Gå til innhold

Er det irriterende med folk som gir tips om fotografering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Er dette et bilde som går innafor "utbrent"? Tenker det er best å educate oneself før jeg tipser henne om ting hun skal unngå. :P

Anonymous poster hash: 020ab...be8

 

Når du mangler tekstur f eks på klær, så er bildet utbrent. Er det først blitt utbrent, er det ingenting å gjøre med.

Anonymous poster hash: 44995...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er dette et bilde som går innafor "utbrent"? Tenker det er best å educate oneself før jeg tipser henne om ting hun skal unngå. :P

Anonymous poster hash: 020ab...be8

 

Synes du bør vise henne denne tråden. Å være bryllupsfotograf, er svært vanskelig. Det dreier seg ikke bare om å "fange øyeblikkene". Fokus skal være riktig. Lukkerhastighet og blenderåpning skal være riktig. Skal hun bruke blitz for å få bort skyggene, er det så og si umulig med en blitz som er montert på kameraet. Som jeg sa overher: Hun trenger et bærbart blitzanlegg og en reflektor. Lysmåler er også greit å ha.

Anonymous poster hash: 44995...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke TS skal tipse henne om noe som helst i og med at TS mangler grunnleggende kunnskaper selv. Kan jo starte med det mest åpenbare: en linse og et objektiv er to forskjellige ting. Når det er sagt, så vil vel de fleste oppegående personer be om referansebilder for å avgjøre om en fotograf er dyktig nok til å ta bilder i bryllupet. Jeg håper at brudeparet har gjort dette.



Anonymous poster hash: 58147...dbc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke TS skal tipse henne om noe som helst i og med at TS mangler grunnleggende kunnskaper selv. Kan jo starte med det mest åpenbare: en linse og et objektiv er to forskjellige ting. Når det er sagt, så vil vel de fleste oppegående personer be om referansebilder for å avgjøre om en fotograf er dyktig nok til å ta bilder i bryllupet. Jeg håper at brudeparet har gjort dette.

Anonymous poster hash: 58147...dbc

Mangler grunnleggende kunnskap fordi jeg ikke kjenner til norske term? Jaja, den er grei.

Skal oppdatere dere om hvordan brudebildene går. Det er da om en stund. Skal muligens kjøpe en god tripod til vedkommende i bursdagsgave, så er det én ting mindre for henne å kjøpe. :)

Takk til de som har bidratt med svar, har skrevet det over til ei liste og spurt på et engelsktalende fotoforum om de har noe å supplere. Nesten litt pussig hvor imøtekommende amerikanere er. :)

Anonymous poster hash: 020ab...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler grunnleggende kunnskap fordi jeg ikke kjenner til norske term? Jaja, den er grei.

Anonymous poster hash: 020ab...be8

Vel, du visste ikke hva over- og undereksponert var heller. De uttrykkene burde være kjent for alle som har brukt noe annet enn autofunksjonen på et hvilket som helst kamera. Og det sier jeg faktisk for å være litt slem. Det er alt for mange som tror de er eksperter bare fordi de har fått mulighet til å kjøpe et systemkamera (google det hvis du ikke vet hva systemkamera er). Det gjør meg lettere irritert.

Anonymous poster hash: 58147...dbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du visste ikke hva over- og undereksponert var heller. De uttrykkene burde være kjent for alle som har brukt noe annet enn autofunksjonen på et hvilket som helst kamera. Og det sier jeg faktisk for å være litt slem. Det er alt for mange som tror de er eksperter bare fordi de har fått mulighet til å kjøpe et systemkamera (google det hvis du ikke vet hva systemkamera er). Det gjør meg lettere irritert.

Anonymous poster hash: 58147...dbc

Jeg visste ikke hva "brente" bilder var. Jeg vet da sannelig hva over- og undereksponert er. Har aldri hørt noen kalle bilder for "brente", så da har man lært noe nytt. Prater lite om fotografering med norsktalende, ser du.

Helt greit for min del at du blir oppgitt av alle som kaller seg fotografer og eksperter på grunnlag av at de eier et DSLR, me. Det har da faen ikke jeg gjort. Har aldri sagt at jeg er ekspert, har bare sagt at jeg har "tatt bilder" på hobbybasis over tid. På samme måte som jeg ikke kaller meg kunstner selv om jeg har malt noen malerier.

Åherregud. Om du har lyst å bli med å se en gang, så kan du få se at jeg tar alle bildene på manuell. Visste ikke at jeg måtte "brife" med kunnskaper for å forsøke å hjelpe en venninne.

Du har en fin innstilling, sjarmis. 👌🏼

Anonymous poster hash: 020ab...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se til h*** å slutte å trolle!

