Gå til innhold

Dere som har kuttet ut korn, HVA spiser dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år med trøblete mage har legen foreslått at jeg prøver en periode på ca 2 mnd uten noe som helst korn.

jeg har alltid spist mye brød, og kan ikke i min villeste fantasi forstå hva annet jeg kan spise f.eks til frokost.

Jeg prøver febrilsk å finne en oppskrift på brød som kan ligne litt på vanlig brød.

Eller noen som har forslag til hva annet jeg kan putte i skrotten på morgekvisten?

(ps tåler heller ikke melk)



Anonymous poster hash: 9e091...46b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Jeg spiser riktignok korn, men jeg spiser også mye annet.

Bokhvetegrøt (kan lages med vann, eller ev ha mandelmelk/soyamelk på), salat eller smoothie. Jeg bruker gjerne bokhvete i smoothie også, for å få den mer mettende og proteinrik. Det går også an å lage pannekaker med bokhvete.

Her fant jeg også oppskrift på et brød med bokhvete:

https://www.thehealthychef.com/2014/08/buckwheat-chia-bread/

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt rundt på lavkarbo-frokost, så finner du nok tips uten brød :)

Noen forslag:
Omelett, eggerøre, kokt egg, forskjellige smoothier, yoghurt/skyr/kesam med nøtter/bær, "påleggstallerken" (ost, skinke, agurk, tomat feks), knekkebrød laget av frø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo-forslagene over her er gode alternativer, mye godt man kan gjøre med egg.

Ellers finnes det yoghurter fra alpro, helt melkefritt. Kan blandes med litt bær og opphakkede nøtter. Bruk mandelmel til å lage annet godt, og sjekk ut funksjonellmat.no

Anonymous poster hash: 7cd86...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser jeg kokt 100g kokt skinke, rullet sammen med osteskiver, rundt paprika.

Andre forslag:

- 2-3 kokte egg med smør, en liten neve nøtter.

- Andre eggeretter som omelett, eggemuffins (omelett i muffinsform), speilegg, etc

- 1 stykke kjøtt + nøtter.

- Smoothie (jeg har proteinpulver og eggeplomme i) med bær.

- Gresk yoghurt med nøtter og bær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikkje bokhvete korn?

Nei. Det er en genial plante å bruke for dem som ikke kan spise korn. Fjern slektning av rabarbra.

http://m.klikk.no/mat/spise/article868049.ece

Det er ikke et gress (korn) slik som vanlige kornsorter er, men det er et frø som er mer et "pseudokorn". Det krever mye prosessering for å spises og har et relativt høyt stivelsesinnhold i likhet med korn.

Jeg ville unngått bokhvete i perioden du skal unngå korn for å være på den sikre siden.

Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er mye eller lite fytat eller andre antinæringstoffer i skallet på bokhvete, men siden det er et frø er det slett ikke sikkert at det er lite.

Chris Kresser har en guide/utgangspunkt til hvordan en bør spise for å teste sin toleranse mot korn, gluten, melk, osv. i sin bok "Your personal paleo code/diet". Da starter man med en relativt restriktiv diett i 30 (+) dager, og så inkluderer man ting etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteknekkebrød er knallgreier om du vil ha pålegg på underlag! Er så enkelt som å ha osteskiver på bakepapir på full effekt i microen i noen minutter, til de har blitt sprø og gylne. Er ikke kjent med veganske oste, men kan hende det vil funke med dem også, dersom det er melkeallergi du har. Ved laktoseintolaranse kan man vel spise vanlig hvitost? Kjempegodt med f.eks. skinke, fårepølse, salami, leverpostei etc. Ellers kan du lage oopsie rolls (med vegansk kremost om nødvendig) og bruke som skiver eller wraps. Du kan også bruke salatblader til wraps :)

Mine andre forslag blir omelett, eggerør med spekemat eller røkelaks, fruktsalat eller veganske yoghurter med nøtter. Du finner nok mange tips på veggisblogger om alle vanlige melkeprodukter går ut, og kombinert med lavkarboblogger for mat uten korn skulle det vel være mulig å finne mange bra forslag :)

Endret av Thorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage deg knekkebrød med bare frø. Søk på lavkarbo knekkebrød så finner du forskjellig.

Til frukost pleier vi ha egg og bacon, karbonader (kan enkelt lage sjøl om du ikkje finnes uten kornprodukt), omelett. Har også brukt smoothie med div frukt/bær og banan i staden for yoghurt. Ellers kan salater og middagsrester vere heilt ok frukost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er ikke et gress (korn) slik som vanlige kornsorter er, men det er et frø som er mer et "pseudokorn". Det krever mye prosessering for å spises og har et relativt høyt stivelsesinnhold i likhet med korn.

Jeg ville unngått bokhvete i perioden du skal unngå korn for å være på den sikre siden.

Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er mye eller lite fytat eller andre antinæringstoffer i skallet på bokhvete, men siden det er et frø er det slett ikke sikkert at det er lite.

Chris Kresser har en guide/utgangspunkt til hvordan en bør spise for å teste sin toleranse mot korn, gluten, melk, osv. i sin bok "Your personal paleo code/diet". Da starter man med en relativt restriktiv diett i 30 (+) dager, og så inkluderer man ting etter hvert.

Hm.. Det er vel ikke så vanlig å reagere på frø?

Men det er vel sikkert greit å være ekstra forsiktig som du sier, jeg tenkte bare på at glutenallergikere bruker mye bokhvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et gress (korn) slik som vanlige kornsorter er, men det er et frø som er mer et "pseudokorn". Det krever mye prosessering for å spises og har et relativt høyt stivelsesinnhold i likhet med korn.

Jeg ville unngått bokhvete i perioden du skal unngå korn for å være på den sikre siden.

Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er mye eller lite fytat eller andre antinæringstoffer i skallet på bokhvete, men siden det er et frø er det slett ikke sikkert at det er lite.

Chris Kresser har en guide/utgangspunkt til hvordan en bør spise for å teste sin toleranse mot korn, gluten, melk, osv. i sin bok "Your personal paleo code/diet". Da starter man med en relativt restriktiv diett i 30 (+) dager, og så inkluderer man ting etter hvert.

Då lærte eg noko nytt i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage steinalderbrød:

- 120 gr av hver av disse (skal ikke hakkes):

linfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, mandler og valnøtter.

- 6egg

- 1 dl olje

- 1-2 salt.

Alt røres sammen og fylles i en brødform kledd med bakepapir. Stekes på 160 gr i 50-60 min.

Jeg pleier å fryse halve og oppbevare andre halvparten i kjøleskap.

Brødet er jo også lavkarbo og har høyt næringdinnhold. Holder meg mett i timesvis på to små skiver. Også smaker det digg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.. Det er vel ikke så vanlig å reagere på frø?

Men det er vel sikkert greit å være ekstra forsiktig som du sier, jeg tenkte bare på at glutenallergikere bruker mye bokhvete.

Ja, det er ikke gluten i det. Og såvidt jeg kan se er det ikke mye FODMAPs i det heller, men når man har uspesifikke mageproblemer så er det ikke lurt å innføre nye frø/korn inn i kosten samtidig som man gjør andre store endringer. Det er sikkert helt uproblematisk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...