Gå til innhold

Hva er dårlig utdannelse og dårlig jobb?


Gjest HerName

Anbefalte innlegg

Gjest HerName

Ser at det i noen tråder blir skrevet at personer har dårlig utdannelse og/eller dårlig jobb. Hva vil det egentlig si? Jeg mener at dersom en person har en utdannelse og/eller jobb er det jo bare bra.

 

Om noen mener at en videregående utdannelse er dårlig, kan dere forklare det? Både jeg og samboeren min har en sånn utdannelse, men vi ser på yrkene våre som veldig viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er frisør og ser på min 'utdannelse' som dårlig ( om man i det hele tatt kan kalle det utdannelse). Rett og slett fordi det er vanskelig å leve på den lønnen.

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg ser på jobben min som noe dårlig, men i forhold til typ advokater, sykepleiere, leger osv, så er ikke jobben min som avd.leder for kjøkken i en butikk noe å rope hurra for. 

 

Jeg har en god utdannelse innen fotografi, men unge meg på den tiden tenkte ikke langt nok. Kunne jeg dratt tilbake i tid og møtt den tidligere meg, hadde jeg nok lett sagt at jeg skulle ha valgt en annen utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisør og ser på min 'utdannelse' som dårlig ( om man i det hele tatt kan kalle det utdannelse). Rett og slett fordi det er vanskelig å leve på den lønnen.

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

Hva ligger lønnen din på?

Anonymous poster hash: fb314...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg ser på jobben min som noe dårlig, men i forhold til typ advokater, sykepleiere, leger osv, så er ikke jobben min som avd.leder for kjøkken i en butikk noe å rope hurra for. 

 

Jeg har en god utdannelse innen fotografi, men unge meg på den tiden tenkte ikke langt nok. Kunne jeg dratt tilbake i tid og møtt den tidligere meg, hadde jeg nok lett sagt at jeg skulle ha valgt en annen utdannelse. 

 

Hva ville du valgt i stedet om du kunne velge på nytt?

Anonymous poster hash: ebc14...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva ville du valgt i stedet om du kunne velge på nytt?

Anonymous poster hash: ebc14...32a

 

 

IT, sykepleie, noe innen juss eller politi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant du kan leve av jobben din så er vel jobben bra nok. Har aldri tenkt at en utdannelse er dårlig, har det en utdannelse så er du jo en fagperson innenfor det du driver med. Det må vel være bra?



Anonymous poster hash: a3bcc...c85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger lønnen din på?

Anonymous poster hash: fb314...6e6

18500kr. etter skatt, og da jobber jeg kvelder og lørdager også...

Anonymous poster hash: f2bad...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18500kr. etter skatt, og da jobber jeg kvelder og lørdager også...

Anonymous poster hash: f2bad...af0

Oj, trykket for fort, skulle også si at jeg ikke er samme AB som klaget over her da...

Anonymous poster hash: f2bad...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

alle jobber er like viktige :) bare tenk et sykehus uten vaskehjelp,det hadde blitt stengt i løpet av få dager,nytter ikke hvor mange leger som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uten pasienter hadde psykologen blitt arb. ledig... osv osv. 
Det irriterer meg så jævlig, at det skal være så viktig hvilket yrke man har. Så lenge jobben gir deg penger til å leve for og du trives bør det være godt nok. Jeg trives greit der jeg er nå, men jeg vil finne noe annet. nei, jeg har ikke utdannelse... jeg har ikke teoretisk intelligens. men jeg elsker å bruke kroppen. (haha, må bare nevne det.. det fryder meg at jeg brenner masse kalorier bare ved å være meg, mens andre liker å sitte på kontorstolen og må trene for å holde vekta nede :P )



Anonymous poster hash: 5b83c...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk ikke komme på noen utdanninger jeg ser på som dårlige.Det eneste må være kurs av kortere varighet,som gir dårlig faglig grunnlag,uten at jeg kan peke på konkrete yrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og uten pasienter hadde psykologen blitt arb. ledig... osv osv. 

