Gå til innhold

Han skylder meg penger og har bedt meg om en tjeneste.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En eks skylder meg femtusen kroner. Det er snart seks år siden det ble slutt, og jeg har ikke fått en krone tilbake. Dette har egentlig ikke forsuret vennskapet, men jeg er ofte irritert når jeg selv har perioder med dårlig økonomi.

Han bor på landet og har spurt om jeg kan kjøpe en ting til han som han ikke får bestilt over nett da han ikke er kredittverdig. Jeg sa ja og han overførte tusen kroner til min konto. Jeg føler meg fristet til å beholde pengene og føler at han tar meg for gitt og at han alltid har gjort det. Han har ikke svart på mail når jeg har spurt om han ikke kan betale litt hver måned. Han har bedre økonomi enn jeg har, men har en rotete holdning til penger og må ofte låne av sine foreldre.

Dilemmaet er at han har fått en alvorlig og dødelig diagnose, og jeg vil jo gjerne hjelpe han. Hva ville dere gjort? Jeg har jo inngått en avtale om at jeg er villig til å kjøpe den greia til han, men føler meg dumsnill, og hvis jeg bryter avtalen og beholder pengene vil jeg føle at det også er feil.



Anonymous poster hash: bcfbc...598
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du først har sagt ja til å kjøpe den greia for han så syns jeg det blir feil av deg å beholde pengene og lure han fordi han fra før av skylder deg penger, men siden du har kontakt med han så må det jo gå an å si at du er nødt til å få tilbake de pengene han faktisk skylder deg? Fem tusen er jo faktisk en betydelig sum..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg ville vært fristet til å beholde tusen lappen selv, siden han skylder deg fem tusen. Men siden han er døende ville jeg nok satt de fem tusen til side, og heller prøvd å få han til å betale meg tilbake. Jeg tror du vil angre om han dør, og du ikke hjalp han med å kjøpe inn det han ba deg om. Hva sier han når du ber han betalte deg tilbake?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lovet å gjøre han den tjenesten så jeg føler meg forpliktet. Jeg skal ta opp med han at hvis han bare betaler par hundre lapper i måneden, så er det bra. Han kan leve lenge, men mye avhenger av at han forandrer livstil. Er også redd jeg vil angre hvis jeg bare beholder pengene og bryter avtalen.

ts



Anonymous poster hash: bcfbc...598
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kritisk at han får denne tingen nå med en gang? Hvis ikke ville jeg sagt tusen takk for første avdrag, og at neste gang han overfører tusen kroner kan du bestille tingen til ham - men bare hvis han forplikter seg til å fortsette å betale på gjelda til deg.



Anonymous poster hash: 07979...23f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lovet å gjøre han den tjenesten så jeg føler meg forpliktet. Jeg skal ta opp med han at hvis han bare betaler par hundre lapper i måneden, så er det bra. Han kan leve lenge, men mye avhenger av at han forandrer livstil. Er også redd jeg vil angre hvis jeg bare beholder pengene og bryter avtalen. ts Anonymous poster hash: bcfbc...598

Bra han kan leve lenge!:) Det er ikke greit å ikke gjøre opp for seg, når man har lånt penger av andre, men det er jo best å løse det på en ryddig måte om det lar seg gjøre? Hvordan type er han? Kan du få til en ryddig ordning med han tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra han kan leve lenge! :) Det er ikke greit å ikke gjøre opp for seg, når man har lånt penger av andre, men det er jo best å løse det på en ryddig måte om det lar seg gjøre? Hvordan type er han? Kan du få til en ryddig ordning med han tror du?

Han er en litt ustabil type, sløser når han har penger, låner av foreldrene sine og har tidligere slitt litt med rus. Men jeg antar han har en mer ryddig økonomi nå siden han ikke ruser seg. Men han bruker en del penger på hobbyene sine og båten. Jeg har pratet med han, og da sa han at han skulle gjøre opp men at han også skyldte andre penger. Den tingen jeg skulle kjøpe til han fant jeg på salg, så jeg beholder to hundre kroner selv. Egentlig regner jeg aldri med å få pengene, men jeg skal spørre om det virkelig er så umulig å overføre 2-3 hundre hver måned. Skal også spille på at jeg ikke gjør han flere tjenester hvis han ikke er villig til det.

Vi har en god tone, men jeg føler meg litt dumsnill på grunn av dette. Jeg kjenner foreldrene hans godt, men har ikke lyst å blande de inn i dette. Hans mor vet at han skyldte meg penger, men det kan være at han har sagt at han har betalt meg, og han er er voksen mann som bør gjøre opp for seg selv. Når vi var sammen lånte jeg tre tusen av hans mor, men jeg betalte tilbake på tre måneder, og jeg vet at hun har kjeftet på han når jeg fortalte at han ikke hadde begynt å betale meg tilbake. Noe mer kan dessverre ikke hun gjøre. Dette er jo ikke foreldrenes ansvar.

