Gå til innhold

Unormalt vanskelig å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid (de siste 2 årene) gått ned ca 20 kg - men sliter med å holde vekten/gå ned mer.

Jeg er ca 30 kg overvektig per idag og vil gjerne miste resten, men det blir vanskeligere og vanskeligere.

I begynnelsen holdt jeg et kaloriinntak på rundt 1600 kalorier om dagen, og mistet 2-300 gram i uken. I forhold til hvor mye jeg veide (118 kg) er jo dette litt rart. Jeg er med på at alle mister i litt forskjellig fart, men alle utregninger tilsier jo at jeg burde rast ned i vekt.

Det tok noen mnd før jeg stoppet opp helt, og gikk ned til 1200 kalorier per dag. Mesteparten av det jeg spiser er proteiner, jeg er glutenintolerant og "tåler" veldig lite karbo før jeg holder på vann eller vekten stopper opp. Derfor er jeg også påpasselig med fett, salt etc.

Jeg føler jeg har ganske god kontroll på hva jeg spiser og hvordan jeg regner ut kaloriene mine- jeg har en profil på myfitnesspal.com der jeg oppdaterer matinntak + vekt, bruker en fitbit flex til aktivitetsnivå og har lest meg opp veldig om kosthold etc. Målet mitt er ikke å bli hardcore fit eller lavkarbofanatiker - jeg spiser kjøtt og grønnsaker og frukt og vil bare bli sunn og frisk.

Trening er det så som så med, jeg prøver å nå fitbit-målene mine (10-12000 skritt per dag) og liker godt å svømme, men jeg vil helst miste mest mulig vekt ved hjelp av kostholdet (jeg har som sagt 30 kg å gå på så det bør jo være nok å ta av).

Dessverre stopper jeg altså veldig ofte opp "uten grunn", det tar ukesvis før jeg går ned noen 100 gram her og der, og det blir mye skuffelse og gråt om jeg skal være ærlig. Nå har jeg bestilt time hos lege, og vil vite om det er noe "annet" som gjør vektnedgangen min så vanskelig. Noen tips til hva jeg bør sjekke? Jeg regner med at jeg bør få sjekket skjoldbruskkjertel, blodsukkernivå etc?

Noen som har andre tips jeg bør forsøke? Er ikke så veldig interessert i verken slankeoperasjon, pulverdietter e.l., men tar ellers imot alt av tips og meninger:) Om noen er i samme båt er det også fint å høre fra dere.



Anonymous poster hash: 0ec1d...f4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektnedgang går i rykk og napp. Hvordan er ditt kaloriinntak pr dag i gjennomsnitt fordelt på en uke? Veier du alt du spiser og drikker som har kalorier? Tar du med stekefett, melk i kaffen, frukt, slikker du skjeen? Sjekker du at opplysningene i MFP stemmer med det som står på pakka eller i matvaretabellen? Spiser du ofte ute? Hva mener du med påpasselig med fett? Spiser du tilbake noen av treningskaloriene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 1600 kalorier er litt høyt, mens 1200kalorier er ALTFOR lavt?



Anonymous poster hash: 5309c...a3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du spiser for LITE mat da?



Anonymous poster hash: 82822...f7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg synes du er veldig flink som har klart å holde en god diett over så lang tid! :)

Husker du å telle med alt du spiser og drikker når du teller kalorier? De tre kaloriene i et glass fun light, smøret du steker kjøtt og grønnsaker i? Og har du "juksedager" der du spiser mer? Og hvor mye spiser du i så fall de dagene?



Anonymous poster hash: 4b5a9...43c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang går i rykk og napp. Hvordan er ditt kaloriinntak pr dag i gjennomsnitt fordelt på en uke? Veier du alt du spiser og drikker som har kalorier? Tar du med stekefett, melk i kaffen, frukt, slikker du skjeen? Sjekker du at opplysningene i MFP stemmer med det som står på pakka eller i matvaretabellen? Spiser du ofte ute? Hva mener du med påpasselig med fett? Spiser du tilbake noen av treningskaloriene dine?

Først vil jeg si at jeg synes du er veldig flink som har klart å holde en god diett over så lang tid! :)

Husker du å telle med alt du spiser og drikker når du teller kalorier? De tre kaloriene i et glass fun light, smøret du steker kjøtt og grønnsaker i? Og har du "juksedager" der du spiser mer? Og hvor mye spiser du i så fall de dagene?

