Gå til innhold

Hvem bil har du?


Gjest Sjokoladebolle

  

106 stemmer

  1. 1. Hvorfor gikk du inn på denne tråden?

    • Jeg gikk inn på denne tråden for å kommentere på skrivefeilen
      46
    • Jeg ville avgi stemme
      9
    • Hvilken skrivefeil?
      2
    • Jeg gikk inn i denne tråden for å se om andre hadde påpekt skriveleifen
      64


Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Hva slags merke bil, blir det da.

Jeg er ikke helt enig i den formuleringen. Her ville jeg sagt "hvilket bilmerke".

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "gjest"

Jeg er ikke helt enig i den formuleringen. Her ville jeg sagt "hvilket bilmerke".

Det blir også riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det blir også riktig.

Om vi formulerer oss litt forskjellig, er vi i hvert fall enige om at det ikke er riktig å si "hvem bil" :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Om vi formulerer oss litt forskjellig, er vi i hvert fall enige om at det ikke er riktig å si "hvem bil" :).

Nemlig, for genitiv for "hvem" er "hvis", så det riktige blir "hvis bil er det"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nemlig, for genitiv for "hvem" er "hvis", så det riktige blir "hvis bil er det"?

Ja, det er riktig. Å spørre på den måten tror jeg mange (unge spesielt) oppfatter som uhyre gammeldags og stivt. De sier heller "hvems bil er det?" Det ordet tror jeg ikke er godkjent av språkrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Ja, det er riktig. Å spørre på den måten tror jeg mange (unge spesielt) oppfatter som uhyre gammeldags og stivt. De sier heller "hvems bil er det?" Det ordet tror jeg ikke er godkjent av språkrådet.

Vel, men ungdommene har ikke vondt av og bli rettet på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Vel, men ungdommene har ikke vondt av og bli rettet på. ;)

Det har du jammen rett i, men vi fossiler følger ikke med i tiden, ass! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Det har du jammen rett i, men vi fossiler følger ikke med i tiden, ass! :skravle:

Sjøttkaker og annet godt.....

skjærte, bærte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sjøttkaker og annet godt.....

skjærte, bærte....

Vi kan ta en tur på sjino kanskje, og etterpå kan vi ha en prat om skjønnsroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vi kan ta en tur på sjino kanskje, og etterpå kan vi ha en prat om skjønnsroller.

Og skjede oss litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går heller ikke helt med på "hva slags merke bil". "Hva slags merkelig bil" er derimot helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Men så ser vi noen skjekke menn, og da begynner det å skjile i kjeden :sjenert:

Kjeden min må smøres. Sykkelen er steike treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Skjønner ikke hvem som fant ut at man skal begynne å bruke hvem sånn. Skjønner heller ikke hvorfor det ble populært.

Dette er et veldig gammelt fenomen i norsk, og det er dessuten i samsvar med hvordan pronomen-/determinativsystemet var i norrønt, samt hvordan det er i en rekke andre språk. Så "noen nymotens greier" er det så definitivt ikke. Her er forresten en artikkel som omhandler fenomenet. :)http://www.forskning.no/blog/vangsnes/204065/

Selv liker jeg hvem bil og tilsvarende. Det er ikke noe jeg kunne sagt eller skrevet selv, men så har jeg det heller ikke som del av min dialekt - dermed er det ikke naturlig for meg. Jeg blir dessuten irritert hvis jeg støter på det i formelle skriv, aviser, og lignende, hvor man jo forventer å finne korrekt norsk i henhold til reglene fastsatt av Språkrådet. I uformelle sammenhenger som KG, Facebook, personlig kommunikasjon, osv., derimot, synes jeg at det er fullstendig akseptabel språkbruk fra folk som har dette som en del av sin morsmålsgrammatikk. Alle dialekter har jo litt ulik grammatikk, og at dette noen ganger kommer til uttrykk når man skriver i uformelle og personlige sammenhenger, synes jeg bare er sjarmerende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...