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kritisk at han får denne tingen nå med en gang? Hvis ikke ville jeg sagt tusen takk for første avdrag, og at neste gang han overfører tusen kroner kan du bestille tingen til ham - men bare hvis han forplikter seg til å fortsette å betale på gjelda til deg.

Anonymous poster hash: 07979...23f

Det fristet å gjøre det, men da ville jeg risikere å aldri få resten av summen. Nå føler jeg at jeg har en liten sjanse siden jeg kan minne han på at jeg på tross av hans gjeld til meg faktisk hjalp han.

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold pengene, be han overføre resten av det han skylder + varens verdi så skal du kjøpe for ham.

Bare vær glad du nå har mulighet til å få igjen 1000 kroner av det han skylder deg om ikke annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fristet å gjøre det, men da ville jeg risikere å aldri få resten av summen. Nå føler jeg at jeg har en liten sjanse siden jeg kan minne han på at jeg på tross av hans gjeld til meg faktisk hjalp han.

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Han har ikke betalt en krone på 5 år men har råd til å kjøpe seg nye ting til 1000 kroner? Hva som får deg til å tro at han noen gang betaler deg tilbake?

Behold den 1000 lappen, det er nok det nærmeste du kommer å få noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold pengene, be han overføre resten av det han skylder + varens verdi så skal du kjøpe for ham.

Bare vær glad du nå har mulighet til å få igjen 1000 kroner av det han skylder deg om ikke annet.

Det er litt for sent siden jeg allerede har gjort han denne tjenesten. Jeg tror ikke han har så god økonomi at han kan betale hele summen på fem tusen. Det må bli avdrag, men nå har han mitt kontonummer så jeg skal foreslå at han bare setter automatisk trekk på f.eks. 200kr. hver mnd. så slipper han å tenke på det. Jeg tror jeg har et håp om å nå frem med budskapet mitt, for egentlig er han en veldig snill person innerst inne. Han er bare så tankeløs til tider og et økonomisk rotehode.

ts

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke betalt en krone på 5 år men har råd til å kjøpe seg nye ting til 1000 kroner? Hva som får deg til å tro at han noen gang betaler deg tilbake?

Behold den 1000 lappen, det er nok det nærmeste du kommer å få noe igjen.

Jeg tror ikke på noe dessverre. Er også redd han har kommet med denne diagnosen til meg for å få meg til å føle sympati og derfor trodd at jeg ikke beholdt den tusenlappen.

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt for sent siden jeg allerede har gjort han denne tjenesten. Jeg tror ikke han har så god økonomi at han kan betale hele summen på fem tusen. Det må bli avdrag, men nå har han mitt kontonummer så jeg skal foreslå at han bare setter automatisk trekk på f.eks. 200kr. hver mnd. så slipper han å tenke på det. Jeg tror jeg har et håp om å nå frem med budskapet mitt, for egentlig er han en veldig snill person innerst inne. Han er bare så tankeløs til tider og et økonomisk rotehode.

ts

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Ja folk kan være snille selv om de stjeler 5000 kroner av venner. Bare et uheldig skjær på veien det, og selvsagt bare uflaks som gjør at han ikke betaler en krone tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han har en dødelig sykdom burde han vel prioritert å gjøre opp for seg i den tiden han har igjen fremfor å handle inn materialistiske ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i diagnosen, han bruker den for å høste sympati.



Anonymous poster hash: 0a5be...0ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eks skylder meg femtusen kroner. Det er snart seks år siden det ble slutt, og jeg har ikke fått en krone tilbake. Dette har egentlig ikke forsuret vennskapet, men jeg er ofte irritert når jeg selv har perioder med dårlig økonomi.

Han bor på landet og har spurt om jeg kan kjøpe en ting til han som han ikke får bestilt over nett da han ikke er kredittverdig. Jeg sa ja og han overførte tusen kroner til min konto. Jeg føler meg fristet til å beholde pengene og føler at han tar meg for gitt og at han alltid har gjort det. Han har ikke svart på mail når jeg har spurt om han ikke kan betale litt hver måned. Han har bedre økonomi enn jeg har, men har en rotete holdning til penger og må ofte låne av sine foreldre.

Dilemmaet er at han har fått en alvorlig og dødelig diagnose, og jeg vil jo gjerne hjelpe han. Hva ville dere gjort? Jeg har jo inngått en avtale om at jeg er villig til å kjøpe den greia til han, men føler meg dumsnill, og hvis jeg bryter avtalen og beholder pengene vil jeg føle at det også er feil.

