Gå til innhold

Verv ila. studietiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde/har dere verv under studietiden?

Går det an å ha flere verv samtidig? Eller er det dumt?

Jeg går første året bachelor nå. Det er så mye jeg har lydt til å gjøre!! Har allerede et verv. Men har funnet enda et som virker veldig interessant.

Anonymous poster hash: 505f5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endte opp som tillitsvalgt her. Ikke planlagt og har egentlig ikke tid. Hvis noen har erfaring med det og kan si noe om hva det innebærer og hvor tidkrevende det var er jeg interessert i å lytte.

Anonymous poster hash: 38649...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går andre året bachelor og har 2 verv. En i en sportsklubb og en i en nemnd. Ikke så veldig tidskrevende noen av dem så det går helt fint. Men har man to verv som krever litt mer tid og ressurser kan det kanskje være greit å begynne med ett verv, se det an og så evt. ta et til.



Anonymous poster hash: 05509...baa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 3 året Bachelor og har et ganske tungt lederverv i en internasjonal studentorganisasjon. Det ee mye arbeid og tidkrevende, men utrolig givende og verdt det! :) om man ikke vil h et verv så anbefaler jeg uansett alle å finne noe å være frivillig i iløpet av studietiden.

Anonymous poster hash: 66f8c...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen verv. Fokuserte på studiet, og prioriterte betalt deltidsjobb ved siden av. Jeg vil si det er dumt å ta på seg masse frivillige verv. Det går på bekostning av tid du kunne brukt på å studere, og på å tjene penger. Ett verv er mer enn nok til at du har noe å putte på cv'en. 



Anonymous poster hash: 61790...c7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen verv. Fokuserte på studiet, og prioriterte betalt deltidsjobb ved siden av. Jeg vil si det er dumt å ta på seg masse frivillige verv. Det går på bekostning av tid du kunne brukt på å studere, og på å tjene penger. Ett verv er mer enn nok til at du har noe å putte på cv'en.

Anonymous poster hash: 61790...c7e

Endelig noen som meg:p jobber også ved siden av, og syns det er nok. For et MAS det er om å engasjere seg på skolen!!!

Anonymous poster hash: d52b8...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ingen verv. Fokuserte på studiet, og prioriterte betalt deltidsjobb ved siden av. Jeg vil si det er dumt å ta på seg masse frivillige verv. Det går på bekostning av tid du kunne brukt på å studere, og på å tjene penger. Ett verv er mer enn nok til at du har noe å putte på cv'en.

Anonymous poster hash: 61790...c7e

I mange utdannelser er verv like mye verdt som jobb ved siden av. Så det kommer jo helt an på hva du studerer. Jeg hadde relevant verv, relevant jobb og gode karakterer. Vi vet alle hvordan de siler i dagens marked! Verv er viktig. Det vil de fleste som jobber i HR være enig i

Anonymous poster hash: 45945...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange utdannelser er verv like mye verdt som jobb ved siden av. Så det kommer jo helt an på hva du studerer. Jeg hadde relevant verv, relevant jobb og gode karakterer. Vi vet alle hvordan de siler i dagens marked! Verv er viktig. Det vil de fleste som jobber i HR være enig i

Anonymous poster hash: 45945...532

 

Joda, men man trenger ikke mer enn ett verv av gangen. Et verv gir som regel inntekt, og da er det dumt å bruke tid på å gjøre mer frivillig arbeid enn det som strengt tatt er nødvendig for å ha en pen cv. 

Anonymous poster hash: 61790...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om vervet ikke er super-relatert til studiene? Er det noen vits i å ha det da?

Anonymous poster hash: 505f5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om vervet ikke er super-relatert til studiene? Er det noen vits i å ha det da?

Anonymous poster hash: 505f5...fcf

 

Det kan det være, ja. Det viser at du er en engasjert person, og at du evner å gjøre flere ting på en gang - både studere og være aktiv på andre måter. 