Anonymous poster hash: 4b5a9...43c

Takk for svar:)

Ja, jeg forsøker så ofte jeg husker å regne med stekefett, flytende kalorier osv. siden jeg vet hvor mye det utgjør i det store. Regner med alt av sauser, har en matvekt jeg bruker om jeg spiser deler av en pakke kylling f.eks, veier havregryn/ris/annet før det kokes slik at jeg kan finne riktig kalorimengde. Om jeg ikke husker hvor mye smør f.eks jeg har brukt, legger jeg gjerne in 100 kalorier ekstra (bruker sjelden mer enn en teskje/spiseskje smør i maten).

Det går lite i spisedager da jeg har lett for å skli ut og må holde det ganske konsekvent- derfor er eventuell "kosemat" (15-20 g sjokolade f.eks) regnet inn i kaloribudsjettet mitt slik at jeg heller kan spise bittelitt godt noen ganger i uken i stedet for å skli helt ut og spise en hel potetgullpose på lørdagen.

Snacks spiser jeg veldig lite av, sjokolade blir det litt - men en stor sjokoladeplate holder i flere uker (sist tok det nesten 4 uker før den var vekk) og jeg drikker stort sett sodastream-vann med tilsatt smak (sitronsaft e.l.) jeg vil heller få i meg kaloriene gjennom mat enn drikke. En stund drakk jeg en del Pepsi Max, men fikk mye vondt i hodet og sluttet med dette selv om det ikke hadde noen effekt på slankingen.

I en periode hadde jeg kjempedårlig matlyst og fikk bare i meg 7-800 kalorier om dagen og da mistet jeg nesten 4 kg på 3 uker, men da jeg gikk tilbake til 12-1300 kalorier så sto altså vekten stille i over to måneder. Det virker altså som at kroppen bare har vendt seg til så lite kalorier og jeg må jo innrømme at jeg begynner å bli litt slapp og sliten av å spise så lite mens jeg prøver å leve et vanlig liv. Håper legen kan hjelpe litt.

Anonymous poster hash: 0ec1d...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må jeg innrømme at jeg ikke vet hva det kommer av. Jeg synes det høres rart ut at 1200 kcal om dagen skal være for mye. Jeg selv går ikke ned et gram med 1200 kcal dagen, men jeg har også en bitteliten kropp og trenger ikke å gå ned noe, og jeg ville trodd at kroppen din var mer "villig" til å gå ned hvis du er overvektig. Det blir litt for lett å si at du bare må kutte ned til 1000 kcal dagen og se om det funker, for du skal jo leve sunt og ha energi i hverdagen også.

Jeg håper legen kan gi deg noen svar :klem:



Anonymous poster hash: 4b5a9...43c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, jeg har det på akkurat samme måte!!

Nå er jeg i ferd med å gi opp, etter å ha vært syk, blitt operert ikke spist NOE på 1 uke og alikevel gått opp 2 kg...

Noen av oss er bare dømt til å være overvektige, uansett hvor mye vi trener og hvor sundt vi spiser:(



Anonymous poster hash: c6cb0...72c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss er bare dømt til å være overvektige, uansett hvor mye vi trener og hvor sundt vi spiser:(

Anonymous poster hash: c6cb0...72c

Det kan godt hende du spiser sunt, men likevel får i deg for mye kalorier. Ingen er dømt til å være overvektige. Snakk med legen din :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket deg for diabetes hos legen? Om du har dårlig insulinproduksjon kan det hjelpe til med å lagre unødvendig fett for å si det slik og det gjør det ekstremt vanskelig å gå ned uansett hvor lite man spiser.

Et annet fenomen du bør se på er om du faktisk spiser nok i løpet av dagen og regelmessig. Om du spiser så lite som 1200 kalorier over tid vil kroppen tviholde på det fettet den har isteden da kroppen vil skrike ut på en slags måte at den sulter. Derfor vil du da enten gå opp i vekt eller stå på stedet hvil. Du burde prøve å øke til 1800 kalorier kanskje per dag. Det høres mye ut men har du 30 kg for mye trenger du ca 3000 kalorier daglig for å holde vekten. At damer skal ha 2000 kalorier daglig er beregnet på de med ca normal bmi. Du kan heller minke kaloriene ettervært som du går ned. Det finnes kalkulatorer på hvor mange kalorier du trenger for å holde vekten på nett så ville undersøkt det først og ligget 500 til 1000 kalorier under det i første omgang.