Det irriterer meg så jævlig, at det skal være så viktig hvilket yrke man har. Så lenge jobben gir deg penger til å leve for og du trives bør det være godt nok. Jeg trives greit der jeg er nå, men jeg vil finne noe annet. nei, jeg har ikke utdannelse... jeg har ikke teoretisk intelligens. men jeg elsker å bruke kroppen. (haha, må bare nevne det.. det fryder meg at jeg brenner masse kalorier bare ved å være meg, mens andre liker å sitte på kontorstolen og må trene for å holde vekta nede :P )

Anonymous poster hash: 5b83c...8ec

 

Litt off topic, men herregud som jeg beundrer folk som er praktisk flinke. Selv er jeg utrolig teoretisk av meg, og har langt over 5 i snitt på skolen, men det er jo ingenting imot de som klarer å bruke hendene, kroppen sin, osv til å gjøre ting. Går nå påbygg, og har dermed overraskende nok gått yrkesfag, og ved å gå det har jeg bare fått enda mer respekt for de som driver med praktiske ting. For det første er jo det de som er grunnsteinene i samfunnet, men samtidig føler jeg det er en mye større prestasjon å stelle syke, mekke biler eller lage mat, enn å analysere noveller, pugge historie eller løse matematiske ligninger. Jah, var bare det jeg ville si, ehe. Beklager for avsporingen.

Anonymous poster hash: fbc9c...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en definisjonssak hva som er "en god utdannelse". 
Noen måler det i årslønn og andre i nytten av arbeidet man gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha fullført videregående ser jeg på som dårlig utdanning. Men en som kun har fullført grunnskolen kan selvfølgelig gjøre en viktig jobb for samfunnet.

Anonymous poster hash: 8c1df...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på universitetet, og blir ofte beskyldt for å se ned på andre som har yrker som ikke krever 3-5 årig utdannelse. Men jeg gjør ikke det! Jeg er ufattelig takknemlig for det finnes så mange som vil jobbe i yrker jeg aldri kunne tenke meg, ble som forsåvidt også gjelder de yrkene som krever lang utdannelse (alt fra butikk, rengjøring, olje/plattform, politi, lege++).

Det eneste er vel kanskje telefonselger (ikke kundeservice, men selger), det vil jeg si er en ganske dårlig jobb. Mest fordi jeg jobbet som det selv når jeg var veldig ung, og vet at de fleste både hater jobben og får nesten ingenting utbetalt. Ser likevel ikke ned på de som velger å jobbe med det fordi de liker det.

Anonymous poster hash: 458c4...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er frisør og ser på min 'utdannelse' som dårlig ( om man i det hele tatt kan kalle det utdannelse). Rett og slett fordi det er vanskelig å leve på den lønnen.

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

Vel, jeg elsker frisøren min og det hun gjør med håret mitt så frisør yrket er ikke en dårlig jobb i mitt øye! Det er et håndverk og det skal respekteres! 

Anonymous poster hash: df4a1...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kun ha VGS. Da har man ingen egentlig utdannelse og tilhørende få muligheter.

Anonymous poster hash: 96001...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg ser på det som at en god jobb er en jobb der du tjener mye i forhold til hvor mye du må jobbe, hvor stor helserisiko den har. Så jeg mener da at elektriker er en god jobb, da jeg har intrykk av at de tjener relativt godt, mens for eksempel barnehageansatt er dårlig da jeg har intrykk av at disse tjener relativt dårlig.

 

Dårlig utdannelser definerer jeg utifra sansynligheten for at de får en god jobb, som igjen er beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kun ha VGS. Da har man ingen egentlig utdannelse og tilhørende få muligheter.

Anonymous poster hash: 96001...a54

 

Du vet at yrkesfag også er videregående utdanning? Yrker som snekker, elektriker, maskinfører, osv. er alle utdannelser. Disse har jeg mer respekt for enn en eiendomsmegler fra BI.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...