Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg har et student-haiku til dere:

 

Idag var dagen

Årets første lesedag.

Youtube, Facebook, faen.

 

 

Dagens student-haiku.

 

Mornings professor,

ja, jeg er for sen igjen.

Akk, gi meg styrke.

 

:pls:  :klem:  :klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle egentlig komme meg gjennom fire kapitler etter forelesning i dag, kom meg bare gjennom ett. Fikk tak i boken sent, så ligger på etterskudd. Er førstegangsstudent, og synes det er vanskelig å vite hva jeg bør ha gjort osv. Notatene mine er i tillegg så rotete at de forvirrer mer enn de hjelper.. Men er sliten i dag, så tar meg fri resten av av kvelden. Noen som kan lette den dårlige samvittigheten min? Anonymous poster hash: 3fbbd...655

PSY1017? Jeg er i samme situasjon. Dett rå en Kent låne neste forelesning, så jeg skal prøve å komme gjennom de neste kapitlene utover uka. Helgen blir også brukt på lesing for min del. De første ukene har det skjedd så mye utenom studiet at det er vanskelig å være ajour. I tillegg er alt stoff veldig nytt og tar tid å sette seg inn i. Jeg trøster meg med at det blir lettere etter hvert når man har kommet litt inn i det og ser hvor mye tid man anslagsvis trenger å bruke på hvert kapittel. Når det gjelder notater så tenker jeg at jeg ikke skal notere alt som står på skjermen, men lytte godt og notere de tingene som fremheves (og evt det du er usikker på som du kan lese spesifikt om.) Foilene finner vi på itslearning etterpå uansett. Da kan du sammenligne egne notater når du leser med de foreleser legger ut og det du har notert under forelesningen. Da vil nok det viktigste peke seg ut.

Til slutt: det er viktig å ta seg fri og slappe av innimellom! Hodet jobber med stoffet til og med når du sover, så leser du nøye og konsentrert når du jobber, vil hvilen (restitusjon som en idrettsutøver ville sagt) gjøre nytten sin den også. Sørg for å ha en lesefri kveld/dag i løpet av uken og gjør helt andre ting!

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første setningen ble litt rar. Det skal være: Det er en uke til neste forelesning.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig tungt å være fersk student når en har tusen spørsmål i hodet og ingen å spørre. Jeg føler ikke jeg gir fra meg fiendtlige vibber, jeg er sjenert, har sosial angst og er elendig på small talk. Flott combo :)Anonymous poster hash: 5e620...46e

Haha, er som å lese om meg selv! Dvs jeg har ikke så enorm sosial angst lenger, har jobbet meg gjennom den. Men situasjonen med å gå på universitetet vekker den ekle følelsen av at alle kjenner noen, bare ikke jeg. Jeg har flere ganger lyst til å komme i prat med noen, men jeg er dårlig på small talk, så jeg holder tilbake i frykt for at det bare skal bli pinlig. Foreløbig prøver jeg å holde på rutinene med å spise lunsj (alene) i kantina etter forelesning og å sitte noen timer på lesesalen etterpå. Jeg trøster meg med tanken om at jeg er ikke den eneste i denne situasjonen, og med erkjennelsen om at jeg ikke er det mest sosiale dyret som finnes, ergo må jeg tåle noen timer alene. Egentlig koser jeg meg litt også. Det er mer slitsomt for meg å tvangssosialisere og småprate om usaklige ting enn å være i sitt eget selskap. Jeg har blitt en mester i å notere ned informasjon vi får og følger med på nettsider for å få med meg alt. Kjedelig når man ikke har noen å spørre, som du sier.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSY1017? Jeg er i samme situasjon. Dett rå en Kent låne neste forelesning, så jeg skal prøve å komme gjennom de neste kapitlene utover uka. Helgen blir også brukt på lesing for min del. De første ukene har det skjedd så mye utenom studiet at det er vanskelig å være ajour. I tillegg er alt stoff veldig nytt og tar tid å sette seg inn i. Jeg trøster meg med at det blir lettere etter hvert når man har kommet litt inn i det og ser hvor mye tid man anslagsvis trenger å bruke på hvert kapittel. Når det gjelder notater så tenker jeg at jeg ikke skal notere alt som står på skjermen, men lytte godt og notere de tingene som fremheves (og evt det du er usikker på som du kan lese spesifikt om.) Foilene finner vi på itslearning etterpå uansett. Da kan du sammenligne egne notater når du leser med de foreleser legger ut og det du har notert under forelesningen. Da vil nok det viktigste peke seg ut.