Spis hver 3 til 4 time. Start med en frokost med et glass melk til eller vann. Juice er sukkerbombe. Så bør du spise lunsj og middag og evt kvelds om det er lenge mellom middag og leggetid. Spis et mellom måltid mellom lunsj og middag feks. Du skal aldri være sulten. Et godt mellom måltid er feks en grønnsak eller frukt eller en neve usaltede nøtter. Frukt bør spises men i moderate mengder grunnet mye druesukker.

Ellers bør du spise mye av fisk, salater uten fet dressing, kylling og fugl uten skinn. Spis grovbrød med diverse fiske pålegg på eller kokt skinke roastbiff kalkunfile osv. Egg er også bra. Du bør unngå ting som salami servelat og slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, jeg har det på akkurat samme måte!!

Nå er jeg i ferd med å gi opp, etter å ha vært syk, blitt operert ikke spist NOE på 1 uke og alikevel gått opp 2 kg...

Noen av oss er bare dømt til å være overvektige, uansett hvor mye vi trener og hvor sundt vi spiser:(

Anonymous poster hash: c6cb0...72c

Ikke for å være frekk, men det er i teorien fysisk umulig å gå OPP i vekt hvis man ikke har inntatt noe, da den ekstra vekten må komme fra noe. Det kan godt hende det er noe hormonelt/sykdom som gjør at du ikke går ned i vekt, men jeg synes du bør starte å trene, da du vil gå MYE raskere ned i vekt ved hjelp av trening. Så lenge man er frisk, så forandrer vekten seg basert på kalorier inn minus kalorier ut. Ved trening vil du få et mye større energiforbruk, som igjen gjør at du vil gå raskere ned i vekt.

Jeg ville ha økt matinntaket til rundt 1800 kcal, og samtidig starte med trening. Treningen trenger ikke å være allverden, men en gåtur hver dag på rundt 30min til en time er nok i starten.

Anonymous poster hash: e5d2e...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Du spiser feil og for lite. Med så lavt kaloriinntak så tærer kroppen vel så mye på musklene som på fettet. Muskler brenner fett. Dess mindre muskler dess lavere forbrenning.

Hvor høy er du TS? Og hva er vekta i dag?

Å sulte seg på matinntak som er så lavt er ødeleggende for kropp, psyke og for en velfungerende hverdag. Virker som mange glemmer at for å bli ekstremt overvektig så har en spist VELDIG mye mer kcal enn kroppen trenger. Iallefall mellom 3-5000 kcal per dag(alt ettersom og gjerne kombinert med ingen mosjon)

Det vil si at alt mindre enn det en har overspise på vil føre til en vektnedgang. Om du har spist 3500 kcal om dagen så holder det å legge seg på 3000 kcal i første fasen. Legger man i tillegg om til riktig mat med mindre salt og sukker og gjerne får inn mosjon også så vil mye skje bare her.

Etter noen måneder så har garantert cm og vekt krympet så lenge man holder seg til den nye livsstilen.

Det er nå man kan trekke fra litt mer kalorier per dag da en lettere og mindre kropp trenger litt mindre kalorier for å fortsette nedgang. Slik fortsetter en frem til en kan legge seg på normalt dagsinntak på ca. 1800-2000 kcal per dag.

Med normalt kaloriinntak med nok og rett mat så har du også større sjanse for suksess med vektnedgangen, nettopp fordi det blir en livsstil som du faktisk kan leve med resten av livet, ikke en kræsjdiett som suger ut overskudd, energi og bryter ned psyken.

Jeg skjønner at en gjerne vil se resultater med en gang og bli superfit og klar for bikinisesongen asap, men det er en prosess. Det har tatt tid for deg å bli stor og det vil ta tid for deg å bli mindre. Klarer du å innse at det du gjør handler om livsstil, endring av gamle vaner, det handler om helsen og livskvaliteten; ikke kun om utseende så vil du stresse mindre.

Da slipper du konstant å tenke på cm, vekt som står stille etc etc. For spiser du nok, rett og med moderat underskudd og mer hverdagsaktivitet så vil du på sikt gå ned i vekt og du vil nå målet og forbli slank og sunn resten av livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...