Vel, du visste ikke hva over- og undereksponert var heller. De uttrykkene burde være kjent for alle som har brukt noe annet enn autofunksjonen på et hvilket som helst kamera. Og det sier jeg faktisk for å være litt slem. Det er alt for mange som tror de er eksperter bare fordi de har fått mulighet til å kjøpe et systemkamera (google det hvis du ikke vet hva systemkamera er). Det gjør meg lettere irritert. Anonymous poster hash: 58147...dbc

Anonymous poster hash: 1c928...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De siste to linsene" nei det er ikke alltid sånn at det siste er det beste. Man MÅ ikke ha en iphone 7 om man har en iphone 6.

Det er fryktelig irriterende med folk som skal leke spesialister (selvom de bare mener det godt) når man ikke har bedt om råd, folk trenger å finne ut av ting på egenhånd syns jeg. Men om du er helt sikker på at linsene hennes ikke er gode nok for bryllupp så kan du jo spørre hva hun får betalt for brylluppet og om det er høy pris si at hun bør investere i nye linser. Om det er i tanta sitt bryllupp så tviler jeg på at noen i det hele tatt legger merke til forskjell på den ene og den andre linsen.



Anonymous poster hash: e4b10...5cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner jo med at dette paret hun skal ta bilder for vet hvilket nivå venninnen din er, eller kanskje ikke er så opptatt av å få gode bilder? Samboer er bryllupsfotograf, og har holdt på med det noen år ved siden av annen jobb. Han har ingen formell utdanning i det, så er jo forsåvidt en amatør. Hvilket utstyr man har er jo selvsagt av relevans. Man bør i hvert fall ha stativ og reflektor! Om man skal fotografere hele dagen bør man også ha to kameraer også for ulike situasjoner, og som backup. Ellers er det viktigste kunnskap om hvordan man tar gode bilder!

 

Som bryllupsfotograf bør man bruke en hel del timer på nettet for å se på ulike måter å stille opp på feks! Det er nok det som har endret seg og blitt bedre og bedre med årene for min samboer, og gjør bildene proffere. Det er viktig å ikke ta bildene for nærme, så man har mulighet for cropping. Og noe av det som gir et profesjonelt uttrykk er jo redigering/justering i etterkant. Photoshop-kunnskaper er halvparten av arbeidet! Ikke for at man skal redigere for mye på ansikt og slikt, men for å gi bildene det myke uttrykket som gjør dem til bryllupsbilder feks. Ikke bare å kjøpe seg et kamera og sette i gang med andre ord... ;) Ville kanskje hintet litt om at hun burde øve litt i forkant.. 



Anonymous poster hash: bfd00...5bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De siste to linsene" nei det er ikke alltid sånn at det siste er det beste. Man MÅ ikke ha en iphone 7 om man har en iphone 6.

Det er fryktelig irriterende med folk som skal leke spesialister (selvom de bare mener det godt) når man ikke har bedt om råd, folk trenger å finne ut av ting på egenhånd syns jeg. Men om du er helt sikker på at linsene hennes ikke er gode nok for bryllupp så kan du jo spørre hva hun får betalt for brylluppet og om det er høy pris si at hun bør investere i nye linser. Om det er i tanta sitt bryllupp så tviler jeg på at noen i det hele tatt legger merke til forskjell på den ene og den andre linsen.

Anonymous poster hash: e4b10...5cb

De siste to, som i de siste to hun er anbefalt å få tak i. :) ser det kan være litt uklart, men det er altså ikke "det siste" som i siste nytt. Mye av optikken har vært ute i flere år. :)

Den ene linsen hun har for øyeblikket er en primelinse, og det sier seg jo selv at en enkelt fastlinse ikke vil holde vann i bryllup. Har tipset om Canon 24-105, og hun vurderer å leie linsen dersom hun ikke har råd til å kjøpe den til den tid.

Anonymous poster hash: 020ab...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke hva "brente" bilder var. Jeg vet da sannelig hva over- og undereksponert er. Har aldri hørt noen kalle bilder for "brente", så da har man lært noe nytt. Prater lite om fotografering med norsktalende, ser du.

Helt greit for min del at du blir oppgitt av alle som kaller seg fotografer og eksperter på grunnlag av at de eier et DSLR, me. Det har da faen ikke jeg gjort. Har aldri sagt at jeg er ekspert, har bare sagt at jeg har "tatt bilder" på hobbybasis over tid. På samme måte som jeg ikke kaller meg kunstner selv om jeg har malt noen malerier.

Åherregud. Om du har lyst å bli med å se en gang, så kan du få se at jeg tar alle bildene på manuell. Visste ikke at jeg måtte "brife" med kunnskaper for å forsøke å hjelpe en venninne.

Du har en fin innstilling, sjarmis.

Anonymous poster hash: 020ab...be8

Ikke "brente". "Utbrente"

Anonymous poster hash: 44995...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...