Til slutt: det er viktig å ta seg fri og slappe av innimellom! Hodet jobber med stoffet til og med når du sover, så leser du nøye og konsentrert når du jobber, vil hvilen (restitusjon som en idrettsutøver ville sagt) gjøre nytten sin den også. Sørg for å ha en lesefri kveld/dag i løpet av uken og gjør helt andre ting!

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Ja :) det virker om om alle jeg snakker med allerede er gjennom alt de skal ha lest, så jeg ble ganske stressa da jeg ikke hadde begynt engang. Fra vgs er jeg vant til å notere ned ganske mye, men jeg merker at det ikke fungerer like godt lenger. Jeg tror jeg må finne meg en god studieteknikk, foreløpig er jeg litt all-over. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke ligger litt etter! Har du fått tak i boka? Jeg har bare nettutgaven, kjenner at jeg savner å fysisk kunne bla i boka.

Anonymous poster hash: 3fbbd...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) det virker om om alle jeg snakker med allerede er gjennom alt de skal ha lest, så jeg ble ganske stressa da jeg ikke hadde begynt engang. Fra vgs er jeg vant til å notere ned ganske mye, men jeg merker at det ikke fungerer like godt lenger. Jeg tror jeg må finne meg en god studieteknikk, foreløpig er jeg litt all-over. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke ligger litt etter! Har du fått tak i boka? Jeg har bare nettutgaven, kjenner at jeg savner å fysisk kunne bla i boka. Anonymous poster hash: 3fbbd...655

Jeg har skjønt det sånn at det er mange som ikke har boka ennå. Jeg var utenbys og sjekket en bokhandel og fant tilfeldigvis boken der. Tror også den skal være å få tak i på nettbutikker. Det er noe eget med å ha boken å bla i, så jeg skjønner deg godt. Søk litt på nett og se hva du finner. Evt ring til akademika i Oslo og Bergen og hør om de har den der. Mulig de sender mellom butikkene. (Eller andre bokbutikker. Jeg fant min hos Tanum.)

I tillegg til en god studieteknikk bør du finne et tempo som passer deg. Ikke alle leser like fort, eller forstår alt etter første gjennomlesing. Sett deg opp en ukeplan på hva du skal lese og når, så har du litt å gå etter.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil sutre litt om at jeg må ta et år permisjon siden jeg har blitt syk :( skikkelig kjedelig :( synes veldig synd på meg selv for øyeblikket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Er så redd for å bli forkjølet nå! Bor på vandrehjem og alle andre på rommet er skIkkelig forkjøla, og ligger og hoster og snyter seg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å unngå det. Passer på å ikke dra ut på byen og drikke, for immunforsvaret mitt må virke 100% nå.

Ikke lenge til jeg flytter nå, og vil være frisk og rask de første dagene i Skottland. Blir deilig å endeli kunne sutre over pensum igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg sliter så sykt med å komme i gang. Altså jeg klarer å jobbe når jeg først får meg selv til å begynne å gjøre noe, men det er sjelden det går om dagen. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg sliter så sykt med å komme i gang. Altså jeg klarer å jobbe når jeg først får meg selv til å begynne å gjøre noe, men det er sjelden det går om dagen. Noen som har noen tips?

Tenk prosess, ikke produkt.

"Nå skal jeg lese i 25 minutter", ikke "nå skal jeg lese ett kapittel". Det fungerer knall for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg sliter så sykt med å komme i gang. Altså jeg klarer å jobbe når jeg først får meg selv til å begynne å gjøre noe, men det er sjelden det går om dagen. Noen som har noen tips?

 

 

Tenk prosess, ikke produkt.

"Nå skal jeg lese i 25 minutter", ikke "nå skal jeg lese ett kapittel". Det fungerer knall for meg! :)

 

Samme her :) Setter på stoppeklokka og får IKKE lov til å ta øynene fra boka før den har ringt. Ofte så spacer jeg ut og må lese hele avsnittet på nytt, men etterhvert skjønner hjernen min greia og jeg klarer å konsentrere meg bedre.

