Gå til innhold

Skulderpress, hvordan få vekten over hodet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, sett på treningsprogrammet starting strength:

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

En av øvelsene er skulderpress og i videoen som er i lenken hvor de demonstrerer øvelsen så får han vekten over hodet. Jeg klarer ikke å få armene mine i sånn "legoposisjon". Jeg får ganske stor vinkel. Noen som vet hva jeg gjør feil?



Anonymous poster hash: 9f3e8...169
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med armene i "legoposisjon", mener du håndleddene?

Han i videoen utfører en dårlig skulderpress etter mine standarder. Han tar ut altfor mye bevegelighet i ryggen. En skulderpress (eller bare press) starter med stangen i front rack. Da ligger stangen over brystmusklene, støttet på fremre deltamuskler. Haken er over stangen.
clean.png

Magemusklene er engasjert, men ikke så mye at du bøyer deg fremover. Rumpen er strammet og vekten over hælene. Du skal stå stødig som en påle.

I det du starter å skyve må du flytte håndleddene og albuene dine under vekten, ta haken bakover (helst ikke bøye hodet bakover, men trekke haken inn). Skyv i en rett linje oppover. Når stangen passerer hodet tar du det gjennom armene tilbake til nøytral stilling mens du fortsetter å skyve oppover til du har låste albuer og aktive skuldre. På vei ned igjen må du huske å trene hodet tilbake slik at du ikke får stangen i hodet.

Dersom du ikke flytter hodet frem og tilbake må stangen ta en omvei rundt hodet og det er mye tyngre og kan gi skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...