Gå til innhold

Medisinstudenter. Hva koster det å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er siste år på vgs nå og skal søke medisin til neste år. Helst NTNU, men Oslo om ikke det går.

Hvor mye får man i lån / stipend? Må dere jobbe extra ved siden av. Har dere tid til det, eller tar studiet all tid.

Foreldrene har ikke tid til å hjelpe.

Anonymous poster hash: bacdd...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som student og maks lån/stipend får du utbetalt 7000,- i mnd



Anonymous poster hash: 03d6b...010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er siste år på vgs nå og skal søke medisin til neste år. Helst NTNU, men Oslo om ikke det går.

Hvor mye får man i lån / stipend? Må dere jobbe extra ved siden av. Har dere tid til det, eller tar studiet all tid.

Foreldrene har ikke tid til å hjelpe.

Anonymous poster hash: bacdd...e58

TS her.

Foreldrene har ikke RÅD til å hjelpe. (Ikke tid)

Anonymous poster hash: bacdd...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Du får det til uten hjelp hjemmefra. Det er hardere, men vil man nok...:)

Og en liten jobb må du nok satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke sper på studielånet på en eller annen måte, er det bare å finne deg et rimelig kollektiv eller søke en billig studentbolig. Da vil du +/- ha igjen nok til å klare deg. Siden man får 20 000 i starten av hvert semester, vil man i teorien kunne fordele studielånet utover slik at man har ca. 10 000 i mnd å rutte med.. + jobb på sommeren.

 

- studmed Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk studenthuset på alle studiesteder du søker til så tidlig som mulig. De du ikke skal ha kan du si ifra deg når du har fått studieplass. Du sparer mye ved å bo billig. Jobb mye i sommerferien og andre ferier om du kan. Ellers handler det mest om prioriteringer. MÅ du ut på fest ofte, MÅ du kjøpe busskort (sykkel/gå), MÅ du ha treningskort eller kan du trene gratis ute?

Anonymous poster hash: c188b...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobb i ferier og helst kanskje et par ganger i uka i semestrene, bo så billig som mulig, gjør prioriteringer i dagliglivet og i matveien, så burde du ha nok til å være sosial og gjøre det bra på studiet.

Endret av Florence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student selv i Oslo har jeg dette budsjettet:

Husleie (strøm, internett) 5500

Mobil 300

Transport 500

Mat 3000

Fritid 1000

Annet (lege, bøker, reise hjem osv) 500

Jeg har et budsjett på ca 11000 i snitt hver måned. Jeg deler storstipendet utover hele høsten/våren og tjener ca 30 000 om sommeren. Jeg sparer svært lite men har en liten buffer hvis noe uforutsett skulle skje. Det er sjeldent rom for shopping eller restaurantbesøk i mitt budsjett.

 

Det er svært vanskelig å få deltidsjobb i Oslo (og sannsynligvis Trondheim) så du burde sørge for å jobbe hele sommerferien, da skulle inntekt fra storstipend, månedlig stipend og sommerjobb holde det gående hele året. Det kommer til å bli veldig trangt økonomisk, men det går helt fint. :)



Anonymous poster hash: 9f581...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanskelig å få deltidsjobb i Oslo (og sannsynligvis Trondheim)

Anonymous poster hash: 9f581...caa

Er det virkelig vanskelig å få deltidsjobb på sykehjem, hjemmesykepleien, omsorgsbolig, lærervikar eller SFO? Det har jeg vanskelig for å tro. Dette er fine og fleksible deltidsjobber som en medisinstudent mestrer lett.

Anonymous poster hash: 832e6...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanskelig å få deltidsjobb på sykehjem, hjemmesykepleien, omsorgsbolig, lærervikar eller SFO? Det har jeg vanskelig for å tro. Dette er fine og fleksible deltidsjobber som en medisinstudent mestrer lett.

Anonymous poster hash: 832e6...0f0

Ja, det er mitt inntrykk hvertfall. Jeg har søkt på utallige jobber (sykehjem, Rema, barnehage osv), har til og med hatt flere kontakter som i utgangspunktet kunne gi meg jobb. En jobb jeg søkte på i matbutikk hadde 800 søkere. Jeg har en ganske fyldig CV, men hadde ikke sjanse mot svensker og ellers personer som kunne jobbe "når som helst". Men når det er sagt, hvis man har anledning til å være svært fleksibel i fht jobb, og er forberedt til å bli oppringt fra jobb når som helst så er det sikkert en større sjanse. Deltidsjobber går jo ofte fra å være kun lørdager, til 5 timer onsdag, 9 timer tirsdag og kanskje litt på mandag". Topp stemning hvis man har anledning, ubehagelig hvis man faktisk bare hadde anledning den lørdagen.