 

Det skjer faktisk at jeg er så godt i gang med å lese at jeg setter på nye 25 minutter uten pause imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i dag har jeg lest hele 3 kapitler i den ene boka vi skal lese...føler jeg har alt for mye å lese!! uansett hvor mye jeg leser så henger jeg etter. Hadde tenkt å si ja til å være sosial i helgen som kommer men går ikke. MYYE å lese+ oppgave som skal leveres inn mandag etter neste helg! Prøver så godt jeg kan å ikke stresse men blir stressa! Herregud, nå må jeg bare slappe av litt rett og slett, tenke at det er godt nok det jeg har gjort i dag, uff hvordan får man tid til å lese alt?? :bond: :bond: :bond: :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke klar for nye uke. Har vært for mange arbeidshelger i det siste og føler ikke at jeg har fått ordentlig helg og fri fra noe siden juli en gang..

 

Men, men. Kommer meg gjennom denne uka som alle andre uansett.



Anonymous poster hash: 98377...c74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stedet for å lese, skrev jeg et nytt haiku. God mandag!

Søndag kom og gikk.

Intet lesing idag gitt.

Kanskje i morgen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke klar for nye uke. Har vært for mange arbeidshelger i det siste og føler ikke at jeg har fått ordentlig helg og fri fra noe siden juli en gang.. Men, men. Kommer meg gjennom denne uka som alle andre uansett. Anonymous poster hash: 98377...c74

Samme her!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå begynt på andre året på studiet mitt, tar noen helt nye fag som er veldig annerledes enn det jeg har hatt første året. Det er filosofiske fag, og jeg har nå kommet helt skjevt ut i starten. Ikke fått lest nok, ikke fått kommet meg på alt av undervisning. 

 

Problemet mitt er at jeg synes dette er kjempetungt og vanskelig! Jeg sitter og leser nå, og forstår kanskje 5% av det jeg leser. Synes flere av pensumbøkene er skrevet veldig kompakt, og faller ut etter bare et par setninger. Leser bl.a. Kant, og skjønner ingenting. Føler meg veldig dum, i tillegg til at jeg sliter litt med lesemotivasjonen når det føles ut som å stange hodet i en vegg hver gang jeg setter meg ned med det. Vet liksom ikke hvor jeg skal starte... 

 

Noen som har hatt det på samme måte, som har noen tips eller oppmuntring? Kjenner jeg trenger det her jeg sitter..:) 



Anonymous poster hash: 3c74a...4a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skulle vise seg at jeg har hadde blindtarmbetennelse,så da er der ikke så rart jeg ikke orket å lese torsdag og fredag.

Ringte legevakten fredag, og der mente de at det nok kom til å gå over ettersom de fleste magesmerter gjør det. Så da dro jeg på hyttatur, og er nå på et sykehus noen timer unna der jeg bor.

Selvfølgelig sprakk hele blindtarmen også, som gjør at jeg må ligger her noen dager ekstra. Sukk.. vil bare føle meg frisk og kunne delta på kurs og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt for treig med å få igang motivasjonen min.... Klarer heller ikke å snu døgnrytmen min, så jeg sover enten for lite eller så mye at jeg ikke rekker noen ting før jobb..

MÅ. SKJERPE. MEG. TIL. I . MORGEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk prosess, ikke produkt.

"Nå skal jeg lese i 25 minutter", ikke "nå skal jeg lese ett kapittel". Det fungerer knall for meg! :)

 

Dobbelt tips; bruk tomato.es. Den registrerer du mot twitterkontoen din, og den teller også ned slik at 25 min = 1 tomato. Deretter har den 5 min pause, men den kan du ta esc på da. Så kan du markere hver ferdige tomat med et emne, f.eks "Engelsk", og så får du etterhvert oversikt over hvor mange tomater du har i hvert fag da. Fryktelig motiverende for min del i alle fall, å tenke at "idag får jeg ikke gi meg før jeg har tatt 10 stk". Fikk det anbefalt av ei venninne og kun brukt det siden!

Anonymous poster hash: 1b42d...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...