 

Men det avhenger nok av hvilket område du vil jobbe i. Jeg jobber med realfag, og verv er helt uinteressant der. Om man er engasjert i politikk eller kultur på fritiden har nada interesse for mine aktuelle arbeidsgivere. Om man derimot studerer mer samfunnsvitenskapelige fag kan jeg tenke meg arbeidsgivere er mer opptatt av å se om du er en engasjert og aktiv person. 

Anonymous poster hash: 61790...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om vervet ikke er super-relatert til studiene? Er det noen vits i å ha det da?

Anonymous poster hash: 505f5...fcf

Det vil jeg påstå. Det viser at du har andre interesser og evner å engasjere deg i noen som ikke gir lønn. Relevant kan være så mye. Om du er leder for en teaterforening, selv studerer barnevern viser du mange viktige kvaliteter. Om du er oppmann for kullets håndballag viser det ikke så mye annen enn at du er sporty.

Anonymous poster hash: 45945...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men man trenger ikke mer enn ett verv av gangen. Et verv gir som regel inntekt, og da er det dumt å bruke tid på å gjøre mer frivillig arbeid enn det som strengt tatt er nødvendig for å ha en pen cv.

Anonymous poster hash: 61790...c7e

Jeg har aldri fått betalt for mine verv. Men jeg er enig i at det er ikke nødvendig med mer enn ett. Trenger ikke verve seg ihjel bare fordi.

Anonymous poster hash: 45945...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer informatikk og kunne tenke meg et relevant verv, men finner ikke helt ut hva som er passende. Forslag?

Anonymous poster hash: dccdb...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer informatikk og kunne tenke meg et relevant verv, men finner ikke helt ut hva som er passende. Forslag?

Anonymous poster hash: dccdb...218

 

Jeg antar de har datasaler tilgjengelig for studenter, og der er det som regel datavakter til stede. Du kan melde deg på som det, for eksempel. Ellers kan du se om de trenger it-ansvarlig i de andre organisasjonene, alt fra de politisk til de øl-relaterte orgene. 

Anonymous poster hash: 61790...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tillitsvalgt i tre år under studiet. Var møte en gang i måneden. Hvert år ble tillitsvalgte invitert på todagers-seminar med ledelsen og lærerne for å diskutere fagutvikling med middag på kvelden. Hyggelig det. Klassen jeg gikk i var passiv og brydde seg ikke en tøddel om det som skjedde på skolen, så det var tre særdeles rolige år som tillitsvalgt. En fordel som tillitsvalgt var at jeg kunne velge hvor jeg ville ha praksis (sykepleiestudiet).



Anonymous poster hash: 8bffe...435
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begynt på studier i voksen alder og er forbauset over dette maset om å ta på seg verv. Eller, rettere sagt, dette med at det er så fint å ha på CVn. Dere som vokser opp nå er virkelig generasjon prestasjon! Alt skal måles og alt skal være perfekt. Man skal være A-student, ha deltidsjobb, være engasjert og ha masse verv. Helst skal man prestere i en eller annen idrett og gjerne se bra ut. Det er like før man setter opp uvesenet sin over hva man spiser på CVn. "Se så perfekt jeg er!" Jeg kjenner jeg blir sliten bare av å høre på dette. Stresslidelser kommer til å øke fremover...

Jeg har jobbet i 15 år, hatt flere jobber og vært på mange intervjuer, og det har ALDRI blitt spurt etter om jeg har hatt verv. Hadde jeg vært den som skulle ansette hadde jeg sett på de med mange verv som kandidater til prisen for "han som aldri fikk gjort jobben sin fordi han hadde så mange ekstra verv og forpliktelser utenom". Ja, det er fint å engasjere seg, fint med ildsjeler, men ikke fordi man skal sette det på CVn.

Anonymous poster hash: 0aa6f...95b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på studier i voksen alder og er forbauset over dette maset om å ta på seg verv. Eller, rettere sagt, dette med at det er så fint å ha på CVn. Dere som vokser opp nå er virkelig generasjon prestasjon! Alt skal måles og alt skal være perfekt. Man skal være A-student, ha deltidsjobb, være engasjert og ha masse verv. Helst skal man prestere i en eller annen idrett og gjerne se bra ut. Det er like før man setter opp uvesenet sin over hva man spiser på CVn. "Se så perfekt jeg er!" Jeg kjenner jeg blir sliten bare av å høre på dette. Stresslidelser kommer til å øke fremover...