Anonymous poster hash: 9f581...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken viser vel at flertallet av medisinstudenter ikke jobber i semestrene. Nå er ikke alle semestere/år like travle, jeg kunne nok fint ha jobbet det første året, men senere blir det vanskelig å kombinere skole/praksis med deltidsjobb i tillegg.  Især hvis man også ønsker å trene og ha noe sosialliv. Skal man ha deltidsjobb, så bør den i alle fall være relevant. De fleste jeg kjenner jobber kun i sommerferien og eventuelt i juleferien. For min del har det vært nok å jobbe kun om sommeren, men jeg har vært heldig og fått gode jobber hvor jeg har tjent mye penger.



Anonymous poster hash: 40819...fd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går medisin på NTNU, og får en god del hjelp hjemmefra. Jeg hadde klart meg uten hjelp, men da måtte jeg nok ha levd mer sparsommelig (lever allerede ganske billig), og ikke fått reist noe i løpet av året (noe jeg er veldig glad i). Mamma og pappa hjelper en del til på husleie (som er 5700, dyrt å bo i trondheim!), pluss litt småting her og der. Tror jeg får litt over 1000 i mnd. Er veldig takknemlig for det, mamma og pappa vil at jeg skal ha en fin studietid og ikke slite meg helt ut. Men ellers jobber jeg ikke, og klarer meg fint på studielån og sommerjobb. Jeg jobber dog så mye som mulig i sommerferiene, mye overtid, så bruker jeg de pengene utover året og på reiser.

Det er veldig mange i klassen min som ikke har jobb og som klarer seg fint på studielån :) men så er det en del som jobber noen helger, hvertfall de første årene. Tror ikke det er noe stort problem å få jobb, kjempelett for medisinstudenter å få jobb som pleiemedarbeider på sykehjem o.l. Hvis du F.eks jobber en helg i mnd blir det jo sikkert 3-4 tusinger, da kan du leve greit :)

Anonymous poster hash: 0c1b4...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mitt inntrykk hvertfall. Jeg har søkt på utallige jobber (sykehjem, Rema, barnehage osv), har til og med hatt flere kontakter som i utgangspunktet kunne gi meg jobb. En jobb jeg søkte på i matbutikk hadde 800 søkere.Anonymous poster hash: 9f581...caa

Ok.. Jeg håper du fysisk møter opp der du ønsker jobb? Jeg, har aldri hatt opplevd vansker med å finne fleksibel deltidsjobb i Oslo, men cluet er å troppe opp på stedet du ønsker jobb :-)

Anonymous poster hash: 832e6...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.. Jeg håper du fysisk møter opp der du ønsker jobb? Jeg, har aldri hatt opplevd vansker med å finne fleksibel deltidsjobb i Oslo, men cluet er å troppe opp på stedet du ønsker jobb :-)

Anonymous poster hash: 832e6...0f0

Jaja, møtte alltid opp og maste. :) (Fikk tilbud om 2 jobber jeg ikke kunne ta fordi jeg ikke kunne være så fleksible som de plutselig skulle ha meg til å være, studerte ca 50t i uka, og jeg klarte meg jo uansett økonomisk). Hvis TS ønsker deltidsjobb er det sikkert nok tid til å jobbe ved siden av studiene 1. og 2. studieår, så det skader jo ikke å søke på det som er der ute. Ville bare at hun skulle være realistisk i forhold til at det ikke "bare er å troppe opp et sted og forvente jobb" som jeg gjorde som ung og uvitende om stor-Oslo :danse: og at så lenge man klarer seg økonomisk må man ikke undervurdere viktigheten av å ha tid til et sosialt liv ved siden av studiene.

Anonymous poster hash: 9f581...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jaja, møtte alltid opp og maste. :) (Fikk tilbud om 2 jobber jeg ikke kunne ta fordi jeg ikke kunne være så fleksible som de plutselig skulle ha meg til å være, studerte ca 50t i uka, og jeg klarte meg jo uansett økonomisk). Hvis TS ønsker deltidsjobb er det sikkert nok tid til å jobbe ved siden av studiene 1. og 2. studieår, så det skader jo ikke å søke på det som er der ute. Ville bare at hun skulle være realistisk i forhold til at det ikke "bare er å troppe opp et sted og forvente jobb" som jeg gjorde som ung og uvitende om stor-Oslo :danse: og at så lenge man klarer seg økonomisk må man ikke undervurdere viktigheten av å ha tid til et sosialt liv ved siden av studiene.

Anonymous poster hash: 9f581...caa

 

TS her

 

Er åpen for at jeg må muligens ta en deltids jobb. Jeg er åpen for å jobbe, men var usikker på om man faktisk hadde mulighet til å jobbe gr. studiene. Er et par stk jeg kjenner som studerte bl.a. i Polen, som sa de hadde ikke opplevd Polen eller levde et greit sosialt liv ila de årene de var der. De prioriterte skolen, fordi de følte at det måtte de.

Anonymous poster hash: bacdd...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...