Gå til innhold

Hvor lav BMI for å være slank?


Pringle

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på dette, men spørsmålet har ikke utkrystallisert seg før nå. Jeg veier nå 58 blank og har en BMI i skrivende stund på 22,4 - har ingen planer om å gå ytterligere ned, bare vedlikeholde vekten. Jeg har nok en ganske høy fettprosent, jeg har sett på bilder og brukt kalkulatorer og havnet på 26-28 prosent. Ikke at det gjør noe, jeg har ikke noe behov for å være en muskelbunt. (Eller har jeg det? Bør jeg begynne å trene?) For noen år siden klarte jeg å komme ned på 56 kilo, da var jeg veldig aktiv med bla styrketrening, jeg så nett ut, men fremdeles ikke slank, derimot hadde jeg fått en fure i ansiktet som jeg ikke likte. Kroppen min tømmer først ansiktet mitt for fett og jeg ser fort dratt ut. Så jeg tror ikke jeg bør ta sikte på "så lav vekt som jeg orker å vedlikeholde". Jeg tror jeg har en tett kroppsbygning, knærne mine sto ut da jeg veide 56 kilo, og jeg har ikke noe mellomrom mellom hoftekam og nederste ribben (vanskelig å finne midjen, men den er med litt velvilje ca 74 cm).

Men altså, hva skal til for å være slank? Hvilken BMI har dere som regner dere selv som slanke? Er det vanskelig (strikt regime, mange forsakelser) å holde lav vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slank, det er undervektig!

Det varierer nok fra person til person, hvor fettet samler seg f.eks. Jeg ser slank ut med en BMI på rundt 21, men jeg har fortsatt love handles og en liten muffinmage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMI på 19-20, og ser på meg selv som slank.



Anonymous poster hash: 40ebf...dd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BMI er på 20,5, og jeg ser på meg som normalvektig.. ikke slank. Slank er jeg når BMIen er under 19. Har så høy fettprosent at jeg ikke er slank nå, selv om jeg har relativt lav vekt. Hadde jeg hatt samme BMI men også hatt litt muskler, hadde jeg sikkert sett slankere ut. Det har nok mye med kroppsbygning og muskler/fett-ratio og ikke så mye med vekt/BMI om man er slank eller ikke.



Anonymous poster hash: 6fcca...445
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMI på 17 nå og er litt for tynn, veldig lav fettprosent men ser overhodet ikke syk ut. Når jeg har en BMI på 20 er jeg også slank, men ikke tynn. Tror det er veldig individuelt på hvilken BMI man er tynn og personlig synes jeg BMI er noe tull.

Anonymous poster hash: 2fb66...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som ansees som slankt er ganske individuelt tror jeg, men det er vel kanskje naturlig å tenke nedre halvdel av BMI-skalaen for normalvekt? I tillegg finnes det nok "undervektige"(Bmi < 18) som ikke ser direkte radmagre ut heller, men sunne og slanke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på 17,5 og jeg er ikke veldig slank :/



Anonymous poster hash: 91601...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kalt "tynn" av folk, også slank... :sjenert: Selv synes jeg kanskje jeg er litt sånneeeh "småtykk"..Har en BMI på 19,49... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg slank rett i underkant av 20. Skal ikke mye over det for å kjenne meg blubbete, selv uten å veie meg.

Jeg spiser moderat lavkarbo for å holde vekten, men koser meg med vin og god mat. Spiser sjelden kaker og snacks, men det er ingen forsakelse da jeg ikke er så glad i sånt. Veier meg minst ukentlig for å holde kontrollen og ev. justere inntaket.

Endret av rådyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI alene vil ikke nødvendigvis si noe som helst om hvorvidt man er slank eller ikke. I mange tilfeller er BMI misvisende, blant annet for de som er lave/høye og for de som har stor muskelmasse og lav fettprosent.

En kvinnelig kroppsbygger som drev aktivt og konkurrerte fikk blant annet beskjed om å spise mindre og trene mer fordi BMI-en hennes var høy. Jeg vil påstå at hun er slank.

http://metro.co.uk/2014/03/26/a-picture-of-obesity-nhs-tells-bodybuilder-she-must-lose-weight-and-exercise-more-4679903/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på benbygging, str på pupper, muskelmasse, etc.

Jeg har en BMI på 19,93 og jeg skulle gjerne veid litt mer. BMI sier egentlig veldig lite, med mindre du har en ekstremt høy eller lav BMI.

Anonymous poster hash: e1786...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

under 18

min bmi er 16

Anonymous poster hash: 6a2c2...7c1

Da har du alt som trengs for å bli innlagt på et sykehus :klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 17,9 og er fornøyd med kroppen min til tross for at bmien tilsier undervektig. Ser normal ut, tenker det kanskje er fordi jeg er lav. Er 155cm høy.

Anonymous poster hash: b0940...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg regner meg som slank og har 20 i BMI.

Smertegrensen er på 18, da er jeg faktisk såpass tynn at de mest overdramatiske typene kommenterer det med en bekymret mine. Har vært oppe i 22 i BMI flere ganger i løpet av de siste årene, tenker fremdeles på meg selv som slank da egentlig, men er jo ikke modellslank. Må tenke mer på hvilke klær som er flatterende for at jeg fortsatt skal se veldig slank ut.

Må nevnes at som Erazor sier så kommer veldig høye/lave feil ut av kalkulasjonen. Veldig høye som meg kommer dårlig ut av det gamle BMI-regnestykket, og bør egentlig trekke fra litt. Når jeg er 20 ifølge standard BMI-formel, så er jeg "egentlig" 19,2 ifølge den oppdaterte formelen som tar høyde for høyde.

I tillegg spiller jo muskelmasse inn, så.. om jeg synes jeg er slank når jeg har 20 i BMI og en veldig lav dame med større fettprosent enn meg mener hun må være 18, så kan det være at vi da egentlig er akkurat like slanke.



Anonymous poster hash: 1e344...66a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du alt som trengs for å bli innlagt på et sykehus :klappe:

nei, jeg har til og med ekstra fett magen. har massevis med fett

Anonymous poster hash: 6a2c2...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 17,9 og er fornøyd med kroppen min til tross for at bmien tilsier undervektig. Ser normal ut, tenker det kanskje er fordi jeg er lav. Er 155cm høy.

Anonymous poster hash: b0940...d6d

My point exactly, ifølge den formelen som tar høyde for høyde så er du "egentlig" 18.7, som jo er innenfor normal.

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9816596/Interactive-calculator-do-you-win-or-lose-with-the-new-BMI.html

Anonymous poster hash: 1e344...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at er du innenfor normal bmi er du slank. Noen som er lette overvektige også kan se slanke ut. Bmi på 26 ca..Alt kommer ann på beinbygning og hva slags kroppsfasong du har. De med under 18 og 19 i bmi vil jeg si er litt for slanke og under 17.. er syl tynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...