Jeg har jobbet i 15 år, hatt flere jobber og vært på mange intervjuer, og det har ALDRI blitt spurt etter om jeg har hatt verv. Hadde jeg vært den som skulle ansette hadde jeg sett på de med mange verv som kandidater til prisen for "han som aldri fikk gjort jobben sin fordi han hadde så mange ekstra verv og forpliktelser utenom". Ja, det er fint å engasjere seg, fint med ildsjeler, men ikke fordi man skal sette det på CVn.

Anonymous poster hash: 0aa6f...95b

Litt deilig å høre dette, merker jeg. Hilsen student som er redd for at hun ikke er bra nok uten verv :P

Anonymous poster hash: 505f5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye spørsmål om verv i jobbsøkerrunden. Men det er nok også fordi jeg hadde et veldig tungt verv hvor jeg kan vise til resultater.

 

Sånn ellers vil jeg jo anbefale å stille til valg til verv som er innenfor noe som engasjerer, å ha verv for å ha verv har lite for seg. Det var også på den måten jeg fikk påvirket det jeg ikke likte så godt på studiestedet mitt, og det er en god erfaring å ha med seg videre inn i arbeidslivet.

 

Hadde jobbet noen år før jeg begynte å studere, så erfaring+verv+gode karakterer har fått meg videre i en god fart.



Anonymous poster hash: 3620c...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt deilig å høre dette, merker jeg. Hilsen student som er redd for at hun ikke er bra nok uten verv :PAnonymous poster hash: 505f5...fcf

Du er bra nok!

Det jeg prøver å si at man blir ikke stående uten jobb om man ikke er av dem som ønsker å ta på seg verv. Samfunnet har behov for alle typer mennesker, ikke bare de som elsker å stå i rampelyset. På intervju kan man si at man ønsket å bruke tiden på faget sitt fordi det var så interessant at man heller ønsket å lese mer enn pensum (f.eks anbefalt litteratur eller bare rett og slett ting som interesserer) og at man ikke er av typen som ønsker å stikke seg frem med et "mellomlederverv". Det sier litt om deg som person, dine prioriteringer og hvem du kommer til å være på arbeidsplassen. Søker du de såkalte kremjobbene (lederjobb og jobber der du bør være god på nettverksbygging) kan det være lurt ta verv. Det viser initiativ, handlekraft, du får ledererfaring og viser at du ikke er redd for å stikke deg frem. Men du må samtidig prestere faglig! Jeg er av dem som hater å være i fokus, ikke har noe som helst behov for å stikke meg frem, men heller elsker å vise hva jeg kan i faget mitt. Jeg har fått ledererfaringer fordi jeg har vært faglig best og har god gjennomføringsevne. Det er flere veier til Rom.

Finn dine styrker, kjenn dine svakheter, og prioriter hva du legger vekt på etter hva du trives med. Du skal selge deg selv i intervjuer og du blir mer "hel" om de ser sammenheng i valgene du har tatt. Du skal vise selvinnsikt og det får du også frem ved å forklare valgene du har tatt.

Som førsteårsstudent har det vært lurt for meg å først se an arbeidsmengden i emnene jeg skal ta. Overgangen fra vgs til universitet er ganske stor. Jeg ønsker å prioritere faget først. Så ser jeg heller på vårsemesteret eller til andreåret om jeg føler jeg har tid og energi til verv eller andre frivillige ting. Jeg ønsker ikke å kave i eksamensperioden, med hodet såvidt over vannet, og prestere middelmådig når jeg vet jeg har kapasitet til å gjøre det bedre på eksamen. Det er jo mye sosialt som skjer også og jeg vil ikke føle at alt er et stress.

Anonymous poster hash: 0aa6f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...