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Her må du sette følelser og moral til side, og kun se på det juridiske.

1. Han skylder deg penger.

2. Han gir deg penger til et konkret kjøp

Disse to hendelsene har ingenting med hverandre å gjøre, og hvis du beholder pengene han har gitt deg for å kjøpe tingen til ham, gjør du deg juridisk sett skyldig i tyveri.

Da kan du argumentere med at du stjal tilbake det han hadde stjålet fra deg først, men selvtekt er ikke lov i Norge.

Mener du at han har stjålet penger fra deg (lånt, og ikke betalt tilbake) må du gå til innkreving av disse pengene, ikke stjele dem tilbake.

Du har flere valg, men å beholde pengene som et avdrag på det han er skyldig deg er ikke et av alternativene.

Personlig ville jeg returnert pengene, sagt at jeg hadde ombestemt meg, og ikke ønsket å kjøpe noe på hans vegne så lenge han skylder meg penger.

Anonymous poster hash: 61b53...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En eks skylder meg femtusen kroner. Det er snart seks år siden det ble slutt, og jeg har ikke fått en krone tilbake. Dette har egentlig ikke forsuret vennskapet, men jeg er ofte irritert når jeg selv har perioder med dårlig økonomi. Han bor på landet og har spurt om jeg kan kjøpe en ting til han som han ikke får bestilt over nett da han ikke er kredittverdig. Jeg sa ja og han overførte tusen kroner til min konto. Jeg føler meg fristet til å beholde pengene og føler at han tar meg for gitt og at han alltid har gjort det. Han har ikke svart på mail når jeg har spurt om han ikke kan betale litt hver måned. Han har bedre økonomi enn jeg har, men har en rotete holdning til penger og må ofte låne av sine foreldre. Dilemmaet er at han har fått en alvorlig og dødelig diagnose, og jeg vil jo gjerne hjelpe han. Hva ville dere gjort? Jeg har jo inngått en avtale om at jeg er villig til å kjøpe den greia til han, men føler meg dumsnill, og hvis jeg bryter avtalen og beholder pengene vil jeg føle at det også er feil. Anonymous poster hash: bcfbc...598

Jeg bor også på landet men handler da stadig vekk på nett likevel. Og man må ikke være kredittverdig for å få bestilt noe på nett. Man kan jo betale med kort

Her er det noe som skurrer.....

Anonymous poster hash: d5c88...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på landet men handler da stadig vekk på nett likevel. Og man må ikke være kredittverdig for å få bestilt noe på nett. Man kan jo betale med kort

Her er det noe som skurrer.....

Anonymous poster hash: d5c88...99b

Er en ikke kredittverdig så er det ikke alle banker som tilbyr kort, og dermed kan en ikke uten videre handle på nett.

Det er sikkert kjøp i fra utlandet siden han ikke kan velge oppkrav, så får TS store utgifter med gebyrer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ikke kredittverdig så er det ikke alle banker som tilbyr kort, og dermed kan en ikke uten videre handle på nett.

Det er sikkert kjøp i fra utlandet siden han ikke kan velge oppkrav, så får TS store utgifter med gebyrer osv.

Utgiftene til alt ble dekket av summen han sendte meg. Jeg føler meg veldig ambivalent. Jeg har enda ikke sendt han pakken. Mener dere at jeg burde beholde den selv, evt. selge videre på finn? Jeg er kjent for å være snill, men liker ikke å føle meg dumsnill. Kanskje jeg skal ringe han nå og si at han ikke får varen hvis han ikke legger et automatisk trekk hver mnd. Han kan likevel si at han gjør det, og så "glemme" det. Jeg tror også at han har fått en alvorlig diagnose siden vi ofte prater i telefonen og hans helse bare har gått nedover i lengre tid. Jeg har en overveldende følelse av at han er kynisk og at jeg blir brukt.

ts

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk kan være snille selv om de stjeler 5000 kroner av venner. Bare et uheldig skjær på veien det, og selvsagt bare uflaks som gjør at han ikke betaler en krone tilbake.

De kan virke snille og er svært sjarmerende. Har bestemt meg for at jeg sender tingen til han med en vesentlig del som mangler. Han får dekke porto ved neste forsendelse og jeg får ingenting av verdi av å beholde den (kan selges kanskje), men da får han kanskje opp øynene og begynner å betale tilbake de pengene han skylder meg.

Følelsen av å være dumsnill er uønsket og jeg føler meg liten, og han kan leve i mange år selv med diagnosen han har fått.

Takk for alle svar. Det fikk meg til å være litt råtten tilbake.

Ts

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...