt har barnevernet misbrukt muligheten for hastevedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ang. saker i media så er det viktig å huske at barnevernet har taushetsplikt. Så media får naturlig nok kun en side av saken, og det er foreldrenes.

Og du tar feil! I saker i media har barnevernet oftest blitt fritatt for taushetsplkikten sin gjennom foreldrenes tillatelse, men de nekter likevel å kommentere noe. Med andre ord så skjuler de seg bak en taushetsplikt som de allerede er fritatt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de tause på grunn av hensynet til barna, vet du. Trenger ikke å være proffessor for å forstå det vel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anonym over her skriver at naboer bryr seg for mye, jeg vil nå heller si at de ikke bryr seg nok når man leser skrekkhistorie etter skrekkhistorie i avisene.

Samtidig sier anonym at det er for "høye krav" til å være foreldre i dag.

Da er det rart at de fleste klarer det helt fint uten å havne innenfor barnevernet.

Personlig tror at barnevernet stort sett gjør en god jobb, men klart alle kan feile av og til. Ingen er perfekte.

Samtidig tror jeg ikke at et barn blir fratatt foreldre uten at de kan forklare hvorfor, men vi får aldri/sjelden høre fra dem pga taushetsplikten.

Mange av de som skriker ut om barnevernet og at de blander seg inn i livene dems, og ikke forstår hvorfor har kanskje ikke så god innsikt i sitt eget liv. Man kan tro ting er greit selv om det ikke er det! Samarbeid heller med barnevernet, og la de hjelpe til. Kanskje man da en dag kan se seg tilbake og tenke "jeg tok feil, vi tok feil, vi trengte virkelig at de kom og blandet seg inn."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...